Plantenprobleem in Lido 200


Maar ik lees ook dat bruinalg verzot is op nitraat
Meer op silicaten want dat gebruiken ze voor de opbouw van hun skelet. Ik en vele anderen volgen de EI en dan zit je snel op 20-40mg nitraat en dat veroorzaakt geen algen of diatomen.
Pas op dat als je ververst en geen voeding toevoegt dat je geen tekorten gaat krijgen want dan kun je ook andere algen krijgen.
 
Meer op silicaten want dat gebruiken ze voor de opbouw van hun skelet. Ik en vele anderen volgen de EI en dan zit je snel op 20-40mg nitraat en dat veroorzaakt geen algen of diatomen.
Pas op dat als je ververst en geen voeding toevoegt dat je geen tekorten gaat krijgen want dan kun je ook andere algen krijgen.
Zo volg ik dus ook de EI, en zat ik daardoor dus netjes op de 20/2.
Dus ik wil proberen nu op de 10/1 terecht te komen. Ik hoop daarmee nog voldoende nitraat voor mn plantjes te hebben, maar te weinig voor de bruinalg?
Tja, ik probeer ook maar wat.
En ik ga er vanuit dat de Purigen het teveel aan nitraat en fosfor eruit haalt door eventuele organische belasting. Alhoewel ik het voeren al erg sterk verminderd heb... Maargoed, alle beetjes helpen?
Silicaten verwijderen... ik heb geen test om de hoeveelheid in het kraanwater te meten. Ik zal zowiezo van het weekend ook wat extra snelgroeiers gaan halen, want de huidige plantjes verpieteren en hebben er echt niet veel zin meer in, wat natuurlijk ook weer niet goed is...

Het houd me bezig:rolleyes:
 
Purigen haalt niet de stoffen eruit die je toevoegt zoals de nitraat en fosfaat want dat is anorganisch. Je kan ipv 20/2 eens 10/1 wekelijks gaan toevoegen maar ik denk niet dat daar de oorzaak ligt.
In alle kraanwater zit wel silicaat en ik ververs ook met kraanwater maar heb geen bruinalg.
 
Nee klopt, Purigen haalt niet de toegevoegde nitraat en fosfor uit de plantenvoeding eruit. Maar wel al het andere wat er teveel inzit toch? Althans, zo heb ik het begrepen.
Purigen® controls ammonia, nitrites and nitrates by removing nitrogenous organic waste that would otherwise release these harmful compounds. Purigen’s impact on trace elements is minimal. Purigen® generally ignores simple elemental compounds, having an extreme affinity for nitrogenous organics. The primary source of nitrogenous compounds in an aquarium is waste. Fish, corals, even plants produce nitrogenous waste. Purigen® removes that waste faster and more completely than anything else on the market.

Als mijn planten het "teveel" aan nitraat niet opnemen.... dat was mijn gedachte erachter om de plantenvoeding wat te minderen... En dat de Purigen het andere eruit haalt..
Maargoed, ik weet ook even niet meer waar ik de oorzaak moet zoeken...
Laat ik in ieder geval even zeggen dat ik het erg fijn vind dat je meedenkt en adviezen geeft, dat waardeer ik enorm (y)
 
De Purigen haal organische stoffen er inderdaad uit die normaliter worden omgezet tot de no3. Het is vaak lastig om de oorzaak te achterhalen hoor maar zover mijn kennis strekt is een teveel aan organische belasting de oorzaak van bruinalg.
Dat kan dus gebeuren als de bacteriecultuur nog niet op orde is of er plotseling meer belasting in de bak komt door slechte plantengroei en dode delen van een plant.
Je ververst al 50% per week met de EI dus dat is al positief.
 
Ja precies... Dus de organische belasting kan dus omhoog gaan door slechte plantengroei. Dode delen van de planten, of wat week/slijmerig word haal ik direct weg.. Maar sommige planten groeien enigszins, lijken het wel te doen, maar andere doen het erg slecht of vrijwel niet.
Dus als ik denk dat ik met aanvulling van extra snelgroeiers, ik dit kan opvangen?
Of is dat te simpel gedacht?
 
Dit topic heb ik niet helemaal nagelezen maar naar mijn mening moet je het probleem proberen te ondervangen bij het begin. Wanneer je vaker hoofdpijn hebt wil asperine wel helpen.
Maar je probleem blijft, je hoofdpijn steekt later de kop weer op. Je zal echt een arts moeten bezoeken om het probleem te ondervangen. Bij het onderhouden van een aquarium is dit niet anders. Je plantengroei laat te wensen over. Middeltjes alleen gaan je niet helpen. We moeten ons afvragen waar ligt dit aan? Als hierboven geschreven; begin bij het begin. Planten hebben om überhaupt te groeien bepaalde benodigdheden die ook nog per planten kunnen verschillen. Nu het begin: Elke plant heeft om te groeien beslist licht nodig! Ook hier geldt weer dat er verschillen zijn in de lichtvraag per plant waardoor we nu al weten dat we niet zomaar alle planten bij elkaar kunnen zetten. We moeten een gemiddelde zoeken. En dat gemiddelde hangt ook weer af aan de mogelijkheden die we qua hardware hebben. Wanneer onze lamp 15 lumen per liter kan geven is het zinloos om planten te kopen die 50 lumen per liter vragen. Wanneer we weten aan welke lichtvraag we voldoen kunnen wordt dat een vast gegeven. Vanuit dit gegeven kunnen we een passend plantenbestand voor onze bak uitkiezen. Alles wat planten daarna ook nog gaan vragen is een afgeleide van bovenstaand gegeven. (Zie onderstaande gouden driehoek) Planten willen nu gaan groeien en gaan om die groei mogelijk te maken vragen om bemesting, waaronder ook CO2. De hoeveelheid van die voedingsvraag wordt ook bepaald door de aangeboden lichtintensiteit. Heb je de mogelijkheid om een intens licht te bieden dan kan dat je plantenkeuze sterk verbreden. Je zou dan, bijvoorbeeld, wat moeilijker rode planten kunnen houden mits je dan wel besluit om extra CO2 toe te voegen. Wil je dit niet heeft dat ook invloed op je te maken plantenkeuze. Probeer in deze volgorde je problemen te bezien en je zal ontdekken dat alles gemakkelijker en beter te begrijpen wordt.

gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Halo, wat een interessante thread. Ik zit met precies dezelfde gedachtengang. Wilde ook low tech maar ook wel last van alg.
Wil dat bio CO2 setje ook wel gaan proberen. Het Omgekeerde Bakje is me overigens nog een raadsel.
Wat ik heb gedaan is toch licht dimmen. Korte stukjes pvc buis erover geschoven nav ander forumlid. Nitraat hou ik op 10, fosfaat op 1. In combinatie met 2 algeneters en 3 zebraslakken om te grazen, heb ik nu een beetje van alles. Beetje puntalg, beetje baardalg, beetje alg op de ruit. Maar niet heel erg, en ik vind dat ook niet erg. Maar het kan mooier.
Dit is overigens minder erg als ik de plantenvoeding dagdoseer, ipv weekdoseer.
Juwel Rio180, led Day en led Nature.
20211111_132027.jpg



20211111_131809.jpg
 
Dit topic heb ik niet helemaal nagelezen maar naar mijn mening moet je het probleem proberen te ondervangen bij het begin. Wanneer je vaker hoofdpijn hebt wil asperine wel helpen.
Maar je probleem blijft, je hoofdpijn steekt later de kop weer op. Je zal echt een arts moeten bezoeken om het probleem te ondervangen. Bij het onderhouden van een aquarium is dit niet anders. Je plantengroei laat te wensen over. Middeltjes alleen gaan je niet helpen. We moeten ons afvragen waar ligt dit aan? Als hierboven geschreven; begin bij het begin. Planten hebben om überhaupt te groeien bepaalde benodigdheden die ook nog per planten kunnen verschillen. Nu het begin: Elke plant heeft om te groeien beslist licht nodig! Ook hier geldt weer dat er verschillen zijn in de lichtvraag per plant waardoor we nu al weten dat we niet zomaar alle planten bij elkaar kunnen zetten. We moeten een gemiddelde zoeken. En dat gemiddelde hangt ook weer af aan de mogelijkheden die we qua hardware hebben. Wanneer onze lamp 15 lumen per liter kan geven is het zinloos om planten te kopen die 50 lumen per liter vragen. Wanneer we weten aan welke lichtvraag we voldoen kunnen wordt dat een vast gegeven. Vanuit dit gegeven kunnen we een passend plantenbestand voor onze bak uitkiezen. Alles wat planten daarna ook nog gaan vragen is een afgeleide van bovenstaand gegeven. (Zie onderstaande gouden driehoek) Planten willen nu gaan groeien en gaan om die groei mogelijk te maken vragen om bemesting, waaronder ook CO2. De hoeveelheid van die voedingsvraag wordt ook bepaald door de aangeboden lichtintensiteit. Heb je de mogelijkheid om een intens licht te bieden dan kan dat je plantenkeuze sterk verbreden. Je zou dan, bijvoorbeeld, wat moeilijker rode planten kunnen houden mits je dan wel besluit om extra CO2 toe te voegen. Wil je dit niet heeft dat ook invloed op je te maken plantenkeuze. Probeer in deze volgorde je problemen te bezien en je zal ontdekken dat alles gemakkelijker en beter te begrijpen wordt.

Bekijk bijlage 333809
Hey Benvo, hoe gaat het? Ik had ergens je verhaal meegekregen. Hopelijk een beetje bijgekomen van alle schrik en frustratie ;)

Ik herken je verhaal, je plaatst hem wel vaker, dank je wel daarvoor (y)

Ik heb mijn plantjes gekocht bij Aquarium123.nl, gesorteerd op "matig licht" en geen CO2 aanwezig. En daarmee heb ik dus mijn huidige plantenbestand gekozen.
Naar jouw verhaal kijkend, denk ik dus dat ik qua verlichting goed zit, de plantenvoeding ook, maar ik mis dus echt de CO2.
Wat ik eerder hierboven schreef, het is voor mij een drempel ivm met de kosten, ook omdat het om hier inmiddels om 2 bakken gaat, maar de kosten is weer minder erg als ik er weer volop plezier in krijg, wat ik nu echt even niet heb.... Ik kom nog wel over die drempel heen.
 
Halo, wat een interessante thread. Ik zit met precies dezelfde gedachtengang. Wilde ook low tech maar ook wel last van alg.
Wil dat bio CO2 setje ook wel gaan proberen. Het Omgekeerde Bakje is me overigens nog een raadsel.
Wat ik heb gedaan is toch licht dimmen. Korte stukjes pvc buis erover geschoven nav ander forumlid. Nitraat hou ik op 10, fosfaat op 1. In combinatie met 2 algeneters en 3 zebraslakken om te grazen, heb ik nu een beetje van alles. Beetje puntalg, beetje baardalg, beetje alg op de ruit. Maar niet heel erg, en ik vind dat ook niet erg. Maar het kan mooier.
Dit is overigens minder erg als ik de plantenvoeding dagdoseer, ipv weekdoseer.
Juwel Rio180, led Day en led Nature.
Bekijk bijlage 333811


Bekijk bijlage 333810
Ik kan van alles doen en verzinnen, maar feit is dat ondanks dat bepaalde planten nauwelijks co2 nodig hebben, er een co2 tekort is.
In mijn Lido 200 heb ik nu de BioCo2, maar ik ben er nog niet happy mee, ivm met het aantal bellen per minuut, ondanks dat anderen hier op het forum er juist super blij mee zijn. Nu draait het bij mij ook nog niet zo lang hoor, en moet ik over twee weken maar eens opnieuw kijken of dit wat voor mij is.
Inmiddels lees ik wel erg veel over CO2 met drukfles, denk toch dat ik die richting op moet gaan.
In mijn Rio 180 heb ik de Day vervangen en zit er nu Nature en Colour in. Maar ook in deze bak bruinalg ...

Maar wie weet heeft jouw bak genoeg aan BioCo2.... Want ja, het beetje alg wegkrijgen is toch ook wel fijn toch?
 
Hey Benvo, hoe gaat het? Ik had ergens je verhaal meegekregen. Hopelijk een beetje bijgekomen van alle schrik en frustratie ;)

Ik herken je verhaal, je plaatst hem wel vaker, dank je wel daarvoor (y)

Ik heb mijn plantjes gekocht bij Aquarium123.nl, gesorteerd op "matig licht" en geen CO2 aanwezig. En daarmee heb ik dus mijn huidige plantenbestand gekozen.
Naar jouw verhaal kijkend, denk ik dus dat ik qua verlichting goed zit, de plantenvoeding ook, maar ik mis dus echt de CO2.
Wat ik eerder hierboven schreef, het is voor mij een drempel ivm met de kosten, ook omdat het om hier inmiddels om 2 bakken gaat, maar de kosten is weer minder erg als ik er weer volop plezier in krijg, wat ik nu echt even niet heb.... Ik kom nog wel over die drempel heen.
Mijn lichaamstoestand kent zo z'n gebreken waar ik mee moet leren leven. Woorden vergeten, waardoor je, zeker onder druk, langzamer gaat spreken. Ook nu ik schrijf moet ik goed kijken en herhaaldelijk nalezen om alles leesbaar en liefst zonder fouten te houden. Maar er zijn veel mensen die na een beroerte er niet zo genadig afkomen! Dus eigenlijk ben ik een bofkont. Fijn dat je er aan dacht! Dank je wel.
Bij een matige verlichting is CO2 toevoeging eigenlijk niet nodig. Door de gasuitwisseling bovenlucht en aquariumwater zal er voldoende CO2 in je water zitten. Dus klink het toch raar wanneer je zegt dat je CO2 mist. Ook al omdat je op een matige belichting en geen extra CO2 toevoeging je plantenkeuze hebt bepaald. Wat dus prima is. Tenzij je dus toch een hogere lichtintensiteit als gedacht hebt waarbij de plantengroei sneller en dus de bemestingsvraag waaronder CO2 groter is. Dus zou mijn gedachten gang zijn: Heb je een te hoge lichtintensiteit? (Merk je dat ik altijd via dezelfde route problemen probeer op de sporen? :):);))
 
Mijn lichaamstoestand kent zo z'n gebreken waar ik mee moet leren leven. Woorden vergeten, waardoor je, zeker onder druk, langzamer gaat spreken. Ook nu ik schrijf moet ik goed kijken en herhaaldelijk nalezen om alles leesbaar en liefst zonder fouten te houden. Maar er zijn veel mensen die na een beroerte er niet zo genadig afkomen! Dus eigenlijk ben ik een bofkont. Fijn dat je er aan dacht! Dank je wel.
Bij een matige verlichting is CO2 toevoeging eigenlijk niet nodig. Door de gasuitwisseling bovenlucht en aquariumwater zal er voldoende CO2 in je water zitten. Dus klink het toch raar wanneer je zegt dat je CO2 mist. Ook al omdat je op een matige belichting en geen extra CO2 toevoeging je plantenkeuze hebt bepaald. Wat dus prima is. Tenzij je dus toch een hogere lichtintensiteit als gedacht hebt waarbij de plantengroei sneller en dus de bemestingsvraag waaronder CO2 groter is. Dus zou mijn gedachten gang zijn: Heb je een te hoge lichtintensiteit? (Merk je dat ik altijd via dezelfde route problemen probeer op de sporen? :):);))
Ja dat denk ik dus ook. Ander kleurspectrum is volgens mij niet per se minder licht.
Ik zie het zo, de groeisnelheid van de plant kan hoog zijn (veel licht, CO2, nitraat) of lager (minder CO2, licht en voeding).
Dus als je CO2 laag is, moet je licht en voeding ook laag zijn, maar zullen je planten trager groeien (wat niet per se een nadeel is), maar vaak ook sterker/stugger zijn.
Met veel licht, voeding en co2 creeer je meer kasplantjes.

Heb je veel licht en veel voeding, dan krijg je overschot voor de algen maar ook metabole stress bij de plant.
Ik denk dat de enige manier is om de vicieuze cirkel te doorbreken: licht dimmen en nitraat naar 10. En dan alg bestrijden (tijdelijk zou ik easy carbo gebruiken, als kuur).
De vicieuze cirkel is namelijk dat alg de plantgroei remt. Dus ook bij de optimale ondities heb je nog steeds geremde planten met bealgd blad.
Pas als de plaag is bestreden kun je de balans herstellen.

Ik denk ook echt dat de juwel leds ontworpen zijn voor mèt CO2. De mensen die ik ken met een juwel bak die niet dimmen, gebruiken òf dagelijks easy carbo, òf kopen vaak nieuwe planten.

Veel sterkte joh.
 
Mijn lichaamstoestand kent zo z'n gebreken waar ik mee moet leren leven. Woorden vergeten, waardoor je, zeker onder druk, langzamer gaat spreken. Ook nu ik schrijf moet ik goed kijken en herhaaldelijk nalezen om alles leesbaar en liefst zonder fouten te houden. Maar er zijn veel mensen die na een beroerte er niet zo genadig afkomen! Dus eigenlijk ben ik een bofkont. Fijn dat je er aan dacht! Dank je wel.
Bij een matige verlichting is CO2 toevoeging eigenlijk niet nodig. Door de gasuitwisseling bovenlucht en aquariumwater zal er voldoende CO2 in je water zitten. Dus klink het toch raar wanneer je zegt dat je CO2 mist. Ook al omdat je op een matige belichting en geen extra CO2 toevoeging je plantenkeuze hebt bepaald. Wat dus prima is. Tenzij je dus toch een hogere lichtintensiteit als gedacht hebt waarbij de plantengroei sneller en dus de bemestingsvraag waaronder CO2 groter is. Dus zou mijn gedachten gang zijn: Heb je een te hoge lichtintensiteit? (Merk je dat ik altijd via dezelfde route problemen probeer op de sporen? :):);))
Allereerst, het is een hele weg en als ik het zo meekrijg, zal met oefenen, oefenen, oefenen, er nog een hoop beter gaan in de komende tijd. Geduld en heel veel sterkte!

Na het lezen van jouw vraag "Dus zou mijn gedachten gang zijn: Heb je een te hoge lichtintensiteit? "... moest ik toch even goed gaan nadenken. Weer een hoop info gezocht over Led, en ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoeld. Het wil niet zeggen dat met de lampen Nature en Colour er persé minder licht is (kort gezegd). En dit wil ook niet zeggen dat wat wij met het blote oog zien, dat dit licht ook tot op de bodem komt , Par etc... Ook lastig te meten zonder Par meter .

En ik kan dan wel gaan dimmen met pvc pijpjes, of juist licht erbij en van alles uitproberen, wil het niet dat naast mijn Lido, mijn Rio, met dezelfde lampen, nu ook problemen aan het geven is. Dus ga ik blijven proberen met allerlei middeltjes, en misschien dat het helpt, of ga ik het goed aanpakken?

Dus ik heb de knoop doorgehakt, ik ga over de drempel heen. Ik ga vandaag voor mijn Lido een CO2-set bestellen.
En de Bio-Co2 hang ik dan voorlopig even in de Rio. Ik denk dat ie het daar ook beter gaat doen, omdat onderin de kast van de Lido blijft het te koud om de Bio op gang te houden. (emmertje met verwarming geprobeerd, maar dat vind ik niet prettig ivm omstootgevaar. waterverdamping, stopcontacten etc...
En bij de Rio kan ik hem naast/tegen het aquarium zetten, kortere slangen en betere temperatuur. Misschien kan ik daarmee de Rio even "helpen" totdat ik ook hier een co2 set voor kan kopen.
 
Ja dat denk ik dus ook. Ander kleurspectrum is volgens mij niet per se minder licht.
Ik zie het zo, de groeisnelheid van de plant kan hoog zijn (veel licht, CO2, nitraat) of lager (minder CO2, licht en voeding).
Dus als je CO2 laag is, moet je licht en voeding ook laag zijn, maar zullen je planten trager groeien (wat niet per se een nadeel is), maar vaak ook sterker/stugger zijn.
Met veel licht, voeding en co2 creeer je meer kasplantjes.

Heb je veel licht en veel voeding, dan krijg je overschot voor de algen maar ook metabole stress bij de plant.
Ik denk dat de enige manier is om de vicieuze cirkel te doorbreken: licht dimmen en nitraat naar 10. En dan alg bestrijden (tijdelijk zou ik easy carbo gebruiken, als kuur).
De vicieuze cirkel is namelijk dat alg de plantgroei remt. Dus ook bij de optimale ondities heb je nog steeds geremde planten met bealgd blad.
Pas als de plaag is bestreden kun je de balans herstellen.

Ik denk ook echt dat de juwel leds ontworpen zijn voor mèt CO2. De mensen die ik ken met een juwel bak die niet dimmen, gebruiken òf dagelijks easy carbo, òf kopen vaak nieuwe planten.

Veel sterkte joh.
Dank je wel voor je reactie.
Ik denk, zoals ik hierboven bij Benvo schrijf, dat ik het nu begrijp.
Er gaat een CO2 set komen. Ik denk dat ik daar beter aan doen dan vanalles uitproberen met dimmen etc.
 
Je zou op MP kunnen kijken voor een set want heb daar de mijne ook gekocht destijds en beiden werken perfect.
 
UPDATE

Omdat vandaag mijn CO2 set binnen komt, heb ik gisteren de Bio-co2 alvast verhuist naar de Rio.
En ik zat gisterenavond in de bak te kijken, en ik zag allemaal kleine belletjes door de bak heen gaan. Nu zag ik ook dat er veel meer bellen door de taifun spiral liepen, wat me al goed hoop gaf.. Dus was dit nou de co2 die ik zag? Dichterbij gekeken en ik zag dus dat de planten bezig waren met assimilatie :).
Dit heb ik nog niet eerder gezien, behalve na een waterwissel. In de Lido had ik dit al helemaal niet gezien.
Dus dit geeft mij weer een beetje moed en hoop.

De drop checker hangt in de Rio, 10 cm onder het wateroppervlak. De meningen zijn ook daar weer een beetje verschillend over, de één zegt 10 cm onder het wateroppervlak, de ander zegt 3 tot 5 cm boven het zand :rolleyes:
Omdat de Bio-co2 behoorlijk doorloopt en dus ook in de nacht, keek ik meteen vanochtend op de drop checker en deze kleurt mooi groen! Ook al betekend dit niet dat er onderin genoeg co2 is, ik heb dit in de Lido niet eerder gezien of meegemaakt. Het geeft mij aan dat de Bio in de Rio het wel doet en dat ik dit de komende tijd in de gaten moet houden en fine-tunen met voeding en verlichting.
Een klein vreugde kreetje aan mijn kant, wat ik al een tijd niet meer heb gehad en dat geeft me weer motivatie.. Ik ga door (y)
 
Gisteren moest ik weer de plantjes in de Lido vrijmaken van bruin alg, dit omdat ik denk dat ze dan beter in staat zijn om voedingsstoffen en co2 op te nemen.
De drop checker staat inmiddels op lime-green, dus dat is goed. Bij het ophogen van de bellen merkte ik dat er veel belletjes mee kwamen en gaf een goed beeld hoe de stroming in de bak stond. Het is een vrij diepe bak, 65cm, en merkte dat de belletjes minimaal over de bodem achter tussen de plantjes kwam. Niet dat de planten deze belletjes opnemen... ging mij om de stroming.

Toen heb ik toch maar de spraybar geplaats en merkte met even wat tijd besteden aan het juist afstellen, dat de belletjes nu ook via de achterkant tussen de planten omhoog kwamen, dus in mijn ogen was de stroming nu wel goed.
De belletjes waren trouwens met een paar uurtjes compleet verdwenen, ik denk dat dit kwam door het ophogen en dat het membraan zich even moest aanpassen.
En zoals de planten in mijn RIo als een gek staan te assimileren, in de Lido zie ik dit helemaal niet. Maar ik heb begrepen dat je dit niet altijd hoeft te zien en dat het iets te maken heeft met zuurstofopname in het water (is me nog niet helemaal duidelijk)

Tijdens de schoonmaak van de plantjes in de Lido, heb ik een aantal plantjes weggehaald die zo zwaar gehavend waren en waarvan ik niet denk dat dat ooit nog goed komt, die deden echt niets, zelfs geen worteltje aanmaken.
Uit een klein opvoedbakje, waar ik nog wat plantjes in had zitten, deze overgezet naar de Lido, om het plantenbestand weer wat aan te vullen. In de opvoedbak zitten momenteel toch geen vissen, dus die kan wel even zonder. Eerst deze bak in orde.

In mn Rio staat de dropchecker op donkergroen, dit is Bio-co2, dus iets is dan niets, en ben ik tevreden met dit resultaat. Zoals ik zei doen de planten in deze bak sterk assimileren, maar de bruinalg is nog steeds aanwezig. Komt toch weer even de twijfel over de verlichting... Het is moeilijk om overal vanaf te blijven en het aan te zien of het beter word. Het is echt op mijn handen gaan zitten en geduld te hebben:)
 
Wat ook raar is. Ik had de afgelopen week "bacteriebloei" in de Rio. De witte waas. Dus ik dacht " dan is de bruinalg toch door bacterie die op peil moet komen, of heb ik toch mn filter te schoon gemaakt". Maar geen nood aan de man, dit zal wel bijtrekken met een aantal dagen.

Ik dek iedere avond nadat het licht uit is, mijn bakken af met doeken tegen eventueel zonlicht. En als ik ochtends opsta, kijk ik even door het zijruitje of alles nog goed gaat. En deze week is iedere ochtend het water in de Rio kraakhelder.. Dus mooi dacht ik! Weg bacteriebloei!
Totdat om 15.00 uur de verlichting aangaat en ik de doeken verwijder, een grote witte waas:oops::oops:

Dus ik dacht het verkeerd gezien te hebben in de ochtend. Dus deze ochtend heb ik weer gekeken en even het licht aangedaan om het beter te zien en ja hoor, het water is kraakhelder.
Kijk ik net, een uurtje voordat het licht aangaat en daar is de witte waas weer... ik snap er niets van.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Want het is wel raar dat zonder licht en voeding het zo snel van helder naar troebel gaat. Om vervolgens de volgende dag dit weer zo te doen.
 
Wat ook raar is. Ik had de afgelopen week "bacteriebloei" in de Rio. De witte waas. Dus ik dacht " dan is de bruinalg toch door bacterie die op peil moet komen, of heb ik toch mn filter te schoon gemaakt". Maar geen nood aan de man, dit zal wel bijtrekken met een aantal dagen.

Ik dek iedere avond nadat het licht uit is, mijn bakken af met doeken tegen eventueel zonlicht. En als ik ochtends opsta, kijk ik even door het zijruitje of alles nog goed gaat. En deze week is iedere ochtend het water in de Rio kraakhelder.. Dus mooi dacht ik! Weg bacteriebloei!
Totdat om 15.00 uur de verlichting aangaat en ik de doeken verwijder, een grote witte waas:oops::oops:

Dus ik dacht het verkeerd gezien te hebben in de ochtend. Dus deze ochtend heb ik weer gekeken en even het licht aangedaan om het beter te zien en ja hoor, het water is kraakhelder.
Kijk ik net, een uurtje voordat het licht aangaat en daar is de witte waas weer... ik snap er niets van.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Want het is wel raar dat zonder licht en voeding het zo snel van helder naar troebel gaat. Om vervolgens de volgende dag dit weer zo te doen.
Ik gooi net mn extra filtertje erin met witte watten.... deze worden groen... dus groene zweefalg... Weten we dat ook weer(y)
Dus even het UV-c filter erin
 
Gisteren moest ik weer de plantjes in de Lido vrijmaken van bruin alg, dit omdat ik denk dat ze dan beter in staat zijn om voedingsstoffen en co2 op te nemen.
De drop checker staat inmiddels op lime-green, dus dat is goed. Bij het ophogen van de bellen merkte ik dat er veel belletjes mee kwamen en gaf een goed beeld hoe de stroming in de bak stond. Het is een vrij diepe bak, 65cm, en merkte dat de belletjes minimaal over de bodem achter tussen de plantjes kwam. Niet dat de planten deze belletjes opnemen... ging mij om de stroming.

Toen heb ik toch maar de spraybar geplaats en merkte met even wat tijd besteden aan het juist afstellen, dat de belletjes nu ook via de achterkant tussen de planten omhoog kwamen, dus in mijn ogen was de stroming nu wel goed.
De belletjes waren trouwens met een paar uurtjes compleet verdwenen, ik denk dat dit kwam door het ophogen en dat het membraan zich even moest aanpassen.
En zoals de planten in mijn RIo als een gek staan te assimileren, in de Lido zie ik dit helemaal niet. Maar ik heb begrepen dat je dit niet altijd hoeft te zien en dat het iets te maken heeft met zuurstofopname in het water (is me nog niet helemaal duidelijk)

Tijdens de schoonmaak van de plantjes in de Lido, heb ik een aantal plantjes weggehaald die zo zwaar gehavend waren en waarvan ik niet denk dat dat ooit nog goed komt, die deden echt niets, zelfs geen worteltje aanmaken.
Uit een klein opvoedbakje, waar ik nog wat plantjes in had zitten, deze overgezet naar de Lido, om het plantenbestand weer wat aan te vullen. In de opvoedbak zitten momenteel toch geen vissen, dus die kan wel even zonder. Eerst deze bak in orde.

In mn Rio staat de dropchecker op donkergroen, dit is Bio-co2, dus iets is dan niets, en ben ik tevreden met dit resultaat. Zoals ik zei doen de planten in deze bak sterk assimileren, maar de bruinalg is nog steeds aanwezig. Komt toch weer even de twijfel over de verlichting... Het is moeilijk om overal vanaf te blijven en het aan te zien of het beter word. Het is echt op mijn handen gaan zitten en geduld te hebben:)

Dus afgelopen maandag had ik alle bruinalg zo goed als mogelijk weggehaald. Normaal gesproken is dat binnen twee dagen volop terug. Vandaag, donderdag is dat minimaal. Dus het lijkt erop dat ik aan het winnen ben;). De plantjes beginnen ook kleine nieuwe uitlopertjes te krijgen en lijken er ook meer zin in te krijgen. En dat al na 5 dagen Co2 (zaterdag begonnen).
Wel heb ik gisteren nog even het nitraat en fosfor gemeten. Deze was 10/1.. Op zich niet verkeerd, maar mocht mijn inziens iets omhoog, juist omdat de plantjes bezig zijn met kleine uitlopertjes. Omdat ik nog niet weet op welke hoeveelheid voeding zij het beste gedijen, heb ik de helft van de aanbevolen hoeveelheid toegevoegd, om zo toch even het nitraat en fosfor wat te verhogen en er hopelijk geen tekort ontstaat. En over een paar dagen weer even testen.

Ik zou ook niet weten als ik nu voor een overschot aan plantenvoeding volgends de EI doe, of de bruinalg hier weer op reageert, dus vandaar ik het wat voorzichtig doe.
 
Ik gooi net mn extra filtertje erin met witte watten.... deze worden groen... dus groene zweefalg... Weten we dat ook weer(y)
Dus even het UV-c filter erin
Ook in mijn Rio word de bruinalg al wat minder, nog niet dat ik een sprongetje in de lucht maak zoals bij de Lido, maar het is wel zichtbaar minder.
Deze bak heeft de Bio-co2 en ook hier merk ik dat de planten er zin in hebben, ze lopen allemaal uit, op de stengels, maar ook via de grond, dus dat is positief!
Hopelijk krijgt de bruinalg geen vat op deze mooie groene uitlopertjes...
Zou het verstandig zijn om de "oude" bruine stukken weg te knippen? Ik ben bang omdat de bruinalg nog niet helemaal weg is, deze de nieuwe uitlopers ook weer aantast en er zo niets in mijn bak over blijft.
 
Hieronder wat foto's die ik net genomen heb. De plantjes staan nog in slaapstand, want ik moest het licht aandoen, ze waren nog niet helemaal wakker. Maar met als het licht langer aan is staan ze helemaal open.

Foto's van de LIDO
LIDO1.JPG
LIDO2.JPG
LIDO3.JPG
LIDO4.JPG
LIDO5.JPG


Foto's uit de RIO
RIO1.JPG
RIO2.JPG
 
In de Lido vandaag weer wat bruinalg weggehaald, dus nu pas na 5 dagen ipv iedere dag en nog is het bruinalg minimaal. Ik zag dat het aan de voorkant van de Limnophila Heterophylla meer was dan aan de achterkant van deze plant. Waarschijnlijk van het opgaande water vanuit de spraybar. Lijkt erop dat het bruinalg dan via de bodem omhoogkomt, maar zeker weten doe ik het niet. Ik vind het ook een lastig plantje om schoon te krijgen, ze zijn erg kwetsbaar.

In de Rio is het wat meer dan in de Lido, en deze hou ik nog even iedere dag bij.

Dus verder nog niet veel veranderingen te melden. Wordt vervolgt.
 
@jessicapilon en @benvo en ieder die meeleest, willen jullie alsjeblieft meedenken en meekijken of het goed gaat? Foto's staan onderaan toegevoegd.

Ik heb ook in andere topics de adviezen van Benvo gelezen, de driehoek, licht, voeding co2. En het licht dat ik in mijn Lido heb, is er nu eenmaal, dit is een vast gegeven, dus daar zal ik mijn voeding en Co2 naar aan moeten passen.

Ik had de spraybar van JBL geplaatst voor een betere distributie van de Co2, maar zoals Benvo al eerder en in meerdere topics aangaf, zijn deze gaatjes inderdaad te groot en kreeg ik er geen goede stroming mee in de bak, de stroming kwam met moeite bij de achterwand terecht. Dus inmiddels zelf een spraybar gemaakt over de gehele achterwand , met om de 3 cm gaatjes van 2mm en nu komt de stroming wel tot achter en zie ik veel betere beweging in álle plantjes. En ja, op de foto’s zie je belletjes in het water komen, deze zijn al een stuk minder met de kleinere gaatjes in spraybar en vind ik een probleem voor later, net als de kleur van de spraybar… eerst de bak in orde krijgen.

De dropchecker kleurde mij eerder te groen dan echt lime groen, de dropchecker op andere plekken gehangen, maar dit gaf geen verandering in kleur, dus toch het co2 wat verhoogt en het groen word nu wat lichter. Deze hangt 15cm onder het wateroppervlak
Omdat de één de bellen telt en de ander alleen naar de kleur van de dropchecker kijkt, hieronder een foto van de dropchecker en heb ik ook nog de bellen geteld, wat niet echt meeviel, iets met over je eigen tong struikelen met tellen, maar ik kom op 168 bpm / 2,8 bps.

Ook heb ik de PH en KH gemeten (met het licht uit, dus Co2 ook uit). Ondanks dat de meesten dit ook weer niet doen, maar dit om het gehele plaatje compleet te krijgen. De PH is 7,0 en de KH is 9. Dus als ik deze waarden in het CO2 tabel vergelijk, kom ik uit in het groene gebied.

De bruinalg is niet meer zo heftig aanwezig en lijk ik de strijd te winnen, maar tevreden ben ik nog lang niet. Inmiddels komt hier ook de groene puntalg bij, de harde variant. Deze puntalg zit op de glaswanden, de Anubias en op sommige Cryptocoryne Wendtii Bruin. Ik weet dat dit komt door teveel licht, alhoewel ik denk dat ik juist te weinig licht heb (een verhaal wat mij nog steeds verward en hoeveel ik hier ook over lees en uiteindelijk weer niet begrijp), maar dat terzijde, want het licht is nu een vast gegeven en daar heb ik het mee te doen.

De verlichting draait 8 uur per dag, niet meer, niet minder en is in de periode dat het licht uit is afgedekt met een doek zodat er geen daglicht inkomt.

Co2 gaat trouwens een uur voordat het licht aangaat aan en een uur voordat het licht uit gaat weer uit. Behalve dat ik het een zooitje vind qua hoe de plantjes momenteel staan en ik dit pas wil gaan aanpassen als ik dit gehele probleem onder controle krijg, beginnen alle plantjes wel uit te lopen en lijken er zin in te hebben, maar ik zie aan het einde van de avond helemaal geen assimilatie. En ook blijft de bruinalg zijn grip houden op de onderzijde van de Limnophila Heterophylla.

Ik heb ook nog het nitraat en fosfor gemeten en is 20 /2.

Vragen:

  • Is het CO2 wat ik toevoeg teveel? Kijkend naar het beperkt aantal plantjes en de bpm (ik bedoel, het staat niet volgepropt met plantjes) Of zou ik juist meer planten moeten toevoegen?
  • Of zou ik mijn licht moeten gaan dimmen ivm de puntalg? Of zou ik dan toch mijn Co2 meer moeten verhogen ivm de puntalg? Of word het Co2 dan teveel?
  • Of zou ik meer moeten doen met de plantenvoeding?
  • Ik besef me ook dat het CO2 pas 13 dagen draait, en ben ik waarschijnlijk te ongeduldig en moet ik meer geduld hebben. Maar wanneer of hoelang moet je wachten tot het CO2 zichtbaar effect heeft?
Lang verhaal en alvast bedankt voor het doorwerken naar dit eind van dit verhaal. (y):)
HIeronder wat foto's.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Dropchecker.jpg
 
Als ik puur kijk naar de kleur van je dropchecker dan zou ik de co2 wat verhogen. Vaak kun je de kleur beter zien als je een wit stukje plastic erachter houdt wat ook bij de checkers van bv Colombo zo is.
Met de po4 en no3 is niks mis als ik het zo bekijk. Hou er ook rekening mee dat het even duurt voordat planten zijn gewend aan gewijzigde omstandigheden.
 
Even een reactie op diT gedeelte van je post:
"De bruinalg is niet meer zo heftig aanwezig en lijk ik de strijd te winnen, maar tevreden ben ik nog lang niet. Inmiddels komt hier ook de groene puntalg bij, de harde variant. Deze puntalg zit op de glaswanden, de Anubias en op sommige Cryptocoryne Wendtii Bruin. Ik weet dat dit komt door teveel licht, alhoewel ik denk dat ik juist te weinig licht heb (een verhaal wat mij nog steeds verward en hoeveel ik hier ook over lees en uiteindelijk weer niet begrijp), maar dat terzijde, want het licht is nu een vast gegeven en daar heb ik het mee te doen."

Al eerder hadden we afgesproken dat je licht een vast gegeven is. Mits je plantenkeuze is gekozen op basis van je lichtinstelling. Alles is een afgeleide daarvan. Van het licht zou je dus dan af moeten blijven. Wanneer we dus nu gaan kijken naar het puntalg probleem kan dit alleen nog maar een "tekort" probleem zijn. En dit klopt ook want een harde variant van groenalg, puntalg dus, komt naar voren bij een CO2 tekort, een te laag fosfaat gehalte of mogelijk een minder goede waterdistributie. Omdat je al schreef dat je waterverplaatsingen verbeterd zijn ga ik uit van een te laag fosfaatgehalte en mogelijk een te laag CO2 level. Beide problemen moet je naar mijn mening niet tegelijk aanpakken. Altijd één probleem afhandelen om te gevolgen weer terug te kunnen herleiden. Ik zou voorstellen te beginnen bij je fosfaat, ook al omdat je schreef dat je dropchecker een goede kleur had (?), door dit level te verhogen. Bekijk dan hoe he planten hierop reageren. Let op, heb geduld! Resultaat zie je gemiddeld bij planten werkelijk pas na een week of twee. Werkt dit dan behoeft je CO2 gehalte niet verhoogd. Werkt dit niet of niet genoeg dan kan je voorzichtig eerst proberen iets meer CO2 toe te voegen. Als je vind dat je dropchecker nog niet echt geelgroen is kan je natuurlijk als eerste ook je CO2 niveau aanpakken, dus vóór je fosfaathoogtes aanpast, en eerst daarvan de reactie op je planten te bezien. Blijf dus in ieder geval van je licht af. Begrijp je hoe ik mij altijd hou aan dit vaste gegeven: Je plantenkeuze is aangepast aan je licht dus dit is een vast gegeven! Wanneer er dan een probleem is, zoals nu bij je planten, dan is dit een "tekort" probleem! Ook hierboven is mijn advies hoe te handelen weer gebaseerd op dit gegeven.
 
Laatst bewerkt:
@jessicapilon en @benvo , ontzettend bedank voor jullie wederom snelle reactie (y)

En ik ben het met je eens Benvo, het licht is een gegeven, daar doe ik dus helemaal niets aan en laat ik zo, vragen is weten.

Als ik het goed begrijp: Zoals jullie beide aangeven kan er toch een nog tekort aan Co2 zijn, naast wellicht een tekort aan Po4. Maar het beste is om het één voor één aan te pakken.
Ik heb net de "witte vla schraper" achter mijn dropchecker gehouden en zoals jullie al aangaven kan dan de kleur dan al heel anders zijn. En ja, de kleur is nog te te veel te groen.

Om een ding tegelijk te doen, zal ik eerst de Co2 omhoog zetten. Ik denk dat mijn te weinig kennis hebben geeft dat dit spannend lijkt aangezien je véle verschillende verhalen leest over hoeveel bpm, wel niet te veel , ojee das veel... Dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Alhoewel ik als autist ook eerst 1000 losse bomen zie voordat ik besef dat het gewoon een bos is :ROFLMAO: :ROFLMAO:... maar dat terzijde.

Nogmaals dank voor jullie meedenken, feedback en uitleg, ik zet weer een stapje vooruit(y)
 
UPDATE
Ik besef mij nu, dat ik iets meer als een maand geleden dit topic ben begonnen en na mijn excellijst nagekeken te hebben, dat ik inmiddels al 5 maanden aan stoeien ben met de bruinalg.... word het inmiddels wel een beetje zat toch?!:rolleyes:

Maargoed, er van uit gaan dat de aanhouder wint.

In de Lido, doen de plantjes het zienbaar beter met de extra co2, alhoewel een paar plantjes toch wat achterblijven in de groei en andere als een malle gaan groeien.. Dropchecker staat nu mooi stabiel op de Lime-groen.
En alhoewel ik niet iedere dag de bruinalg verwijder, maar dit alleen doe bij de waterwissel 1x per week, ben ik er nog niet van af en blijft het zichtbaar op de onderzijden van de planten. Het word niet veel meer maar ook niet minder met hetgeen wat er aanwezig is...Hopelijk is dit toch met enkele weken echt verdwenen. De puntalg lijkt ook stabiel, deze lijkt zich iig niet te vermeerderen, dus dat ziet er positief uit.

In de Rio, met de Bio-co2, is de bruinalg nog steeds teveel aanwezig. Ik zie wel dat de nieuwe bruine aangroei minder hard gaat, maar ik blijf het ook iedere dag bijhouden/verwijderen tesamen met een extra witte filterwatten filtertje in het aquarium erbij. En deze is iedere dag bruin van de bruinalg/diatom die los in het aquarium zweven. Ook heb ik het voorfilter van de externe filter weer even goed schoongemaakt, daar zat toch wel wat extra vervuiling op. Ook zag ik weer slakken in het filter, waarvan ik dacht dat ik die al allemaal verwijderd had, die heb ik nu weer handmatig verwijderd, met de gedachte dat wellicht deze slakken voor extra organische belasting zorgen? Ik weet het niet hoor, maar zomaar een gedachten gang.

Dus al met al, de bruinalg is nog niet weg. Hopelijk kan ik binnenkort zeggen dat het werkelijk verdwenen is.
 
Nou ik hoop dat je snel ervan verlost mag zijn en soms duurt het wat lager omdat geen bak gelijk is.
 
Wat een gedoe he. Je wilt ook niet een balans vinden, maar die juist verstoren in het nadeel van de bruinalg. Misschien toch tijdelijk iets met een anti-alg product? Als iets eenmaal een plaag is ... ik doe ook ecologisch tuinieren maar een heel heel enkele keer ontkom je er toch niet aan om gif te gebruiken. Wel tijdelijk dan. En zo selectief mogelijk. Soort antibioticakuur, zeg maar, maar dan iets voor algen.
Ik blijf het volgen hoor!
 
Wat een gedoe he. Je wilt ook niet een balans vinden, maar die juist verstoren in het nadeel van de bruinalg. Misschien toch tijdelijk iets met een anti-alg product? Als iets eenmaal een plaag is ... ik doe ook ecologisch tuinieren maar een heel heel enkele keer ontkom je er toch niet aan om gif te gebruiken. Wel tijdelijk dan. En zo selectief mogelijk. Soort antibioticakuur, zeg maar, maar dan iets voor algen.
Ik blijf het volgen hoor!
Ik begrijp je redenatie, maar ik ben bang dat als ik een anti alg middel ga gebruiken, ik mijn plantjes, die nu eindelijk zichtbaar aan het verbeteren zijn, een opdonder krijgen, waardoor ik weer van vooraf aan kan gaan beginnen:confused: . Dus ik wil "chemische middeltjes" zolang mogelijk uitstellen. Dank je wel voor het meedenken (y)
 

Terug
Bovenaan