Wat is er nieuw

Pla's Rio180

Mondeo,
Ze zijn nog vrij jong. De lengte varieert van 2.5 tot 4 centimeter momenteel.
Maar we zijn ook nog aan het puzzelen om alle soorten genoeg te voeren.
Dus niet te veel en niet te weinig. 😛

Prachtige plaatjes, je krijgt echt een bak met vissenbestand naar mijn hart 😉

Ik zelf voer slechts 1x per dag en dan met kleine porties, zoals eerder geschreven. Voor mijn corydoras heb ik bodem tabletten, die ik pas geef als de rest aan het eten is. Dan weet ik zeker dat de tabletjes de bodem bereiken.
De hoeveelheid eten zul je zelf moeten bepalen, naar de snelheid waarmee ze alles opeten.

Als het met de rest van je bestand kan, moet je zelf even opzoeken, zou ik de maximale temperatuur met minimaal 1 graad verlagen. Dan heeft je Lalia vrouwtje, toch net even iets meer rust.

Ronald V zei:
Als het met de rest van je bestand kan, moet je zelf even opzoeken, zou ik de maximale temperatuur met minimaal 1 graad verlagen. Dan heeft je Lalia vrouwtje, toch net even iets meer rust.
Dat is wel een beetje het lastige van dit bestand. Er zitten een aantal soorten bij die er graag warmpjes bij zitten. De sterbai, kegelvlekjes en zeker de ramirezi's. De laatste worden vaak als zwak omschreven, maar ze hebben een behoorlijke gebruiksaanwijzing, waarbij een belangrijk punt is ze niet te koel te houden, omdat ze dan veel sneller ziek worden. Een temperatuur van 27 graden is helemaal niet zo gek als ondergrens voor een ramirezi. Voor de Trichogaster lalius en Otocinclussen is dat uiteraard veel te warm (voor continu, buiten het aanzetten tot paren om).

Ronald V zei:
Ik zelf voer slechts 1x per dag en dan met kleine porties, zoals eerder geschreven. Voor mijn corydoras heb ik bodem tabletten, die ik pas geef als de rest aan het eten is. Dan weet ik zeker dat de tabletjes de bodem bereiken.
De hoeveelheid eten zul je zelf moeten bepalen, naar de snelheid waarmee ze alles opeten.
1x per dag is inderdaad meer dan genoeg. De truc met de bodemtabletjes is een goede.
Ik ben het wel met Mondeo eens: die Corydoras mogen flink aankomen. Die mogen best twee tabletjes per dag, misschien wel 3 de komende tijd.

~ Ivo

Qua voerenbegin ik altijd met de vlokken, daarna het granulaat en tot slot een tabletje. Dus eigenlijk grotendeels als Ronald al zei.
Dus twee tabletjes voor de Sterbai's. OK, misschien worden ze dan wat gespierder...

Ik zal de avondmaaltijd dan iets verminderen. Kijken hoe dat gaat. Wellicht ook beter voor de Nh3 en Nh4 waardes.

De rode muggenlarven, krill en tubiflex, zijn dat diepvriesblokjes? Zo ja: zou juist daarvan meer voeren in plaats van vlokken en granulaat - veel voedzamer.

~ Ivo

En met meer bedoel je vaker, Ivo?

Nouja, letterlijk 'meer': een groter deel van het totale menu. Op welke manier dat bereikt wordt is me eigenlijk om het even.

~ Ivo

Dan praten we over hetzelfde, ik bedoel vaker op het menu...haha

Mascha&Ivo zei:
De rode muggenlarven, krill en tubiflex, zijn dat diepvriesblokjes? Zo ja: zou juist daarvan meer voeren in plaats van vlokken en granulaat - veel voedzamer.

~ Ivo

Nee Ivo, die zijn geen diepvries, maar ze zijn in droge vorm. De krill komt als vlokken, die ik fijn wrijf totvrijwel poeder. De larven zijn gewoon "los" en de tubiflex zijn een soort van blokjes, die je tegen het raam kan drukken, maar daar blijft dat spul hooguit een minuut zitten.

De vissen vinden het lekker, maar het nadeel is dat (zo te zien) niet zoveel op de bodem terecht komt. Dus het lijkt of de Sterbai's er niet zo veel van kunnen genieten.

Dan nog gisteren zo'n 30% water gewisseld. Hopelijk heeft dat een goed gevolg voor de Nh3 en Nh4 waardes. Wat is een goede "wachttijd" om te meten, nadat je een waterverversing hebt gedaan?

Afgelopen zondag heb ik ongeveer 30% water ververst. En zojuist na het eten maar weer eens het water gemeten met de Sera druppels.

pH: 7.5
kH: 7dh
gH: 9dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
Fe: 0.20 mg/l
NH3: 0.0 mg/l
NH4: 0.0 mg/l
PO4: 0.25 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

Dus Nh3 en Nh4 waardes staan nu mooi op "0". Maar de ijzerwaarde lijkt een beetje een de lage kant, of is deze zo mooi? Ook zou ik eigenlijk wel de pH waarde wat lager willen krijgen. Tips blijven natuurlijk welkom!

De verlichting brandt nog steeds van 13.00 uur tot 22.00 uur. Zou ik dat nu met een half uurtje kunnen verlengen?
De temperatuur is nog steeds gemiddeld 25 graden. Het water blijft mooi helder en de vissen zijn lekker actief en levendig.

Qua planten lijkt het nu ook redelijk goed te gaan. Met name de Rode Lotus heeft mooie grote bladeren.

Fe is prima, half uurtje meer verlichting kan ook best.

Pla zei:
Qua planten lijkt het nu ook redelijk goed te gaan. Met name de Rode Lotus heeft mooie grote bladeren.

Jaja, kan je nu wel zeggen... 😛

FE is prima, zolang je meet dat er is heb je nog voldoende. Als hij 0 is heb je te weinig...Wanneer heb je het laatst ververst en je plantjes eten gegeven?

PO4 zou iets hoger kunnen, maar als je geen algen hebt en je planten groeien goed...niet aan rommelen.
Wat is de reden dat je een lagere PH wilt?

Edit: Zie net dat je laatste verversing zondag was.

Ja, ik heb zondag pakweg 30% ververst. Normaal wilde ik ongeveer 20% doen, maar nu dus wat meer gezien jullie eerdere adviezen.
Ik dacht om normaliter elke week ongeveer 20% te verversen.

De planten groeien zeker goed. Alleen kwam een deel van de nieuwe Cabomba los uit de grond. Oops! De algen zijn ook min of meer helemaal weg. En wat er eventueel nog is wordt constant aangevallen door ons Qua voeding krijgen de planten 2x per week een halve dosis van de voorschreven wekelijkse hoeveelheid Profito. Daarnaast dagelijks de voorgeschreven dosis Easycarbo.

Ik dacht dat een lagere pH wat beter is voor de vissen. Dat is eigenlijk de hoofdreden. Maar als het niet echt nodig is, laten we het gewoon zo.

Enne... ja hoor, die foto van de Lotus komt wel hoor...

Je moet even kijken op welke waterwaardes je vissen in hun eigen natuur zitten en dan is dat nog alleen voor wildvang.

Verder zou ik niks doen aan je waterwaarden, zolang alles goed gaat.

Dat ben ik toch niet (helemaal) met je eens Ronald. Als je bedoelt dat wildvang over het algemeen strikter is qua waarden wel, maar het is zeker niet zo dat het voor alleen wildvang van belang is. Ter illustratie: ook voor nakweek ramirezi's is een lagere pH eigenlijk gewoon aan te bevelen. Het volgende artikel omschrijft dat treffend: Microgeophagus ramirezi - Een verkeerd begrepen dwergcichlide uit Zuid-Amerika. Dit omschrijft Uwe R�mer (en dat is geen kleine jongen) ook in zijn Cichlid Atlas I. Over de andere vissen van Pla: Trigonostigma hengeli is bij mijn weten altijd wildvang en komen van nature voor in zacht en zuur water. Otocinclus is ook wildvang en treft in zijn natuurlijke habitat eveneens vrij zacht water aan (of het daar zuur is weet ik niet).

Voor het overige is ook de manier van verlagen van de pH interessant om eens te bekijken. Ga je turf gebruiken, dan haalt dat ook de KH wat naar beneden. Bij de onderliggende reacties komt wat CO2 vrij. Dat kun je zien aan de pH-KH-CO2 tabellen (bijvoorbeeld deze). Waarden bij ons destijds:
- zonder turf: KH 6 & pH 7,5 = CO2 ca. 5,6 mg/L
- met turf: KH 3 & pH 6,7/6,8 = CO2 ca. 16 mg/L
Bijkomend voordeel hiervan zou zijn dat je ook met minder (misschien wel geen) Easycarbo af kan.

Daarnaast is het zo dat het evenwicht van het gevaarlijke ammoniakale stikstof (de som van ammonium en ammoniak) zich bij lagere pH waarden manifesteert in de richting van ammonium, en laat dat nu minder schadelijk zijn dan ammoniak (als je dan toch eens een piek krijgt, bijvoorbeeld na stroomuitval of rommelen in de bodem of filter). Bron

Tot slot schijnt (maar dit is meer een horen zeggen, al is het biologisch gezien best verklaarbaar) dat ziekteverwekkers neutrale omstandigheden aangenamer vinden dan (zelfs licht) zure omstandigheden.

~ Ivo

We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn Ivo, dat is het mooie van deze hobby...haha
Jij haalt je informatie uit artikelen en ik van hobbykwekers uit onze vereniging en als zij liegen, dan lieg ik ook. Alleen ik heb het bewijs nog niet gehad dat zij liegen. Wel al behoorlijk wat nakweek op leiding water gezien 😉

Nakweek van ramirezi's? Dat verbaast me niet helemaal - dus ik heb ook geen enkele reden om het niet te geloven en over mogelijk liegen hoef je dus helemaal niet te beginnen - maar het zegt natuurlijk niet dat de waterwaarden in de natuur alleen voor wildvang (en dus niet voor nakweek) van belang (kunnen) zijn, zoals je leek te stellen.

Het artikel dat ik linkte was ook eigenlijk niet meer dan een voorbeeld van het feit dat waterwaarden ook voor nakweek van belang kunnen zijn. Ik heb natuurlijk bewust gekozen voor dit artikel omdat Pla ook ramirezi's heeft. Zo'n stuk is ook niet meer dan een voorbeeld, zeker niet concludent, maar toch indicatief en illustratief voor het mogelijke belang van de waterwaarden, ook voor nakweek. Overigens is wel belangrijk dat in het artikel wordt gesproken over het licht zuur maken van het water, extreme omstandigheden zoals in de natuur gaan nastreven is uiteraard iets heel anders. Ik vind dit belangrijk om aan te geven, omdat niet het misverstand moet ontstaan dat de waarden exact naar die extreme waarden uit de natuur (KH en GH 0 vrijwel 0; pH vaak tegen de 5 aan) gebracht zouden moeten worden als je gaat aanpassen.

De opmerkingen in het boek van Uwe R�mer hebben betrekking op de overal health van de ramirezi en niet alleen op de kweek.

Tot zover de waterwaarden voor nakweek. Het belangrijkste deel van mijn bericht voor Pla was het latere deel: een aantal van hun soorten is wel degelijk wildvang en daarnaast geef ik nog drie andere redenen om toch goed na te denken over het verlagen van de pH (en KH) met turf.

Al met al stof tot nadenken 😉

~ Ivo

Bedankt voor jullie inbreng hierboven. Het stukje over de Ramirezi was zeker interessant om te lezen.

Met ons aquarium gaat het goed. De waterwaardes blijven min of meer zoals we hierboven hebben vermeld. Dus wel acceptabel zo, denk ik. Qua verzorging doe ik het nog steeds als voorheen en dat gaat eigenlijk wel goed. Elke week verversen we nu ongeveer 25% van het water en vervangen we de witte watten boven in het filter.

Met de vissen gaat het ook goed. Wel valt het me op, dat de Hengeli's zich meestal in de rechter bovenhoek ophouden. Met tussenpozen zwemmen ze heen en weer, maar dan gaan ze weer de hoek in. En ik heb ze geen eens straf gegeven!

Ik schreef in een post hierboven al, dat de Rode Lotus goed aan het groeien is. Bijgaand eindelijk de beloofde foto's.

lotus.jpg

De Lotus

p1030017k.jpg

Een huidig overzicht

p1030016k.jpg

De Rode Lotus dichterbij

p1030021k.jpg

Meneer en mevrouw Laila

p1030022k.jpg

Zij aanzicht

Nu moeten we op snoei-les. Het groeit behoorlijk dicht, dus jullie gouden tips zijn van harte welkom.

Nou dat was het weer even.

Die lotus gaat inderdaad goed, mooi!
Snoeien heb ik geen verstand van, zul je wel al lang begrepen hebben bij het bekijken van onze bakken 😉
Ronald! 😀

~ Ivo

Het is niet noodzakelijk, maar slechts een manier die wij toepassen.

Wij halen per plantengroep uit wat gesnoeid moet worden, snoeien buiten de bak en plaatsen het bovenste gedeelte van de planten terug.
Let wel, wij hebben geen voedingsbodem en hoeven er dus ook iets minder voorzichtig mee om te gaan, toch zeker de planten met lange wortels.

Je kan ook eens hier kijken, of zoeken op google; 'snoeien aquariumplanten' Je komt dan veel info tegen en dan zoek je de manier uit, waar jij van denkt dat die het beste bij jullie past.

Tijdje niks gepost hier. Het gaat eigenlijk best wel allemaal naar wens. De waterwaardes blijven nu aardig stabiel. De PH,KH en GH schommelen zo rond de eerder geplaatste waardes. Elke week ververs ik nu zo ongeveer 25%. Dat is toch wel genoeg?

De vissen vermaken zich wel zo te zien. Je kunt wel zien dat ze al redelijk gewend zijn aan hun onderkomen. Ook de planten lijken wel goed te groeien. Dus ik denk dat we zo wel door kunnen gaan.

Maar jullie willen ook wel plaatjes kijken toch? Hier zijn er een paar.

p1030025k.jpg

Een paar Sterbai's tijdens hun dagelijkse bezigheden.

p1030026f.jpg

De familie Laila in het park.

p1030028k.jpg

Een Affinis bezig met schoonmaken.

p1030030k.jpg

Een aantal Hengeli's in hun favoriete hoekje.

p1030023k.jpg

En nog een overzichtje.

Nou fijne Kerstdagen allemaal.

Groeit inderdaad allemaal lekker...blij te zien en te lezen, dat het goed gaat.

Kleine tip:
Ik zou de limnophelia achter het hout plaatsen, i.p.v. er voor. en de rode tijgerlotus iets meer naar rechts(voor de kjker) verplaatsen, zodat hij mooi voor het hout uitkomt en die groene achterwand breekt.
Maar het is een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk...haha

Fijn dat alles goed gaat in je mooie bak, lekker genieten, fijne kerst!

Zo na de Kerstdagen even wat groot onderhoud gepleegd. Met name wat gesnoeid. Het oogt nu allemaal weer wat ruimtelijker. Want hoe mooi ook bij anderen, zoals bij Astrid, zelf heb ik liever ook wat ruimte in onze bak. Wij kijken nu eenmaal iets liever naar vissen dan naar de planten. Desondanks zijn we weg van onze Rode Lotus en de Bleheri.

Wat mij opvalt is dat we nu wat last hebben van eendenkroos. Hoe krijg je dat weg? Daarnaast zijn een aantal blaadjes van de drijfplanten aardig geel geworden en komen er wat gaatjes in. de rest van de planten gaan als een raket.
Ik denk er aan om de drijfplanten er uit te halen en goed af te spoelen. Dan kan ik ook gelijk het kroos verwijderen met een schepnetje. Is dat de goede manier?

Ook heeft meneer Laila nu grote interesse in mevrouw Laila. Hij jaagt haar de hele bak door. Als zij zich dan even weet te verstoppen, dan leeft hij zich uit op de kleine Hengeli-tjes. Kan dat kwaad of zou ik er nog een tweede mevrouw Laila bij moeten zetten. Qua visbestand kan dat nog wel, daar ik voor nog ongeveer 15 cm volwassen vis ruimte heb. Wat vinden jullie?

Nou dat was het weer even. Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor het bovenstaande.

Een groot onderhoud vraagt om nieuwe foto's... 😉

Eendekroos is een vrij irritante en snel groeiend onkruid (mijn mening) en de enige manier om deze uit te roeien is inderdaad om deze zo snel mogelijk te verwijderen, zoals je van plan bent. Dit moet je wel een aantal dagen volhouden en elke keer als je er 1-tje zie, direct verwijderen.

Zelf kijk ik nooit naar het aantal cm per vis, maar naar de vissen zelf en naar mijn waterwaarden.
Tot een tijdje terug had ik ook 2 vrouwtjes op 1 mannetje. Ook had ik nog een kleine Lalia van het mannelijke geslacht. Toen deze wat groter werd, hadden ze ieder 1 vrouwtje en dat ging lang goed, tot ze besloten om alle 2 hetzelfde vrouwtje te willen. Dit hadden we helaas te laat door en het vrouwtje heeft dat met haar leven moeten bekopen. We hebben 1 mannetje uitgevangen en deze op het werk in een bakje gedaan, waardoor we weer terug zijn bij 1 mannetje en 1 vrouwtje. Als je voldoende schuilplaatsen hebt en je temperatuur niet te hoog is, gaat dit goed. Bij een 2de vrouwtje wordt de aandacht verdeeld over de 2 vrouwtjes, waardoor het vrouwtje dat net haar eitjes heeft afgestaan, wat tijd krijgt om te herstellen.

Heeft het mannetje al een schuimnestje gemaakt?

Wat de drijfplantjes betreft:
Heb je last van condens aan de onderzijde van je lichtkap?

Bedankt voor de uitleg Ronald.

We hebben het kroos al verwijderd en ook alle drijfplantjes onder de kraan omgespoeld om zoveel mogelijk kwijt te raken. Ook hebben we de filtersponzen in het oude aquariumwater even uitgeknepen. Er kwam wel een witte waas uit het filter, toen ik het filter weer inschakelde.

Ja, we hebben inderdaad last van condensvorming onder aan de lichtkap. Wat kun je daar aan doen dan? Een kiertje openzetten? De temperatuur in het aquarium licht gemiddeld op 25.5 C. Ik heb dat gemiddelde genomen uit de database van Aquavisie. In de ochtend daalt hij tot ongeveer 24.8 en tegen de tijd dat de verlichting uitschakelt, dan zit de temperatuur zo rond de 25.9 c.

De waterwaardes waren 2 dagen geleden als volgt:
pH: 7.6kH: 8dh
gH: 10dh
NO2: 0 mg/l
Fe: 0.25 mg/l
PO4: 0.1 mg/l

Die lijken me wel in orde toch?

NO3 van 10 is goed genoeg voor je drijfplanten, maar is dit gemeten net voor de waterwissel of na een waterwissel?

Temperatuur is wat aan de hoge kant om het mannetje in de mood te brengen en wanneer hij regelmatig in die mood komt, lijkt me een 2de vrouwtje niet overbodig. Blijf je met 1 vrouwtje, dan zal je regelmatig het schuimnest kapot moeten maken.

Die witte waas kan duiden op afval dat in je slangen is blijven zitten. Als ik mijn filter inschakel, doe ik de uitstroom altijd in een emmer en pas wanneer het water weer helder is, dan gaat de uitstroom terug in de bak.

We hebben er inderdaad maar een tweede mejuffrouw Laila bijgezet. Het is gelijk wat rustiger in de bak geworden. Het was wel leuk om te zien hoe meneer laila bijna in de transportzak wilde kruipen om te zien welke jongedame erbij zou gaan komen. Grappig.

Maar Ronald (of Pum) wilde toch wat foto's? Hier zijn er dan een paar. We hebben aardig wat weggesnoeid en wat geel geworden drijfplantjes verwijderd. Die drijfplantjes vermeerderen zich toch wel weer snel?

p1030056k.jpg

Eerst maar een overzicht na de snoeibeurt.

p1030048k.jpg

Een deel van de bewoners bij elkaar.

p1030051k.jpg

Een Sterbai hongerig voor wat tubiflex wat op het venster gedrukt zit.

p1030052k.jpg

Een van de Ramirezi's.

p1030055k.jpg

Sterbai's aan het werk.

Kunnen jullie eens naar die Ramirezi kijken? Is het nu een mannetje of een vrouwtje. Ik kan dat nooit zo goed zien.

Staat er, ondanks de snoeibeurt, nog best vol bij.

Het blokje tubifex op het glaswerk, doet het hier ook altijd goed...haha

Helaas moet ik vandaag ons eerste sterfgeval melden. 🙁

Een van onze 8 Corydoras sterbai's heeft het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. We hadden er 6, die aardig groeien zo te zien. Twee andere bleven wat achter en van die twee kleintjes is er dus vanmiddag eentje overleden. Mijn vrouw vond hem in de bak en heeft hem direct verwijderd.
Opvallend was dat deze een behoorlijk roze onderbuik had. Bij de anderen is de buik echt beige-achtig. Het zou ook kunnen zijn, dat hij door een medebewoner is aangevallen, want zijn buikie was niet meer helemaal gaaf. Alle andere vissen zijn op het oog goed gezond en levendig.

Nu hebben we er nog 7 en zullen het schooltje dit weekend weer aanvullen.

Ik zal straks ook nog even het water meten. Gewoon om zeker te zijn dat het daar niet aan ligt.

Jammer hoor, maar ja, zulke dingen kunnen gebeuren.
Je bak ziet er erf fraai uit, planten doen het goed, en je blijft tuinieren, net als ik.
Soms snoei ik het echt wat drastisch, heb je het 2 weken wat rustig, maar ja, er gaat geen week voorbij zonder even je bak in te duiken ( tenzij ik met vakantie ben)
Leuke foto's wederom :thumbs:

Nou de waterwaardes zijn volgens mij goed.

Zojuist het volgende gemeten:
pH: 7.6
kH: 7dh
gH: 9dh
NO2: 0.1 mg/l
Fe: 0.25 mg/l
PO4: 0.1 mg/l

Ik vind de nitriet een beetje aan de hoge kant, maar ik moet dezer dagen toch water wisselen. Bij wijze van proef, wilde ik uitproberen welk effect het heeft, als ik na 2 weken ververs. Maar eens per week lijkt me dus voorlopig wel beter.

Weet je zeker dat no2 niet op 0 staat?
Dat moet wel.
Ik vind voor een plantenbak je no3 erg laag, mag best op 25 staan.
Keurige waardes verder!

Bakje staat er mooi bij 🙂

Over de Corydoras. Mondeo vond ze een maandje geleden al wat mager en je beschrijft zelf al dat dit er eentje was die wat achterbleef qua groei. Ik zou daarin voorlopig de oorzaak zoeken. Het roze buikje hebben wij ook wel eens gehad bij een Corydoras die zeker weten niet was aangevallen door een ander. Feit is wel dat het buikje een van de kwetsbare plekken bij een Corydorasje is, naast de ogen. Voor de rest zijn ze namelijk goed beschermd door middel van een pantsertje (waarom zouden ze pantsermeervallen heten? ;-)). Maar als (!) het door een van de andere bewoners zou moeten komen zou ik als eerste de ramirezi('s) verdenken, want de combinatie met Corydoras staat als tricky bekend, zoals ik je al eerder eens heb verteld, ook al verloopt het ook vaak genoeg zonder problemen.

Op de NO2 na vind ik de waterwaarden eigenlijk prima uitzien. NO3 en PO4 zijn niet zo hoog als wel eens voor plantenbakken wordt aangeraden, maar echt veeleisende planten zie ik bij jullie niet en aangezien ramirezi's toch best gevoelig zijn voor (o.a.) wat hogere nitraatwaarden zou ik het lekker zo laten, zeker zo lang alle planten het goed doen. Onze rimboebak doet het met minder dan 10 NO3 ook prima, dus het kan best. Bekijk ook de volgende topics maar eens:
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765

Je vroeg ook nog naar het geslacht van de ramirezi's. Op eerdere foto's meende ik al een man en vrouw te herkennen, maar ik kan het mis hebben.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan