Wat is er nieuw

Pla's Rio180

Vervelend van je Sterbai...
Aansluitend op de uitleg van Ivo, wil ik vragen wat je de vissen voert en of je de Sterbai extra bijvoert of niet?

Heb je misschien wel al eens ergens geschreven, maar dan kijk ik er over heen.

@ Astrid:
Eigenlijk zat de No2 tussen de 0 en 0.1 in. Dan registreer ik voor mezelf de hoogste waarde, zodat ik mezelf trigger om het goed in de gaten te houden. Dit weekend ga ik 's ochtends weer 25% verversen en dan eind van de middag weer meten en kijken wat de waarde van de No2 dan is.

Hoe krijg je de No3 hoger dan? Bij mij staat het eigenlijk vanaf het begin al rond de 10. Maar alles groeit eigenlijk voorspoedig. Uitzondering zijn eigenlijk de drijfplantjes (Limnobium Laevigatum). Die worden snel gelig. Misschien vervangen door een andere soort?
Elke dag geef ik de voorgeschreven dosis EasyCarbo en 2x per week een halve dosis Profito. verder eigenlijk niks.

@ Ivo,
Ik denk dat zijn/haar magere gestalte ook de oorzaak is geweest. De Sterbai's en de Ramirezi's laten elkaar goed met rust. Ik heb nog geen grote zeeslagen gezien in de pakweg 6-7 weken, dat we nu vissen in de bak hebben. We hebben nu nog een klein Sterbai-tje rondzwemmen. Die is wel lekker actief, levendig en nergens bang voor. Hij eet ook goed mee. De anderen zijn al lekker gegroeid. Toen we ze kochten, waren ze allemaal ongeveer even groot.

@ Ronald,
Ons voederschema is grofweg als volgt:
Het hoofdvoedsel wat 6x per week in de ochtend wordt toe gediend is Sera Vipan als vlok, granulaat en tabletje voor de Cory's.

Dan de overige zaken in de vooravond als volgt:
Zondag: rode muggenlarven
Maandag: krill
Dinsdag: tubiflex
Woensdag: vastendag, dus ze krijgen helemaal niks.
Donderdag: krill
Vrijdag: rode muggenlarven
Zaterdag: tubiflex

Alles in kleine hoeveelheden, wat ook vrij snel weg is. De avondmaaltijd is ook droogvoer. Ik heb me nog niet gewaagd aan levend voer of diepvries voer.

Wij hebben eventueel een flinke portie Pistia stratiotes of Salvinia natans over.

Misschien ten overvloede, welke tabletjes precies (merk, uitvoering)?

De tabletjes zijn die van Dennerle. "Wels tabletten - Hauptfutter fuer alle Bodenfische fuer jeden Tag".
Deze zijn met name voor Cory's geschikt en zijn ons aangeraden door de mensen van Holgen in hier in Den Haag.

Bedankt voor je aanbod. Welke van de twee acht je het meest geschikt voor een Juwel bak?

Niet de Gr�ne wels tabletten (deze) toch?

Qua drijfplanten maakt het eigenlijk weinig uit. Beiden zijn wat mij betreft geschikt, we hebben ze ook beiden in een Rio (gehad). De vorm en lengte van de wortels is eigenlijk het voornaamste verschil.

~ Ivo

Nee, niet die Ivo. Wij hebben deze:

voeding.jpg

Voor die plantjes hou ik niet zo van die hele lange wortels. Welke is dan beter?

Ik heb die tabletten eindelijk gevonden op de site van Dennerle: http://www.dennerle.eu/global/index...gy-spezial-und-artenfutter&Itemid=223&lang=nl
Vanwege een aantal dingen die daar staan (en ontbreken) ben ik er niet geheel gerust op, bijvoorbeeld de volgende passages: "Met 4 soorten waardevolle algen"; "Meervallen, modderkruipers en vele andere bodemvissen voeden zich in de vrije natuur vooral van plantenkost."; "Verdere plantaardige ingredi�nten garanderen de zo belangrijke plantaardige vezels.". Ik zie niets over dierlijke ingredi�nten. Dat terwijl Corydoras carnivoren zijn.

Kun je de ingredi�nten eens checken op dierlijk materiaal? Ik wil helemaal niet vervelend doen, integendeel zelfs: ik zie liever dat mijn zorgen onterecht zijn, maar ik heb voor mijn gevoel al op te veel plekken uitgemergelde Corydoras gezien vanwege de verkeerde tabletjes.

Qua drijfplanten: de worteltjes van de Salvinia die wij hebben zijn nooit langer dan 5cm geworden. Die van Pistia zijn bij ons langer.

~ Ivo

Ik zie dat Ivo mijn vraag heeft opgepakt, dus dat komt wel goed dan.
Ik hoop ook dat je het mis had Ivo, maar ik vrees dat mijn vermoeden dezelfde is dan die jij hebt.

Ze werden ons aanbevolen... :S
Welke gebruiken jullie dan voor jullie Corydoras ???

De enige zekerheid krijg je met de ingredi�ntenlijst.

Over dat aanraden. Ik ken de zaak waar jullie ze vandaan hebben ook als een prima zaak. Nu kan iedereen zich vergissen. Wat het verder nogal bizar maakt is het feit dat ik ook wel eens op potjes met uitsluitend plantaardig spul (dus duidelijk niet geschikt als hoofdvoer voor Corydoras) een Corydoras heb afgebeeld zien staan. Dat is een beetje hetzelfde als een krokodil afbeelden op de doos van een nano aquarium.

Tabletten die ik ken als geschikt zijn onder andere de 'Tabletten Dierlijk' van voervoorvis.nl, Sera Vipachips en JBL Novotabs. Er zijn er vast meer.

~ Ivo

Ik heb merkloze gekocht op een beurs, maar ze bevatten wel dierlijke vetten. Verder wissel ik af met voer-, bodemtabletten, diepvries en levend voer.

Vooral rode muggenlarven lusten ze graag, maar die krijgen ze maar eens in de 2 weken.

Mascha&Ivo zei:
De enige zekerheid krijg je met de ingredi�ntenlijst.

Over dat aanraden. Ik ken de zaak waar jullie ze vandaan hebben ook als een prima zaak. Nu kan iedereen zich vergissen. Wat het verder nogal bizar maakt is het feit dat ik ook wel eens op potjes met uitsluitend plantaardig spul (dus duidelijk niet geschikt als hoofdvoer voor Corydoras) een Corydoras heb afgebeeld zien staan. Dat is een beetje hetzelfde als een krokodil afbeelden op de doos van een nano aquarium.

Tabletten die ik ken als geschikt zijn onder andere de 'Tabletten Dierlijk' van voervoorvis.nl, Sera Vipachips en JBL Novotabs. Er zijn er vast meer.

~ Ivo

Ik heb even de lijst bekeken. Zo te zien, zitten er wel dierlijke delen in. Ook nog even geprobeerd net met een tabletje. De Cory's (en ook de Laila's en Rami's) komen er direct op af en beginnen te smullen.
Maar volgende keer toch nog eens even kijken naar alternatieven.

Leuk om te zien is, dat ze steeds een beetje op hun beurt lijken te wachten. Er is geen oorlog of zo. Wel zijn de Laila's de brutaalste van het stel. Grappig.

Dan lijkt het met een sisser af te lopen, wat alleen maar goed is :thumbs:
Laat je trouwens niet in de maling nemen, ook van diegene met verkeerde tabletjes hoorden we regelmatig 'ze duiken erop af'.

De bodemtabletjes zijn ook hier bij bijna alle vissen in trek!

~ Ivo

Zoals reeds verteld in mijn post over het apathische vrouwtje, is ze heden gestorven aan de witte stip. Jammer, want het was de jongste van de 3 Laila's die we hadden. We hebben haar maar 4 weken gehad. Gisteren ben ik gelijk begonnen met het toedienen van de voorgeschreven dosis 'Exit' Maar voor haar heeft het dus niet geholpen.

Nu heeft een van de Ramirezi's het ook. Deze is nog niet zo apathisch als de Laila was, maar ligt wel graag op een van de Lotus bladeren. Af en toe zwemt ie wat rond. Die andere gedraagt zich al normaal

Nu wat foto's:

p1030075k.jpg

De twee Ramirezi's. Eentje is dus ziek en heeft naast witte stipjes ook een vrij dikke buik. Ik kan niet zien of het mannetje of het vrouwtje is. Kunnen jullie me helpen?

p1030072k.jpg

Hier zitten ze samen bij het filter. De rechtse is ziek. Dat was ook het lievelingsplekje van de overleden Laila.

p1030084k.jpg

Hier op de Rode Lotus. De stippen zijn duidelijk te zien.

p1030073k.jpg

De overgebleven Laila's. In goede gezondheid zo te zien en actief als immer.

p1030074k.jpg

Een paar Sterbai's aan de maaltijd.

p1030088k.jpg

Een totaalplaatje. Voor het grote stuk hout staat nu een slaplantje in plaats van de grote plant. Die werd eigenlijk te hoog en was ook niet meer echt mooi.

We hopen echt dat de ziekte geneest. Die gesneuvelde Laila vrouwtje is onze tweede dode vis. Laten we hopen dat het ook voorlopig de laatste is.
Hebben jullie nog goede raad hoe verder met de situatie om te gaan? Hoe lang moet ik met het medicijn doorgaan?

Ik heb ook eens moeten behandelen met exit. Heb toen gewoon de gebruiksaanwijzing op de verpakking precies gevolgd, en ik was zo van de witte stip af!
Dus hoe lang je precies moet doorgaan staat als het goed is op de verpakking/in de bijsluiter.
Na de behandeling even een grote verversing houden. Anders heb je kans dat de stip weer terugkeerd. Zelf heb ik toen na de behandeling 70% ververst, en de week erop 50%. Daarna ben ik weer terug gekeerd naar de normale verversing (15% per week).

De colisa lalia zijn trouwens erg gevoelige vissen, worden snel en vaak ziek. Dus de kans dat deze weer ziek worden is best wel groot.

Bedankt voor de info.

Tot nu toe volg ik ook exact the gebruiksaanwijzing van de 'Exit'. Daar ga ik nog even mee door. Zo te zien, is nu alleen nog een van de Ramirezi's geinfecteerd. Bij de andere vissen kan ik niets ontdekken
Ik ga door met het medicijn, tot deze is hersteld. Of moet je dat langer doen?

Daarna zal ik inderdaad veel water verversen om de boel weer naar normaal te brengen.

Ik dacht dat Exit een 3-daagse kuur was? Niet langer doorgaan hoor, is alleen maar schadelijk.

Het lijkt erop, dat de Exit aangeslagen is bij de zieke Ramirezi. Hij/zij was gisteren wat actiever als de dag ervoor. Het buikje is nog wel wat dikker en de stipjes zijn ook nog goed te zien. Dus ik vermoed, dat ik vandaag ook nog een laatste dosis zal moeten toedienen. Dan in het weekend een grote waterwissel toepassen. Hebben jullie nog tips?

Ik kan trouwens niet goed zien of nu het mannetje of het vrouwtje ziek is. Wellicht dat een van jullie uitsluitsel kan geven??? :S

Tenslotte meldde ik dat we een plantje hadden weggehaald (de Ambulia). Deze werd te groot en was niet echt meer mooi. Het leek ook een natuurlijke blokkade te zijn voor de Hengeli's. Nu de Ambulia is vervangen door het Slaplantje, oogt de bak ruimtelijker en bovendien, zijn de Hengeli's ook meer actief.

Als de stip echt hardnekkig is, kun je nog 2 dagen langer door doseren (staat ook wel in de gebruiksaanwijzing), 10 druppels per 100L op de 4e en 5e dag geloof ik.

Kijk of ��n van de twee ramerezi's een rode buik heeft, dit is meestal het vrouwtje, op de foto's is het slecht te zien vind ik.

(zijn de plantjes al aangekomen?)

Het is jammer , maar stip is meestal wel goed te genezen.
Leuke foto's weer Pla, je bak staat er prachtig bij!

Dank je Astrid. Het kan natuurlijk altijd beter of mooier. Maar als beginners zijn we niet ontevreden. We zijn tenslotte pas ongeveer 3 maanden bezig. Het is erg leuk om te doen.

Het is alleen jammer van de witte stip en de sterfgevallen. Zojuist nog een halve dosis Exit toegevoegd. Morgen laten we de bak met rust en zaterdag denk ik ongeveer de helft te verversen.

Ik moet zeggen dat de zieke Ramirezi ietsje actiever lijkt te worden. De stipjes zijn op het oog ook een beetje kleiner. Wel heeft hij nog een behoorlijk dikke buik. Hoort dat ook bij de stip?

Wat moet ik dan eventueel nog meer doen?

Helaas is ook de zieke Ramirezi vandaag bezweken. 🙁
De andere vissen zien er verder goed uit.

Ik wil morgen maar zeker de helft van het water verversen. Ik zie ook wel een waas boven op. Die gaat misschien ook wel weg met het verversen.

Vragen :S :

Moet ik nu al de zwarte koolspons terug in het filter stoppen?
Of even wachten tot morgen? Ik had deze al vrij snel uit het filter gehaald, gezien de aanbevelingen hier op het forum.

Als ik morgen water heb ververst, moet ik dan wel weer Easylife Vloeibaar Filtermedium toevoegen?

Omdat ik het medicijn 'Exit' heb gebruikt heb ik verder geen zaken toegevoegd, zoals EasyCarbo en Profito. Kan ik dat wel weer gaan toevoegen nu?

Andere negatieve bijzaken zijn nu dat de Ramirezi alleen zit. Ik kan niet goed zien of de vrouw of man de overlevende is. Kunnen jullie eens naar de onderstaande foto kijken en me helpen? De bovenste leeft nog, maar de andere is dood.
Ook is meneer Gourami aardig hitsig geworden. Zijn vriendin heeft weinig rust. Hoe snel kan ik er een vrouwtje bij gaan zetten?

Nou dat was het weer. Ik hoop dat de stip nu wel is uitgeroeid!

p1030084f.jpg

Wat is de bovenste? Man of vrouw?

Het bovenste visje heeft een roze buikje, en is een vrouwtje.
Jammer van het mannetje, maar ook ramirezi's zijn erg gevoelig heb ik begrepen.
Ik heb 2 koppeltjes, gaan gelukkig nog steeds goed. 😉

Bedankt Astrid. Dan zal ik er een mannetje bij moeten halen. Blij dat het bij jou goed gaat. Ik hou het maar bij een koppel. Jouw aquarium is ook een slag groter dan de onze.

Het is echt balen van die stip. Maar ja, ik weet niet hoe we dit hadden kunnen voorkomen.

Je hoef je niet schuldig te voelen hoor, het kan gebeuren, jammer is dat wel, maar ja, niet te lang bij stil staan, de rest is weer stip vrij, dus goed gehandeld!

Stip is iets waar iedereen vroeg of laat met te maken heeft, het is nu eenmaal niet anders. Heb het afgelopen zomer ook gehad en dat heeft me bijna al mijn rijstvisjes gekost. Bij mij hielp de Exit niet en dat was de 1ste kuur plus extra dosis. Daarna een middel van JBL gebruikt die wel aansloeg, alleen was dat te weinig voor een volledige kuur en was deze niet meer leverbaar. Als 3de en laatste een kuur van Sera en die heb ik tot een goed einde kunnen brengen, alleen te laat voor de rijstvisjes.

Afgelopen donderdag hebben we de laatste dosis �Exit� toegediend. Het lijkt erop dat de Witte Stip is verslagen, maar met virussen weet je het nooit helemaal zeker, dus we doen rustig aan. Vrijdag hebben we de bak echt met rust gelaten.

Zaterdagmiddag hebben grote schoonmaak gehouden. De ramen schoongemaakt met een filterwat. We hebben een zwarte koolstofspons in het filter gedaan om de laatste medicijnresten langzaam te verwijderen en een nieuwe filterwat er in. En natuurlijk ruim de helft van het water ververst.

Alle vissen verder bekeken. Zover wij kunnen zien, is er verder geen vis meer ten prooi gevallen aan de Witte Stip, dus blijft het bij 2 slachtoffers. Een Gourami vrouwtje en een Ramirezi. Waarschijnlijk het mannetje. Ik ga ze over een week of twee wel aanvullen. Tenzij, het overgebleven Gouramivrouwtje teveel gaat worden opgejaagd.

Het slaplantje wat we hebben gzet, groeit maar tendelen. Misschien houden zommige visjes wel van slag want een is al aardig klein geworden. Zie ook het laatste totaaltje hierboven.
Ook heb ik de oudere drijfplanten weggeschept. We hadden Limnobium laevigatum, maar die ware noiet meer mooi. Ze werden erg bruin en naar ons idee groeiden ze ook niet meer goed. We hebben deze vervangen door Salvinia natans.
Ik heb wel het �drijfgebied� van deze plantjes wat beperkt trot de rechterzijde van het aquarium. Aan de voorkant van het aquarium is een zuignapje geplaatst en de de overkant een kopspeld in de achterwand geprikt met daartussen een dun draadje. Het was wel even uittesten of tdedraadhoogte goed was. Eerst dus niet, want een aantal plantjes waren ontsnapt, omdat aan een kant de draad wat te hoog was bevestigd. Dat is nu gecorrigeerd.

Eigenlijk is het nu wel naar ons zin. De planten groeien verder goed. Het water is nu kraakhelder en we zijn blij met onze vissen. Hopelijk blijft het nu voorlopig zo.

astrid j zei:
Het bovenste visje heeft een roze buikje, en is een vrouwtje.
Baseer je dat op alleen het roze buikje?
Ik denk namelijk ook dat het om een vrouwtje gaat, maar op alleen het roze buikje ga ik niet af.

~ Ivo

Ik heb nog even een foto gemaakt van de Ramirezi. Niet zo'n hele scherpe, maar ik kreeg haar er niet beter op.

p1030113k.jpg

Volgens mij is het een vrouwtje. Wat denken jullie??

Ze voelt zich wel alleen, zo te zien. Dus dit weekend maar kijken of er een leuk vriendje te krijgen is voor haar.

Gelukkig is het Witte Stip avontuur dus verleden tijd en we hopen dat het zo blijft.

Alle overlevenden hebben het weer goed naar hun zin en dat resulteerde gisteren avond in een romantisch samenzijn tussen meneer en mevrouw Laila. Meneer had al een behoorlijk schuimnest gemaakt tussen de nieuwe drijfplanten. Ze hadden er aardig zin in. Ik had vissen nooit op deze wijze actief gezien, dus het was wel fascinerend. Nu even kijken hoe dat verder gaat met de eitjes als ze zijn bevrucht. Zo te zien wel tenminste. Bijgaand de foto's...

p1030097k.jpg

p1030102k.jpg

p1030103k.jpg

p1030105k.jpg

De Hengeli's in de andere hoek.

p1030106k.jpg

Een totaaltje zoals het er gisteren erbij stond.

Nou, zo zijn jullie weer een beetje bij gepraat.

Zou ook naar die wel befaamde antenna op de kop kijken naast de buikkleur inderdaad.

Staat er ,ooi bij en geluukig dat de witte stip tot het verleden behoord.
Je Lalia's zijn lekker aan het afzetten, zie ik.

Gaaf die foto's van de lalia's! 😀

Je bak is echt een plaatje, echt een bak naar mijn hart, leuke bewoners ook, ga zo door :thumbs:

Vandaag hebben we een mooi nieuw Ramirezi mannetje opgehaald bij onze LFS Holgen in Den Haag. Het lijkt erop dat hij het vrouwtje, dat we al hadden wel lief vindt.

Willen jullie foto's?? Nou vooruit dan!

p1030116k.jpg

p1030119k.jpg

p1030123k.jpg

Is-ie mooi of niet? 😉

Ze zijn beiden mooi, niet alleen de nieuwe aanwinst. Hoop dat je er nu meer geluk mee hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan