Patrix goes Malawi


Ja ik wacht wel even af, normaal was ik anti-alg maar nu is een beetje wel gewenst.
(ik heb nog een foto toegevoegd van de bak nu in daglicht)
 
Als het maar geen baardalg is, beetje groen of bruin is wel mooi (in dit soort bakken dan)
 
Baardalg krijgt geen kans šŸ„³
 
Ik vraag mezelf wel af of mijn JBLe902 voldoende is voor mijn bak, netto capaciteit zal rond de 500 l/u liggen (filtert de bak krap 3 keer in een uur)
Mbuna's houden ook wel van wat stroming lees ik, dus een groter filter is dan wellicht beter?

Of misschien een stromingspomp?
 
Denk ook dat het eraan ligt hoeveel ze vervuilen. Je bak is dacht ik 180 liter en ik heb daar ook altijd een 902 opgehad.
 
Vervuiling zal straks wel redelijk zijn denk ik met 22 vissen van 10 cm, voorheen ging het goed idd met de 902.
Meten is weten dan maar tegen die tijd, mocht de filterinhoud voldoen kan ik er altijd nog een stromingspompje bij plaatsen
 
Ja het is veel, onderbevolking schijnt agressie op te wekken bij mbuna
Van de 22 zijn het ook 7 Petricola's, die zitten veelal op de bodem
 
Ik heb geen verstand van deze vissen verder. Zijn mooi om te zien maar ja ik hou ook wel van veel planten.
 
Even ingaan op een paar dingen:

- Idd baardalg wordt gegeten, maar ik verwacht dat het niet eens de kans krijgt om te ontstaan.
- Wat betreft de 902 externe pomp moet dat prima kunnen qua filtering. Ik zit zelf op 2,5 x de bakinhoud. Echter maak ik wel gebruik van 4 stromingspompen die bij elkaar ruim 17000 ltr p/h verwerken. Natuurlijk is dat bij jou niet nodig, maar extra stroming wordt zeker gewaardeerd. Ik zou je daarom willen aanraden om 1 stromingspomp aan te schaffen die min 1600 ltr/h verwerkt of max 3200 ltr/h en deze enigzins richt op je filter inlaat.
- Je hebt 22 vissen straks in de toekomst (met 7 petricola's). Je groep vissen die met territorium bezig zal zijn is 15. Op deze bak is dat verder prima. Paar dingen waar je op moet letten/weten zijn:
* Hou de agressie goed in de gaten en probeer te zorgen dat een soort niet de overhand kan gaan krijgen zowel in territorium gebied als jongbroed. Dit verstoord de balans in de groep en kan zorgen voor diverse problemen. Echter hoort een bepaalde mate van agressie natuurlijk bij deze groep cichliden.
* Verder denk ik dat jij bedoeld dat overbevolking agressie tegen gaat. Dit is echter ten dele waar. In een Amerikaans principe met een bak waar alleen mannen in zwemmen helpt deze strategie zeker. Ik hanteer deze zelf ook. Maar onderzoek/inlezen in welke vissen je wilt gaan houden is een pre. Ook belangrijk voor een "normaal" bestand trouwens šŸ˜Š. Overbevolking in een normaal bestand zou ik niet aanraden. Deze groep vissen vormt zijn eigen territoriums dmv van stenen in je aquarium. Al zouden deze er niet inzitten dan wordt er nagenoeg geen territorium gevormd en werkt overbevolking weer wel, maar dat is niet iets wat wij willen doorgaans. Bij overbevolking in een bak waar mannen en vrouwen zwemmen zal de agressie doorgaans hoger zijn en is de kans dat vissen eronder leiden groot. In jou bak kan het aantal van 15 territorium vormende vissen prima schat ik zo in.
* Verder is belangrijk dat je op je waterwissels blijft zitten. Wekelijk 50% verversen is een pre!

Mocht je verder vragen hebben schiet ze er maar in šŸ˜Š.

Gr. Ed
 
Bedankt voor deze uitgebreide reactie,
Overbevolking is niet mijn streven maar te weinig vissen kan tot problemen geven las ik hier en daar, maar dat is dus meer van toepassing op de Amerikaanse mannier begrijk ik, maar ik denk dat ik met 15 stuks wel goed zit ja, in totaal zijn het 5 mannen op 10 vrouwen.

Stroming ga ik wel iets opvoeren ja, zojuist een spraybar geplaatst en dat gaat al wat beter, al ben ik niet zo weg van die buis in de bak, zal eens kijken naar zo'n stromingspomp, nog niet Ć©Ć©n kunnen vinden op 12 volt helaas want dan kan ik 'm op de TC420 aansluiten en zodoende regelen, overdag wat harder dan in de nacht bijvoorbeeld.

Waterwissels komt goed, 50% wekelijks doe ik jaren vanwege een EI voedingsschema (nu niet meer van toepassing) maar de wissels blijven uiteraard.

Bijna alle soorten heb ik uitgekozen op ''rustig'' gedrag, alleen de Chewere is wat agressiever, deze vis was ik niet van plan om aan te schaffen, totdat ik hem live zag....
Vooralsnog gaat het prima maar de meesten zijn nog niet eens halfwas dus de tijd zal het leren, ik kan er altijd nog een groep uithalen indien nodig.

De enige vraag die nog rest is de behoefte aan schuilplaatsen, op het moment kunnen ze overal tussen en onderdoor, maar straks als ze allemaal volwassen zijn wordt dat wat moeilijker om voldoende plekken te realiseren voor een vis van +/- 10 cm.
Ik denk dat er straks zo'n 6 a 7 plekken overblijven welke groot genoeg zijn voor de vissen om zich af te kunnen zonderen.

Ooh ja, de Petricola's zijn met zijn zevenen omdat ik eerst 5 jonge exemplaren had aangeschaft, maar die waren nog erg jong en ik kwam tot de ontdekking dat ze erg traag groeien.
Vandaar dat ik er 3 volwassen exemplaren heb bijgehaald, was een gelukje want ik kon ze voor weinig overnemen nog geen 10 km hiervandaan.
Helaas is er wel Ć©Ć©n jonkie overleden:(
 
Laatst bewerkt:
Te weinig vissen kan idd ook voor problemen zorgen. Maar voor jou niet van toepassing nu.

Qua schuilplaatsen kan je tegen die tijd de openingen iets groter proberen te maken door iets te schuiven zonder dat je iets verliest aan het aangezicht of stevigheid. Extra stenen zou ik niet doen, gaat weer ten koste van watervolume.

Verder top šŸ‘
 
Dank je,
Voor nu laat ik het ook zo en zal ik zien hoe het gaat in de toekomst, stenen liggen er nu wel genoeg ja dacht ik zo, zit op 70 kilo ongeveer, gaat overigens veel tijd inzitten om het goed neer te zetten, een paar cm naar links of rechts (en/of draaien) kan een wereld van verschil maken in aanzicht, en stevig staan moet het ook nog.
Openingen groter maken moet wel lukken idd.
 
Nog even een kleine impressie van de holen en gaten, sommige stenen ''zweven'' waardoor de vissen onder de gehele stapel door kunnen zwemmen.
Verder is ook de hele achterwand vrij, schuin boven de Anubias zit een grot van zeker 30 x 20 x 10 cm

IMG_20210221_105108_resized_20210221_105502114.jpgIMG_20210221_105120_resized_20210221_105501754.jpgIMG_20210221_105143_resized_20210221_105501406.jpgIMG_20210221_105219_resized_20210221_105501094.jpgIMG_20210221_105239_resized_20210221_105500718.jpg
 
Voor nu zeker genoeg šŸ˜Š
 
Ja dat denk ik ook wel, en er zijn nog wel een paar hoekjes waar ze uit het zicht zijn.
 
Ja dat denk ik ook wel, en er zijn nog wel een paar hoekjes waar ze uit het zicht zijn.
Hallo, ik volg met interesse jullie gesprekken over Malawi biotoop en ervaringen en aanpak. Ik ga na 25 jaar de malawi gekte weer oppakken. Bijna pensieon dus meer tijd . Bak is bijna besteld. Ik ga voor oase Highline 400, bio master thermo 600 en wave maker eco drift contrl 8.2. Verlichting ben ik nog niet uit. Leer veel op het forum.............gr
 
Hallo, ik volg met interesse jullie gesprekken over Malawi biotoop en ervaringen en aanpak. Ik ga na 25 jaar de malawi gekte weer oppakken. Bijna pensieon dus meer tijd . Bak is bijna besteld. Ik ga voor oase Highline 400, bio master thermo 600 en wave maker eco drift contrl 8.2. Verlichting ben ik nog niet uit. Leer veel op het forum.............gr
nette bak Patrick. ziet er goed uit. Gebruik je grijze breuksteeen?
 
Welkom, en dank je.
Het zijn meerdere soorten stenen, Maaskeien/breuksteen met verschillende tinten, o.a Ardenner volgens mij.

Voor de verlichting zou ik Led kiezen, zoveel keuze tegenwoordig.
Zelf gebruik ik goedkope led strips, voldoende om bvb de Vallisneria te laten groeien, of ik er ook groene stenen van krijg is even afwachten

Edit,

De Oase is al voorzien van Led zie ik
 
Goedemorgen,

Toen ik vandaag de vissen even goed observeerde zag ik allemaal witte bultjes op mijn laatste aangeschafte koppel Cynotilapia Afra.
Weet iemand wat dit is, wat ik er aan kan doen en of het besmettelijk is?
Het zit met name voor op de kop en aan de vinnen, vissen schuren ook langs de stenen.

1.jpg
 
Ik kan het slecht zien maar je kan denk ik het beste een topic in ziekten openen want daar lezen meer het denk ik dan in een FA ;)
 
Ja dat zal ik even doen, bij de kleine linksonder zie je het goed zitten voor op zijn kop
 
Heel mooi! Leuk dat je er toch wat planten in hebt weten te krijgen :DD
Ik ga je volgen!
 
Mooie bak geworden, complimenten
 

Terug
Bovenaan