Wat is er nieuw

Pla's Rio180

visstisck zei:
Ligt het aan mij of is het een 'balloon' ramirezi man?
Die gedachte had ik ook ja. Het kleurenpatroon is wel veel mooier en getrouwer naar de natuurlijke variant dan dat van de vorige man en het vrouwtje als ik het goed zie.

~ Ivo

Of is het gewoon een "Schwarzenegger versie"? Ik wist geeneens dat er "Balloon versies" waren...

Zo te zien heeft hij het wel naar zijn zin. Het vrouwtje is ook weer mooi gekleurd nu.

Een tijdje niets van mij laten horen. Dat komt grotendeels door al die schaatsers, die maar bleven winnen. En dan ook nog door die Canadese hockeyspelers, die ik sinds mijn langdurig verblijf in Canada (lang geleden) nog altijd een warm hart toedraag.

Eigenlijk gaat het wel goed. De planten groeien als kool, dus die heb ik gisteren aardig ingekort en uitgedund. De vissen konden bijna niet meer zwemmen!

Helaas vonden we gisteren het laatste Laila vrouwtje dood op de bodem. Eergisteren was ze al wat lustelozer. Toch misschien teveel nagejaagd door haar vriendje? Hij was wel weer bezig met een behoorlijk schuimnest. Het mannetje zwemt lekker rond, maar lijkt haar wel te zoeken.
Aan het lijkje konden we niets bijzonders ontdekken. Zeker niet de witte stip, die eerst wel goed herkenbaar was. Ze at ook nog steeds goed.

Ik hik nu een beetje op 2 gedachten... laat ik het mannteje nu verder alleen of kopen we weer een of twee vrouwtjes voor hem? Wat raden jullie aan?

Met de andere bewoners gaat het wel goed. De Cory's zijn goed gegroeid. En de Affinis vermaken zich ook wel, net als de Hengeli's en het koppeltje Ramirezi's, die zijn ook echt mooi van kleur.

Wat me wel opvalt, is dat ik eigenlijk nooit alle Cory's en de Affinis tegelijk kan zien. Ook niet als ik goed kijk. Volgens mij zijn ze niet dood, want we hebben geen lijken kunnen ontdekken. Ze zullen zich wel goed kunnen verstoppen zeker. Hebben jullie dat nou ook?

Nou dat was het weer. Ik zal eerdaags weer een paar foto's plaatsen.

Pla zei:
Wat raden jullie aan?
Als ik heel eerlijk ben: beter gaan letten op de temperatuureisen van de dieren. Ik heb daar toen in jullie samenstelling visbestand al op gewezen maar daar is niet echt gehoor aan gegeven.

Ramirezi's worden het beste behoorlijk warm gehouden. Zo niet dan zijn ze veel vatbaarder voor ziekten. Dat hebben jullie gemerkt. Het was voor mij geen toeval dat juist een van de ramirezi's een van de weinigen was die uiteindelijk aan de stip is overleden. Lalia's worden juist het beste niet al te warm gehouden. Warmte betekent paarstemming en opjagen van vrouwtjes. Dat hebben jullie ook ervaren. Aan continu stress kunnen visjes overlijden.

Met andere woorden: kies een kant waar je op wilt: wat warmer, of juist wat koeler.

Succes!

~ Ivo

Ivo,

We nemen je adviezen zeker ter harte. Maar we hebben veel tips toch wel meegenomen in de keuze en voor de aanschaf van onze vissen, hadden we ook nog onderstaande gegevens opgezocht:

Aquavisie GDA Database Hobbykwekers
Soort Temp C. Temp C. Temp C.
Colisa laila 24-27 24-28 22-28
Corydoras sterbai 21-25 22-26 23-26
Microgeophagus ramirezi 25-29 23-26 27-30
Rasbora hengeli 24-26 23-27 24-27
Otocinclus affinis 20-26 21-26 20-25

De temperatuur in ons aquarium schommelt nu van 24.8 tot 25.8 C, afhankelijk van het tijdstip op de dag en of het licht aan of uit is. Dat zou dus gemiddeld genomen wel moeten kunnen. Anders zou ik het ook niet echt weten.

Iemand nog info over het zichtbaar zijn van de vissen?

Die informatie is veelal verouderd en als ik je topic doorlees zie ik exact het gedrag dat Trichogaster lalius gaat vertonen als ze te warm worden gehouden: constante paardrang. Dit is niet natuurlijk en niet gezond. Je kan af blijven gaan op wat op bepaalde sites gezegd wordt, maar als ze dood blijven gaan is er toch iets dat niet klopt, zeker bij exemplaren die niet van belabberde kwaliteit zijn zoals degenen die ik op je foto's zie.
20-22 graden is echt zat en in de zomer mag de bak enkele weken opwarmen. Als je de T. lalius (en een hoop andere soorten) alleen een warme periode geeft wil deze alleen maar voortplanten. Het proces van nestjes maken, vrouwtjes opjagen (of achterna gezeten worden), andere vissen wegjagen etc. is zeer vermoeiend. Daarom hebben deze vissen in de natuur een paartijd en doen ze het niet jaarrond.

Als ik overigens op hobbykwekers bij T. lalius kijk staat dit ook vermeld:

Temperatuur: 22-28 graden. De temperatuur van 26 tot 28 graden komt
overeen met de warme zomermaanden waarin deze vissen overgaan tot
het paren. In de natuur duurt deze periode niet langer dan een paar
maanden. Tijdens deze warme periode zal de man continu schuimnesten
willen bouwen en achter de vrouwen aan blijven jagen. Verlaag daarom
buiten de zomermaanden de temperatuur zodat de vissen uit de kweek
modus worden gehaald.

http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... erggourami

Nou ik heb de temperatuur wat gematigd. Ik zal de komende dagen het goed in de gaten houden. Een graad koeler is wellicht een goed compromis.

De waterwaardes blijven stabiel zoals eerder vermeld. Dat is wel prettig.

Dan hier onder de beloofde foto's, die ik heb gemaakt na een redelijke snoeibeurt. Wellicht moet de rechterkant nog wat meer gesnoeid worden. Ik blijf dat toch wel lastig vinden. Voor ons zijn de vissen belangrijker dan de planten, dus ze moeten wel genoeg zwemruimte hebben. Het is wel leuk te zien dat de Anubias een bloem heeft.

p1030127k.jpg

De rechterkant

p1030129k.jpg

Een overzicht

p1030130k.jpg

Een van de Ramirezi's

p1030131k.jpg

Een Sterbai ligt te rusten

p1030132k.jpg

Een Ramirezi zwemt net achterlangs het bloemetje

p1030135k.jpg

Een stel van de Hengeli's

Zo, dat was het weer even voor vandaag.

Volgens mij hebben onze Ramirezi's eitjes gelegd. Om beurten bewaken meneer en mevrouw de rechterhoek in het aquarium. Daar is een kuiltje en je kun wel een afwijkende vorm zien. Duidelijk geen grind maar, zo te zien, eitjes.
Elke vis die in de buurt komt, moet maken dat die wegkomt anders zorgen de Rami's wel dat ze moven. Hier zijn wat plaatjes...

p1030142k.jpg

p1030143k.jpg

We zijn benieuwd hoe dat verder gaat.

Leuk!
Anubias doet het hier dan wel h��l goed, 3 bloemen aan ��m plant haha.

Nou ik denk dat de eitjes zijn opgepeuzeld door de andere inwoners. De Ramirezi's hebben de plek verlaten en zwemmen nu weer in de rondte.

Helaas, volgende keer beter.

Ja, ik herken dat, bij mij precies het zelfde verhaal, maar ja, ik ga toch niet kweken, ik denk ook niet dat het stand gaat houden!

Ja hoor. No worries. We hadden het alleen een beetje druk. Maar het waterleven gaat rustig zijn gangetje. Weinig nieuws te melden.
Alle vissen groeien prime. de Sterbai's zijn lekker groot geworden. Ik dacht dat ik een Otocynclus was verloren, maar ik zag nergens een lijk. Tot ze van de week alle 4 lekker van een algentabletje zaten te snoepen.

Ik zall eerdaags weer eens wat foto's plaatsen.

Take care!

Helaas was ik geveld door een naar longontsteking neigende griep. Gelukkig gaat het weer beter nu.

Met het aquarium gaat het wel goed. Alleen zijn we helaas een van de Laila vrouwtjes verloren. De ene dag nog heel actief, maar de volgende dag levenloos op de bodem. Jammer. Ik denk dat ik de Laila's nu niet meer ga vervangen door de zelfde. Misschien een andere Gourami soort, maar dan moet het resterende paartje ook eerst zijn overleden. Voorlopig gaat het met die twee wel goed.

Mijn waterwaardes blijven stabiel, zoals reeds eerder vermeld. Wel veel last van eendenkroos (zie ook de rubriek: Planten). Ook heb ik wat rood-bruine slakjes (denk ik), die op de ramen zitten. Zijn die schadelijk? Ze zijn niet groter dan pak weg 3-4mm.

En voor Jochempie000. Het vissen bestand is nu:
2x Colisa laila m/v
2x Ramirezi m/v
5x Otocynclus affinis
8x Corydoras sterbai
14x Rasbora hengeli

We hebben ons aquarium nu alweer een half jaar en wellicht tijd om eens de balans op te maken.

Wij vinden het nog steeds erg leuk en hebben absoluut geen spijt van onze aanschaf. Ook het onderhoud valt eigenlijk best wel mee, zolang je het regelmatig doet. Wel moet ik zeggen dat het verzorgen van de vissen me beter af gaat dan de planten. Vooral met de drijfplanten hebben we wat ge�xperimenteerd. Nu hebben we Cabomba en Waterpest als "drijfplant". De andere groeien redelijk tot goed.

De waterwaardes blijven eigenlijk gewoon hetzelfde als in december, dus:
pH: 7.5
kH: 7dh
gH: 9dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
Fe: 0.20 mg/l
NH3: 0.0 mg/l
NH4: 0.0 mg/l
PO4: 0.25 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

Dan de bewoners...
De 8 Sterbai's zijn eigenlijk wel mijn favorieten. Die hebben het echt naar de zin.
Ook de 3 Ramirezi's doen het best goed. Net als de 5 Otocynclusjes.
De 14 Hengeli's vallen me een beetje tegen. Ze scholen wel leuk, maar het is niet zo dat ze echt actief heen en weer zwemmen door de bak. Heel vaak zitten ze gewoon bij elkaar ergens in de bak.
Dan de 2 Dwerggourami's. Ik weet het niet. We hebben nu al het tweede paartje. Het eerste harem is geheel overleden. E�n aan de witte stip en de andere twee eigenlijk zonder aanwijsbare reden. We hebben nu weer een paartje. De man gaat goed en is lekker bezig, maar zijn vriendinnetje is de laatste paar dagen heel rustig.
Mochten ze nu weer overlijden, dan schakelen we over naar Honinggourami's, tenzij zij jullie andere tips hebben. Nou dat was het weer even.

tot slot nog een overzichtje.

p1030129_f.jpg

Je bak staat er echt keurig bij, mooi groen, goed verzorgt.
Ik vind diamant gourami's ook erg mooi, maar hou je meer van een beetje oranje zijn de honing gourami's ook mooi.'
Ik zelf heb ook spat ( marmer) gourami's, en ik moet zeggen dat het opvallende verschijningen zijn, ze worden mooi blauw bij bepaald licht, ik zelf vind ze prachtig kleuren tegen het groen.

Inderdaad een erg leuke bak.
Je planten doen het uitstekend zo te zien.
Corydoras zijn ook mijn favoriete vissen, ze blijven zo lekker druk. ;-)

astrid j zei:
Je bak staat er echt keurig bij, mooi groen, goed verzorgt.
Ik vind diamant gourami's ook erg mooi, maar hou je meer van een beetje oranje zijn de honing gourami's ook mooi.'
Ik zelf heb ook spat ( marmer) gourami's, en ik moet zeggen dat het opvallende verschijningen zijn, ze worden mooi blauw bij bepaald licht, ik zelf vind ze prachtig kleuren tegen het groen.

Hi Astrid,

Ja, ik vind die Diamant Gourami's ook erg mooi. Maar jouw aquarium is 1.20 meter en die van ons 1.00 meter, dus ik ben bang dat die Diamanten wellicht net te groot worden. Maar prachtig zijn ze zeker.

Die Blauwe Spat die je hebt, hoe groot worden die ongeveer?

Beide gourami soorten kunnen tegen de 12cm worden, dan is een meterbak zoals je al inschat misschien krapjes.
Hoe snel ze groeien weet ik dan weer niet, maar dat kan Astrid uit ervaring vertellen.

Mijn verdere tip is nog steeds hetzelfde als de vorige keer over je bestand: temperaturen beter op elkaar afstammen. De ramirezi's en sterbais houden nog steeds van behoorlijk warm, jaarrond. Voor de honinggourami geldt hetzelfde als voor de dwerggourami: niet jaarrond zo warm. Wat dat betreft zou de diamantgourami (en ik meen de marmer ook) een veel betere match zijn.

~ Ivo

Bedankt weer Ivo. Ik heb eigenlijk de temperatuur al gemiddeld een halve graad teruggeschroefd. Dit naar aanleiding van je vorige tip.
Zo te zien gedijen alle bewoners goed.

Ik vind de Diamant Gourami ook erg mooi. Daarnaast heb ik ook al eens een een koppeltje Betta's gedacht, als alternatief.

We gaan het zien. Als gezegd, een eventuele verandering gaat pas plaatsvinden als beide Laila's zijn overleden. Maar het altijd goed om naar andere opties te kijken.

De marmer en gourami's worden wel erg groot , diamant gourami blijft iets kleiner, maar dan kan je beter voor de honinggourami gaan, je temperatuur iets omhoog, want ook deze vissen houden van wat warmer water, gaat dus beter met je rami''s.
Ik moet toegeven wat Ivo zegt waar is, mijn rami's zitten ook op 24 graden, nu zie ik geen paaigedrag onder mijn gourami's wel bij de rami's.
Maar ik had wormen in de bak, en ik merkte het eerste bij de kardinaaltetra's die ook liever warmer zitten, en de rami's. ( de tetra's zijn eruit)
Ik heb de rami's voor niet te duur gekocht, en kon ze domweg niet weerstaan, ook al wist ik dat ze iets zuurder en warmer water nodig hebben.
1 Koppeltje is er aan onderdoor gegaan met de kuren. Het andere koppeltje is gelukkig goed opgeknapt en zien er weer prachtig uit.
Maar ze zijn wel degelijk kwetsbaarder in de bak bij mij zoals die is.
Maar ze zijn oh zo leuk, en echt, ik weet niet of ik ze ooit weer kan weerstaan :sorry:

Honinggourami's komen uit dezelfde gebieden als (en worden als ik het goed heb zelfs samengevonden met) dwerggourami's en behoren dus ook niet jaarrond warm gehouden te worden. Wat de temperatuur betreft is een Betta (ik veronderstel dat je op de aquariumvorm splendens doelt) de beste keus want die worden ook vaak warm gehouden.

Probleem is wel dat het een bijzonder gevaarlijke combinatie is omdat een Betta man een ramirezi waarschijnlijk als indringer/andere man zal zien en het dan gegarandeerd een keer knokken wordt. In dit filmpje blijft het nog bij wat flairen, maar je ziet al duidelijk de concurrentie en aangezien het toch ontvlambare en felle soorten zijn is de kans op een partij matten gewoon groot. In dit filmpje zie je een Betta uithalen naar een Apistogramma die als indringer wordt gezien. Dan heb je een beeld van hoe het eraan toe kan gaan. Ik zou de combinatie niet aandurven.

Betta splendens zou ik trouwens in een gezelschapsbak nooit als koppel houden maar als trio of enkele man met 3 vrouwen (al denk ik dat 1m/2v in een meterbak mooi is). Je bak is goed en mooi beplant om een trio betta's an zich goed te kunnen houden. Maarja, die combi.

Ik heb er al vaak over nagedacht en over gehad met mensen, maar een goed bestandje rondom een ramirezi bouwen is zo simpel nog niet, of anders: er is eenvoudigweg niet heel veel keus.

Een schooltje aan het oppervlak in plaats van een solitair/koppel?

