Opnieuw beginnen en na inlezen advies nodig.


Ok, gisteren bij Diebo geweest en het Beta 60x36x36 bakje bekeken.

Het aquarium zelf is prima, mooi glas en het geeft een mooi diepte effect op de een of ander manier. Tevens de steensoort gezien welke ik wil gaan gebruiken en welke het beste past bij wat ik voor ogen heb.

Het bijbehorende kastje vond ik niet echt mooi en aangezien dat kastje een whopping 269 euro kost vervang ik dat door een 90 euro juwel kastje. Ze zien er bijna identiek uit.

Nu tekeningen gaan maken :).
 
Leuk man! veel plezier ermee, ik ga zaterdag ook nog even langs de diebo om wat in vitro planten te scoren :D.
Ik zou zoveel mogelijk steen kopen en daarmee gaan spelen. of bij de diebo spelen met de stenen die ze hebben!
mocht je wat willen tekenen is het raadzaam om een raster te maken waarbij het hele aquarium verdeeld wordt in 9 vlakken. (2 strepen horizontaal op 1/3de en 2/de, en zelfde voor verticaal)
 
Leuk man! veel plezier ermee, ik ga zaterdag ook nog even langs de diebo om wat in vitro planten te scoren :D.
Ik zou zoveel mogelijk steen kopen en daarmee gaan spelen. of bij de diebo spelen met de stenen die ze hebben!
mocht je wat willen tekenen is het raadzaam om een raster te maken waarbij het hele aquarium verdeeld wordt in 9 vlakken. (2 strepen horizontaal op 1/3de en 2/de, en zelfde voor verticaal)

De regel van derden, helemaal top, bedankt voor de toevoeging.

Ennuh, succes zaterdag!
 
CO2: Dennerle CO2 set primus met een inline diffuser 179 + 40 euro
Ik zou dit ten zeerste afraden met het oog op prijs/kwaliteit. Zelf ben ik erg tevreden over de samengestelde set van Azaqua met de 'Neo' diffusor (klik hier). Wat mij betreft veel betere prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt er zelfs een 2kg fles bij i.p.v. 500g. De Neo diffusor is voorts op dit ogenblik wat mij betreft het beste product op de markt (uitgezonderd wellicht een dure of juist DIY reactor). Hij is in ieder geval beter en mooier dan zo'n flipperding.
Pomp en verwarming: Oase Biomaster Thermo 250 179 euro
Prima. Ik heb zelf de Thermo 600 met een lily pipe set (16/22mm) op mijn 60L bakje staan. En de flow mag van mij nog wel wat hoger. Dus wellicht kun je een van de grote broers van de 250 overwegen. Ik zeg erbij dat ik een vrij grote aquascape heb en dat de flow daardoor wordt bemoeilijkt, zie evt. mijn log.
Prima qua kracht maar ik zou de versie met vaste standaards aanraden. Ik heb zelf de CA maar de houders staan mijns niet zo mooi op de rand. Ook schuren ze nogal als je ze verschuift. Dit resulteert in krasjes op de bovenkant van de glaspanelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dit ten zeerste afraden met het oog op prijs/kwaliteit. Zelf ben ik erg tevreden over de samengestelde set van Azaqua met de 'Neo' diffusor (klik hier). Wat mij betreft veel betere prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt er zelfs een 2kg fles bij i.p.v. 500g. De Neo diffusor is voorts op dit ogenblik wat mij betreft het beste product op de markt (uitgezonderd wellicht een dure of juist DIY reactor). Hij is in ieder geval beter en mooier dan zo'n flipperding.

Prima. Ik heb zelf de Thermo 600 met een lily pipe set (16/22mm) op mijn 60L bakje staan. En de flow mag van mij nog wel wat hoger. Dus wellicht kun je een van de grote broers van de 250 overwegen. Ik zeg erbij dat ik een vrij grote aquascape heb en dat de flow daardoor wordt bemoeilijkt, zie evt. mijn log.

Prima qua kracht maar ik zou de versie met vaste standaards aanraden. Ik heb zelf de CA maar de houders staan mijns niet zo mooi op de rand. Ook schuren ze nogal als je ze verschuift. Dit resulteert in krasjes op de bovenkant van de glaspanelen.


Bedankt voor je persoonlijke ervaringen. Ik ga gelijk even kijken naar die CO2 set.

Tevens even gluren naar jouw log en wat betreft de vaste standaard, geheel met je eens. Ik heb van de week deze zien staan en het adjustable gedeelte heeft bij mij geen meerwaarde. Ik overweeg overigens de S versie omdat die voet strakker is in mijn ogen maar dat is wederom een extra uitgave waarvan ik me even moet afvragen of het echt zo'n verschil gaat maken. Het is steeds maar een paar tientjes maar alles bijelkaar loopt het prima op ;).
 
Ik zou dit ten zeerste afraden met het oog op prijs/kwaliteit. Zelf ben ik erg tevreden over de samengestelde set van Azaqua met de 'Neo' diffusor (klik hier). Wat mij betreft veel betere prijs/kwaliteit verhouding want je krijgt er zelfs een 2kg fles bij i.p.v. 500g. De Neo diffusor is voorts op dit ogenblik wat mij betreft het beste product op de markt (uitgezonderd wellicht een dure of juist DIY reactor). Hij is in ieder geval beter en mooier dan zo'n flipperding.

Prima. Ik heb zelf de Thermo 600 met een lily pipe set (16/22mm) op mijn 60L bakje staan. En de flow mag van mij nog wel wat hoger. Dus wellicht kun je een van de grote broers van de 250 overwegen. Ik zeg erbij dat ik een vrij grote aquascape heb en dat de flow daardoor wordt bemoeilijkt, zie evt. mijn log.

Prima qua kracht maar ik zou de versie met vaste standaards aanraden. Ik heb zelf de CA maar de houders staan mijns niet zo mooi op de rand. Ook schuren ze nogal als je ze verschuift. Dit resulteert in krasjes op de bovenkant van de glaspanelen.

Volgens mij zie ik niet precies de set welke je bedoeld. Jouw link laat wel de beoogde diffuser zien volgens mij maar de set met deze zie ik niet. Ik vermoed dat je de samenstel set bedoeld van 149 euro ofzo, waar dan een 2kg fles bij gekozen moet worden, een bellenteller en een diffusor. Daar staat jouw advies echter als keuze niet bij. Wellicht kan ik daar over bellen of anders gewoon los extra bestellen. Maar graag jouw bevestiging of dit inderdaad de set is welke je bedoeld.
 
Bedankt voor je persoonlijke ervaringen. Ik ga gelijk even kijken naar die CO2 set.

Tevens even gluren naar jouw log en wat betreft de vaste standaard, geheel met je eens. Ik heb van de week deze zien staan en het adjustable gedeelte heeft bij mij geen meerwaarde. Ik overweeg overigens de S versie omdat die voet strakker is in mijn ogen maar dat is wederom een extra uitgave waarvan ik me even moet afvragen of het echt zo'n verschil gaat maken. Het is steeds maar een paar tientjes maar alles bijelkaar loopt het prima op ;).
Er is een flink verschil in de e en de s. Zolang je geen rode planten neemt is het niet nodig om de s te kopen, als je wel veel rode planten wilt gebruiken is de s wel degelijk beter. Ik zou zelf overduidelijk voor de inline diffusor gaan, die is echt veel effectiever in CO2 gebruik en daarmee kostenefficiënter. Daarnaast ook nog minder techniek in de bak.
 
Mooi om te zien dat er nog iemand begint met een zelfde soort thema bak als ik. Als je nog niet gekocht heb er staat een 60p op marktplaats met pomp en verlichting voor een mooie prijs. Ik heb zelf alles gehaald bij azuaqa en ben tot op heden ook zeer tevreden met de co2 set heb wel een andere difussor. Als je de verlichting neemt van twinstar neem er dan de dimbare schakelaar bij. Deze kan je instellen als tijdklok en scheeld weer ruimte in je kast. Ik hou dit topic in de gaten. Ik zit momenteel te wachten op planten
 
Mooi om te zien dat er nog iemand begint met een zelfde soort thema bak als ik. Als je nog niet gekocht heb er staat een 60p op marktplaats met pomp en verlichting voor een mooie prijs. Ik heb zelf alles gehaald bij azuaqa en ben tot op heden ook zeer tevreden met de co2 set heb wel een andere difussor. Als je de verlichting neemt van twinstar neem er dan de dimbare schakelaar bij. Deze kan je instellen als tijdklok en scheeld weer ruimte in je kast. Ik hou dit topic in de gaten. Ik zit momenteel te wachten op planten
Hey Robbie!

ik heb 2 zeer drukke weken achter de rug en ben nog niet veel verder. Aan de ene kant wil ik graag starten, aan de andere kan5 wilde ik rustig beginnen en heb zonder enige invulling al een hardware setupvan met gemak 800 euro ;). En dat voor 60cm.

ik begrijp dat de spullen het waard zijn maar twijfel daardoor wel. De kogel is dus nog niet door de kerk. De vraag is of ik voor deze setup ga of eerst wat goedkoper ga starten. En als ik goedkoper ga, waar zal ik dan op besparen.

de zoektocht is nog niet ten einde :)
 
De vraag is of ik voor deze setup ga of eerst wat goedkoper ga starten. En als ik goedkoper ga, waar zal ik dan op besparen.

de zoektocht is nog niet ten einde :)

Ik heb het zelfde probleem ook gehad. Heb vroeger voor deze bak veen andere aquariums gehad. Waar ik dus ook nooit echt haalde wat ik wou. En vaak kon ik dan niet de planten bak krijgen hoe ik hem voor ogen had.
Ik heb vind ik ook erg veel betaald voor een 60cm bak. Maar heb er tot op heden nog geen spijt van.
Het is inderdaad een moeilijke keuze. Zelf heb ik bezuinigd op het meubel. Dit omdat een 400€ kostend meubel voor 60cm bak erg veel is naar mijn idee.
 
Hey Robbie!

ik heb 2 zeer drukke weken achter de rug en ben nog niet veel verder. Aan de ene kant wil ik graag starten, aan de andere kan5 wilde ik rustig beginnen en heb zonder enige invulling al een hardware setupvan met gemak 800 euro ;). En dat voor 60cm.

ik begrijp dat de spullen het waard zijn maar twijfel daardoor wel. De kogel is dus nog niet door de kerk. De vraag is of ik voor deze setup ga of eerst wat goedkoper ga starten. En als ik goedkoper ga, waar zal ik dan op besparen.

de zoektocht is nog niet ten einde :)

Altijd een lastige keuze; Investeren in dure spullen of eerst investeren in ervaring en kennis.
Persoonlijk zou ik niet besparen op de technische kwaliteit maar wel in je achterhoofd houden dat dure spullen wel een garantie geven op de kwaliteit van deze spullen,
maar de kwaliteit van deze spullen geeft nog geen garantie voor een succesvolle bak.
 
