Opnieuw beginnen met Guppen...


normaal ververs ik 1x per 2á3 weken mijn water, maar deze bak stond alweer 5 weken.
 
Wekelijks verversen kan wel maar hoeveel % doen jullie dan ?
ik doe 30% of 50% verversen.
gisteren dus 50% gedaan en komende week het filter schoon maken.
 
Ik zou maar eens beginnen om ELKE week 30% te doen, maar volgens mij is dat al eens aangegeven.
 
Een en ander hangt ook van de belasting af maar in de gewone bakjes zonder de EI ververs ik wekelijks rond de 15%. Met veel belasting kan dat meer moeten zijn.
 
er zitten 5 guppen in en een koppel ancistrussen, dus niet echt veel bezetting.
 
Nee dat is niet echt veel. Is de filter goed schoon? Je waarden laten meten zou ik zeggen en wekelijks verversen.
 
Echt alles is al zelfs meerdere keren aangegeven maar helpt allemaal niks.

Dit verhaal komt me ook bekend voor en lag toen aan teveel voeren als ik het goed heb.

Ja er moet een reden zijn dat het water zo slecht is en ik denk ook niet dat het wat minder verversen hier direct de oorzaak van is. Wellicht mede de oorzaak maar dan nog;)
 
Vanmiddag mijn aquarium leeg gehaald, verplaatst en weer gevuld.

leeg halen.JPG
vullen aquarium (4).JPG
gevult.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee oorzaak niet gevonden, water laten testen, was prima in orde. water werd wel steeds viezer.
maar vandaag dus meer dan 90% eruit gehad. en weer gevuld, alles draait weer. dus komende week een kleine verversing van 30 liter.
 
dat er een soort kleur in het water zat of zag.
een gele kleur op de achterwand, maar toen deze vanmiddag leeg was voelde ik geen algen ofzo.
 
mijn achterwand was vanmiddag strak glad. geen algen te bekennen. zelfs niet op mijn ornamenten.
 
ja het raam is op het zuiden maar het aquarium staat nu zo in de hoek dat er weinig zon komt.
 
ja het raam is op het zuiden maar het aquarium staat nu zo in de hoek dat er weinig zon komt.

Nou ik denk dat in de zomer je bak toch aardig wat ongewenst licht gaat krijgen! Je zou er toch verstandiger aan doen je gordijn te vervangen voor een zwarte die het een beetje opvangt
 
Een soort bladluizen denk ik.
Staat er toevallig een kamerplant in de buurt? Indien ja: zitten ze daar ook op? Alleszins, ze zijn er nu dus je zal ze moeten verwijderen.
Het zijn er blijkbaar toch echt al veel als ik het zo zie en ze kweken dan ook nog eens razendsnel. :oops:Zie je dit nu voor het eerst?
Je kan verschillende dingen doen:

- alle drijfplanten verwijderen, eventueel een paar stekjes manueel luis-vrij maken maar mogelijks overleven er wel wat eitjes dan
- de bruine blaadjes van de drijvers verwijderen en dan de plantjes onder water duwen en zorgen dat ze onder water blijven hangen (eventueel blokkeren tussen andere planten in de bak). Dan heb je kans dat je vissen een waar feestmaal hebben, sommige mensen voederen nu en dan bladluizen dus vissen weten er wel weg mee als ze in het water sukkelen denk ik.
- de plantjes verzamelen in een klein plastiek bakje met weinig water. Een uurtje in de koelkast zetten. Dan eens zien of je er al een deel kan afblazen (buiten dus hé) en vervolgens afspoelen onder stromend water. Door de koude zullen ze een beetje verkrampen en laten ze makkelijker los. Als ze terug komen achteraf (door eitjes of overblijvers) nog eens herhalen na een paar dagen.
-lieveheersbeestjes in de bak doen, die eten dat graag! Dan moet je die wel eerst een zwemcursusje (vlinderslag kunnen ze snel) en fluo hesjes geven zodat de vissen ze ongestoord hun werk laten doen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan