Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


Waanzinnige mooie foto s :smitten:

Je mooie mokka met die kleintjes voorop zo grappig en onschuldig. Die met zand en die tak in bek en de blik "It s mine zijn echt fantastisch. Je foto s omschrijven alles wat je qua sluier kan verwachten. Dat zal wel even geduurd hebben voordat je deze reportage binnen had.

Haha ja, mooi zoals je het zegt, een kijkje in het leven van het sluierhouden. Dit was ongeveer een uurtje schieten, 580 foto's uitzoeken, uurtje nabewerken, ochtendje werk :)
 
Nou, voor nu even klaar met Saki Hikari, ze drijft me toch teveel op de kop, nu ook alweer een tijd. Eerste switch maken we naar Kingyo Vital Balance, daar hebben we niet zo heel veel meer van maar nog wel genoeg om even een weekje te testen, ben benieuwd of het verschil maakt.
 
Hoor het wel mee van Hikari dat sommige hier van gaan drijven. Als je niet zoveel andere heb kun je ook even een dagje niet voeren of erwten zodat de darmen leeg worden gemaakt.

Hoeveel graden is het aquarium? Zit er verwarming in?
 
Hoor het wel mee van Hikari dat sommige hier van gaan drijven. Als je niet zoveel andere heb kun je ook even een dagje niet voeren of erwten zodat de darmen leeg worden gemaakt.

Hoeveel graden is het aquarium? Zit er verwarming in?

Weet niet exact hoe warm het water is, er zit geen verwarming in, onze woonkamer schommelt tussen 18.5 in de nacht en rond de 20 graden overdag
 
:oops: Z on aquarium met kapitaal aan vissen en heb je niet eens een thermometer.....................:koffie:

Hoe ververs je dan ?

Ik dwaal af. Het idee. De stofwisseling gaat een stuk sneller als het warmer is als het drijven niet over gaat zou je hier ook eens mee kunnen testen. Wat erin gaat gaat er ook sneller uit.
 
:oops: Z on aquarium met kapitaal aan vissen en heb je niet eens een thermometer.....................:koffie:

Hoe ververs je dan ?

Ik dwaal af. Het idee. De stofwisseling gaat een stuk sneller als het warmer is als het drijven niet over gaat zou je hier ook eens mee kunnen testen. Wat erin gaat gaat er ook sneller uit.

Haha hebben echt nog nooit een thermometer gebruikt, het zijn toch koudwater vissen :p
Ik ververs op gevoel, hand even onder water en dan hand onder de straal, zorgen dat het nieuwe water iets meer aan de warme kant dan aan de koude kant is, gaat altijd prima. Meet jij de temperatuur van het water dat je erbij in doet dan? Door een thermometer in de straal te houden of zo?
En een kapitaal aan vissen, dat veelt heel erg mee hoor 🙊 Op 2 na zijn het allemaal LFS visjes die toevallig best fraai opdrogen :)

Anyway, vandaag dag 1 Kyngio en het lijkt een stuk erger meteen, normaal hangt ze periodes rustig en gaat ze daarna weer rechtop, maar ze doet nu de hele avond al pogingen rechtop te komen maar het lukt haar overduidelijk steeds niet, heel vervelend om te zien. Dit gaan we dus geen week voortzetten,
morgen krijgen ze even een dagje niks, misschien dat ik de 2 nieuwe even apart wat korrels kan toewerpen gezien die het eten wel nodig hebben, en we zullen morgen ondanks het ontbreken van een diepvries op het moment even diepvrieserwten halen, die zullen in de koelkast vast wel 2 dagen
bruikbaar blijven, eten we zelf morgenavond de rest wel op of zo.
 
Meet jij de temperatuur van het water dat je erbij in doet dan? Door een thermometer in de straal te houden of zo?
Ja ik toch ook wel hoor, gewoon een thermometer in de bak, kijken hoeveel, daarna de uitstroom in de buurt van de thermometer(zijn erg gevoelig hoor) en checken, ik mik altijd een beetje tot een graad hoger. Das de raad die ik van Dino kreeg.
Elke maandag vaste prik bij mij.
 
Ik heb vele thermometers gehad maar de ouderwetse van superfish meen iets van 2/3 euro vind ik het fijnst. Hang ik aan het raam als ik aquarium leegtrek zodat ik weet hoe warm het is en bij vullen hang ik inderdaad de tuinslang voor de thermometer. Mijn gevoel kan echt geen graadje warmer of kouder gokken. Vooral met hele grote hoeveelheden eruit geeft veel schommeling.

Heb ook een digitale gehad op raam was ook prima ding maar die zit er voor altijd op en batterij die op gaat. Digitale met sonde (draadje) beetje waardeloos omdat de sluiers tegen dat draad aan zwiepen en je moet oppassen dat het andere deel niet te water gaat.
 
Allright, zal het eens proberen, we hebben wel zo'n thermometertje liggen, maar na een tijdje uit het aquarium gehaald omdat het weinig meerwaarde bood, nooit aan gedacht om die tijdens het verversen van water in te zetten. Ik had juist het idee dat bij zulke grote aantallen liters een eventueel verschil van 2/3 graden wel wordt rechtgetrokken door het overgebleven water, in tegenstelling tot een klein bakje waarin een emmer koud water meteen veel meer opvalt, maar sowieso is extra controle nooit verkeerd en ben ook wel benieuwd in hoeverre we gevoelsmatig de temperatuur juist hebben.
 
Koudwatervissen. Koelbloedige beestjes wil niet zeggen dat ze koude of warmere verversingen goed verdragen.

Heeft te maken dat het lichaam veel energie kost om het lichaam naar een andere temperatuur te schakelen. Warm of kouder. Kom ik nog op terug geen tijd nu.
 
Ik ververs 80% per keer dus dan denk ik dat 'het overgebleven water' géén paar graden gaat rechttrekken. ;)
 
Ik dacht dat je niet genoeg kon verversen...als er iets in zit wat er niet hoort-nitriet bijvoorbeeld, dan haal je er ineens véél meer dan de helft uit. Eén keer 80 is bijvoorbeeld veel efficiënter dan 2 keer 50. Das gewoon rekenen.
Dus ben je eigenlijk beter dat je om de twee weken 80 ververst, kost je nog eens minder ook. Nadeel is dan wel dat de tijd dat er iets fout in zit langer kan duren.
 
Ik ververs ook liever teveel dan te weinig. Net ook een beetje hoeveel tijd ik heb maar 100 liter er extra uit kost 10 minuten meer dus kleine moeite extra. Ik doe vaak om de 5 dagen. In oud water zit weinig van belang voor ze alleen maar ellende.
 
Korte update vandaag, het voornemen was om vandaag de hele dag niet te voeren...maar die puppy oogjes...we hebben vandaag heel weinig gevoerd en op de plek waar dino niet zwom, de zinkende had ze sowieso niet in de gaten maar ik vermoed dat ze wel 2-3 drijvende pellets te pakken had...maar, ze heeft vandaag geen moment op de kop gehangen, en ligt nu ook lekker onderin met de rest te chillen. Superblij ermee, dus we gaan kijken of dit de komende dagen zo voort kan gaan, wellicht was het niet het type voer maar dat ze simpelweg te veel vrat. Wel gek dat alleen zij er last van heeft terwijl ze meestal niet de snelste eter is en qua formaat wel wat voer op zou moeten kunnen, maar komende dagen dus kleinere porties, desnoods iets meer verdeeld over de dag, en proberen haar wat minder binnen te laten krijgen dan de rest, hopelijk zit daar de crux 🙏
 
Wat een mooi filmpje zeg. Je heb echt talent op dit gebied zulke mooie foto s en filmpjes.

Vooral de opening is zo leuk. Zie je die grote vissen heel vredig rond peddelen en dan, wat schiet daar door het beeld zitten er Platy s of Guppen bij....................
 
Wat een mooi filmpje zeg. Je heb echt talent op dit gebied zulke mooie foto s en filmpjes.

Vooral de opening is zo leuk. Zie je die grote vissen heel vredig rond peddelen en dan, wat schiet daar door het beeld zitten er Platy s of Guppen bij....................

Thnx :)
Haha die 2 spichtige beestjes dat zijn onze nieuwe 2 baby's van @minkedezeeuw :LOL:
 
Thnx :)
Haha die 2 spichtige beestjes dat zijn onze nieuwe 2 baby's van @minkedezeeuw :LOL:

Ja erg leuk altijd die jonkies die nog zo dartel zijn. Bij die grote zie je af en toe even een slag met vin en zijn ze aan de overkant en die kleintjes altijd erg verwoed met die kleine vinnetjes in de turbo stand overal bij zijn. Vind altijd zo komisch gezicht.

Ook eens z on leuk filmpje maken met die kleintjes en grote gezamenlijk eten dat ze opzij worden gezwiept en dan gewoon weer onvermoeid terug keren in de arena.
 
Wow…zucht…wat een schitterend filmpje heb je gemaakt😍! En dan die heerlijk dramatische muziek erbij… Ze worden echt prachtig, je vissen. Heb je al namen voor je nieuwkomers? Die zwarte ziet er ook weer mooier uit trouwens ( heet ze nu Ikan of Nero? In gedachten noem ik haar Zwarte Magica😀)
 
Nu pas de tussenliggende posts gelezen…en de rest van je foto’s bewonderd. Maar ze zien er super uit, en je voedings-experiment heeft in ieder geval effect😀
 
Als eerste natuurlijk nog even de beste wensen voor iedereen :)🥂
Gisteren was mijn vriendin in utrecht en heeft ze de twee visjes van forumlid Minke opgehaald. Jeetje wat zijn die nog klein haha! Heel schattig. Ze hadden al namen, Jut en Jul, dus dat blijft zo. Ik weet alleen niet precies wie Jut, en wie Jul is 🙈😂 Ze zitten nu even tijdelijk in een kleine bak, komende week schep ik dagelijks even water uit het aquarium naar hun over zodat ze aan het water kunnen wennen, maar ze zien er goed gezond en levendig uit, dus ik denk dat ze de vaas goed doorgekomen zijn🙏

Bekijk bijlage 336487

Wat minder positief nieuws is dat onze Dino vis zoals ik m maar even noem, steeds meer op z'n kop begint te dobberen. Eerst alleen in de avonden, maar nu ook overdag al. Ik zit er een beetje mee in tweestrijd, als ze op de kop hangt vraag ik me af of ze t wel leuk vindt, maar op de momenten dat ze gewoon rondzwemt lijkt het een content visje, en ook eten doet ze altijd meteen. Toch is het natuurlijk niet normaal dat een vis meer dan de helft van de tijd op de kop hangt, maar wanneer is het lijden zo groot dat je beslist een vis eruit te verlossen?

Sushi ligt veel tegen dr aan als ze in het hoekje hangt, ook wel weer schattig 😊

Bekijk bijlage 336488
De witte is trouwens Jut en de goude is jul :)
 
Na een tijd van relatieve rust en stilte zijn er hier weer een aantal ontwikkelingen. Om te beginnen met het minder vrolijke nieuws, we hebben besloten om onze dino vis in te gaan laten slapen. Ondanks alle pogingen met gemengde resultaten, hangt ze nog steeds het grootste deel van de dag op de kop in een hoekje. Heel frustrerend want nu zwemt ze bijvoorbeeld gewoon normaal, maar later op de dag lukt haar dat niet meer. We hebben het idee dat ze er last van heeft, dat ze op een gegeven moment vanwege vermoeidheid haar pogingen staakt en maar gewoon gaat dobberen. Heel jammer want het is een prachtige vis en ze heeft ook goede momenten, maar over het geheel gezien denken we niet dat dit nog goed gaat komen helaas.

Nou waren we gisteren in de dierenwinkel, vragen naar een goedje om haar zo prettig mogelijk mee in te laten slapen, en waar ze normaal alleen de plichtmatige bakken met mini goudvisjes en telescoopjes hebben staan, hadden ze zowaar een aquarium met fraaie en wat grotere sluiers...pfft...en natuurlijk werden we op slag weer verliefd 🙈
Dus ja. Tegen alle voorschriften in want geen quarantaine voorbereid, dus oldschool zak een tijdje in het water omwille van de temperatuur, wat eerste schepjes om te wennen en daarna het aquarium in. Ze kwam wel uit een hele schone, niet overvolle bak en liet niets problematisch zien, dus we hebben de gok genomen.

Dit is r

DSC06642.jpg


Normaal gaat onze voorkeur helemaal niet uit naar zo'n flinke wen, maar het was zo'n leuk, vrolijk visje en het klopte gewoon helemaal maar haar look

DSC06465.jpg



DSC06459.jpg


DSC06511.jpg
 
Leuk om weer een update te zien.

Wat een naar nieuws en naar klusje de Dino vis :'(

Wat een schitterende foto s weer :love: Je heb echt talent hiervoor en ook fijn je heb mee werkende en fotogenieke vissen.

Wat is gnoom goed gegroeid

Mooie nieuweling hoor met dat hoge afro kapseltje. Het voordeel hiervan is de kans dat de wen over de ogen groeit klein is. Nadeel kan zijn dat de wen te zwaar word zodat hij balans problemen kan krijgen. Maar goed voeren zodat lijf in verhouding blijft en 🤞
 
Leuk om weer een update te zien.

Wat een naar nieuws en naar klusje de Dino vis :'(

Wat een schitterende foto s weer :love: Je heb echt talent hiervoor en ook fijn je heb mee werkende en fotogenieke vissen.

Wat is gnoom goed gegroeid

Mooie nieuweling hoor met dat hoge afro kapseltje. Het voordeel hiervan is de kans dat de wen over de ogen groeit klein is. Nadeel kan zijn dat de wen te zwaar word zodat hij balans problemen kan krijgen. Maar goed voeren zodat lijf in verhouding blijft en 🤞

Hey, thnx!
Ja van Dino is niet fijn, maar ergens lucht het ook wel op, lopen er nu al maanden mee te stoeien. Dus nu de kogel maar door de kerk (of het aquarium).
Gnoom groeit inderdaad flink ja!

Haha waren het maar meewerkende beestjes, dit is het restant van meer dan 500 foto's waarvan een groot deel ruggetjes en kontjes, onscherp of te donker, en af en toe een pareltje ertussen 😁

Ja we hebben idd goed gekeken of de wen niet rond de ogen zit en dat valt heel erg mee, hopelijk blijft dat zo🤞

Hoe is t met die van jou dan?
 
Wat naar van je Dino-vis, maar helaas gebeurt zoiets vaker. Sluiers blijven nu eenmaal door de mens gecreëerde vissen met soms nare interne problemen. Het beste middel is overigens nog steeds Kruidnagelolie, gewoon verkrijgbaar bij drogist of apotheek. Sterkte met dit nare klusje!


En verder heb ik genoten van je mooie foto’s en leuke vissen. Gnoom vind ik ook erg grappig en mooi!
 
Hey, thnx!
Ja van Dino is niet fijn, maar ergens lucht het ook wel op, lopen er nu al maanden mee te stoeien. Dus nu de kogel maar door de kerk (of het aquarium).
Gnoom groeit inderdaad flink ja!

Haha waren het maar meewerkende beestjes, dit is het restant van meer dan 500 foto's waarvan een groot deel ruggetjes en kontjes, onscherp of te donker, en af en toe een pareltje ertussen 😁

Ja we hebben idd goed gekeken of de wen niet rond de ogen zit en dat valt heel erg mee, hopelijk blijft dat zo🤞

Hoe is t met die van jou dan?

Hier gaat het gewoon zijn gangetje. De 2 ryukins zijn nu bijna 24 per dag zijliggers maar hebben er denk geen last van. Ze trekken nog een baantje alleen dan op de zij en zo af en toe even naar boven om te kijken of er toevallig nog wat te vreten is. De telescoop word nog lelijker en meer oranje en de Ranchu gaat top.

Heb weer vele slobbers weg gebracht naar de LFS maar gaat ook erg goed want de ramen hangen weer vol met ieni minis :(( Volgende week wat vrije dagen en weer een slobber transport in de planning de grotere en blijf ik hopen dat de aanwas stopt maar dit lijkt een onmogelijke klus. Ga alles er uit halen qua hout en planten en alles wat groter is dan 4 cm gaat naar de LFS. Behalve papa vis.
 
Hier gaat het gewoon zijn gangetje. De 2 ryukins zijn nu bijna 24 per dag zijliggers maar hebben er denk geen last van. Ze trekken nog een baantje alleen dan op de zij en zo af en toe even naar boven om te kijken of er toevallig nog wat te vreten is. De telescoop word nog lelijker en meer oranje en de Ranchu gaat top.

Heb weer vele slobbers weg gebracht naar de LFS maar gaat ook erg goed want de ramen hangen weer vol met ieni minis :(( Volgende week wat vrije dagen en weer een slobber transport in de planning de grotere en blijf ik hopen dat de aanwas stopt maar dit lijkt een onmogelijke klus. Ga alles er uit halen qua hout en planten en alles wat groter is dan 4 cm gaat naar de LFS. Behalve papa vis.

Tjonge wat heb je je op de hals gehaald met die slobbers zeg 😂🙈 Hopelijk is het straks na je grote schoonmaak voorbij, kan me voorstellen dat daar de lol ook wel een keer vanaf is?
Wat jammer dat je je telescoop minder mooi vindt nu, doppie is ook flink aan het verkleuren maar vind het eigenlijk wel mooi hoe ze is, het enige is dat ons aquarium steeds meer wit-oranje aan het worden is.
 

Terug
Bovenaan