Wat is er nieuw

Pla's Rio180

Om de lotus wat lager te houden zou je de grote bladen bij de knol/wortels kunnen afknijpen met je nagels. Mijn rode lotus wou ook graag naar boven en telkens als het te hoge/grote bladeren aanmaakte heb ik deze gewoon weggehaald. mijn lotus blijft nu mooi laag, al moet ik het 1 x in de 4 maanden herhalen en dan is de lotus even weer wat kaal.

Ook heb ik een poosje met een doseerspuitje wat profito bij de wortels gespoten, om hem een extra boost te geven wanneer ik hem had "kaal geplukt".

Mooie bak verder! blijven mooie visjes die ramirezi's, maar ik hoor niet vaak succes verhalen.

hoe staat het er nu voor?

Bedankt voor de tips, Zwits. We gaan dat eens proberen. Inderdaad, bij ons is het ook al het tweede koppeltje Rami's. :smitten: Hopelijk gaat het nu goed.

Het aquarium heeft de vakantie goed overleefd. Desondanks afgelopen weekend het dan ook maar een grote schoonmaakbeurt gegeven. Al het hout en stenen eruit gehaald en met een hagelnieuw borsteltje goed gereinigd. Daarna ook de achterwant geborsteld, want daar zat toch wel de nodige aanslag op. Toen het water even een uurtje tot rust laten komen.
Zodra het zweefvuil op de bodem was gedaald, heb ik die eens goed afgezogen zodat al dat zweefvuil en andere rommel grotendeels weg was.
Het water in de emmers was dan ook aardig zwart... 😳

Daarna de boel weer terug geplaatst. Het sluitstuk is altijd het water weer aanvullen met de gieter. Dat gaat dan met de sproeikop erop, zodat het net lijkt of het regent.

Tijdens de vakantie zijn de vissen gevoerd met behulp van een Eheim voermachientje. Dat werkte goed. Onze vrienden hoefde alleen maar af en toe een tabletje voor de Corydoras in het water te gooien en aangevuld met een algen tabletje voor de Otocinclusjes. Die hebben hun opdracht perfect uitgevoerd. 🙂

Omdat: a picture tells more than a thousand words..., zijn hier wat foto's. Helaas niet allemaal even scherp, want ik heb geen DSLR. Maar ze geven wel een aardig idee.

p1030459k.jpg

Totaalbeeld

left.jpg

Linker kant

right.jpg

Rechter kant

cs.jpg

Een paar Sterbai's

1oto.jpg

Een Oto

rami_familie.jpg

De familie Ramirezi

th.jpg

Hengeli's houden niet zo van poseren.

mr_betta.jpg

Mr. Betta

miss_betta.jpg

Mrs. Betta

Dat was het weer even. Hopelijk verdwijnt deze post nu niet meer.

visstisck zei:
Mooie foto's hoor. Lijkt wel of je ramirezi vrouw een gigantische pens heeft?

Dat lijkt maar zo, denk ik. Een vertekend plaatje wellicht. Ze is niet dikker of zo, dan haar mannetje. Ze is ook bewegelijk en eet uitstekend. ik kan ook geen echte afwijkingen of zo ontdekken.

visstisck zei:
Mooie foto's hoor. Lijkt wel of je ramirezi vrouw een gigantische pens heeft?

Visstisch, je hebt scherpe ogen. Het vrouwtje heeft vannacht het hden met het eeuwige verwisseld.

Gisterenavond waren de Rami's nog gezellig samen. Ook tijden het voederen, kwam ze er gretig op af. Echter op een gegeven moment, zat ze in een hoek van het aquarium en schudde ze heftig. Daarna deed het mannetje hetzelfde. Ik dacht eigenlijk dat ze eitjes aan het leggen was en het mannetje ze daarna bevruchtte.

Later op de avond werd ze rustiger en zat vaak verscholen. Vanmorgen vond ik haar in een hoekje. Overleden.
Haar husband, zwemt nu overal in de bak rond. Van hoog tot laag en van links naar rechts om haar te zoeken.

Ik had eerder al wat catappa-blaadjes toegevoegd. De pH is nu 7.2 en ook de kH en gH liggen nu onder de 10.

Ik verschoon op tijd het water en de temperatuur ligt meestal tussen de 25.5 en 26.5 graden nu in de zomer. In de winter iets koeler.