Het is ook net hoe je er in staat en wat je doel is. Gaat het meer om een aquarium met de vissen of gaat het meer om het aquarium en de planten? Ik heb gemerkt dat er nogal verschil zit in denkwijze tussen deze twee type personen. Ik ben zelf meer een aquarium met vissen persoon en geef dan ook niet veel om de scape en de planten. Natuurlijk doe ik mijn best om wat leuks te maken maar mijn einddoel is niet een aquarium met de mooiste planten, of de beste 'looks' van het aquarium zelf maar een aquarium met de leukste en gezonde vissen.

Zelf zou ik dus nooit 800 euro uitgeven voor een 60cm bakje omdat het voor mijn doel veel en veel goedkoper kan. Voor die 800 euro kan ik een veel groter aquarium aanschaffen waar weer meer vissen in kunnen ;)
Aan de andere kant, als je voor de looks en top planten gaat dan is 800 euro ook weer niets voor een mooi meubelstuk in huis. Ik heb meubels die qua kosten per cm een stuk duurder zijn dan jouw beoogde aquarium. Dus tja, het is net hoe je er naar kijkt denk ik.

Eerst afvragen en vaststellen wat voor aquarioot jij bent.
 
Altijd een lastige keuze; Investeren in dure spullen of eerst investeren in ervaring en kennis.
Persoonlijk zou ik niet besparen op de technische kwaliteit maar wel in je achterhoofd houden dat dure spullen wel een garantie geven op de kwaliteit van deze spullen,
maar de kwaliteit van deze spullen geeft nog geen garantie voor een succesvolle bak.

De kennis is er al is deze gedateerd en er is altijd meer te leren. Des te beter het materiaal des te hoger het percentage dat de "bak" zal slagen. Alleen weet ik ook dat er in dit soort hobbies altijd naar het beste van het beste wordt gekeken en alles wat er onder zit al vaak als inferieur of minderwaardigwordt benoemd. Ik probeer een balans te vinden aangezien ik nog een paar andere hobbies heb die ook centen kosten :).
 
Het is ook net hoe je er in staat en wat je doel is. Gaat het meer om een aquarium met de vissen of gaat het meer om het aquarium en de planten? Ik heb gemerkt dat er nogal verschil zit in denkwijze tussen deze twee type personen. Ik ben zelf meer een aquarium met vissen persoon en geef dan ook niet veel om de scape en de planten. Natuurlijk doe ik mijn best om wat leuks te maken maar mijn einddoel is niet een aquarium met de mooiste planten, of de beste 'looks' van het aquarium zelf maar een aquarium met de leukste en gezonde vissen.

Zelf zou ik dus nooit 800 euro uitgeven voor een 60cm bakje omdat het voor mijn doel veel en veel goedkoper kan. Voor die 800 euro kan ik een veel groter aquarium aanschaffen waar weer meer vissen in kunnen ;)
Aan de andere kant, als je voor de looks en top planten gaat dan is 800 euro ook weer niets voor een mooi meubelstuk in huis. Ik heb meubels die qua kosten per cm een stuk duurder zijn dan jouw beoogde aquarium. Dus tja, het is net hoe je er naar kijkt denk ik.

Eerst afvragen en vaststellen wat voor aquarioot jij bent.

Hier heb je volkomen gelijk in. Zowel qua het waarom als qua meubelstuk. Ik benoem ff een paar van jouw punten:

Ik ben ooit voor de vissen begonnen. Langzaam ging ik destijds al naar biotoopjes (zuid amerika dwergcycliden meestal in bakjes van 80cm tot 120 cm en 1 machtige bak van 240 cm met prinses van burundi wildvang met bergen jongen en lamprologus Brevis als schelpenkolonie). Op een gegeven moment gestopt en nu na 25 jaar kriebelt het. Ik heb echter maar ruimte voor een bescheiden bakje en dat komt prima overeen met de wens om een leuke scape te doen. Oftewel vooral een leuke indeling met rots en bodemgroeiers. Omdat een aquarium zonder visbestand echt niet kan voor mij en ik leven in de bak wil zal er een scholenvisje en een groepje bodembewoners in komen. Keuzes zullen nog gemaakt worden, al heb ik wel voorkeuren.

Helaas vind mijn vriendin het helemaal niets maar die zegt, joh het is jouw hobby dus ga je gang. Toch weerhoudt me dat (gelukkig) ook om helemaal los te gaan.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ik zal kiezen voor een gulden middenweg, dus zeg maar:
- beginnen met een goedkoop setje, bijvoorbeeld een leuk advies van George Farmer waar hij met de Superfish 80 aan ge gang gaat maar dan aangevuld met een CO2 setje als toevoeging. Dan ben ik voor zo'n 450 euro klaar qua hardware en kan ik evt als het me blijft bevallen om de zoveel maanden iets vervangen zoals Filter (intern -> extern), verlichting en ook het bakje zelf.
- beginnen met het bakje dat ik op het oog heb maar dan met iets goedkopere opties qua licht en pomp.

Daarnaast hou ik Marktplaats in de gaten maar ofwel ik vind hetgene wat ik vind niets, of ik zie iets leuks maar dan is het een scam en begint met om whatsapp betalingen te vragen. (doorgegeven aan MP uiteraard).
 
Je bent ook bij alles wel van het beste van het beste (of in ieder geval de duurste optie) uit gegaan en als je dan gaat optellen komt er een aardig bedrag uit, ik begrijp de twijfel wel.

Ik zou er niets voor voelen om te beginnen met spul wat je later weer wilt vervangen, dan ben je onder aan de streep alleen maar meer kwijt. Wat je wel zou kunnen doen is bedenken of een oase biotherm van 180 euro wel echt nodig is op 65 liter water. Of een tweedehands co2 set kopen op marktplaats of beginnen met bio-co2. Dan zal alweer 400 euro schelen en er zijn genoeg eheim classic 250's op marktplaats voor een tientje of twee die die biotherm kunnen vervangen. Zal je alleen nog een in-line heater ergens moeten kopen want ik ben het met je eens, in een scape bakje is het mooier als die niet zichtbaar is. Je zou dus best wat kunnen schuiven en de kosten ongeveer door de helft hakken door iets in te leveren op het filter en de co2.
 
Je bent ook bij alles wel van het beste van het beste (of in ieder geval de duurste optie) uit gegaan en als je dan gaat optellen komt er een aardig bedrag uit, ik begrijp de twijfel wel.

Ik zou er niets voor voelen om te beginnen met spul wat je later weer wilt vervangen, dan ben je onder aan de streep alleen maar meer kwijt. Wat je wel zou kunnen doen is bedenken of een oase biotherm van 180 euro wel echt nodig is op 65 liter water. Of een tweedehands co2 set kopen op marktplaats of beginnen met bio-co2. Dan zal alweer 400 euro schelen en er zijn genoeg eheim classic 250's op marktplaats voor een tientje of twee die die biotherm kunnen vervangen. Zal je alleen nog een in-line heater ergens moeten kopen want ik ben het met je eens, in een scape bakje is het mooier als die niet zichtbaar is. Je zou dus best wat kunnen schuiven en de kosten ongeveer door de helft hakken door iets in te leveren op het filter en de co2.

Een hele dikke duim omhoog!
 
Mocht je interesse hebben in bio co2 kun je onderstaand topic eens doorlezen. Verschillende gebruikers doen dit en ook het omgekeerde bakje kun je ook vervangen voor een diffuser geloof ik. Pin me er niet op vast, co2 doe ik zelf nooit wat mee.

 
Ieder heeft uiteraard zijn eigen ervaringen, en die van ons zijn niet zaligmakend, ik begin het maar vast te roepen :)

Maar wat mijn prioriteiten zouden zijn als ik geld wilde besparen (en ik denk dat een winkel daar niet altijd hetzelfde advies in zal geven omdat we verschillende belangen hebben) :

Ik zou een goedkoop bakje nemen, ongeveer de inhoud van wat je wil hebben in de toekomst.

Ik zou daar een filterzandbodem indoen (0,7-1,25mm is hier favoriet vanwege makkelijker onderhoud maar de meningen lopen uiteen, rond de 10 a 15 euro per 25kg).

Ik zou een goed betrouwbaar filter nemen met meer flow dan ik in eerste instantie dacht dat ik nodig had. Nee, een hoge flow is niet nodig, maar het zal alles veel makkelijker maken waardoor je de kans op frustratie van een bak vol algen aanzienlijk verlaagt. Het zal keuzes voor verspreiding makkelijker maken, bijvoorbeeld een reactor heeft een behoorlijke flow nodig. Het zal meer vrijheid geven in hoe je het water wil verspreiden, en het zal het waarschijnlijker maken dat je ook in een bak vol planten en decoratie toch je voeding en co2 daar krijgt waar je het wil. Mijn persoonlijke keuze zou altijd zijn de eheim classic. Voor 40-60ltr de 2213, voor 60-100ltr de 2215. Beide de plusversie waar goed filtermateriaal en de benodigde dubbele kranen bijzitten. Per 100ltr aquariumwater 0,5ltr siporax bovenin het filter erbij en je bent klaar.

Ik zou in het begin gaan voor eenvoudige verlichting. Liefst tl (t5) maar dat kan een behoudende insteek zijn.
Veel goedkope ledverlichting geeft problemen met algen omdat het voor de meeste set ups veel te fel is. Ik zou in het begin gaan voor een simpele verlichting tussen laag en midden in. Wij gebruiken op onze open bakken simpele goedkope ledlampjes van rond de 7 euro, ongeveer 1 a 2 per 50ltr, afhankelijk van hoeveel licht we willen geven. Geen alg te zien.

Ik zou beginnen met co2. Ook in een situatie van laag licht tot laag gemiddeld licht zullen de planten het zonder kunstgrepen beter doen waardoor je minder afval krijgt en minder kans op algen.
Daarin is er een keuze voor bio-co2 (in ons geval de variant zonder geklus met flessen, wij gebruiken kant en klare flessen. We gebruiken dit in al onze bakken (30ltr cube, 60ltr cube, 60x40x40 en onze eheim proxima 325)
Of een goed algemeen drukfles-systeem. Wij gebruiken momenteel in onze 325 de standaard set van de visvoerwebwinkel, voor 179 inclusief een 2kg fles, gecombineerd met een inline diffuser van co2 art en zijn er helemaal blij mee, super stabiele co2 en een goede aanvulling op de bio-co2.

Verder zou ik beginnen met een combinatie van een goede all in one bemesting (die is inclusief nitraat en fosfaat) en profito (zonder nitraat en fosfaat). Werkt hier super en je bent flexibel in het toedienen van nitraat/fosfaat. Daarnaast wat bodembemesting voor de planten die dat nodig hebben of prettig vinden.

Ik zou voor nu de planten aanpassen op de lage tot laag-gemiddelde verlichting.

Dit zijn hier de elementen die wij telkens weer toepassen, en die hier telkens weer een bak geven zonder zichtbare alg. Stabiel, makkelijk in onderhoud.

Dit hoeft niet je einddoel te zijn, je kan op termijn je bak gaan upgraden, een passend filter heb je toch al.
Je kan naar beter licht gaan, en wat betreft led-verlichting lijkt prijs wel wat te zeggen over kwaliteit. Bovendien, je co2-set had je al dus je kan wat dat betreft makkelijk aanpassen.
Dan kan je ook je planten gaan upgraden.

Op die manier heb je met nauwelijks verspilling of dubbele aankoop een periode waarin je kan stoeien met dingen, het gevoel weer krijgen, eerst een bak in een wat eenvoudigere setting stabiel krijgen (minder licht).

Maar, dat is wat ik zou doen, doe ermee wat je wil :)
 
Ieder heeft uiteraard zijn eigen ervaringen, en die van ons zijn niet zaligmakend, ik begin het maar vast te roepen :)

Maar wat mijn prioriteiten zouden zijn als ik geld wilde besparen (en ik denk dat een winkel daar niet altijd hetzelfde advies in zal geven omdat we verschillende belangen hebben) :

Ik zou een goedkoop bakje nemen, ongeveer de inhoud van wat je wil hebben in de toekomst.

Ik zou daar een filterzandbodem indoen (0,7-1,25mm is hier favoriet vanwege makkelijker onderhoud maar de meningen lopen uiteen, rond de 10 a 15 euro per 25kg).

Ik zou een goed betrouwbaar filter nemen met meer flow dan ik in eerste instantie dacht dat ik nodig had. Nee, een hoge flow is niet nodig, maar het zal alles veel makkelijker maken waardoor je de kans op frustratie van een bak vol algen aanzienlijk verlaagt. Het zal keuzes voor verspreiding makkelijker maken, bijvoorbeeld een reactor heeft een behoorlijke flow nodig. Het zal meer vrijheid geven in hoe je het water wil verspreiden, en het zal het waarschijnlijker maken dat je ook in een bak vol planten en decoratie toch je voeding en co2 daar krijgt waar je het wil. Mijn persoonlijke keuze zou altijd zijn de eheim classic. Voor 40-60ltr de 2213, voor 60-100ltr de 2215. Beide de plusversie waar goed filtermateriaal en de benodigde dubbele kranen bijzitten. Per 100ltr aquariumwater 0,5ltr siporax bovenin het filter erbij en je bent klaar.

Ik zou in het begin gaan voor eenvoudige verlichting. Liefst tl (t5) maar dat kan een behoudende insteek zijn.
Veel goedkope ledverlichting geeft problemen met algen omdat het voor de meeste set ups veel te fel is. Ik zou in het begin gaan voor een simpele verlichting tussen laag en midden in. Wij gebruiken op onze open bakken simpele goedkope ledlampjes van rond de 7 euro, ongeveer 1 a 2 per 50ltr, afhankelijk van hoeveel licht we willen geven. Geen alg te zien.

Ik zou beginnen met co2. Ook in een situatie van laag licht tot laag gemiddeld licht zullen de planten het zonder kunstgrepen beter doen waardoor je minder afval krijgt en minder kans op algen.
Daarin is er een keuze voor bio-co2 (in ons geval de variant zonder geklus met flessen, wij gebruiken kant en klare flessen. We gebruiken dit in al onze bakken (30ltr cube, 60ltr cube, 60x40x40 en onze eheim proxima 325)
Of een goed algemeen drukfles-systeem. Wij gebruiken momenteel in onze 325 de standaard set van de visvoerwebwinkel, voor 179 inclusief een 2kg fles, gecombineerd met een inline diffuser van co2 art en zijn er helemaal blij mee, super stabiele co2 en een goede aanvulling op de bio-co2.

Verder zou ik beginnen met een combinatie van een goede all in one bemesting (die is inclusief nitraat en fosfaat) en profito (zonder nitraat en fosfaat). Werkt hier super en je bent flexibel in het toedienen van nitraat/fosfaat. Daarnaast wat bodembemesting voor de planten die dat nodig hebben of prettig vinden.

Ik zou voor nu de planten aanpassen op de lage tot laag-gemiddelde verlichting.

Dit zijn hier de elementen die wij telkens weer toepassen, en die hier telkens weer een bak geven zonder zichtbare alg. Stabiel, makkelijk in onderhoud.

Dit hoeft niet je einddoel te zijn, je kan op termijn je bak gaan upgraden, een passend filter heb je toch al.
Je kan naar beter licht gaan, en wat betreft led-verlichting lijkt prijs wel wat te zeggen over kwaliteit. Bovendien, je co2-set had je al dus je kan wat dat betreft makkelijk aanpassen.
Dan kan je ook je planten gaan upgraden.

Op die manier heb je met nauwelijks verspilling of dubbele aankoop een periode waarin je kan stoeien met dingen, het gevoel weer krijgen, eerst een bak in een wat eenvoudigere setting stabiel krijgen (minder licht).

Maar, dat is wat ik zou doen, doe ermee wat je wil :)

Super, bedankt voor je tijd, highly appreciated!
 
Graag gedaan!

Mocht je bio-co2 overwegen, ben je altijd welkom voor meer info. Wij gebruiken geen omgekeerd bakje zoals de meesten wel doen, en wel kant en klare flessen omdat we dat mooier en praktischer vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Graag gedaan!

Mocht je bio-co2 overwegen, ben je altijd welkom voor meer info. Wij gebruiken geen omgekeerd bakje zoals de meesten wel doen, en wel kant en klare flessen omdat we dat mooier en praktischer vinden.

Ik zal dit zeker overwegen, echter, heb je dan ook dat het snachts uit staat of gaat het dan 24 uur per dag door. ik zag al wat van dit soort video's inderdaad op youtube, sommige hilarisch :).
 
Bioco2 gaat volgens mij altijd door en stel je doet er een magneetventiel tussen op een timer dan zegt je fles midden in de nacht 'boem', het zijn natuurlijk geen drukflessen waar je mee werkt.
Daarom is het doseren met een omgekeerd bakje ook wel handig, want dat geeft zoals ik het begrijp in principe co2 af aan het water zoveel dit wil opnemen en zou je niet kunnen overdoseren? Bij teveel aan co2 loopt het bakje vol en zal de rest naar de oppervlakte bubbelen. Denk ik :)
 
Ik zal dit zeker overwegen, echter, heb je dan ook dat het snachts uit staat of gaat het dan 24 uur per dag door. ik zag al wat van dit soort video's inderdaad op youtube, sommige hilarisch :).

Wat wij gebruiken is bio-co2. Wij doen een mengsel van gist en suiker in water, en daar wordt dan co2 geproduceerd, 24 uur per dag. Wij voegen dat dus ook 24 uur per dag toe.
De productie van co2 gaat op en neer met temperatuur, ongeveer tussen 20 en 25 graden. Hier in huis gaat de temperatuur ook op en neer in dag en nacht, dus tijdens de nacht wordt hier minder co2 geproduceerd en dus ook toegevoegd.
Vroeger zette men de fles op de kap van het aquarium, zodat alleen wanneer de lampen aan waren veel co2 werd geproduceerd.

Dan is er nog een andere diy variant van citroenzuur en naar ik dacht baking soda. Daar gebruikt men vaak strakke hip uitziende flessen van aliexpress voor dacht ik. Dat is wel uit te zetten, maar is qua gebruik iets duurder dacht ik. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

De bio-co2 zoals wij gebruiken, kost qua gebruik een paar cent tot een dubbeltje per week per aquarium denk ik, ongeveer.
 
Bioco2 gaat volgens mij altijd door en stel je doet er een magneetventiel tussen op een timer dan zegt je fles midden in de nacht 'boem', het zijn natuurlijk geen drukflessen waar je mee werkt.
Daarom is het doseren met een omgekeerd bakje ook wel handig, want dat geeft zoals ik het begrijp in principe co2 af aan het water zoveel dit wil opnemen en zou je niet kunnen overdoseren? Bij teveel aan co2 loopt het bakje vol en zal de rest naar de oppervlakte bubbelen. Denk ik :)

Het idee van veiligheid van een omgekeerd bakje en de relatie met 24 uur per dag toedienen zie ik niet zo, kan je dat toelichten?
 
Het idee van veiligheid van een omgekeerd bakje en de relatie met 24 uur per dag toedienen zie ik niet zo, kan je dat toelichten?
Dat wordt o.a. besproken in het topic welke ik eerder gelinkt heb en ik ben echt geen expert op dit gebied daarom stond er ook "denk ik" ;) Al heb ik natuurlijk wel een mening die al dan niet correct is.

Zoals ik het begrijp werkt het als volgt: het omgekeerde bakje bevat veel co2 en al het water wat er onderdoor stroomt zal gasuitwisseling doen met die geconcentreerde co2 in het bakje. Zie het als een kunstmatige atmosfeer die heel veel co2 bevat. Die gasuitwisseling werkt met een natuurlijke balans, je forceert geen co2 het water in. Als er meer co2 geproduceerd wordt dan het water opneemt, dan loopt het bakje vol en stroomt hij ondersteboven over wat dus het geval zou kunnen zijn in de periode zonder licht.

Het is dus eigenlijk een manier om de natuurlijke balans van co2 in het water sneller weer op peil te krijgen door een kunstmatige atmosfeer te bieden die hoge concentraties aan co2 bevat.

Leuk artikel van aquainfo over het natuurlijke evenwicht m.b.t. hoeveelheid co2 in de atmosfeer. Daar gaan ze er van uit dat de hoeveelheid co2 in de lucht redelijk constant is, echter dat hoeft dus niet als je zo'n omgekeerd bakje gebruikt.
 
Dat wordt o.a. besproken in het topic welke ik eerder gelinkt heb en ik ben echt geen expert op dit gebied daarom stond er ook "denk ik" ;) Al heb ik natuurlijk wel een mening die al dan niet correct is.

Zoals ik het begrijp werkt het als volgt: het omgekeerde bakje bevat veel co2 en al het water wat er onderdoor stroomt zal gasuitwisseling doen met die geconcentreerde co2 in het bakje. Zie het als een kunstmatige atmosfeer die heel veel co2 bevat. Die gasuitwisseling werkt met een natuurlijke balans, je forceert geen co2 het water in. Als er meer co2 geproduceerd wordt dan het water opneemt, dan loopt het bakje vol en stroomt hij ondersteboven over wat dus het geval zou kunnen zijn in de periode zonder licht.

Het is dus eigenlijk een manier om de natuurlijke balans van co2 in het water sneller weer op peil te krijgen door een kunstmatige atmosfeer te bieden die hoge concentraties aan co2 bevat.

Leuk artikel van aquainfo over het natuurlijke evenwicht m.b.t. hoeveelheid co2 in de atmosfeer. Daar gaan ze er van uit dat de hoeveelheid co2 in de lucht redelijk constant is, echter dat hoeft dus niet als je zo'n omgekeerd bakje gebruikt.

Ik bedoelde niet te vragen naar de werking van een omgekeerd bakje. Die ken ik wel. Maar ik denk dat deze wisseling hier wellicht niet op de juiste plaats is :)
 
Ik bedoelde niet te vragen naar de werking van een omgekeerd bakje. Die ken ik wel. Maar ik denk dat deze wisseling hier wellicht niet op de juiste plaats is :)
De veiligheid leg ik toch uit tijdens het uitleggen van de werking? In het kort overstroomt het bakje en pomp je niet teveel co2 in het water, wat je bij een 'normaal' co2 systeem wel zou doen indien je die snachts open laat staan. Daar kwam de vraag van de TS denk ik vandaan.
Het is een discussie die hier wat mij betreft thuis hoort want de TS vroeg zich ook af hoe dit zou werken in de nacht.
 
Ik vroeg naar de reden waarom een omgekeerd bakje veiliger zou zijn mbt 24 uur per dag co2 toevoegen dan een andere wijze van toevoegen.

En die vraag wordt mijns inziens niet beantwoord door jou en niet door het artikel.

Wat het bakje doet is het aangeven van een bepaalde maat. Iets wat je kan uitrekenen. En dat geeft houvast, dat begrijp ik. Maar ook dat is geen garantie tegen overdosering van co2 zoals ik onlangs nog van iemand heb meegemaakt).

Met een omgekeerd bakje stel je water in het aquarium bloot aan co2, of andersom. En daardoor lost wat van die co2 op in het water. Met het oppervlak van het bakje bepaal je hoe groot dat oppervlak, dat raakvlak water/co2 is. Dat begrijp ik.

Dat werkt voor een cup-diffuser idem, alleen moet je daar iets vinden om de hoeveelheid aangeboden co2 te regelen, een dennerle ladder idem, een jbl taifun idem. Verspreiding via ejector op spraybar idem.

Maar volgens mij is er geen magisch systeem dat maakt dat bij het omgekeerde bakje tijdens de nacht minder co2 opgenomen wordt.

Ik heb eens iets gelezen dat het minder snel opgenomen wordt wanneer de waarde van opgeloste co2 in het water tijdens de nacht stijgt door de co2 die de planten zelf afgeven. Maar waarom zou dat voor de verspreiding met een omgekeerd bakje dan anders zijn dan voor een andere vorm van diffusie?

Als je met een omgekeerd bakje stuurt op 20mg/ltr, en met een cup-diffuser ook. Waarom geeft dat omgekeerde bakje dan die nachtelijke bescherming, terwijl de cup-diffuser dat niet zou doen?

Dat is wat ik niet kan vinden in wat jij zegt, en niet in het artikel dat je linkt.
 
Naar mijn bescheiden kennis over dit onderwerp zit het verschil zich in de vorm van toedienen. Bij een omgekeerd bakje geef je het water de mogelijkheid co2 op te nemen en die zal dit minder of zelfs niet meer doen als het water al verzadigd is, net als bij zuurstof in het water. Als je planten meer zuurstof produceren dan het water kan opnemen zie je een pearling effect en bubbelt het water gewoon naar de oppervlakte. Bij een diffuser forceer je co2 het water in, ook al is deze al verzadigd en dat wil je dus zelf kunnen regelen met een (afsluit)ventiel.

Of je met een omgekeerd bakje kunt sturen naar 20 mg/l weet ik eigenlijk niet, dat lijkt mij wat hoog. Maar goed, ik beoordeel deze technieken allemaal vanaf de zij-lijn dus als ik het fout heb, wat zomaar kan, hoor ik dat graag,

Zie het als een bakje water voor het konijn neerzetten of een infuus in zijn keel hangen met stromend water. In het eerste geval kan die drinken wanneer hij wil en in het tweede geval zal hij altijd moeten drinken.
 
Ik blijf heel erg getrokken worden door de scapes waar ofwel een tapijtje ligt of, en dat is op dit moment toch enigszins favoriet, de bakjes waar alleen met mos is gewerkt icm contrasterende stenen.

1593167188426.png
 
Gisteren op een webshop welke jullie adviseerden dan toch maar eens een aantal keuzes proberen te maken.

Hopelijk is het ok wanneer ik hier losse compartimenten plaats en dat jullie mij vertellen of ik alles heb? Ik heb het gevoel namelijk dat ik dingen vergeet omdat ik nog niet bekend ben met C)2 systemen en er veel losse spullen bij komen kijken.

Ik ben zeer gecharmeerd van de nieuwe bak van Dennerle. Een 70cm Scaperstank met de afmetingen van 50 breed, 39 diep en 36 hoog. Ja aan de ene kant vertekenen de hoeken enigzins, maar aan de andere kant heb je geen losse glasplatenlook. Voor beide is iets te zeggen en dan komt het op persooonlijke voorkeur aan.
1593851691416.png


Het filter zijn nog mogelijkheden te over. Het advies gaat vaak richting de ruim bewezen Eheim classic serie en naar de nieuwere OASE serie. Nu zag ik dat er van OASE ook een kalere uitvoering is, maar wel met verwarming ook en draait 300ltr per uur:
1593851906278.png


De verlichting, ik zie dat er van Twinstar diverse soorten zijn maar ik kan ook op de website niet vinden wanneer ik welke nodig heb? Ik zie een C, een E en een S serie. Ik heb van 1 van die series de 45EA nodig waar 45 staat voor de lengte en de a voor adjustable tot en met 60cm. Echter, moet ik voor een bakje met CO2 en 36cm hoogte nu de C, E of de S hebben? Waarom ik hier de CO2 bij noem is omdat ik meerdere keren heb gelezen dat een te sterke lamp zonder CO2 alg bevorderend kan werken en juist met CO2 een sterke lamp kan worden aanbevolen. Correct me if im wrong. Hier diplay ik voor het gemak ff de middelste, de E-line.
1593852161677.png


CO2, inmiddels heb ik wel door dat als je voor CO2 gaat, je het dan beter ook gewoon goed kan doen, tenzij je een hobbiest bent in knutselen. De grote navulbare flessen vind ik echter niet fijn, ik bestel liever weggooiflessen en ik zag op Azaqua dat ze hiervoor een mooie oplossing hebben. Nog geeneens veel goedkoper en wellicht op termijn zelfs iets duurder dan navullen maar dat neem ik op de koop toe, per maand zal dat weinig schelen. Echter, er komen nogal wat onderdelen bij kijken, ben ik compleet met het volgende?

1593852352235.png


Deze set bestaat na mijn keuzes dan uit:

wegwerpfles van 1,1kg
CO2 drukregelaar voor wegwerpflessen
CO2 magneetventiel
CO2 slangenset
CO2 bellenteller
CO2 high quality diffuserbowl 20mm (tot 120ltr aquariums)

En als extra toevoeging wil ik als beginner een checker toevoegen omdat ik onbekend ben met CO2 en anders ga lopen twijfelen of ik teveel of te weinig toevoeg.
Checker vloeistof ook bestellen uiteraard :).

Vervolgens zal er dan een in en outflow nodig zijn en daar dacht ik aan de lily M set.
Met daarbij een Filter guard om evt jonge garnaaltjes op termijn te beschermen.


Dan wat losse vragen of de volgende dingen nodig zijn:
Een test set, ik vermoed van wel en dan is de testset 1 van HS aqua wellicht goed? Set 1 is voor de opstart cycle met ammonia, nitriet en nitraat.
Wellicht een setje van 2 seachems, eentje om toe te voegen bij de opstart en eentje om toe te voegen bij water cycles?

De volgende vraag, is een dimmer verstandig om langzaam te kunnen starten met licht of is aan/uit op een tijdschakelaar voldoende?

achterwandfolie melkwit
Slangenborstels

Over de werkelijke inrichting etc heb ik het nog niet :)

Is bovenstaande lijst compleet of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik zou persoonlijk het filter vervangen. Ik had ook de filtosmart alleen de 250 versie. Ik zou die van jou vervangen voor de biomaster 250. Flow is ongeveer gelijk alleen is deze veel gebruiks vriendelijker. En veel makkelijker schoon te maken
https://www.azaqua.nl/externe-aquariumfilter/biomaster-250#/686-ingebouwde_verwarming-ja
Vergeet ook niet iets van biologisch filter medium te bestellen. Ik heb hier de seachem matrix voor.
https://www.azaqua.nl/filtermaterialen/seachem-matrix#/68-inhoud-1000_ml
Ik heb de lilypie set M50. indien je kleiner gaat ga je de slang diameter van je pomp zo erg verkleinen dat je problemen kan gaan krijgen. Vergeet niet een verloop stukje van de slang van de pomp naar je slang van je lily pipe te nemen. Deze komen tussen je pomp en je in en uitloop dus je heb er hier 2 van nodig.
https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/slang-verloopstuk#/593-type-16_22_naar_12_16
En voor naast je tank is ook transparante slang netter en je heb een extra stuk slang nodig omdat de lily pipe en de inloop van een kleinere diameter zijn.
https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/filterslang-12-16mm
 
Ik zou persoonlijk het filter vervangen. Ik had ook de filtosmart alleen de 250 versie. Ik zou die van jou vervangen voor de biomaster 250. Flow is ongeveer gelijk alleen is deze veel gebruiks vriendelijker. En veel makkelijker schoon te maken
https://www.azaqua.nl/externe-aquariumfilter/biomaster-250#/686-ingebouwde_verwarming-ja
Vergeet ook niet iets van biologisch filter medium te bestellen. Ik heb hier de seachem matrix voor.
https://www.azaqua.nl/filtermaterialen/seachem-matrix#/68-inhoud-1000_ml
Ik heb de lilypie set M50. indien je kleiner gaat ga je de slang diameter van je pomp zo erg verkleinen dat je problemen kan gaan krijgen. Vergeet niet een verloop stukje van de slang van de pomp naar je slang van je lily pipe te nemen. Deze komen tussen je pomp en je in en uitloop dus je heb er hier 2 van nodig.
https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/slang-verloopstuk#/593-type-16_22_naar_12_16
En voor naast je tank is ook transparante slang netter en je heb een extra stuk slang nodig omdat de lily pipe en de inloop van een kleinere diameter zijn.
https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/filterslang-12-16mm

Thanks, ik neem het mee in de lijst. Het filter ga ik nog even dieper induiken.
 
Heb je al een idee wat je wil gaan gebruiken voor bodem ondergrond.
 
Heb je al een idee wat je wil gaan gebruiken voor bodem ondergrond.

Daar ben ik naar aan het kijken. Maar vermoedelijk een bodemsubstraat waaraan de wortels zich kunnen hechten (ik zal overigens maximaal 3 soorten planten gebruiken waaronder een bodembedekker, een grassoort en wellicht een mini anubis variant. En wat mos. Over het bodemsubstraat komt aquarium soil powder.

Het merk kijk ik nog naar maar bijvoorbeeld zoiets als dit:


Evt aangevuld met mineralen indien nodig.
 

Terug
Bovenaan