Als de kegelvlekjes qua gedrag tegenvallen zou je eens kunnen kijken naar de Nannostomus beckfordi. Een soort waarvan de mannen het maar druk hebben met elkaar en de vrouwtjes imponeren. Hier twee pronkende mannen. Ik denk wel dat deze soort er nog bij houden naast de kegelvlekken en roodkoppen wat druk wordt.

Of het misschien voorlopig laten voor wat het is en dan straks als zowel de gourami's als de ramirezi's er niet meer zijn kiezen voor een trio betta's, de Sterbai wellicht iets uitbreiden en misschien een leuke meerval erbij. Een L010a is erg leuk en voor uiteenlopende omstandigheden geschikt.

~ Ivo

Tja, weet je wat het is met een gezelschapsbak, je krijgt het nooit helemaal zo het moet, dus kies je een temperatuur, die het meest gunstig is voor de vissen, met het gevolg, de ene zal iets te warm en de ander iets te koud zitten.
Als je echt alles op elkaar afstemt heb je een biotoop i.p.v. een gezelschapsbak.

astrid j zei:
Als je echt alles op elkaar afstemt heb je een biotoop i.p.v. een gezelschapsbak.
Ja echt alles, maar qua temperatuur zijn er prima matches te maken uit diverse werelddelen 😉

Ja, en dan moeten ze het ook nog met elkaar vinden, ook weer wat om over na te denken hahaha.
Ik ben al blij dat de vissen het onderling goed doen zonder strijd, alles gaat gelukkig goed, iedereen is mooi op kleur, eten goed, en zwemmen zoals het behoord.
Misschien ook omdat de bak zelf een stabiele bak is zonder schommelingen, en er is een goede regelmaat.
Je merkt zelf natuurlijk of iets goed gaat of niet.
De kardinaaltjes gingen niet goed, dus die zitten nu bij iemand die een biotoop heeft en waar ze wel beter zitten.
Ik denk dat bij mij alleen de rami's niet echt gunstig zitten, maar deze heb ik nu een half jaar, jammer van het andere koppeltje, het ging me wel aan me hart.
Ik ben benieuwd hoelang ik dit koppeltje houden mag.

Bedankt allebei voor de tips. Ben altijd blij met die punten. Ik heb even geleden al de temperatuur met een gemiddeld halve graad verlaagd om toch een goede balans te vinden. En inderdaad, eigenlijk is het inderdaad lastig om het alle bewoners helemaal naar de zin te maken.

Het laila vrouwtje begint een dikke buik te krijgen. Ze hangt maar een beetje tussen de bladeren en eet een klein beetje als het voedertijd is. Ik vrees, dat ze binnenkort naar de eeuwige jachtvelden gaat verhuizen.

En Ivo... ik bedoelde eigenlijk de Betta imbellis. In het hoofdstuk over de labyrinten heb ik jouw tip gelezen en ook heb ik het artikel op Hobbykwekers gelezen. Deze variant is echt mooi en lijkt me wel wat voor ons. En deze schint minder agressief te zijn dan de Betta splendens. Ik vind de imbellis ook mooier om te zien.

Dan was ik te snel, excuus want dat is een aardige gedachte 🙂

Maakt niet uit Ivo. Ik begrijp alleen dat die Betta imbellis niet makkelijk te krijgen zijn.
Ik zal eens polsen bij Holgen hier in Den Haag. Zij hebben wel Betta's, maar ik weet niet welke. Wellicht kunnen ze ook wel de Betta imbellis ergens krijgen.

Weet jij eventueel een adresje in de provincie?

Wat anders... de Cory's zijn zeer actief de laatste tijd. Ze zwemmen als razenden achter elkaar aan. Bovendien lijken er eeitjes op de ruiten te zitten (zie de foto's). Ik weet alleen niet van welke soort die zijn.

p1030226k.jpg

p1030227k.jpg

p1030230k.jpg

De Cory's aan het scharrelen in gezelschap van een paar Otocinclusjes.

Ook zitten er vaak wat kleine roodbruine slakjes op de ramen. Niet zo'n mooi gezicht. Geen idee waar die vandaan komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan