Pla's Rio180


Volgens mij zie ik bij de achterste (de 3e foto) een enorme legbuis?
De voorste lijkt mij een geslachtspapil te hebben die iets zijwaarts lijkt te zitten. En ik vind de rug vin ook wel wat aan de hoge kant voor een vrouw. Ik zou denken dat de voorste een man is, de achterste een vrouw. Maar ik durf hier geen weddenschap van te maken.
 
Nou ik weet zeker dat we minimaal een man en een vrouw Altispinosa hebben. Van daag zijn we co-ouder geworden van een hele kudde baby Altispinosas.
Ze hadden hun nestje achter het stukje hout wat je op de foto ziet. Vandaag was het zeker tijd om uit te komen en ze mee uitzwemmen te nemen.
Ik had wel een vermoeden dat ze wellicht eitjes hadden gelegd, want gisteren met schoonzuigen van de bodem heb ik in dat stukje bewust niet gezogen. Wel heb ik daar wat gesnoeid. Was grappig om te zien dat beide ouders steeds de zuigmond aanvielen, op het moment da je wat te dicht bij kwam.

Pa en ma zorgen goed voor hun kroost, zo te zien. Elke vis die te dicht bij komt wordt onmiddellijk verjaagd.
Maar hoe moet ik ze nu voeren? Graag wat tips om die kleintjes te verzorgen.

Hier zijn een paar foto's.

p1030864k.jpg


p1030865k.jpg


p1030867k.jpg


Wordt vervolgd...
 
Het jonge kroost scharrelt nog steeds lekker rond in het rechter deel van het aquarium. Alle andere vissen die enigszins te dicht in de buurt komen, worden met harde hand verwijderd door de ouders. Als een van de kleintjes wat te ver afdwaalt, dan neemt pa of ma hem in de bek en brengt hem terug naar de groep waar hij weer wordt uitgespuugd.

Zojuist was het voedertijd en pa en ma gingen om de beurt eten, terwijl de ander hun kinderen bewaakte. Echt super leuk om te zien.

Allen weet ik niet hoe ik ze nu het beste kan verzorgen. Ik heb wel baby granulaat, maar dat is nog te groot. Ik zie net de post van Zwits. Daar zou ik morgen dan even naar moeten kijken. Moet ik de kleintjes ook apart zetten, of de natuur zijn gang laten gaan? Hoe doen jullie dat meestal? Ik zal deze vraag ook nog even bij het hoofdstukje over kweken zetten.
 
Ik heb zelf altijd alle nestjes gewoon in de bak laten zitten. voornamelijk omdat het belangrijk is dat de jongen "inprinting" krijgen van de broedzorg.

Ik voer zelf mijn jongen met bodemtabletjes die in hele kleine stukjes uiteenvallen, liquifry en net uitgekomen artemia (kun je zelf kweken). maar je zou ook dat baby granulaat kunnen vermalen tot stofvoer. vooral de apistogramma larfjes zijn echt heel klein zodat het meeste voer te groot is. ik spuit met een doseerspuitje dan wel eens liquifry bij het nestje. in een draaiende bak valt verder ook nog wel eens wat kleins te eten voor de larfjes.

als ze een aantal weken ouder zijn, eten ze bij mij ook al snel cyclops en later dahpnia.
meestal zijn de jongen dan ook al zo groot dat de rest van de vissen ze niet meer op zullen eten.
 
Zwits zei:
in een draaiende bak valt verder ook nog wel eens wat kleins te eten voor de larfjes.
Inderdaad! Vooral de bak niet te klinisch schoonhouden. Blijven meteen ook alleen de sterksten over.

Wel leuk, een nestje :)
Hoe is het gedrag van het koppel naar de derde alti?

~ Ivo
 
OK, dan denk ik inderdaad dat ik gewoon de natuur haar gang laat gaan. Ik heb bij hun in de hoek ook een tabletje gegooid en als de ouders ervan eten, komt er wat poeder omhoog. Daarnaast heb ik ook het hele fijne granulaat van Sera, wat ik in hun hoek probeer te doseren.

