Topicstarter
Topicstarter
SMART-aquarium
Guest
Leuk idee. Mijn aquarium is ook vrijwel volledig geautomatiseerd. hier een paar suggesties/opmerkingen/bevindingen
-Ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt door niet per se een 'all in 1' controller te willen hebben. Het kan veel gemakkelijker zijn om een 'losse' pH-controller te hebben en een stand-alone aquariumverwarming. Waarschijnlijk ook betrouwbaarder. Soms kunnen onderdelen op elkaar storen. En áls je systeem plat ligt, ligt alles plat. dat is niet wenselijk. Probeer dus ook naar functionaliteit en betrouwbaarheid te kijken in plaats van 'ik wil alles mooi in 1 kastje hebben'
-Denk goed na of je het geheel wel of niet op het internet wilt aansluiten. Denk aan de mogelijke impact van een hack waardoor je aquarium leegloopt of overstroomt. alternatief: een deel van het systeem offline houden. Zelf kan ik mijn systeem wel via bijvoorbeeld mijn telefoon benaderen vanaf mijn werk. Maar ik zorg ervoor dat mijn systeem 'offline' gaat bij een verdachte situatie of als het water bijvoorbeeld stijgt zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven. dit 'controlesysteem' is niet op internet aangesloten en houdt dus de wacht.
-Vissen voeren: tsja je kunt van die automaatjes gebruiken. Doe ik soms voor de vakantie. Maar bijvoorbeeld diepvriesvoer zal altijd een manuele handeling blijven, tenzij je een vriezertje boven je aquarium plaatst en iets slims verzint, maar lijkt me onuitvoerbaar.
-Veel van dit soort projecten stranden helaas voortijdig. Vol goede ideeën, maar uiteindelijk blijkt het lastiger te zijn dan gedacht, liggen de eisen te hoog, of verliest iemand de interesse.
-Misschien gewoon beginnen bij de basis en de meest tijd-besparende functies: automatisch waterverversen, en je verlichting automatiseren. En automatisch plantenvoeding toevoegen (doseerpompjes).
Misschien eerst gewoon beginnen met aquarium houden? Dan kom je er gaandeweg achter wat voor jou belangrijk is om te automatiseren.
Klopt ik zal ook gaan beginnen bij de basis en vanuit daar steeds verder gaan uitbreiden. Ik heb al wat ervaring met het houden van vissen maar CO2 toevoegen middels een ventiel is nog nieuw. Wat betreft het alles in 1 controller willen zal ik gaan kijken en experimenteren met wat er mogelijk is! Thanks voor de tips!