Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Ze zijn vanmiddag keurig netjes afgeleverd door UPS vanuit België.

Goed verpakt in een grote , dubbele plastic zak in een tempex doos.

Bij het openmaken van de doos zaten ze mij al vrolijk aan te kijken :DD

Ik heb de zak een stukje opengemaakt en in mijn bak gelegd, en na een half uurtje

wat water uit de bak in de zak gedaan om over te wennen.

Na ongeveer een uur heb ik ze met mijn hand voorzichtig uit die zak gehaald

en overgezet.

Ze waren redelijk rustig en gingen op hun gemak de hele bak verkennen.

Na een half uurtje een klein beetje voer gegeven, wat ze snel vonden en opaten .

Om een uur of zes heb ik het licht van de bak uitgedaan, zodat ze met nog licht vanuit de kamer

rustig verder konden zwemmen en verkennen en niet gelijk het stikken donker in moesten.

Morgen ben ik toch wel weer om een uurtje of 5 a 6 weer wakker [ altijd :rolleyes: ] en hoop

ze dan nog in alle vrolijkheid te zien rondzwemmen !!!

Hier alleen even een slechte foto van toen ze in de zak in de bak "hingen "



---
 
Beste musketier, ik ben blij dat je visjes goed en wel zijn aangekomen. Verder wil ik nog benoemen dat ik het sportief vind dat je me blijkbaar ergens gaandeweg weer gedeblokkeerd hebt, en ik vind je bijdrages aan mijn eigen topic doorgaans prettig. Daarom vind ik het een beetje dubbel om hier helemaal niet meer te reageren zonder enige tekst en uitleg, een oplossing waarvan ik het gevoel dat een aantal mensen al voor gekozen heeft gezien het aantal reacties hier. Ik wil niet opnieuw een discussie opstarten, maar ik blijf erbij dat ik niet achter je manier van huisvesten sta, en dit wordt nog maar weer versterkt door een aantal topics dat toevallig deze week is langsgekomen, ik hoop dat je ze iig gelezen hebt, waarin (toevallig?) sluierstaarten er niet goed aan toe zijn, en waarbij de huisvesting ook niet op orde is. Ik hoop dat het jou (en voornamelijk je visjes) bespaard blijft.
 
Beste musketier, ik ben blij dat je visjes goed en wel zijn aangekomen. Verder wil ik nog benoemen dat ik het sportief vind dat je me blijkbaar ergens gaandeweg weer gedeblokkeerd hebt, en ik vind je bijdrages aan mijn eigen topic doorgaans prettig. Daarom vind ik het een beetje dubbel om hier helemaal niet meer te reageren zonder enige tekst en uitleg, een oplossing waarvan ik het gevoel dat een aantal mensen al voor gekozen heeft gezien het aantal reacties hier. Ik wil niet opnieuw een discussie opstarten, maar ik blijf erbij dat ik niet achter je manier van huisvesten sta, en dit wordt nog maar weer versterkt door een aantal topics dat toevallig deze week is langsgekomen, ik hoop dat je ze iig gelezen hebt, waarin (toevallig?) sluierstaarten er niet goed aan toe zijn, en waarbij de huisvesting ook niet op orde is. Ik hoop dat het jou (en voornamelijk je visjes) bespaard blijft.

Natuurlijk lees ik ook stukjes van andere mensen, maar dat die problemen hebben die, volgens mij, het aller meest

veroorzaakt worden door zeer sterke overbevolking of andere verkeerde dingen.

En ik lees ook stukjes van mensen die problemen hebben met hun sluiers die in grote bakken worden

gehouden met heel grote filters en waterwissels.

Dus het één sluit het andere niet uit...vind ik...

Maar laten we daar maar over ophouden, ik doe mijn best om het mijn twee visjes zeer naar

het zin te maken :cool:

---
 
Beste musketier, ik ben blij dat je visjes goed en wel zijn aangekomen. Verder wil ik nog benoemen dat ik het sportief vind dat je me blijkbaar ergens gaandeweg weer gedeblokkeerd hebt, en ik vind je bijdrages aan mijn eigen topic doorgaans prettig. Daarom vind ik het een beetje dubbel om hier helemaal niet meer te reageren zonder enige tekst en uitleg, een oplossing waarvan ik het gevoel dat een aantal mensen al voor gekozen heeft gezien het aantal reacties hier. Ik wil niet opnieuw een discussie opstarten, maar ik blijf erbij dat ik niet achter je manier van huisvesten sta, en dit wordt nog maar weer versterkt door een aantal topics dat toevallig deze week is langsgekomen, ik hoop dat je ze iig gelezen hebt, waarin (toevallig?) sluierstaarten er niet goed aan toe zijn, en waarbij de huisvesting ook niet op orde is. Ik hoop dat het jou (en voornamelijk je visjes) bespaard blijft.

Ik zie ze ook liever in een groter onderkomen maar het is wat het is. Pearls zijn met een beetje mazzel wat kleiner en stuiteren meer dan ze zwemmen. Ik ga ervan uit dat een ieder op een gegeven moment aan de visje gehecht raken en vanzelf gaan inzien dat een situatie niet houdbaar is en gaan maatregelen nemen. Ikzelf ben ook erg slecht van start gegaan en heb diverse zaken aangepast in der loop der tijd.

Als ik alles van tevoren had geweten was ik natuurlijk anders van start gegaan. Eerlijk gezegd was ik er nooit aan begonnen maar het is wat het is en als je eenmaal het sluier virus te pakken heb komt het hopelijk best goed.

Natuurlijk staan ook de snoesjes onder verscherpt toezicht :deal:;)

Volgens mij als er geen andere optie is zal @Gino ze best willen opvangen. Die heeft ook al de gold rush :DD
 
Volgens mij als er geen andere optie is zal @Gino ze best willen opvangen. Die heeft ook al de gold rush :DD
@Gino is al een tijdje niet online geweest. Ik zou mijn hoop op die account niet vestigen. :deal: Misschien dat @gino001 nog ruimte heeft in zijn vissenasiel. En als laatste strohalm --eigenlijk weet je wel beter-- @Gino88...
 
Veel succes en plezier met de parelschubjes en fijn dat alles goed gegaan is met online bestellen. Klein blijven ze naar mijn ervaring niet:, zoals al aan gegeven). Als ze echt bol worden zijn ze inderdaad wel niet de meest snelle zwemmers. Die op mijn profielfoto heeft echter een meer uitgestrekte bouw en is best een goede zwemmer en de baas van de bak geweest altijd.
Ik zag trouwens bij jouw laatste foto donkere verkleuring bij het zand beneden. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar kan dat kwaad? Ik heb het heel soms wel eens in een hoekje gehad maar meer zand lag en verwijderde dat altijd direct met een grondige waterwissel, omdat het er niet fris uit zag.
 
@ MyDusty89....

Ik heb alleen zand in die twee potten zitten.

Het ziet er wat donkerder uit, ik heb al met een stokje er in zitten "poeren "

maar volgens mij is het "lucht-ruimte" wat er in is gekomen bij de wortels.

Ik zou verder niet weten wat het is.

Het is speciaal aquariumzand wat ik goed heb gewassen en ik heb er alleen

voor het planten twee mestpilletjes bijgestopt.

---
 
Bodemrot.

Er is een reden waarom vijvermandjes meer gat dan mandje zijn ;)

Het zou heel misschien kunnen, maar dan vind ik dat wel heel erg snel in

een bak die pas vier weken staat zonder "vervuiling" er in :rolleyes:

---
 
Het zou heel misschien kunnen, maar dan vind ik dat wel heel erg snel in

een bak die pas vier weken staat zonder "vervuiling" er in :rolleyes:

---
Ik heb het al in minder dan een week zien opkomen.
Stilstaand water komt snel anaeroob.
 
Het zou heel misschien kunnen, maar dan vind ik dat wel heel erg snel in

een bak die pas vier weken staat zonder "vervuiling" er in :rolleyes:

---

4 weken valt wel mee hoor, bacteriën en ziektekiemen komen na 4 uur al op in stilstaand water.
 
Ik hou het even in de gaten en anders haal ik gewoon één dezer dagen zo'n

pot er even uit en kijken of hij stink etc etc

---
 
Ik ben niet zo thuis in de planten, we hebben ze zelf niet, maar weet je zeker dat deze soort geschikt is om met de wortel helemaal ingegraven te worden? Anders kunnen het ook nog je wortels zijn die aan het rotten zijn binnenin.
 
Ik ben niet zo thuis in de planten, we hebben ze zelf niet, maar weet je zeker dat deze soort geschikt is om met de wortel helemaal ingegraven te worden? Anders kunnen het ook nog je wortels zijn die aan het rotten zijn binnenin.
Zover ik ze zie kunnen die gewoon in een bodem staan maar wat in de potjes zit is heel fijn zand wat snel kan dichtslibben denk ik en door de opstaande randen zal er weinig of geen stroming zijn. Ik kijk er niet vanop dat dit in die potjes voor problemen kan zorgen.
 
Zover ik ze zie kunnen die gewoon in een bodem staan maar wat in de potjes zit is heel fijn zand wat snel kan dichtslibben denk ik en door de opstaande randen zal er weinig of geen stroming zijn. Ik kijk er niet vanop dat dit in die potjes voor problemen kan zorgen.
Ik heb zelf in mijn bak twee decoratiebeeldjes staan: een nepsteen met een vissenfossiel en een Japanse gelukskat. De "steen" is hol met een gaatje in de bodem, de kat heeft een holle voet. Er is dus een hoeveelheid stilstaand water in die decoratiestukken, en het zand eronder wordt donker en gaat snel stinken. Daarom til ik ze iedere waterwissel op en zuig het zand eronder met de bodemzuiger. Zo kan ik bodemrot binnen de perken houden.
 
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me afvraag of die potjes wel zo handig zijn, hoe leuk ze er ook uitzien, het is wel een flinke laag zand in een afgesloten ruimte, volgens mij ideaal om bodemrot in te kweken?
 
Bedankt iedereen voor het meedenken (y)

Ik ga het idd nog eens goed bekijken, want ik vind het ook wel erg gezellig

staan zo in die potten, maar ik wil geen rot er in hebben.

Misschien dan toch een paar MOOIE nepplanten of zoiets :rolleyes:

Helemaal niets er in vind ik ook zo kaal ...

---
 
Bedankt iedereen voor het meedenken (y)

Ik ga het idd nog eens goed bekijken, want ik vind het ook wel erg gezellig

staan zo in die potten, maar ik wil geen rot er in hebben.

Misschien dan toch een paar MOOIE nepplanten of zoiets :rolleyes:

Helemaal niets er in vind ik ook zo kaal ...

---

Er is een reden dat maar weinig mensen sluierstaarten combineren met echte planten... :)
 
Wij hebben verschillende keren planten in potten in de bak gehad, en dat ging prima.

Verschil was dat wij lage bakken hadden, met minder zand er in (zo'n 4 a 5cm max.) , en het zand dat we gebruikten was filterzand 0,7-1,25mm. Ook hadden onze bakken recht opgaande wanden, waardoor er meer oppervlak was op het zand.

De planten deden het goed daar in.
 
Bedankt iedereen voor het meedenken (y)

Ik ga het idd nog eens goed bekijken, want ik vind het ook wel erg gezellig

staan zo in die potten, maar ik wil geen rot er in hebben.

Misschien dan toch een paar MOOIE nepplanten of zoiets :rolleyes:

Helemaal niets er in vind ik ook zo kaal ...

---

De vallisnera kan prima zonder bodem. Ik heb ze op een zuignap met een ketting eraan waar je een bosje mee kan vast binden. Zuignap op het raam en klaar. Wekelijks knip ik de wortels kort omdat er veel vuil in blijft hangen.
 
Bedankt iedereen voor het meedenken (y)

Ik ga het idd nog eens goed bekijken, want ik vind het ook wel erg gezellig

staan zo in die potten, maar ik wil geen rot er in hebben.

Misschien dan toch een paar MOOIE nepplanten of zoiets :rolleyes:

Helemaal niets er in vind ik ook zo kaal ...

---
@Erikdebrabander heeft een systeem waarbij planten in van die open mandjes in halve kokosnoten standaards staan, zodat de vissen ze kunnen verplaatsen zonder ze te slopen.
 
Er is een reden dat maar weinig mensen sluierstaarten combineren met echte planten... :)
Bij mij lukt het steeds beter, maar wel met het nodige denkwerk...ik heb dus planten die ze niet lusten(Javavarens en Vallisneria) en planten die zo hard groeien dat het niet uitmaakt (Waterpest en Eendenkroos).
 
De vallisnera kan prima zonder bodem. Ik heb ze op een zuignap met een ketting eraan waar je een bosje mee kan vast binden. Zuignap op het raam en klaar. Wekelijks knip ik de wortels kort omdat er veel vuil in blijft hangen.

Die vallesneria had ik al weggedaan ..

---
 
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me afvraag of die potjes wel zo handig zijn, hoe leuk ze er ook uitzien, het is wel een flinke laag zand in een afgesloten ruimte, volgens mij ideaal om bodemrot in te kweken?
Dat is precies wat ik met mijn post bedoelde;)
 
Maar dat is vaak omdat ze erven eten denk ik ?

---

Ze vreten veel kapot, of ze woelen het uit de bodem, maar wat ik zelf nog vervelender vond was dat wij nooit alg helemaal onder controle kregen. Planten bleven niet mooi groen maar hadden altijd smurrie en drek na een tijdje, stond op een gegeven moment zelf planten schoon te maken met een afwasborstel onder de kraan, en toen was ik r klaar mee. Zelfde met zware stenen, na een week waren ze niet meer mooi grijs maar groen/bruin, en je wordt er na een tijdje wel zat van om elke week kilo's aan stenen uit je bak te tillen. Hier nu alleen nog maar kunststof, en lavasteen dat weegt niks :LOL:
 
Maar dat is vaak omdat ze erven eten denk ik ?

---

Sommige planten eten ze stukjes van met name de zachte bladeren planten. Ze paaien erin. Meestal is het gewoon sloop zucht in het kader van vertier. Algjes die erop groeien is ook aantrekkelijk.

Zand of wat voor bodem dan, ligt in hun beleving eten onder en gaan ze omwoelen. Het zijn grondelaars. Bakjes waar een korreltje voer in beland zijn de klos. Nu zijn ze nog klein en ws. niet erg gevaarlijk maar als je er eentje treft die zijn zinnen heeft gezet op net dat korreltje voer in dat bakje moet je rekening houden met het feit dat de sluier meent dat het bakje hem niet gaat tegen houden en desnoods kapot moet. Ze zien er zeer koddig uit maar vergis je niet in de kracht die ze hebben als iets niet mee wilt werken :DD
 
Mss vijvermandjes gebruiken en kiezel ipv gesloten potjes en zand?
 
Dat is natuurlijk met bare bottom een probleem. Bij mij staan de plantjes tussen de stenen in het zand, maar ik heb de meest robuuste LFS sluiers die ik kon vinden:)). Pearlscales zijn qua schubben kwetsbaar, dat vraagt om aanpassingen...
 
Waarom doe je eigenlijk niet een laagje zand in het aquarium zelf? Dan kunnen ze iig een beetje grondelen, daar houden ze van.
 

Terug
Bovenaan