Ph waarde osmose water


Je kan om de kh wat te drukken bv 1/5 osomose gebruiken maar ik denk dat Neocaridina s prima op je water kunnen hoor. Ik heb ze ook gehad op leidingwater met een kh van 9 en ph 8.
 
Dat zou ik idd nog kunnen gaan doen. Een mix van osmose en leidingwater
 
Dan moet ik er alleen nog achter zien te komen waarom mijn ph in mijn garnalenbak nu ondanks dat ik wekelijks een waterwissen van 25% met osmose doe toch nog boven de 8 zit. Dat snap ik niet helemaal
De bodem is Dennerle Kristal Kwartsgrind 1-2mm. Deze zou volgens de beschrijving geen invloed op de waterwaarde mogen hebben.
 

Kristalkwartsgrind​

Afgeronde korrels – veilig voor bodemvissen

  • Verhoogt de hardheid van het water niet
  • CO2-bestendig
  • Lichtecht
  • Waterneutraal
  • Korrelgrootte 1 – 2 mm
  • Afgeronde randen – veilig voor bodemvissen
 
Dan moet het wel ergens anders door komen. Ik heb zojuist mijn leidingwater getest.
ph=8,21
Tds= 144 ppm
Ec= 288
kh= 9
de gh test is niet gelukt. jbl druppeltest lijkt vanaf de eerste druppel toevoegen groen te zijn. Dat zou inhouden dat ik een super lage gh heb.
met dezelfde Jbl druppeltjes mijn aquarium gemeten en dat gaat goed.
Dat kan toch helemaal niet, of wel?
 
Volgens mij is er kort geleden ergens aan de orde geweest hoe de kh in de bak zou kunnen stijgen en zover ik mij herinner heeft @tuinkabouter daar op gereageert maar het hoe en waardoor staat me niet gelijk voor ogen.
 
Volgens mij is er kort geleden ergens aan de orde geweest hoe de kh in de bak zou kunnen stijgen en zover ik mij herinner heeft @tuinkabouter daar op gereageert maar het hoe en waardoor staat me niet gelijk voor ogen.
Dalen was dat.
Dan moet het wel ergens anders door komen. Ik heb zojuist mijn leidingwater getest.
ph=8,21
Tds= 144 ppm
Ec= 288
kh= 9
de gh test is niet gelukt. jbl druppeltest lijkt vanaf de eerste druppel toevoegen groen te zijn. Dat zou inhouden dat ik een super lage gh heb.
met dezelfde Jbl druppeltjes mijn aquarium gemeten en dat gaat goed.
Dat kan toch helemaal niet, of wel?
Heb je een ontharder thuis?
 
Ik denk dat ik de oorzaak van mijn hoge ph in mijn garnalenbak gevonden heb. In het osmose water dat ik bij de waterwissel gebruik verhoog ik de kh. Dat doe ik met Sera kh/ph plus. Jeetje wat stom. Ik dacht dat het alleen kh plus was. Dat zal de reden wel zijn met een wekelijkse waterwissel van 25%. Dom, dom, dom
 
Ik leer het nog wel eens. Het duurt alleen lang :)
 
KH verhogen kan je het beste enkel doen met baking soda en kaliumbicarbonaat.
Maar dat heeft ook wel iets invloed op je PH, daar ontkom je niet aan
 
Tuinkabouters, je hebt het over backing soda EN kaliumbicarbonaat. Moet ik dat lezen als van beide een beetje of als of het een of het ander? Is allemaal wel stukken goedkoper dan spullen in een aquariumwinkel
 
Tuinkabouters, je hebt het over backing soda EN kaliumbicarbonaat. Moet ik dat lezen als van beide een beetje of als of het een of het ander? Is allemaal wel stukken goedkoper dan spullen in een aquariumwinkel
Ik doe van beide wat in gelijke hoeveelheid, hier kan je vinden wat en hoeveel en waarom:

De hoeveelheid die jij nodig hebt kan je zelf uitrekenen op rotala-butterfly ;)
 
Ik merk het. En ik allemaal maar dure flessen kopen die er rap doorgaan met een wekelijkse waterwissel van 100 liter osmose. Ik vind het steeds leuker en interessanter te worden al heb ik nooit het besef gehad dat een aquarium zoveel met scheikunde te maken heeft. Begint nu pas te komen nu ik een klein bakje heb waar ik alles handmatig zelf moet regelen. Ik de grote bak die nu 1,5 jaar draait en er overigens prima uitziet regelde ik de kh en de gh en de ph controller regelt de rest. Er gaat een nieuwe wereld open.
 
Ik merk het. En ik allemaal maar dure flessen kopen die er rap doorgaan met een wekelijkse waterwissel van 100 liter osmose. Ik vind het steeds leuker en interessanter te worden al heb ik nooit het besef gehad dat een aquarium zoveel met scheikunde te maken heeft. Begint nu pas te komen nu ik een klein bakje heb waar ik alles handmatig zelf moet regelen. Ik de grote bak die nu 1,5 jaar draait en er overigens prima uitziet regelde ik de kh en de gh en de ph controller regelt de rest. Er gaat een nieuwe wereld open.
Ook bemesting zelf maken (op de behoefte van je aquarium) kan je een hoop geld schelen ;)
 
Ok daar kom ik ook nog wel eens op terug. Helaas heb ik 2 weken geleden net een nieuwe jerrycan van 5 liter All in One bij PlantedBox besteld. Daar doe ik een jaar mee maar was idd ook weer 61 Euro. Knap dat je dat allemaal weet. Chemie gestudeerd?
 
Maak inderdaad eerst je all in one op voordat je overstapt op zelf bemesting maken.
Het zelf bemesting maken is kinderlijk eenvoudig!
Het is een kwestie van nauwkeurig de losse meststoffen afwegen en het bemestingsschema volgen dat voor je wordt berekent.
Wat je nog zou kunnen doen als blijkt dat je met All in One bijvoorbeeld te weinig nitraat of fosfaat toevoegt: met losse bemesting is het mogelijk om een tekort van bijvb. nitraat aan te vullen naast de all in one.
Door kort voor de wekelijkse waterwissel te testen, kom je erachter of er een tekort aan een bepaalde meststof is.
 
Ok daar kom ik ook nog wel eens op terug. Helaas heb ik 2 weken geleden net een nieuwe jerrycan van 5 liter All in One bij PlantedBox besteld. Daar doe ik een jaar mee maar was idd ook weer 61 Euro. Knap dat je dat allemaal weet. Chemie gestudeerd?
Nee, zit al ruim 10 jaar in de hobby
 
Hartstikke leuk joh. En nuttig. Zo kan de een nog wat van de ander leren via zo’n forum. Vandaag trouwens een 100 liter waterwissel in de grote bak gedaan. Dit keer noodgedwongen met leidingwater gedaan. I.v.m een liesbreuk operatie mag ik niet met zware jerrycans osmose sjouwen. Ben benieuwd
 
Dank je John. Ben wel getrouwd en mijn vrouw vind het leuk om te zien maar dat doe ik ze maar niet aan. Misschien is dit wel net het zetje om weer eens leidingwater in mijn vis aquarium te proberen. Misschien valt het silicaat probleem wel mee nu mijn bak ruim een jaar heeft ingedraaid en goed in balans is. Scheelt wel erg veel in werk ipv 4 jerrycans a 25 liter osmose sjouwen. We gaan het meemaken
 
Dan moet het water nog naar beneden he. Mijn osmose apparaat hangt in de badkamer. Zou met een slang via het trapgat kunnen maar dat is ook nog al iets. Ik vang het nu op in 4 jerrycans van 25 liter en je raad het al, die ik nu via de trap naar beneden sjouw. Aquarium staat in de huiskamer
 
Dan moet het water nog naar beneden he. Mijn osmose apparaat hangt in de badkamer. Zou met een slang via het trapgat kunnen maar dat is ook nog al iets. Ik vang het nu op in 4 jerrycans van 25 liter en je raad het al, die ik nu via de trap naar beneden sjouw. Aquarium staat in de huiskamer
Ik heb een tuinslang door het trapgat ;)
 
Eerst maar eens afwachten hoe deze recente waterwissel met leidingwater uit pakt. Al valt mij nu al op dat na de wissel mijn PO4 hoog is. Morgen het leidingwater eens op fosfaat testen
 
Sorry FrankW als ik alle tekst hierboven niet heb gelezen, maar reageer op een van je laatste vragen. RO water heeft een ph van 7 hebben. Tot het moment dat het in contact met lucht komt en door het absorberen van CO2 zuur wordt.

Je TDS meet alle opgeloste stof in het water (mineralen, zouten, organisch); technisch klopt dit niet helemaal, maar prima voor de beeldvorming. Voor RO water moet een TDS meter waarde 0 aangeven (tenzij je filter z'n werk niet meer doet).

Als je een TDS meter in een aquarium steekt, zul je een TDS waarde aflezen alleen kun je niet herleiden waaruit de waarde bestaat. Het dient dus slechts als een quick 'n dirty indicatie van wat de waarden van bepaalde stoffen kunnen zijn.

Heb je een bak met Caridina garnalen, waarbij je de kh maximaal wilt reduceren tot 0, dan kun je met gh remineralisatie, RO water de juiste gh geven. Als je een emmer gevuld met RO water hebt met daarin "gh mineralen" (calcium, magnesium), dan kun je een TDS meter gebruiken om vast te stellen hoeveel mineralen je moet toevoegen. Omdat je weet wat je aan je RO water hebt toegevoegd. De relatie is lineair; een graad gh is gelijk aan ongeveer 18 ppm (waarde op je TDS). Voor Caridina garnalen: 5.5 gh = 100 TDS.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de duidelijke uitleg Rdek. Ik heb het zo gisteren ook met de waterwissel bij mijn garnalenbak gedaan. Alleen zitten er bij mij NeoCaridina (Red Sakura) garnalen in. Dan wordt het al wat moeilijk omdat ik dan ook kh moet hebben.
 

Terug
Bovenaan