Dat ben ik toch niet (helemaal) met je eens Ronald. Als je bedoelt dat wildvang over het algemeen strikter is qua waarden wel, maar het is zeker niet zo dat het voor
alleen wildvang van belang is. Ter illustratie: ook voor nakweek ramirezi's is een lagere pH eigenlijk gewoon aan te bevelen. Het volgende artikel omschrijft dat treffend:
Microgeophagus ramirezi - Een verkeerd begrepen dwergcichlide uit Zuid-Amerika. Dit omschrijft Uwe R�mer (en dat is geen kleine jongen) ook in zijn Cichlid Atlas I. Over de andere vissen van Pla: Trigonostigma hengeli is bij mijn weten altijd wildvang en komen van nature voor in zacht en zuur water. Otocinclus is ook wildvang en treft in zijn natuurlijke habitat eveneens vrij zacht water aan (of het daar zuur is weet ik niet).
Voor het overige is ook de manier van verlagen van de pH interessant om eens te bekijken. Ga je turf gebruiken, dan haalt dat ook de KH wat naar beneden. Bij de onderliggende reacties komt wat CO2 vrij. Dat kun je zien aan de pH-KH-CO2 tabellen (bijvoorbeeld
deze). Waarden bij ons destijds:
- zonder turf: KH 6 & pH 7,5 = CO2 ca. 5,6 mg/L
- met turf: KH 3 & pH 6,7/6,8 = CO2 ca. 16 mg/L
Bijkomend voordeel hiervan zou zijn dat je ook met minder (misschien wel geen) Easycarbo af kan.
Daarnaast is het zo dat het evenwicht van het gevaarlijke ammoniakale stikstof (de som van ammonium en ammoniak) zich bij lagere pH waarden manifesteert in de richting van ammonium, en laat dat nu minder schadelijk zijn dan ammoniak (als je dan toch eens een piek krijgt, bijvoorbeeld na stroomuitval of rommelen in de bodem of filter).
Bron
Tot slot schijnt (maar dit is meer een horen zeggen, al is het biologisch gezien best verklaarbaar) dat ziekteverwekkers neutrale omstandigheden aangenamer vinden dan (zelfs licht) zure omstandigheden.
~ Ivo