Ik denk dan ook dat inderdaad, zoals Ivo ook al eens aangaf, maar een andere dwerg cichlide.
Ik denk dan aan de Apistogramma cacatuoides of een andere soort. Ik moet wel zeggen, dat ik niet vaak andere dwerg cichlides bij de 2 LFS's in Den Haag niet echt vaak zie.

Heeft iemand nog tips?

Zonde van de ramirezi's zo elke keer weer. Denk inderdaad dat het verstandig is ervanaf te stappen 🙂

Ergens heb ik wel ook wat bedenkingen bij cacatuoides. Vanwege (i) de andere bodembewoners en aangezien de cacatuoides nakweekvormen die makkelijk verkrijgbaar zijn redelijk eenvoudig nakweken zul je bijna geheid met nestjes komen te zitten, op welk moment het erg wordt rond de bodem in de combinatie met de Corydoras en de (nog steeds 1) Botia en (ii) omdat in de combinatie met een Betta een cacatuoides door nog groter vinnenstelsel dan ramirezi's wel eens nog weer wat trickier kan zijn.

Maar, ik begrijp ook dat een blkvangertje voor rond de bodemlaag wel leuk zou zijn. Misschien rondkijken naar een mooi L-nummer?

Tot zover mijn twee centen 🙂

~ Ivo

Bedankt mannen. Ja, de arme Ramirezi weduwnaar is nog steeds onrustig aan het zoeken. Een liefhebber mag hem komen halen in Den Haag.

De Botia is trouwens al weer weg. Die heb ik mogen ruilen tegen een paar aanvullende Oto-tjes. Veel beter, want dat onding was constant aan het vervelen tegen de Sterbai's. Dat was dus echt een impulsaankoop 🙁

Ivo heeft het over een L-nummer, maar daar is moeders niet zo kapot van. De Betta's en de ramirezi's zijn echt haar favorieten.

Eerlijk gezegd, heb ik nu 3 alternatieven in mijn gedachten...
1. Apistogramma cacatuoides
2. Mikrogeophagus altispinosa
3. Laetacara dorsigera
4. ???

Alleen die laatste 2 zijn hier niet echt goed verkrijgbaar. Misschien een naar Verduijn gaan of zo.

Wat denken jullie?

Pla zei:
Wat denken jullie?
Jammer dat reacties hierop zijn uitgebleven... dus maar even een poging van mijn kant om dit alles weer even in de schijnwerpers te zetten.
Want duidelijk is uit bijvoorbeeld berichten van jullie kant in de foto-albums die anderen aanhouden dat keuzes weloverwogen worden gemaakt. En dat is toe te juichen, ook al zouden anderen misschien tot andere conclusies komen over een bepaalde keuze.

Hoe zit het nu qua bestand? De betta's, kegelvlekken, otocinclussen en Corydoras sterbai? Samen dan met weduwnaar ramirezi?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Pla zei:
Wat denken jullie?
Jammer dat reacties hierop zijn uitgebleven...

~ Ivo

Ik zou wel willen reageren, maar heb zelf geen ervaring met de genoemde soorten, dus zou alleen maar een 'onzin' bericht worden en daar heeft Pla ook weinig aan, denk ik 😉

Uiteraard ga ik het wel volgen en hoop dat hij hier een passend antwoord op gaat krijgen, want wie weet ooit in de toekomst...hahaha

Mascha&Ivo zei:
Pla zei:
Wat denken jullie?
Jammer dat reacties hierop zijn uitgebleven... dus maar even een poging van mijn kant om dit alles weer even in de schijnwerpers te zetten.
Want duidelijk is uit bijvoorbeeld berichten van jullie kant in de foto-albums die anderen aanhouden dat keuzes weloverwogen worden gemaakt. En dat is toe te juichen, ook al zouden anderen misschien tot andere conclusies komen over een bepaalde keuze.

Hoe zit het nu qua bestand? De betta's, kegelvlekken, otocinclussen en Corydoras sterbai? Samen dan met weduwnaar ramirezi?