En Ivo, we waren inderdaad blij verrast. Vooral omdat we nu niet precies wisten of ik nu 2 mannen en een vrouw of andersom hebben.
En de 3e Alti moet er niet in de buurt komen, want dan krijgt hij/zij een veeg. Ik kan nog niet goed zien of dat een man of vrouw is. Ik zal hem nog een goed op de foto proberen te zetten.
Ik twijfel ook, of ik die 3e ook moet voorzien van een partner, als ik zeker weet wat het geslacht is. Maar misschien wordt het dan wel te druk in ons aquarium.
Er zitten ook 10 Sterbai's in. Normaal gaat het prima, maar nu zijn ze dus niet welkom om op kraamvisite te komen. ;)
 
Ik heb de jongen nooit bijgevoerd (had het druk). Ze hadden genoeg te eten in de bak. Vaak zaten ze van het hout te happen. Ook waren ze vaak in de bodem aan het wroeten.

Wil je zo veel mogelijk jongen overhouden, dan kan een kweekbak uitkomst bieden. Maar als ik jou was zou ik lekker van de broedzorg genieten. En wanneer je voldoende schuilplaatsen hebt (lekker veel bladeren op de bodem, veel hout/takken), dan zul je vast wel wat jongen overhouden.
 
Nou er zijn nog steeds ruim 20 Baby-Alti's in leven en die worden prima verzorgd door pa en ma. Overdag zitten ze steeds in de rechter hoek voor het het hout en bij het raam. Zodra het laat wordt, worden alle kleintjes achter het stukje hout gedirigeerd.

Die broedzorg blijft super leuk om te observeren. Zo te zien, zijn de kleintjes iets groter geworden. Maar met de nadruk op iets.

Het blijft dus goed gaan. We zien wel hoe het zich blijft ontwikkelen en of en zo ja, hoeveel we er over houden.

Wordt vervolgd.
 
Ik ben benieuwd pla! vooralsnog gewoon genieten van het gedrag :)
zijn vaak de kleuren van de vissen ook op z'n mooist.
 
Helaas zijn alle jonkies opgegeten, verdwenen of gewoon dood gegaan. Jammer voor de ouders, die zo hun best hebben gedaan.

Het zij zo. Ook voor ons was het een mooie ervaring. Kijken nu hoe lang het duurt voor er weer een nestje mag komen.
 
Het was een tijdje stil rond onze bak, maar niet getreurd, we zijn er nog. Alleen een beetje druk op het werk. Daarnaast wordt het weer mooi weer en dus ook weer tijd voor mijn (andere) grote hobby... Heerlijk Golfen in de buitenlucht.

Met ons aquarium gaat het best wel prima. Planten groeien lekker en met de vissen gaat het over het algemeen goed. Alleen de Betta's zijn vlak na de vorige post gaan hemelen. Vrij kort achter elkaar eigenlijk. Dus de waardes getest en die zijn eigenlijk nog steeds heel stabiel en goed.

Onze twee Betta's zijn nu sinds gisteren opgevolgd door een mooi koppel Diamant Gourami's. Wat een mooie statige dieren zijn dat toch. We zijn er echt blij mee.
Ze lijken zich goed aan te passen op het eerste gezicht. Ze laten de overige bewoners met rust. Die stonden wel even te kijken van hun nieuwe maatjes, maar dat was weer gauw over. Ik zal van het weekend trachten wat foto's te maken en die te plaatsen.

Wat ik wel begin te merken, is dat soms na de waterwissel de pomp van onze Rio 180 binnenfilter niet meer gaat wekker als ik de stekker er terug insteek. Ondanks dat de propeller schoon is e.d. Na schudden of opnieuw insteken, gaat hij dan wel weer. Hoe gaat zo'n pompie mee eigenlijk?
 
Ha Pla, ik heb je gemist, ik ben benieuwd naar je foto's.
De ene pomp zal langer meegaan dan de ander, soms heb je geluk en soms pech.
Die van mij draaien al jaren zonder problemen, gewone e-heim classic pompen.
 
Ik heb dat ook met de pomp, al vrij snel. Had hem 3-5 maanden voordat ie dat deed. Meestal beweeg ik de pomp flink heen en weer en dan doet ie het weer. Merkwaardig, want het is ook alleen wanneer ik het ding even uit doe en daarna weer aan.Is trouwens al mijn tweede pomp.:(

Schijnt ook wel dat je ��n keer per jaar of zo de propeller hoort te vervangen. :eek:
Misschien dat ik dat een keer moet doen. Weet alleen niet of het probleem daarmee verholpen is, want dat was bij de vorige pomp niet zo.
 
Pla zei:
Het was een tijdje stil rond onze bak, maar niet getreurd, we zijn er nog. Alleen een beetje druk op het werk. Daarnaast wordt het weer mooi weer en dus ook weer tijd voor mijn (andere) grote hobby... Heerlijk Golfen in de buitenlucht.

Met ons aquarium gaat het best wel prima. Planten groeien lekker en met de vissen gaat het over het algemeen goed. Alleen de Betta's zijn vlak na de vorige post gaan hemelen. Vrij kort achter elkaar eigenlijk. Dus de waardes getest en die zijn eigenlijk nog steeds heel stabiel en goed.

Onze twee Betta's zijn nu sinds gisteren opgevolgd door een mooi koppel Diamant Gourami's. Wat een mooie statige dieren zijn dat toch. We zijn er echt blij mee.
Ze lijken zich goed aan te passen op het eerste gezicht. Ze laten de overige bewoners met rust. Die stonden wel even te kijken van hun nieuwe maatjes, maar dat was weer gauw over. Ik zal van het weekend trachten wat foto's te maken en die te plaatsen.

Wat ik wel begin te merken, is dat soms na de waterwissel de pomp van onze Rio 180 binnenfilter niet meer gaat wekker als ik de stekker er terug insteek. Ondanks dat de propeller schoon is e.d. Na schudden of opnieuw insteken, gaat hij dan wel weer. Hoe gaat zo'n pompie mee eigenlijk?

Ik ben ook benieuwd naar de foto's! Diamantgoerami's zijn mooie beestjes om te zien, hoewel ze wel een gebruiksaanwijzing hebben, heb ik gemerkt :)
 
Nou dan, hier zijn de beloofde plaatjes...

p1030903k.jpg

Mevrouw Leeri


p1030905k.jpg

En haar echtgenoot


p1030909k.jpg

Mevrouw Leeri ontmoet de heer Altispinosa


p1030910k.jpg

Een paar van de Sterbai clan


p1030906k.jpg

Totaalbeeld van de huidige situatie

Ik heb de Braziliaanse klimop aardig uitgedund. Ziet er nu weer wat meer verzorgd uit. Alles groeit lekker door. Ik wil eigenlijk alleen nog de plant die links van de Lotus en rechts van de steen staat voor een plant die smal is en max zo.20-25 cm hoog wordt. Suggesties zijn welkom.
 
Mooie Goerami man ! Ik heb hier 3 single vrouwen die elkaar de bak uit jagen. Dus als die van jou ooit uit logeren wil, of gaat scheiden ... !

;)
 
Bedankt allemaal voor de mooie woorden.

De Leeri's beginnen al aardig te wennen. Ook vindt het mannetje het vrouwtje wel aardig en aantrekkelijk. Bij tijd en wijle zitten ze lekker achter elkaar aan. Maar echt ruzie hebben ze niet.

Wij vinden ze echt prachtige vissen.
 
Meneer Leeri voelt zich al helemaal thuis. Hij is al begonnen met een schuimnest. Bovendien zit hij maar al te graag achter zijn vriendin aan. Die houdt daar niet zo van, want ze sprint constant weg om zich te verschuilen tussen de planten of achter het hout.
Deze meneer Leeri is dus behoorlijk dominant. Ook wel tegen andere bewoners. Alleen de Sterbai's trekken zich nergens wat van aan.

Hier nog wat plaatjes.

p1030978k.jpg



p1030995k.jpg



p1030997k.jpg



p1030990k.jpg
 
ik ken het gedrag, alleen dan van mijn trichogaster lalius.
mooie vissen die leeri's!
 
Er zijn Oscars gewonnen voor mindere films,
ik vind het wel leuk :thumbs:
 
Ik kan je die tip niet geven , maar ik heb een ander tipje, tv geluid uitzetten voor je gaat filmen.
Altijd een gezond gezicht als de vissen zo lekker happen ;)
 

Terug
Bovenaan