Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


Oh jee, lijkt wel op zwemblaasproblemen. Bij @michelle1 is er ook een die veel op de kop hangt maar verder geen problemen heeft. Mijn Roodkapje heeft zo iets wanneer ze naar verhouding te veel lucht mee van het wateroppervlak heeft gehapt. Hier krijgen ze om de dag doperwten als ik drijvende pellets geef en fijngesneden Romeinse sla bij zinkende pellets, en naar Japans voorbeeld maandelijks een cacaokuurtjeā€¦

Bij mij is het al 2 die problemen hebben met op de kop. Alleen mijn hangen niet aan het wateroppervlak maar liggen ook gewoon op de bodem op de kop. Dus die hebben geen moeite om naar beneden te komen.

Het is een raar gezicht maar ik heb ook zo iets van ze "lijden" er verder niet onder. Ze eten en trekken een baantje, grondelen al dan niet met buik naar beneden.
 
Wat leuk je nieuwe visjes :love: Geniet er nog maar van dat ze nog zo klein zijn. Voor je het weet zijn het ook formaatje monstertjes.

Hoe is de ontlasting van de Dino vis? Is toch een teken omdat deze soms recht hangt en soms op de kop dat er wat met de spijsvertering aan de hand is.

Doe eens een dag geen eten en dan een paar dagen alleen dop erwten en kijk hoe het dan gaat qua stabiliteit. Als hij dan recht blijft word het een zoektocht naar voer wat beter verteerbaar is voor hem. De rest kan ook gewoon even op het dop erwten dieet.

Ja t is echt ff weer wennen om zulke kleine visjes te zien šŸ˜ maar wel heel leuk ja.
Haar ontlasting zien we weinig opmerkelijks aan, zelfde anaconda's als de rest eruit duwt, maar we zullen komende tijd inderdaad eens met voer gaan experimenteren of daar nog wat mee te behalen valt, dit is wel een sneu gezicht zo šŸ˜”
 
Wat geweldig, die lieve kleine visjes. Jut en Jul, goede namen! Super fijn dat ze hun vaas periode goed door zijn gekomen, heeft @minkedezeeuw toch ook fantastisch gedaan, en jullie absoluut en helemaal ook.

Wat vervelend van de Dino. Hmmz. Wat krijgen ze nu te eten?
Dat voer was voor een van de sluiers bij mij ook een dingetje waardoor we de vis tijdelijk even 'Buoyant' hebben genoemd. Sinds ik ben gestopt met hikari goldfish excel voeren was dat opgelost. Diego, de andere sluier, kwam hier omdat hij in de vijver waar hij zat steeds op zijn rug ging liggen. Vermoeden daarvan was dat het te maken had met de watertemperatuur. Sinds hij bij mij zit heeft ie nooit meer op de kop gehangen. Hij krijgt hier ook ander voedsel, mogelijk is dat ook iets wat een rol speelt. Maar hij zit hier op veel warmer water en dat doet 'm tot nu toe waarschijnlijk beter.

Hoop dat het met anders voeren wat zal verbeteren, want ik snap dat jullie er een beetje bezorgd naar zitten te kijken. We doen hier šŸ¤ž en vinnen crossed.
 
Schoot me nog in het hoofd.

Dino vis is een vrouwtje? Heb je ook mannetjes? Paai gedrag? Eitjes?

Wij vermoeden dat Dino een dametje is inderdaad, en van een aantal zijn we vrij zeker dat het mannetjes zijn. Er is wel eens sprake geweest van paai gedrag maar heel mild, eitjes hebben we tot nu toe nog nooit gezien. Zou dat er mee samen kunnen hangen?
 
Wij vermoeden dat Dino een dametje is inderdaad, en van een aantal zijn we vrij zeker dat het mannetjes zijn. Er is wel eens sprake geweest van paai gedrag maar heel mild, eitjes hebben we tot nu toe nog nooit gezien. Zou dat er mee samen kunnen hangen?
Ja als ze vol zit met eieren dan kan ze instabiel worden.

Normaal gesproken zouden de beukers in actie moeten komen.

Stuur een filmpje met close up van buik naar Dino en vraag hem advies. Misschien ziet hij wat betreft mogelijk eieren.
 
Laatst bewerkt:
Ja als ze vol zit met eieren dan kan ze instabiel worden.

Normaal gesproken zouden de beukers in actie moeten komen.

Er wordt af en toe wel wat geflirt in onze bak maar het blijft allemaal behoorlijk tam en preuts, en voor zover ik zie doet zij daar niet aan mee. De telescoopjes blijven trouw aan elkaar (doppie is V en gnoom M), en Bonk zit soms achter of Umami of Visstick aan. Als het goed is zou ze zelf iets aan moeten maken waardoor onze mannetjes wild van dr worden toch?
 
Normaal gaan de mannetjes inderdaad er achter aan jagen en beuken. Maakt niet uit welk dik buikje het is maar ik weet niet of jou mannetjes al die driften hebben ontwikkeld en niet elk mannetje is een groot beuker maar een vrouwtje kan ei nood krijgen als er geen goede beuker in het aquarium is. Mijn volwassen mannetjes beukten al een kleine nieuwe vol op de planten in en wat eieren af gezet. Dino kan ook ong weten hoe oud het vrouwtje is en al mogelijk is dat ze eieren heeft.

Gewoon even een filmpje maken met hang gedrag en buikje en via what s app naar Dino sturen die denk graag met je mee.
 
dag 1 van ons voedingsexperiment, ik had er alleen niet aan gedacht dat we momenteel geen doperwtjes hebben, onze combi koelkast/diepvries staat in de schuur en die houdt niet van lage temperaturen, dus in de winter staat die altijd een maandje of 2/3 uit en leven we zonder diepvries, dus op dit moment even geen beschikking over erwtjes. Maar, alsof de duvel er mee speelt, vandaag heeft ze nog geen seconde op de kop gehangen. Ik voer ze normaal gesproken een mengsel van 6/7 types pellets (2 types hikari, 3 types kyngio van dino, en twee wat goedkopere (jbl goldpearls en tetra goldfish). Nu maar begonnen met individueel de merken langsgaan, vandaag alleen saki hikari balance, kijken hoe ze daar de komende dagen op reageren. Denk toch dat het met het voer te maken heeft en ze er de ene dag meer van binnenkrijgt dan de andere keer, gezien het gemengd de bak invalt, dus hopelijk kunnen we haar hiermee rechtop houden šŸ™
 
Dag 3, gisteren was het een goede dag voor haar op Hikari Balance, een paar momentjes op de kop gehangen maar een stuk minder dan daarvoor en niet overdag, dus ik begon daar voorzichtig positief over te worden, vandaag echter hing ze al weer een tijdje in haar hoekje, opvallend daarbij is dat Bonk haar op een gegeven moment een por gaf, en ze meteen normaal gaat zwemmen en grondelen. Het lijkt dan ook niet alsof ze haar balans niet onder controle heeft. Zou het kunnen dat ze het gewoon prettig vind en gecontroleerd op de kop ligt te chillen? šŸ¤·ā€ā™‚ļø

Hoe lang kan ik het best doorgaan met hetzelfde soort voer voordat we het helemaal afschrijven? Zou ze na 3 dagen helemaal niet meer op de kop moeten hangen als het aan het voer ligt, of zou zoiets langer effect kunnen hebben?
 
Als mijn Roodkapje drijfproblemen heeft en ze krijgt doperwten, is bij haar het probleem na de volgende ochtendontlasting opgelost. Ik vind dan een grote drijvende drol met een luchtbel erin, en zij zelf zwemt weer moeiteloos rond.

Maar dit zal van vis tot vis verschillen, aangezien de inwendige bouw per vis ook anders is. Roodkapje heeft bijvoorbeeld een redelijk torpedovormig lijfje, terwijl mijn eerste Oranda Flupke naar verhouding een veel te kort lijfje had. Die heb ik tenslotte ook geĆ«uthanaseerdšŸ™
 
Had jouw vis ook bij haar drijfprobleem dat ze het op 1 plek in het aquarium liet zien? Wij hebben eerder een keer een vis gehad namelijk daar was het heel duidelijk, die kon niet meer rechtop blijven, en zwom de hele bak op de kop door, tuimelde overal etc. Maar in dit geval zwemt ze overal rechtop, behalve in 1 hoek waar ze op de kop gaat hangen. Dat zal met de stroming te maken hebben dat ze daar lekker rustig kan liggen, maar als ze het echt niet onder controle zou hebben zou ze dan ook niet op andere plekken in de bak moeten tuimelen en op de kop moeten hangen?

Anyway, ik denk we per voersoort een week aankijken wat het doet, dat zou voldoende duidelijkheid moeten geven lijkt me. En anders is t op een gegeven moment maar accepteren, als ze maar niet de hele dag op de kop hangt, t is tenslotte geen vleermuis šŸ¦‡
 
Flupke tuimelde overal, had behalve een veel te klein lijfje ook een erg hoge wen. Die kon ook niet normaal meer eten, vandaar mijn besluit om haar uit haar lijden te verlossen. Roodkapje zocht toen ze het een keer erg te pakken had een rustig plekje tussen de planten op, van waaruit ze me aan lag te kijken. De volgende morgen was het gelukkig over.
 
Je voert ze niet toevallig de hikari goldfish excel?
Ik hoop dat je er achter komt welk voer mogelijk een oorzaak is, en dat het daarmee dan ook opgelost is. Met Fishelangelo hier was het overigens zo dat hij in zijn geheel wat drijverig begon te worden door het voer. Dus niet alleen op z'n kop tuimelde, maar echt in zijn geheel een soort zwemmende boei werd. Hoe is dat met jullie vis?

šŸ¤žvoor goede dingen!
 
Je voert ze niet toevallig de hikari goldfish excel?
Ik hoop dat je er achter komt welk voer mogelijk een oorzaak is, en dat het daarmee dan ook opgelost is. Met Fishelangelo hier was het overigens zo dat hij in zijn geheel wat drijverig begon te worden door het voer. Dus niet alleen op z'n kop tuimelde, maar echt in zijn geheel een soort zwemmende boei werd. Hoe is dat met jullie vis?

šŸ¤žvoor goede dingen!

Ik heb 2 types hikari, color enhance of zoiets, en balance. Zou wel ironisch zijn als ie juist van 'balance' ongebalanceerd raakt šŸ™ˆ
Ze is niet echt als een boei, het is meer dat ze bijna bewust op de kop gaat liggen wanneer ze even uitrust. Ze hangen allemaal weleens rustig ergens, maar deze doet dat op de kop. Voor de rest eet en zwemt ze normaal. De laatste dagen hangt ze wel beduidend minder op de kop, dus er lijkt wel iets vooruitgang in te zitten. We blijven het een week proberen om te zien welk effect dat heeft, en gaan dan over op de volgende šŸ™
 
Ik heb 2 types hikari, color enhance of zoiets, en balance. Zou wel ironisch zijn als ie juist van 'balance' ongebalanceerd raakt šŸ™ˆ
Ja! Dat was ook precies de reden waarom ik balance gekocht heb! Hihi. Die color heb ik trouwens ook. Gaat hier beiden prima bij de vissen.

Wat fijn dat ze al wat minder op de kop hangt inmiddels! Lijkt me een uitstekende methode trouwens die jullie hanteren om uit te vissen of het aan het voer ligt. Succes en voorspoed gewenst!
 
Ja! Dat was ook precies de reden waarom ik balance gekocht heb! Hihi. Die color heb ik trouwens ook. Gaat hier beiden prima bij de vissen.

Wat fijn dat ze al wat minder op de kop hangt inmiddels! Lijkt me een uitstekende methode trouwens die jullie hanteren om uit te vissen of het aan het voer ligt. Succes en voorspoed gewenst!

Fijn dat ze er bij jou wel goed op gaan! Ik lees hier en daar verschillende ervaringen over hikari, maar dat zal er met alle merken wel zijn. Mijn gedachte is dat het toch wel iets beter zou moeten zijn dan de standaard dierenwinkel potjes, maar ik ben benieuwd hoe ze allemaal door de test heen komen.
De nieuwe spruitjes doen het ondertussen goed, en ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat ze erbij kunnen. Ze zwemmen en eten goed en ogen gezond. Morgenochtend gaan we het aquarium verschonen en dan mogen ze de anderen ontmoeten :)
 
Spanneeeend!! Hoeveel kleiner zijn ze dan de rest? Ben heeeeeel benieuwd hoe ze die zee of liever gezegd oceaan van ruimte zal bevallen! Die weten waarschijnlijk niet wat ze mee maken, hehe.

Er was over dat voedsel en de verschillen een hele poos terug een topic herinner ik me vaag, Zal eens even kijken of ik zoiets nog terug kan vinden voor je. Zo ja, wordt vervolgd.
 
Spanneeeend!! Hoeveel kleiner zijn ze dan de rest? Ben heeeeeel benieuwd hoe ze die zee of liever gezegd oceaan van ruimte zal bevallen! Die weten waarschijnlijk niet wat ze mee maken, hehe.

Er was over dat voedsel en de verschillen een hele poos terug een topic herinner ik me vaag, Zal eens even kijken of ik zoiets nog terug kan vinden voor je. Zo ja, wordt vervolgd.

Ze zijn echt veel kleiner...echt veel kleiner haha. Had ik op de foto's niet goed gezien in eerste instantie. Maar gnoompje was ook heel mini, en die heeft het ook prima gered, en het zijn wel 2 snelle nieuwsgierige beestjes, dus die redden het prima denk ik. Denk alleen dat we ze de komende tijd nog wel vaak even kwijt zullen zijn haha
 
Goed om te lezen dat je drijver wat stabieler word.

Ik heb 2 ryukin die bijna de hele dag op hun zij liggen op de bodem op hun favorieten plekje. Op de bodem is het gestuntel op de rug en zij maar als ze de hoogte in gaan (wat ze bijna nooit meer doen) dan kunnen ze gewoon zwemmen :juggle:

tja ik denk wel dat bepaalde vissen gewoon een houding nemen die ze lekker vinden ofzo. Vroeger bleven deze altijd hoog in het water dobberen, zwemmen, slapen. Geen groots grondelaars en absoluut geen tukkies op de bodem maar dit is op een of andere manier veranderd. Heel af en toe zie ik ook de telescoop ertussen liggen..................op de rug

Me Ranchu is echt een grondelaar maar die is tegenwoordig veelvuldig boven in te vinden in de hoop op eten die normaal door de ryukins werd opgevreten. Dat is best een hele klus voor die dikkop met bek onder die kop steekt dan een heel stuk boven water. Dat heeft hij er blijkbaar voor over.

Het blijven gewoon bizarre vissen. Je kunt van alles verwachten qua kleur en gedrag..............
 
Ook Roodkapje eet wel graag van de drijvende pellets, die doe ik altijd in een ring die op het water drijft. Ook zij moet er moeite voor doen, maar gelukkig eet ze ook graag erwten dus krijgt ze genoeg van allebei binnen. Ik voer momenteel Kingyo Royal Mix ( zinkende pellets), Kingyo High Grow & Vitality ( drijvende pellets), VoerVoorVis goudviskorrels ( zinkend met tarwe erin)ā€™s avonds die als de zak leeg is vervangen worden door Kingyo geel ( zinkend). En als de High Grow & Vitality op is wordt deze vervangen door de Kingyo Color Plus(drijvend), ze zijn tegen die tijd allemaal uitgegroeid.
 
Nou, vandaag bak schoongemaakt en onze twee nieuwe visjes erin gedoopt :)
Hier vooraan de rood witte. De oranje vond het allemaal prachtig en zwom meteen overal naartoe, de wit-oranje vindt het allemaal nog een beetje spannend, heeft een rondje gedaan en kwam daarbij een aantal van onze grotere modelletjes tegen en vond dat toch wel spannend.




20220107_115032.jpg



Wel schattig, de wit oranje zit veel onderin dit hoekje, en de oranje zoekt haar toch wel op en hangt soms een tijdje bij dr, maar gaar daarna ook wel weer lekker eropuit.

20220107_161835.jpg


Nog bedankt @minkedezeeuw voor het vertrouwen, hopelijk zijn het binnenkort net zulke grote dikkopjes als de rest :)
 
Waaaaauw wat een verschil tussen die groten en kleintjes! Wat fijn dat ze zo goed terecht zijn gekomen bij jullie. Hopelijk hebben ze geen last van hun te klein onderkomen al die tijd in hun korte leventje. Zo goed dat @minkedezeeuw en jij ze gered hebben! Chapeau!
 
Even wat gegeten en nu worden ze al wat dapperder, hoewel ze vooral mokka en dino nog wel echt indrukwekkend vinden en uit de weg gaan.

En Dino zwemt al de hele dag rechtop šŸ™


20220107_182942.jpg


20220107_182943.jpg
 
Nu ben ik geen sluierstaart kenner. Maar dit is voor mij wel een beetje omgekeerde wereld.
Als ik een vis heb die op zn kop hangt, of de bodem ligt, gaat hij (bijna) dood, en is het grote paniek.
Maar hier is dat blijkbaar heel normaal :oopss:

Misschien handig om bovenstaande conversatie erover ook even te lezen, dan kun je zien dat we juist met hun voeding bezig zijn om te achterhalen of daar een oorzaak ligt. Uiteraard hoort geen vis op haar zij of rug, maar sluiers zijn wel echte tuimelaars en zwemmen geregeld op hun zij of zelfs rug ja.
 
Nu ben ik geen sluierstaart kenner. Maar dit is voor mij wel een beetje omgekeerde wereld.
Als ik een vis heb die op zn kop hangt, of de bodem ligt, gaat hij (bijna) dood, en is het grote paniek.
Maar hier is dat blijkbaar heel normaal :oopss:

Tja normaal is het natuurlijk niet maar is gelukkig niet meteen paniek dat ze dood gaan zoals bij andere vissen. Discus heeft dit euvel ook wel de zogenaamde kopstaanders. Grote vissen eten ook groots en vertonen vaker wat misstanden. Sluiers zijn gefokt op hun lichaamsbouw waar dan het een en ander mis in kan gaan.
 
Fijn om te lezen dat Dino weer drijft zoals het hoort en weet je meteen dat de voeding die je gaf goed gekeurd is door zijn lichaam.

Die red cap is ook zeer foto geniek. Meteen nieuwsschierig richting de camera kijken :DD Zou het een doosje voer zijn.........
 
Vanochtend de camera er maar weer even bijgepakt en wat familiekiekjes geschoten;

Als het goed is is dit Jul, hoewel ik het stiekem ook wel een 'mohawk' vindt šŸ™ŠšŸ˜


DSC05784.jpg


En Jul;

DSC05794.jpg


Samen met onze voormalige kleinste telg gnoom;

DSC06005.jpg


Die ik steeds meer vindt veranderen van Alien zoals Michelle m gedoopt heeft, tot een mooi bijzonder visje, want ik heb zelf eigenlijk nog nooit eerder een volledig witte telescoop gezien.
Heel benieuwd hoe die zich verder gaat ontwikkelen.

DSC06013.jpg


DSC06025.jpg
 
Wat een epische foto's. Echt mega schitterend. Wat een prachtige foto's ook met de kleintjes, dit vind ik echt super mooi laten zien ook hoe groot ze kunnen worden.
 
Waanzinnige mooie foto s :smitten:

Je mooie mokka met die kleintjes voorop zo grappig en onschuldig. Die met zand en die tak in bek en de blik "It s mine zijn echt fantastisch. Je foto s omschrijven alles wat je qua sluier kan verwachten. Dat zal wel even geduurd hebben voordat je deze reportage binnen had.
 

Terug
Bovenaan