~ Ivo

Je hebt een prima geheugen Ivo. Ons bestand is nu als volgt:

Betta halfmoon 1xM 2xV
Hengeli: 14x
Corydoras Serbai: 10x
Otocinclus Vittatus: 6x
Ramirezi 1x Weduwnaar

Tja Pla, ook ik heb nog te weinig verstand om een vissenbestand te combineren, je hebt met zoveel te maken zoals verdraagzaamheid, waterwaardes, temperatuur, en ze mooi vinden, dat het heel persoonlijk is en het moet bij elkaar kunnen.
Ik blijf dat moeilijk vinden, maar gelukkig heeft Ivo daar meer zout van gegeten hahaha 😀

Ik vind hem lastig. Omdat zoals wel bekend zal zijn ik geen fan van bodemgerichte dwergjes + Corydoras in een meterbak. Ook over dwergjes + Betta's heb ik mijn twijfels al omschreven. Aan de andere kant wil ik ook niet doordraven en besef ik me heel goed dat als iemand een bepaalde combinatie wel vind kunnen die combinatie er gewoon zal komen.

In het kader van dit alles het volgende.
- omdat een Laetacara wat hoger in de bak rondzwemt en dus meer in de buurt van het terrein van de Betta's komt zie ik liever een bodemgericht dwergje, daarbij dus min of meer voor lief nemend dat je dan zit met dwergjes + Corydoras.
- omdat je dan al zit met dwergjes + Corydoras zou ik wel willen meegeven om een niet te agressief dwergje te verkiezen en dan zie ik liever een Apistgramma macmasteri dan de als agressief te omschrijven cacatuoides. Ik zet er bewust een plaatje bij, want deze wordt onder de naam viejita (foutief dus) verkocht.

Hoop dat je er wat aan hebt 🙂

~ Ivo

Jammer van je ramirezi. Als je dan toch een dwergcichlide wilt met andere bodembewoners, dan denk ik het dat met de Mikrogeophagus altispinosa het wel kans van slagen heeft.. Wordt iets groter dan de ramirezi, maar wel verdraagzamer naar zowel elkaar als andere vissen. En is bovendien goed op normaal kraanwater te houden.

Nadeel is alleen dat het geslacht moeilijker te herkennen is,zeker als ze nog jong zijn. Als je geluk hebt kun je het soms wel zien aan de geslachtspapil (van vrouw is groter en meer naar beneden gericht, bij de man wijst het meer schuin naar achter toe zeg maar).
Heb zelf de voorkeur om een groepje jonge altispinosus aan te schaffen,zodat ze zelf hun partner kunnen uitkiezen.Maar daarvoor moet de bak wel groot genoeg zijn,ik twijfel even of dat goed zou gaan in een Rio180 (en dan denk ik aan max 4 exemplaren)...En na de koppelvorming moet je de andere vissen wel kwijt zien te raken.

Soms zie ik in winkelswel eens volwassnen altispinosus die al een koppel hebben gevormd.Ik zou zeggen, kijk eens bij de echte speciaalzaken, daar zien ze vaak ook wel het verschil in man/vrouw en wellicht of er ook al koppels zwemmen. Dat laatste zou mooi zijn,want dan kun je er gewoon 2 van meenemen.

Ik heb zelf een groep altispinosus.Al hoewel ik het nooit zou doen (simpelweg omdat ik niks heb met Corydoras), ik zou het wel aandurven, de combinatie altispinosus en Corydoras. Tijdens de broedzorg zijn ze wel wat feller, maar dat beperkt zich bij mijn altispinosus tot het verjagen van de vissen.

Wel vraag ik me af hoe je Betta er op zal reageren. Hoewel altispinosus een stuk groter zijn dan ramirezi's,ze laten zich best snel imponeren is mijn ervaring.Bij dominantere en agressievere vissen kunnen ze schuw worden en dat is zonde natuurlijk.

Mocht je nog altispinosus willen, ik heb er nog een flink aantal jongen.

Bedankt voor de tips. Ik denk inderdaad dat de keuze zal worden gemaakt tussen de Mikrogeophagus altispinosa en de tips van Ivo.
Binnenkort gaan we een paar weken naar het homeland van de Betta's maar daarna eens echt goed verder neuzen.
Ik zal ook eens bij Verduijn gaan kijken.

Naast het bovenstaande is het ook weer even tijd voor een kleine update.

Allereerst hebben we nu wat minder last van slakjes. Dat komt, denken we, omdat we minder voeren. Nog maar een keer per dag met een vastendag per week. Wat ook we grappig was, is dat we ineens twee "zoekgeraakte" Otocinclusjes terug vonden, die ineens met 8 man sterk van een algentabletje zaten te snoepen. 😎

Wel lijkt het erop dat zich een heel licht kamlaagje lijkt te vormen. Het was wat erger, maar in het weekend de helft van het water ververst en nu is het bijna weg, zo te zien. Wat kun je daar nog meer aan doen?

Ook zit er een groenige aanslag op de achterwand. Ik weet niet hoe dat komt. Jullie? of is het wellicht een vorm van alg? Hier de foto:

p1030536k.jpg

Sinds kort gooi ik er elke twee weken een nieuw catappa blad in. Dat heeft wel een positief effect op de pH waarde. Die is nu gezakt naar ongeveer 7.2 pH.

Daarnaast willen we de inrichting een klein beetje aanpassen. Hier is de huidige situatie:

p1030534k.jpg

Helemaal linksachter denken we eraan om de huidige plant weg te halen en te vervangen door een Vallisneria asiatica. Middenachter willen we een Hydrocotyle leucocephala gaan planten. De planten die nu achter de Rode Lotus staan, willen drastisch inkorten en daarna ook kort houden en een ander plekkie voor zoeken.
Die nieuwe planten kunnen dan ook als een alternatief voor drijfplantjes gaan dienen, want daar hebben niet echt succes mee. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Tenslotte nog een paar andere plaatjes.

p1030535k.jpg

p1030539k.jpg

De groene alg lijkt mij draadalg, maar ik ben geen algen expert en ik vind het wel wat hebben, eigenlijk...hahaha.

De kaamlaag kan je bestrijden, door ervoor te zorgen dat je wateroppervlak in beweging is. Dit pakt niet de oorzaak aan, maar is minder storend voor het zicht.
1 van de oorzaken kan zijn vanwege het overvoeren, maar dat doe je nu al minder.
Andere mogelijke oorzaken:
Overbevolking
Rottend materiaal
Dode vis
Plantenresten
Slecht filter

Ik ben benieuwd naar de uitvoering van je plannen. Persoonlijk zou ik de Rode lotus laag proberen te houden, door de hogere bladeren af te snijden/knippen. Het plantje linksachter is mooier in een groter bosje, dus dat begrijp ik wel dat je die wilt vervangen.

Wel leuk, dat je de 2 otto's hebt gesignaleerd, zijn toch leuke beestjes. Ik heb er zelf ook een stuk of 12 gehad, maar helaas nu nog maar 2 of 3 over.

Zoals Ronald al zei, de uitstroom van je filter iets op het watervlak richten zodat het iets gaat rimpelen. ik had vooral last van een kaamlaag bij het indraaien van mijn bak. nieuwe bacteriecultuur etc.

Mooie foto's verder Pla!

Mooie foto hoor. Ik denk dat de alg ook komt door het licht want ik zie het juist niet op de onderkant van de achterwand. Hoe meer naar boven des te meer licht er op valt.
Normaal heb ik een hekel aan algen in de bak maar in deze bak heeft het best wel iets op die achterwand. Als het daar bij blijft zou ik me niet druk maken erover.

De plannen klinken uitstekend! 🙂

De 'goede' alg (korte harige plukken bijv.) op een achterwand vind ik eigenlijk alleen maar fraai, bovendien nog bevorderlijk voor de vissen ook, bijvoorbeeld je otocinclus want die kunnen daar veel snoepgoed tussen vinden doorgaans.
Leuk zo'n 'levende' achterwand 🙂

~ Ivo

Nou bedankt allemaal voor de feedback. Dan maken we ons maar niet zo druk over de achterwand. Ik had al het idee om hem wat af te borstelen met een nieuw te kopen nagelborsteltje, maar dat hoeft dan niet.

Met betrekking tot de kaamlaag, denk ik dat de oorzaak zou kunnen liggen aan een te veel aan voeren, dat hebben we dus aangepast. Daarnaast zijn de sponzen en de bakjes Cirax nu al bijna een jaar oud, dus wellicht echt aan vervanging toe. Ik heb hierover een nieuwe post gemaakt in het hoofdstuk "waterkwaliteit en onderhoud".
Ik zal ook de uitstroom iets hoger gaan richten, zodat er wat meer rimpeling/stroming op het oppervlak komt. Maar hebben de Betta's daar geen last van?

Nu dan dit weekend maar even op plantjesjacht.

Ja, inderdaad,vind het prachtig. Zelf zou ik dat ook wel willen op mijn achterwand.

Na terugkomst uit Thailand de bak maar een onderhanden genomen. Er had zich wat alg gevormd her en der dat we hebben weggehaald. Ook was de kaamlaag behoorlijk gegroeid.
Die eerst maar eens gedept met een halve keukenrol. Ik ben nog steeds zoekende hoe die nu komt. Voeren hebben we drastisch verminderd. Er liggen geen dode vissen in de bak. De bodem wordt regelmatig gezogen. Ik kan niet echt meer plantenresten ontdekken. Eerst wel maar naar aanleiding van Ronald's post hierboven, daar nog eens goed opgelet. Ook het filter werkt goed. De pomp is schoon en de uitstroom is iets meer naar het oppervlak gericht. Het is wel opvallend om te concluderen, dat het pas is begonnen, nadat ik van die Catappa-bladeren ben gaan toevoegen.

Voor de rest wat kleine aanpassingen gedaan. Een Vallisneria en een Braziliaanse klimop geplant. Hopelijk gaat dat wel groeien. De vissen gaan goed en we hebben geen sterfgevallen gehad tijdens onze afwezigheid.

Hierbij nog wat foto's, te weten een totaalbeeld, dan de linkerzijde en eentje van de rechterkant.

p1030775k.jpg

p1030777k.jpg

p1030778k.jpg

Dat was het weer.

Ik had een zelfde soort bodem als jij, van grind. Ik zorgde er voor dat de bodem goed schoon was altijd en geen dode plantenresten, net als jij. Toch kreeg ik ook steeds een kaamlaag.... Oorzaak was het grind, dit raakte langzaam dicht met troep en begon te rotten. Niet te zien als je gewoon kijkt naar de bovenste laag, maar tegen het raam kwamen kleine groene plekjes. Grind er uit gehaald, zand er in, nooit meer last van een kaamlaag!

Ik zie dat je ook een vrij dikke bodemlaag hebt, dus zal mij niks verbazen als dit de oorzaak is.

Misschien helpt het je 😉

Je echinodorussen zien er trouwens echt prachtig uit, maar grote planten zijn dat zeg!

Genoten van de vakantie?

Laat de bak nu na het eerste onderhoud maar weer eens in balans komen. Vakantiegerelateerde probleempjes kunnen soms net zo makkelijk verdwijnen als dat ze de kop opsteken.

Staat er na het eerste onderhoud en met de nieuwe planten in ieder geval weer lekker fris bij.

Ja, de vakantie was uitstekend, Ivo. Wel druk en "slechts" twee weken... 😉

Goed dan laat ik het even begaan. Voor de rest gewoon het reguliere onderhoud plegen.

Hallo Allemaal,

Ik ben een beetje druk geweest met het werk en wat dienst reisjes.

Wel ik heb het advies opgevolgd. Alleen nog maar regulier onderhoud gepleegd. Wel gezorgd dat de bodem lekker schoon bleef en dode blaadjes e.d. verwijderd. We hebben geen sterfgevallen gehad en de planten groeien ook goed. Zal dit weekend weer wat foto's maken.

De kaamlaag is zo goed als weg. Ik denk dat die werd veroorzaakt door de Catappa bladeren die we er in deden. Zie mijn post hierboven van 4 november. Nu we dat niet meer doen, zien we ook geen kaamlaag meer. Het water is en blijft mooi helder nu.
Wel wat algengroei, maar dat blijft zeer binnen de perken en eigenlijk maar op 1 plantje (onderste foto links in de post van 4 november).
De Braziliaanse klimop, die we hadden geplant, groeit voorspoedig. Een van de uitlopers fungeert nu ook als een soort van drijfplant. Daar zijn we wel blij mee en de Betta's vinden dat ook wel aardig.

De rest van de bewoners vermaken zich wel. De Sterbai's blijven echt leuk om te observeren. De Ramirezi weduwnaar is nog alleen. Hij is wel levendig en eet goed. Toch lijkt hij wel zijn partner te missen. Moet eens kijken wat ik daar mee ga doen. Eigenlijk wil ik wachten tot hij de geest geeft en dan overgaan op Altispinosas of Caca's. Ik zou hem ook weer een meisje kunnen bezorgen.
De Otocinclusjes zijn meesters in het verstoppen. Je ziet ze bijna nooit. Maar ze leven nog wel want ik zie geen lijken en laatst zaten ze allemaal op een algentabletje. De Hengeli's doen wat ze altijd doen. Rondhangen en wachten op de voedertijd.

Nou dat was het weer even.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan