Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Leuk al die bloemetjes Ben, echt voorjaar in de bak :daisy:
 
Vanaf afgelopen maandag is de Ludwigia uit m'n bak. Er zitten nu wat Alternanthera rosaefolia planten in die nog wat groen zien. Dat veranderd vanzelf en dan laten ze hun prachtige rode kleuren naar voren komen. Op Het filmpje is ook de nieuwe aanplant Eleocharis Acicularis te zien om de langere versie heen. Een soort grasfontein uit het gras, is straks het idee. Gaan we zien of dit lukt. Mijn Aponogeton longiplumulosus is nu, zo is hier duidelijk, in zijn rustfase. Dat klopt want niet zo lang geleden heeft het gebloeid. Komt dus ook vanzelf weer terug. Even, het eerder aangekondigde, filmpje van dit alles:
 
Schitterende bak Ben maar ik ben niet anders van je gewend.
 
Staat er keurig bij Ben!
 
Prachtig geraffineerd. Fris.
 
Mijn CO2 reaktor blijkt een voltreffer. Dit is ook mooi te zien bij lagere planten die nu ook volop meedoen aan het assimilatie proces. Zie de foto's van de groene en rode lotus.

Bekijk bijlage 290091Bekijk bijlage 290092Bekijk bijlage 290093Bekijk bijlage 290094Bekijk bijlage 290095
Welke reactor gebruik je Ben? Ik ben me aan het oriënteren om efficiënter met Co2 om te kunnen gaan en minder belletjes in het aquarium te hebben rondzweven.
 
Mooie bak met mooie afwisseling in groen en rood. Ja dat van die A. rosaefolia zal wel bijkleuren denk. Heb bij mezelf wat ijzerhoudende klei bij de wortels gestopt (geen idee of het echt nodig is bij deze plant, volgens mij was licht meer een factor in deze) maar begint nu meer rozerood te kleuren.
 
Welke reactor gebruik je Ben? Ik ben me aan het oriënteren om efficiënter met Co2 om te kunnen gaan en minder belletjes in het aquarium te hebben rondzweven.

Hieronder lees je er alles over!
 
Mooi rood is niet lelijk...
Mijn Alternanthera's beginnen prachtig rood te kleuren. Het verschil met het bovenstaande filmpje is duidelijk te zien.
IMG_20200607_141636.jpg
IMG_20200607_141608.jpg
 
Hieronder lees je er alles over!
Mooi project! Leuk om te proberen maar mijn vrouw is zuinig op de houten vloer ? (ikzelf trouwens ook) dus ik geloof toch dat ik iets zoek wat iemand anders in elkaar heeft gezet... ik ben wat bang voor het debiet verlies. Ik heb een e1502 cristalprofi op een bak van ruim 300 liter...
 
Erg mooi Ben en het blijft een plaatje om te zien.
 
Inderdaad erg mooi van kleur!
 
@benvo je bak staat er echt prachtig bij zeg! mag ik vragen wat de plant achterin is? het gaat om de plant met een soort lelie blaadjes. Het lijkt een beetje op de Braziliaanse klimop maar is dit hem ook?
 
@benvo je bak staat er echt prachtig bij zeg! mag ik vragen wat de plant achterin is? het gaat om de plant met een soort lelie blaadjes. Het lijkt een beetje op de Braziliaanse klimop maar is dit hem ook?
Nymphoides sp. taiwan.
 
Wanneer je een stukje terug kijkt hier op deze pagina zie je dat ik een Aponogeton longiplumulosis heb. Zo'n plant gaat van tijd tot tijd in een rust stand. Er groeien geen nieuwe bladeren meer en de oudere sterven af. Jammer, want dit is een mooie plant die ik als solitair gebruikte. Nu is er niets mis met rusten maar als je dat te lang doet ben je gewoon lui. Een uitspraak die mijn vader vroeger placht te doen. De Aponogeton kan dat dan ook een paar maanden vol houden. Ik heb de knol er maar even uitgehaald en laat het ding nu drogen. Dit om het proces wat te versnellen. Als vervanging, bedacht ik, zou in Cryptocoryne balansea wel in aanmerking komen. Omdat mijn vrouw Intratuin graag wilde bezoeken ben ik meegegaan in de hoop dat men deze plant zou hebben. Dat was dus het geval. Foto 1 laat de Aponogeton knol zien met het laatste ook al rottende blad dat er nog aanzat daaronder. Op het schaaltje ligt ook een Cryptocoryne balansea blad dat wel redelijk, qua vorm, in de buurt komt. Foto 2 laat de laatstgenoemde plant in de bak zien. Vind ik voor nu toch even wat beter.

IMG_20200705_152739.jpg
IMG_20200705_153950.jpg
 
Dat is een mooie aanwinst Ben.
 
Ik heb deze crypto ook, toevallig ook links voor. Duurt even maar wanneer hij los gaat kan hij wel 40 cm lange, heel smalle bladeren vormen. Mooie kleur bruingroen en fraai gehamerd blad. En rusten daar doet hij niet aan...
 
Na een paar maanden is het zo
 

Bijlagen

  • BD92DD09-68DB-48F0-B03A-1609B2A97DBE.jpeg
    BD92DD09-68DB-48F0-B03A-1609B2A97DBE.jpeg
    301.3 KB · Weergaven: 185
Na een paar maanden is het zo
Hahaha, dat gaat de plant bij mij niet halen. Juist omdat ik deze Cryptocoryne als solitair gebruik om diepte in mijn bak te creëren staat ze dus voorin maar moet niet te groot en/of uitgebreid worden. Dus uitlopers en te lange bladeren halen ik weg. Maar op jouw plek wel mooi!
 
Nou... ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij zo groot zou worden ?. Maar ik heb nogal wat alg problemen gehad dus was al lang blij dat het allemaal groeien wilde... na de zomer ga ik een beetje restylen als alles goed blijft gaan... wordt het een eilandscape
 
Ter leering ende vermaeck!

Soms moet je ook eens nalezen wat je aan adviezen zoal opschrijft. Want wat voor die ander geldt gaat toch ook op voor jezelf? Voorbeeldje; wanneer je baardalg ziet ligt het voor de hand dat je gaat kijken naar je CO2. Nou, dat zit bij mij wel goed. Ok, hoe zit het dan met je waterdistributie? Dat zou goed moeten zijn maar toen ik naar mijn redelijk stilstaande wateroppervlak keek.... een lichte kaamlaag! Zou mijn filter dichtgeslibd zijn? Nee, toch niet. Mijn planten groeiden, een lust voor het oog maar droegen er ook zorg voor dat mijn filteruitstroom behoorlijk geblokkeerd werd. Mijn waterdistributie was dus helemaal niet zo goed als ik dacht wat noopte tot een behoorlijke snoei activiteit. Nu zie ik weer een keurige rimpeling op het wateroppervlak. Hier en daar wat baardalg maar dat zou nu vanzelf weer weg moeten gaan. Immers de oorzaak is weggenomen.
IMG_20200803_104643.jpg
IMG_20200803_104659.jpg
 
Dan zijn we natuurlijk wel weer benieud naar hoe je bak erbij staat Ben
 
En stekjes genoeg weer dan Ben? Of......

Ben ook wel benieuwd naar een foto.

Gr. Ed
 
prachtige bak! (y)
 
Altijd pracht bak geweest , maar waar is het nagras naartoe ?
 
Zeer fraaie Lotus Ben,

Gr. Ed
 
Altijd pracht bak geweest , maar waar is het nagras naartoe ?
Dank je. Dat bleek zich te mengen met de lange variant en was niet uit elkaar te houden. wanneer je namelijk uitgroei probeert te verwijderen van ongewenste plaatsen dan trek je de goede planten ook mee.
 

Terug
Bovenaan