Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Erg mooi Ben. Hoeveel licht hangt daarboven en op hoeveel liter? Neem aan zo rond de 180 liter:D
 
Staan alle drie de JMB balken op 100% overdag, zal voor een hoop licht zorgen geloof ik :D
Heb er zelf 2 JMB balken in zitten van hetzelfde formaat, maar op 100% krijg ik toch wel last van draadalg.
Dropchecker lichtgroene kleur en voeding met EI.

Knap dat er geen algje te zien is! :thumbs:
 
Staan alle drie de JMB balken op 100% overdag, zal voor een hoop licht zorgen geloof ik :D
Heb er zelf 2 JMB balken in zitten van hetzelfde formaat, maar op 100% krijg ik toch wel last van draadalg.
Dropchecker lichtgroene kleur en voeding met EI.

Knap dat er geen algje te zien is! :thumbs:
Overdag staan ze inderdaad op 100%
 
Hoewel ik niet echt een systeem volg is mijn plantenvoeding, uiteraard, aangepast aan de hoeveelheid licht. Kennelijk zit het wel redelijk in elkaar want ik heb weinig last van alg en mijn planten doen het prima. Bovendien, en dat vind ik ook belangrijk, is er voldoende schuilmogelijkheid voor mijn dieren die van minder licht houden. Toch zie ik, ook overdag, mijn kardinalen in het volle licht zwemmen. Daar kijk ik toch wel van op omdat die eigenlijk minder licht prefereren. Je zou dus verwachten dat ze in deze tijd onder en achter de planten zitten maar niets is minder waar.
 
Weet je zo de waterwaarden qua nitraat, fosfaat en co2? Met zoveel licht zal je wel een redelijk verbruik hebben schat ik zo in.
 
Toch zie ik, ook overdag, mijn kardinalen in het volle licht zwemmen. Daar kijk ik toch wel van op omdat die eigenlijk minder licht prefereren. Je zou dus verwachten dat ze in deze tijd onder en achter de planten zitten maar niets is minder waar.
Ook vissen zullen zich aanpassen als ze zich veilig voelen, waardoor het licht minder belangrijk wordt.
 
Heb net je hele topic door genomen en heb gewatertand wat je planten betreffen want ik begon je topic te volgen door de groene en rode tijgerlotussen en ik moet zeggen je hebt niet alleen verstand van techniek maar ook van een mooie onderwater wereld aan de hand van uitmuntende prachtige (bij elkaar passende)planten mijn hoed af voor jou Ben.

Je ziet dat alles straalt en ook je vissen voelen zich gelukkig net zoals bij mij.
Die Led verlichting is iets waar ik ook nog over zit te dubben om in mijn plantenbak te steken in de plaats van de T5 lampen of ik laat ze zitten en werk met beide maar aangezien ik geen handige harry ben(toch zeker niet op vlak van elektriciteit)zou ik kant en klare Leds willen kopen(die bestaan dus echt he)die je gewoon in het stop contact steekt en klaar.

Enig idee wat hier de juiste benaming van is ?
Ben ik ben benieuwd naar het verdere verloop van deze bak en je plantenbakjes waar je zelf de plantjes (snoeisel)van opkweekt.
Je vrouw heeft ook smaak als het over de inrichting gaat en ik zelf ben een voorstander van hoe meer kleuren hoe mooier en hoe specialer zoals groene planten en rode en gouden planten,jammer dat er geen blauwe planten bestaan want dat zou pas een eyeycatcher zijn.

Dikke proficiat en jij zou direct voordrachten kunnen geven in elke aquarium vereniging over planten en techniek.:stars::stars::stars:
 
Gewoon een update, de foto die van de zijkant zijn genomen hebben wat last van weerspiegelingen:

IMG_0858.JPG
IMG_0859.JPG
IMG_0861.JPG
IMG_0862.JPG
IMG_0863.JPG
IMG_0864.JPG
 
Top bak Ben ik ben een beetje jaloers over je schitterende planten ook de achtergrond planten welke bij mij niet goed schijnt te lukken om de achterwand vol te krijgen.
 
Ben echt stikjaloers dat je je rode planten zo mooi kunt houden, ik heb ze gehad en waren met een paar maanden helemaal weg. Echt schitterend dit, Ben!
 
Met CO2! (grappig dat jullie zeggen, "Zeker en vast" waar wij zeggen, "vast en zeker".) Maar Vlaams is dan ook een prachtige taal.
Hahaha dank je voor het mooie compliment Ben ik en mijn vrouw houden enorm veel van de Nederlandse taal en daar kunnen wij naar blijven luisteren.:petjeaf:
 
In de zomer heb ik vaak wat kweekbakjes buiten staan waarin ik plantjes emers opkweek. Dat werkt goed. Muggen weten de bakjes vaak goed te vinden en leggen er hun eitjes in, Dat vind ik dan weer wat minder. Onlangs waren we even weg en zat er op een van de bakjes een laagje alg. Het blijkt dat muggen daar geen eitjes in leggen! In de andere bakjes trof ik larfjes aan, in het bealgde bakje niet. Ik wist dit niet. Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Op de foto het bealgde bakje met daarin Ludwigia en Alternanthera reineckii.

IMG_0471.JPG
 
Je bak staat er keurig bij Ben, en inderdaad een idee om in de zomer emers te gaan kweken, moet ik ook maar eens gaan doen :D
 
In de zomer heb ik vaak wat kweekbakjes buiten staan waarin ik plantjes emers opkweek. Dat werkt goed. Muggen weten de bakjes vaak goed te vinden en leggen er hun eitjes in, Dat vind ik dan weer wat minder. Onlangs waren we even weg en zat er op een van de bakjes een laagje alg. Het blijkt dat muggen daar geen eitjes in leggen! In de andere bakjes trof ik larfjes aan, in het bealgde bakje niet. Ik wist dit niet. Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Op de foto het bealgde bakje met daarin Ludwigia en Alternanthera reineckii.

Bekijk bijlage 50976
Weet iemand dit? Ben ik eigenlijk erg benieuwd naar.
 
Zou het te maken kunnen hebben dat de alg laag ervoor zorgt dat er minder zuurstof in het water zit of het onmogelijk maakt voor muggenlarven aan zuurstof te komen en de muggen daarom wegblijven. Lijkt mij een heel plausibele verklaring.
 
Er wordt vaak gesproken over kleur in de bak. Zelf heb ik geen RGB verlichting maar door s'morgens de rood-wit balk het eerst op te laten komen en s'avonds te dimmen met de blauw-wit balk zie je verschillen zonder dat het nu direct "disco" wordt. Het blauw wordt nog iets meer zichtbaar als de dimming naar het eind loopt. (De foto's zijn genomen met mijn telefoon, niet echt goed dus...) Overigens is dit NIET bedoelt als kritiek op mensen wiens smaak anders is, natuurlijk!

IMG_0505.JPG
IMG_0499.jpg
 

Terug
Bovenaan