PC Aquariumproject TechVis


De bovenkant heb je toch open gemaakt? Kun je die er ook weer opleggen?
 
Van de monitor bedoel je? Die heb ik inderdaad open gezaagd en met scharnieren teruggeplaatst. Dat is dus een klep geworden. Het aquarium zelf heeft (nog) geen afdekplaat, maar die ga ik waarschijnlijk wel maken ivm het verdampen van het water en de niet volledige waterdichte LEDs.
 
Van de monitor bedoel je? Die heb ik inderdaad open gezaagd en met scharnieren teruggeplaatst. Dat is dus een klep geworden. Het aquarium zelf heeft (nog) geen afdekplaat, maar die ga ik waarschijnlijk wel maken ivm het verdampen van het water en de niet volledige waterdichte LEDs.
Ah zo! Zelfs met scharnieren. Ik vind het een erg leuk project.
 
Ik had de binnenkant zondag in elkaar gekit en alles voelde droog net. Ook als ik er op drukte zag ik geen gelei meer bewegen, dus 3 dagen was meer dan voldoende. Op de site staat ook dat de kit 2mm/24h uithardt, dus dat is goed gekomen denk ik.
Op de glaskit van Pattex staat vlgs mij ook dat je 'm drie keer 24 uur gevuld met water moet laten staan om de kit volledig neutraal te maken. Bij deze niet dan?
 
Het laten drogen van de kit heeft net persee met de kracht te maken.
Kit is pas veilig als het goed is uitgehard, niet goed uitgeharde kit is nogsteeds giftig.

Weet dat het lastig is, maar geduld is wel op zijn plek :)
 
Nou ja, heb m nu al gevuld met water, zal wel enkele keren even een flinke waterwissel doen voordat ik er vissen in ga doen. Hij is nu klaar, hieronder de foto's. Persoonlijk vind ik het licht niet goed gelukt, de LEDs zijn eigenlijk niet krachtig genoeg. Heb er nu maar een andere lamp bij gehangen, maar ga dat misschien nog wel even aanpassen.

IMG_8846.JPG
IMG_8847.JPG
IMG_8848.JPG
IMG_8849.JPG
IMG_8850.JPG
IMG_8851.JPG
 
Ik vind dit een geweldig project en misschien wel het meest creatieve idee wat ik tot nu toe heb gezien. Petje af:petjeaf:
 
Dankjewel Brian! Ik moet er wel bij zeggen dat het idee in mijn hoofd er wat gelikter uit zag dan dit. Het licht zonder de extra lamp is echt te weinig. Ook het waterpeil kan niet helemaal tot boven de rand van de monitor uitkomen doordat hij schuin afloopt. Op zich wel leuke leerpunten, wie weet maak ik er in de toekomst nog wat. Zou er onder de forumleden interesse zijn in dit soort aquaria?;)

Ik zal trouwens nog wel even een prijslijst erbij zetten van wat het totaaltje gekost heeft, het is waarschijnlijk minder dat je zou verwachten:D. Dus wie weet voor een andere handige harry
 
Dat ziet er goed uit.....de bovenrand zou ik nog wel wegwerken met een zwart balkje of iets dergelijks zodat je niet tegen het licht aan blijft kijken. Straks wel gaaf om te zien hoe de vissen door het aquarium zwemmen...net een 3D screensaver :)
 
Ik denk dat je erg veel (huishoudelijke) apparaten kan ombouwen tot een aquarium. Ik ben benieuwd wat je volgende project wordt. Misschien een waterkoker? Of misschien wel een oven/magnetron? :p
 
Best een goed idee inderdaad, zal er naar kijken! @AquaInfo

Zeker waar @It's Good To Be Bad, volgende project moet ik nog even bekijken wat het gaat worden. Kost wel aardig wat tijd qua bouwen, planning, meten etc. Wel heel leuk om uiteindelijk leuk resultaat te hebben natuurlijk :)
 
Even een ander filter erin gehangen, deze maakt tenminste geen geluid. Hij staat op mijn kamer, dus het is anders wel vrij irritant als je de hele tijd gebrom hoort. Ga m wel nog wegwerken met planten, want dit is een vrij lelijk gezicht zo.
IMG_8854.JPG


Slak uit de vijver heeft z'n stuk courgette al gevonden.
IMG_8856.JPG
 
Prijslijst:

Monitor: €0 --> Gratis opgehaald via marktplaats.
Aquarium: €5 --> opgehaald via marktplaats (was een 90x40x30 bak, maar is op maat gesneden).
Kit: €10 --> aquariumkit van Zwaluw, had ik nog liggen, dus bijna gratis.
Glassnijder: €6 --> bij Karwei gehaald.
LED verlichting: €33 --> bij Karwei gehaald.
Pomp: €10 --> ik had m nog liggen, dus bijna gratis.
Planten: €0 --> uit de vijver gesleurd, ga wel nog extra planten halen, maar via marktplaats, is nagenoeg altijd gratis.
Bodem: €10 --> aquariumzand, had nog liggen, dus bijna gratis.
Stenen: €0 --> ooit meegenomen uit Frankrijk, helemaal gratis. Leuk is dat er in één een fossiel van een schelp zit.

Voor mij heeft dit geintje me maar €44 en enkele dagen gekost. Zo lang hij heel blijft:engel:is dat dus wel waar voor je geld. Als je alles vanaf niks zou bouwen zou je zo rond de €64 uitkomen. Al met al een niet zo heel schokkend bedrag voor een toch wel leuk projectje.
 
Geen haast willen maken zei je maar hij is nu al gevuld en al....
Ik vind de kitafwerking ronduit broddelwerk dat had veel netter gekund als je even je had ingelezen hoe je moet kitten.
 
Klopt, de kitranden zijn ook niet strak, maar dat is ook niet nodig. Deze randen zitten verborgen achter de monitorrand. Ik wilde hem vooral waterdicht hebben, dat is ie zeker nu. De rand die je rechts ziet, zie je alleen als je vanuit links kijkt vanwaar de foto is gemaakt. Hoe hij nu staat is die rand ook niet meer zichtbaar.
 
Het lijkt haastig, maar ik heb er werk in zitten hoor :) Het is alleen erg taai spul en het helemaal glad strijken met je vinger is wat lastig. Maar zoals ik zei; je ziet de randen niet en het was leuk om er een keer mee te oefenen. Volgende wordt strakker waarschijnlijk:D
 
Punt is duidelijk, kit had netter gekund, maar was niet noodzakelijk.

Ik zal morgen of overmorgen nog eens wat foto's posten als ik wat nieuwe planten gehaald heb en er een andere achtergrond in zit!
Dat filter moet toch even weggewerkt worden.
 
Heb ik inderdaad naar gekeken, maar de kleinste die ik kon vinden was de Eheim nogwat. Maar zelfs deze was te groot om in de PC aan de achterkant erbij te stoppen. Of is er iemand die een externe filter weet die max. 13x13x15 cm is? Zou wel mooier zijn inderdaad.
 
Tof project dit!,

Je kunt natuurlijk van een oude desktop pc een sump maken :D
Pak je een bijbehorende ProLinea 4/25s behuizing, en je kunt daar een sump met techniek van maken.
Of je pakt 2 van die oude speakers Compaq (JBL) 401508-001. Daar kan je wel een klein potfiltertje in kwijt. Als je aan de zijkant van je scherm die schroefgaten hebt om speakers aan vast te schroeven is het nog toffer natuurlijk :D

Ik heb hier nog 2 LianLi behuizingen liggen waar ik nog eens een aquarium project mee wilde doen. Niet in de monitor maar in de Midi tower zelf. Ik zit alleen nog met een Temp probleem want er moet dan ook een PC in achter het glas.

Ow en als je de bak rondom zwart spuit zie je de binnekant van de monitor niet meer. Eventueel een sticker op de achterwand van een computerprintplaat (groen) kan best grappig zijn.
 
Ja, het lijkt me wel leuk en handig om alles in de monitor kwijt te kunnen :) @Killerfish

Ook een gaaf project @World Citizen! Ja, zijkanten wilde ik inderdaad nog zwart maken. Als achtergrond wil ik het startscherm van Windows XP erop hebben, leek me wel grappig. Helaas is een A4'tje niet geschikt om dat formaat uit te printen, dus moet nog even bedenken hoe ik die achtergrond ga krijgen.
 
Ja, het lijkt me wel leuk en handig om alles in de monitor kwijt te kunnen :) @Killerfish

Ook een gaaf project @World Citizen! Ja, zijkanten wilde ik inderdaad nog zwart maken. Als achtergrond wil ik het startscherm van Windows XP erop hebben, leek me wel grappig. Helaas is een A4'tje niet geschikt om dat formaat uit te printen, dus moet nog even bedenken hoe ik die achtergrond ga krijgen.
Niemand die ergens een a3 printer tot zn beschikking heeft? Zou het dan wel voor de zekerheid even laten lamineren
 
Gaaf en orgineel bakje!

@NicoleE Nee, dat was toevallig de kleur toen ik de foto maakte. Het is een RGB LED dus ik heb alle kleuren :)
Alleen RGB?

Dan kun je er beter nog een wit balkje bijin doen, want de planten groeien niet zo heel goed op maar drie kleuren. In wit licht zit nl het hele spectrum;)
 
Klopt @Ruben01. Helaas is het licht ook wat zwakker dan gehoopt, dus heb er nog een extra bureau LED lamp boven gezet voor extra licht. Het 'witte' licht was namelijk wel erg blauw en op zijn felst leek het meer op nachtverlichting....:mad: maar goed, voor nu werkt het prima, ik heb nog een andere lamp gezien speciaal voor aquaria van JBL volgens mij. Geeft erg mooi wit en blauw licht en is niet duur. Wel moet de kap er dan af blijven, maar dat is opzich niet storend. Jammer dat net de LEDstrips erin zitten, die waren het duurst van allemaal en kan ik nu helaas niet meer ruilen.
 
Ik vermoed dat je er 30 leds per meter strips in hebt zitten. Deze geven inderdaad niet heel veel licht. Mooiste was rgbw geweest, daar zitten ook witte leds tussen. Dan zou ik wel kijken naar 60 leds/m
 

Terug
Bovenaan