Opnieuw beginnen met Guppen...


update foto.

31 okt 2017 (2).JPG
 
Ziet er best leuk uit Frits maar dat magneet ding zou ik in het grijze archief gooien.
Neem een oud bank pasje en maak daar mee de ruit schoon, gerandeerd kras vrij.
Wondersponsjes van het kruidvat werken ook erg goed.
 
ik heb al een jaar dit in gebruik en bevalt me prima.
vroeger had ik een mesje/krabber maar dat beviel niet.
hele lichtje krasjes heb ik al, maar stoort mij niet. verder houden mijn appelslakken de ruiten mooi schoon.
 
Ik zou dat ding er in ieder geval uit halen. Daar gaat geheid vuil en alg tussen zitten. Als je hem dan wilt gebruiken kun je hem er gewoon in stoppen en er daarna weer uit halen.
 
Waar heb ik het woord "Zand" of "Grind" gebruikt dan?
Ik heb het over vuil: Voerresten, uitwerpselen, stukjes bladafval, etc.
 
Soms kun je er zand of grind tussen krijgen als je te dicht bij de bodem komt met zo n magneet dus beter is om een stukje boven de bodem te blijven als je hem al wil blijven gebruiken;)
 
Het gaat ook niet om de krassen.
Maar het wordt een broedplaats voor rottingsbacteriën en algen door al het afval wat er terecht komt.


Ik heb ze vroeger ook gebruikt en liet de magneet net onder het oppervlak staan en ik heb daar geen slechte ervaringen mee gehad moet ik zeggen.
 
Mijn guppen bak met koppel ancistrussen en appelslakken.

iemand nog Tips voor mijn bak?


2 november 2017 (1).JPG
2 november 2017 (2).JPG
2 november 2017 (3).JPG
2 november 2017 (4).JPG
2 november 2017 (5).JPG
2 november 2017 (6).JPG
 
ik heb nog nooit mos gehad...
is dat een makkelijke soort? en kan ik dat op kienhout binden ?
 
Gewoon javamos of wheeping mos nemen. Inderdaad, opbinden op kienhout is het makkelijkste.
 
Zwart garen hier, zie je ook niets van, het mos groeit er binnen de korste keren overheen, zelfs in mijn water.
 
Omdat het zooo goed gaat met mijn guppen, heb ik mijn
voederautomaat maar weer in gebruik genomen.
2x per 24u. een klein beetje gemengd voer laat deze los.


guppen voederautomaat.JPG
 
Heeft iemand ervaring met: Eheim Vuilzuiger Quick Vac Pro 3531 ??
Lijkt mij erg makkelijk als ik het zo bekijk.
En niet onbelangrijk, waar is deze het goedkoopst ?

eheim-vuilzuiger-3531.jpg
 
Ik zou niet te vaak in de bodem gaan zuigen en ik ga zelf even met de hand vlak boven de bodem wapperen om zo met verversen los vuil mee te nemen.
 
maar je hebt dus geen ervaring met Eheim Vuilzuiger Quick Vac Pro 3531?
John!
 
Vuilzuigers welke het opgezogen water weer terug in het aquarium laten stromen, zijn per definitie niets waard.

Stel je hebt een erg vuile bodem. Met daarin misschien zelfs rot. Daarin zitten allerlij kwalijke stoffen en gassen welke je echt niet terug in je aquarium wilt hebben.

Vroeger toen ik nog grind had, en dit met een vuilklok en slang afhevelde. Je wilt niet weten hoe dat water ruikt! Dat wil je niet terug in je bak.

Dus bodem alleen afzuigen met een vuiklok en slang.

Daarnaast is het eigenlijk hooguit 2x per jaar nodig om de bodem uit te zuigen. Bij grind dan!

De bodem is een ecosysteem op zich.

Een zandbodem heb ik nog nooit uitgezogen. Daar blijft vuil op liggen. Niet erin.
 
Niet kopen is zonde van je geld.

Ik doe dat ik terug met een stukje eheim buis 12/16 en een meter of anderhalf slang.
 
Nee dat heb ik niet Frits en ik werk met een afzuiger van Sera voor het geval ik incidenteel de bodem echt afzuig.
 

Terug
Bovenaan