Wat is er nieuw

Opmerkelijke Marktplaats Advertenties

Ik weet van een lid hier dat ze de nakweek vaak in bakjes van 10 liter opkweken omdat je de mannen snel moet scheiden zodat ze niet gaan vechten dus wellicht dat er in deze bakjes mannen zitten voor de verkoop. Opzich is het dus niet zo raar in dat geval dat er veel juist kleine bakjes in de stelling staan 😉
 
Ik weet van een lid hier dat ze de nakweek vaak in bakjes van 10 liter opkweken omdat je de mannen snel moet scheiden zodat ze niet gaan vechten dus wellicht dat er in deze bakjes mannen zitten voor de verkoop. Opzich is het dus niet zo raar in dat geval dat er veel juist kleine bakjes in de stelling staan 😉
10 liter is veel te groot. Als je dan enkele honderden mannen moet huisvesten is dat niet meer haalbaar. 2 tot 3 liter per pot/bakje/aquarium is meer dan voldoende, op voorwaarde dat ze, zoals in dit geval, gefilterd worden door een centraal systeem.
Ook al zijn het dan afzonderlijke bakjes, je kan ze vergelijken met 1 groot aquarium die onderverdeeld is.
 
10 liter is veel te groot. Als je dan enkele honderden mannen moet huisvesten is dat niet meer haalbaar. 2 tot 3 liter per pot/bakje/aquarium is meer dan voldoende, op voorwaarde dat ze, zoals in dit geval, gefilterd worden door een centraal systeem.
Ook al zijn het dan afzonderlijke bakjes, je kan ze vergelijken met 1 groot aquarium die onderverdeeld is.
Dat klopt maar wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat het bij betta s vaak op deze wijze gebeurt en dat het dus "normaal" is dat de bakken niet groter zijn ondanks een grotere bak ook in de stelling zou hebben gepast 😉
 
Zal wel aan mijn weke hartje liggen, maar ik vind het maar zielig.
 
Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe je een bettaworp fatsoenlijk groot kan brengen zonder dat ze elkaar gaan bevechten.
 
Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe je een bettaworp fatsoenlijk groot kan brengen zonder dat ze elkaar gaan bevechten.
Je moet dan de hele dag voor de bak zitten met een fluitje in de mond en een stapeltje gele en rode kaarten in de binnenzak :DD 😉
 
FB_IMG_1551806757233.jpg
 
Dat bedoel ik.
Dat is toch niet leuk voor een vis, om daar in te vertoeven?
'Leuk' is vooral een fenomeen bekend bij mensen. Meeste dieren reageren puur instinctief op hun omgeving. Vanuit dat opzicht is het alleen maar netjes dat die bakjes optisch van elkaar gescheiden zijn, geeft een hoop rust voor die betta's.
 
Waar als dat allemaal mag zijn, maar ondiep is wat anders dan piepklein.
Ik zou als vis liever in een laag water van een meter bij een meter en 15 cm water zitten dan in een weckpot van 15 cm hoog.
En als vissen puur instinctief reageren op de omgeving, is dan een goudvis in een kom ook niet meer erg?
 
Waar als dat allemaal mag zijn, maar ondiep is wat anders dan piepklein.
Ik zou als vis liever in een laag water van een meter bij een meter en 15 cm water zitten dan in een weckpot van 15 cm hoog.
En als vissen puur instinctief reageren op de omgeving, is dan een goudvis in een kom ook niet meer erg?
Er zit een verschil in instinctief reageren op een omgeving (een vis denkt dus nie 'boh, wat een mooie aquascape zeg', maar alleen 'ho, obstakel, moet ik omheen') maar heeft nog wel een bepaalde behoefte qua zwemgedrag. Goudvissen hebben die ruimte nodig om baantjes te trekken, dat doen betta's niet zoveel, ook niet als het poeltje een meter lang is. Neemt niet weg dat ook ik zou verwachten dat ze wel íets aan ruimte nodig hebben en dat de beweging goed voor de vis zou zijn. Maar ik begrijp ook de economische kant van het kweken; hoe meer je kwijt kunt per kubieke meter, hoe hoger de ROI. Vraag is waar ligt de balans, en die mag gerust voor iedereen anders zijn.
Is denk ik ook niet anders dan met honden bijvoorbeeld; veel rassen moeten eigenlijk de hele dag rond kunnen rennen, ipv thuis op de bank moeten liggen. Hoeveel eigenaren kunnen dat bieden? Meeste honden moeten het met een uurtje per dag doen.
 
Helemaal niets mis mee. Al die bakjes worden continu gefilterd door het grote systeem. Hier kunnen menig winkel nog iets uit leren.

Ik weet van een lid hier dat ze de nakweek vaak in bakjes van 10 liter opkweken omdat je de mannen snel moet scheiden zodat ze niet gaan vechten dus wellicht dat er in deze bakjes mannen zitten voor de verkoop. Opzich is het dus niet zo raar in dat geval dat er veel juist kleine bakjes in de stelling staan 😉

Serieus niks mis of raar mee. De betta is de meest avontuurlijke vis die ik in mijn bakken heb. Alle hoekjes van het aquarium worden ontdekt. Dat die nergens naartoe kan zwemmen en dan maar opgeeft betekend niet dat het normaal is.
 
We hebben het hier over een vis die 2 cm groot is dat we willen opkweken tot een jong volwassenvis die in de verkoop gaat . ( Zelf als hobbykweker )
 
We hebben het hier over een vis die 2 cm groot is dat we willen opkweken tot een jong volwassenvis die in de verkoop gaat . ( Zelf als hobbykweker )

En als de vis een maand of 7 oud is, en een cm of 5 a 6? In potjes van 2 liter?
 
Tja dat is gelukkig allemaal maar tijdelijk en altijd beter dan een groepje Betta mannen samen te zetten. Dit is mede een reden dat ik niet met Betta s wil kweken want dat kost je veel ruimte en werk.
 
En als de vis een maand of 7 oud is, en een cm of 5 a 6? In potjes van 2 liter?
Nu ik ben zowiezo geen betta liefhebber , maar in een bakje van 4 a 5 liter is dit idd voldoende . Wel op voorwaarde van filtering , regelmatig vers water enz
 
Nu ik ben zowiezo geen betta liefhebber , maar in een bakje van 4 a 5 liter is dit idd voldoende . Wel op voorwaarde van filtering , regelmatig vers water enz

Ik denk dat veel mensen er van overtuigd zijn dat ze het goed doen, en dat mensen die het goed doen, vast geloven dat andere mensen als zij het ook goed doen.

Ik denk dat er veel gebeurt waar je, als je er goed en eerlijk naar kijkt, niet zo heel blij van wordt.

Niet alleen mbt dit onderwerp.

Maar je geeft zo vast aan dat het om vissen van 2cm gaat, die voor ze groter groeien al uit die pot van 2 liter zijn. Ik zou daar niet te hard op rekenen, ook niet bij hobby-fokkers, fokkers op het aquaforum etc.
 
Hoewel ook ik liever 10-15L opkweek bakken per betta zie, is dit niet realistisch en haalbaar.
Je gaat die nestjes gewoon niet kunnen opdelen zonder met kleine containers te werken.
De betta's in die opkweek bakken is een tijdelijke oplossing.

Ik denk dat veel mensen er van overtuigd zijn dat ze het goed doen, en dat mensen die het goed doen, vast geloven dat andere mensen als zij het ook goed doen.

Ik denk dat er veel gebeurt waar je, als je er goed en eerlijk naar kijkt, niet zo heel blij van wordt.

Toch als je zo gaat kijken, kan iedereen zijn aquarium hobby wel opdoeken.
tja ik heb vissen in 1200L die normaal gezien vele miljoenen liters water tot hun beschikking hebben.. is dat dan goed of slecht? bepaal jij dat?

Feit blijft dat wij vissen uit de natuur trekken en in onnatuurlijke omgevingen houden voor ons eigen plezier.
 
Hoewel ook ik liever 10-15L opkweek bakken per betta zie, is dit niet realistisch en haalbaar.
Je gaat die nestjes gewoon niet kunnen opdelen zonder met kleine containers te werken.



Toch als je zo gaat kijken, kan iedereen zijn aquarium hobby wel opdoeken.
tja ik heb vissen in 1200L die normaal gezien vele miljoenen liters water tot hun beschikking hebben.. is dat dan goed of slecht?

Feit blijft dat wij vissen uit de natuur trekken voor ons eigen plezier, of dat nu in een showbak is of in kweekbakjes maakt voor mij geen verschil.

Als je op die fiets gaat fietsen, waarom doen we op dit forum dan zo moeilijk over vissen in een klein aquarium?
 
Als je op die fiets gaat fietsen, waarom doen we op dit forum dan zo moeilijk over vissen in een klein aquarium?

Als dat permanent is doen we dat inderdaad, die betta kweekcontainers voor mannelijke exemplaren is een tijdelijk iets.
En ja, hoewel het inderdaad wel aan de erg kleine kant is voor die mannelijke betta's groeien ze wel goed uit (mits je dus iemand hebt die weet wat hij/zij doet).

wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, men kan wel de moraalridder uithangen omtrent die opkweek bakjes voor mannelijke betta's..

- maar kijk dan ook naar je eigen: doe je het zelf ook wel zo goed? is dat dan ook echt zo of denk je zelf dat je het zo goed vind? Doe jij je vissen niet te min in je huidige bak? (eigenlijk gebruik ik nu je eigen verwerpingen tegen je, en nee dat doe ik echt niet om te pesten :deal:)
- heb je zelf ook met betta's gekweekt of je er ooit ook maar in verdiept?

Roepen is makkelijk, maar kijk ook naar jezelf.

Kijk ik naar mijn eigen hobby dan zeg ik: Nee vissen horen niet in zo'n glazen bak.
Maar ik doe het voor mijn eigen plezier.... :juggle:
 
Laatst bewerkt:
Als dat permanent is doen we dat inderdaad, die betta kweekcontainers voor mannelijke exemplaren is een tijdelijk iets.
En ja, hoewel het inderdaad echt wel klein is... groeien ze wel goed uit (mits je dus iemand hebt die weet wat hij/zij doet).

Ik denk dat meer mensen denken dat ze weten wat ze doen, dan dat ze werkelijk doen.

Ja, je kan mooie resultaten behalen, maar dat zegt niets over de al of niet diervriendelijke omstandigheden waarin de dieren opgroeien. En waarin ouderdieren voor de fok gehouden worden.

Mensen zijn erg toegevend wanneer het om fokkers gaat.

Verder ben ik hier wel over uitgepraat, we raken het topic nog maar zeer zijdelings en ik hoef niet zo nodig de degens te kruisen tot ik gelijk krijg.

Let's agree to disagree.
 
vind het helemaal niks die betas en om te zeggen tijdelijk??? wat gebeurt er met de bettas die niet ver kocht woorden rotten half weg in een beker
 
Dit is een geweldig kanaal, van FrankBetta, een Thai die je meeneemt naar een natuurlijke Betta-biotoop.
Hij vangt wilde Betta's, kweekt ze en zet ze weer terug. Om de habitat te ondersteunen.
Hij filmt ook onderwater en laat de natuurlijke medebewoners zien.
Bettas en Gouramis leven zij aan zij. Ik wist dat niet.
Bettas hebben hier een territorium van 2/3 ft
60/90 cm oppervlakte en 20 a 30cm diep water.

 
Dit is een geweldig kanaal, van FrankBetta, een Thai die je meeneemt naar een natuurlijke Betta-biotoop.
Hij vangt wilde Betta's, kweekt ze en zet ze weer terug. Om de habitat te ondersteunen.
Hij filmt ook onderwater en laat de natuurlijke medebewoners zien.
Bettas en Gouramis leven zij aan zij. Ik wist dat niet.
Bettas hebben hier een territorium van 2/3 ft
60/90 cm oppervlakte en 20 a 30cm diep water.


Je kan bij hem ook betta's kopen met kleuren die niet eens in het wild voorkomen ect ect ect 45 a 70 dollar voor een visje .....
https://www.franksbettas.com/
Soms bedriegt schijn meer ga ik hierover niet zeggen .
 
Misschien is het handig als we weer ontopic gaan want dit topic was eigenlijk bedoeld voor Marktplaats advertenties en niet zozeer over hoe we het beste een Betta kunnen huisvesten 😉
 
Ik denk dat meer mensen denken dat ze weten wat ze doen, dan dat ze werkelijk doen.

Ja, je kan mooie resultaten behalen, maar dat zegt niets over de al of niet diervriendelijke omstandigheden waarin de dieren opgroeien. En waarin ouderdieren voor de fok gehouden worden.

Mensen zijn erg toegevend wanneer het om fokkers gaat.

Verder ben ik hier wel over uitgepraat, we raken het topic nog maar zeer zijdelings en ik hoef niet zo nodig de degens te kruisen tot ik gelijk krijg.

Let's agree to disagree.
Je bent wel snel uitgepraat als je opgegevend moment niet altijd je gewilde antwoorden krijgt. Best jammer.
 
Misschien is het handig als we weer ontopic gaan want dit topic was eigenlijk bedoeld voor Marktplaats advertenties en niet zozeer over hoe we het beste een Betta kunnen huisvesten 😉
Ban iedereen voor 48 uur John. Dan kunnen we er heel goed over nadenken. En zoeken naar mooie MP adv.
 
Wow. Supertriest. Als ie dichterbij woonde had ik zeker geboden
 
Ik vind die eigenlijk nog best meevallen. 😅 Ja de bak is veel te klein, er zijn willekeurige soorten bij elkaar gekieperd in willekeurige aantallen en de bodem lijkt wel van een stortplaats te komen. Maar ik heb zeer zeker voorbeelden gezien op MP van taferelen die ziekelijker en meer "dieronterend" waren dan dit. 😛
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan