Wat is er nieuw

Pla's Rio180

Nou zoals verwacht is het laatste Laila vrouwtje vanmiddag gestorven. Nu is het mannetje alleen. Hij zwemt lekker rond en ziet er naar mijn mening gezond uit.
Ik laat hem lekker zwemmen, tot dat hij ook de geest mocht geven. Daarna ga ik over op een sterkere soort voor de bovenlaag.

Wij vinden de Diamantgourami wel mooi, maar die worden natuurlijk aardig aan de maat. En anders een harem Betta's. De Plakat of Imbellis hebben dan mijn voorkeur. Waarschijnlijk zullen die het beste gedijen in ons aquarium.

Indien we boor Betta's gaan, dan waarschijnlijk een kort-vinnige. Of eventueel medium-vinnig, als die er al zijn.

Bij thuiskomst vanavond, zag ik een aantal witte bolletjes op de uiten van de bak. Vast eitjes. Niet van de Gourami, maar van welke vis dan wel. Ik denk van de Sterbai's. Ze lijken me te groot om van de Affinis of Hengeli's te zijn. De Ramirezi's leggen hun eitjes op de bodem of een vlakke ondergrond, geloof ik.

Hier is een foto. Wat denken jullie?

p1030232k.jpg

Dan nog een paar andere aardige plaatjes, want het is tenslotte een fotoalbum, niet waar.

p1030234k.jpg

p1030236k.jpg

We hebben ook al een paar weken last van vrij kleine roodbruine slakjes op de vensters en de grotere planten bladeren. Hoe krijg je die weg?

Dat zijn inderdaad sterbai eitjes. Heb ze ook al een paar keer gehad op mijn ruiten. Helaas iets teveel,slakken die ze graag lusten in de bak, dus bij mij is het nog niet gelukt om jonkies te krijgen,

Eitjes op het glas? Typisch iets voor Corydoras. Een der afgelopen dagen water ververst (dat wil het afzetten wel eens triggeren)?

Eitjes > schijfje komkommer 's avonds in de bak en 's ochtends met slakken en al eruit halen. Desgewenst herhalen.
Overigens is het niet slecht om 'wat' slakjes te hebben. Een slakkenexplosie duidt dan weer op te veel voeren.

~ Ivo

Hoe raad je het zo! 😉
Inderdaad zondag water ververst, gesnoeid en ander onderhoud.

Dus ze zijn van de Sterbai's? Nou wellicht duidt dat op het feit dat alles goed gaat in onze bak... I hope so.

Mascha&Ivo zei:
schijfje komkommer 's avonds in de bak en 's ochtends met slakken en al eruit halen. Desgewenst herhalen.
Overigens is het niet slecht om 'wat' slakjes te hebben. Een slakkenexplosie duidt dan weer op te veel voeren.

~ Ivo

Ivo,
Kan ik die schijf komkommer even afspoelen en er dan zo inleggen of doen jullie dat anders?

Goh dat is een goede vraag. Zelf hebben we overtollige slakjes er altijd met de hand uitgehaald. Je zou even kunnen rondspeuren op het forum (zoekfunctie?), want je zou niet de eerste zijn die de slakjes met wat komkommer gaat aanpakken.

Voor de sterbai eitjes: als die uitkomen, wilt een voersteen maken wel eens helpen bij het grootbrengen:

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LEuHsnDjQCM[/video]

Pla zei:
Mascha&Ivo zei:
schijfje komkommer 's avonds in de bak en 's ochtends met slakken en al eruit halen. Desgewenst herhalen.

~ Ivo

Ivo,
Kan ik die schijf komkommer even afspoelen en er dan zo inleggen of doen jullie dat anders?

Ik kook het even een minuutje, weet geeneens of dat nodig is.. dan op een vorkje prikken.

Leuk als de cory's druk bezig zijn in de bak, hier ook gisteren, en dan die eitjes op de ramen.
Ik heb denk ik genoeg vreters zitten die de eitjes erg lekker vinden, na een dag alles weg van de ramen.

Ik gok trouwens dat het slechte/wisselvallige weer van de afgelopen dagen er ook mee te maken heeft. Diverse vissoorten die sterk op luchtdrukverschillen reageren, waaronder dacht ik corydoras.

~ Ivo

Vandaag een beetje schoongemaakt, maar alvorens wat te doen eerst nog eens de waardes gemeten met de spulletjes van de Sera testkoffer.
De waterwaardes blijven grofweg hetzelfde als de vorig keer in April:
pH: 7.5
kH: 6dh
gH: 10dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
Fe: 0.1 mg/l
NH3: 0.0 mg/l
NH4: 0.0 mg/l
PO4: 1.0 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

Alleen de ijzerwaarde is wat te laag. Wat zou je kunnen doen omdat weer wat op te krikken? Een Fe toevoeging?
De vissen voelen zich er wel bij. Ze eten goed en zijn lekker actief.

Alles gaat nog steeds naar wens hier. Behalve een ding en dat is dat we veel last hebben van die kleine roodbruine slakjes. Ze zitten overal. Op de planten bladeren, de ruiten, het hout, etc.
Ik heb al geprobeerd om met komkommer ze eruit te halen,maar het lijkt wel of ik er 20 weg krijg en er 30 terugkomen.

Hebben jullie nog een andere gouden tip? Ik wil liever niet met chemisch spul werken. We willen ze liever vangen of laten opvreten door een andere vis.

Eerst hebben we gedacht aan een Dwergkogelvis, maar ik ben bang dat die de vinnen van de andere inwoners ook lekker gaat vinden. Daarnaast zie ik dat sommige Botia's ook slakken eten. Zou een klein(er) blijvende variant een optie zijn?

Er zin ook andere slakken die dat doen, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik vind slakken gewoon niets!

Omdat het tenslotte een foto album is, bijgaand wat plaatsjes zojuist genomen tijdens etenstijd in ons aquarium.
Ter afsluiting ook nog een totaaltje.

p1030249k.jpg

p1030250k.jpg

p1030252k.jpg

p1030253k.jpg

p1030254k.jpg

Nu zie je links achter het hout wat Waterspest en Cabomba los gestort als alternatief voor drijvers. Ik ben aan het prakkezeren of we het zo laten of er iets anders neer zetten. We denken dan aan de "Vallisneria asiatica". Omdat zodra die het water level heeft bereikt, dan met de toppen van de bladeren als een soort afdak fungeert.

visstisck zei:
Was ik mijn eerste aquarium maar zo begonnen.😀

Dank jullie allen.

Dat komt, omdat we van jullie op het forum veel hebben opgestoken en daar ons eigen sausje over gegoten hebben.

We zijn ook best wel blij hoe het nu gaat. Wel wat hordes genomen en sterfgevallen gehad, zoals we hebben gemeld, maar in het algemeen, toch niet echt veel te klagen.

De vorige keer ben ik nog vergeten te vermelden, da we een Botia lohachata aan ons aquarium hebben toegevoegd. Met name om slakken te verorberen. Bij de LFS zeiden ze, dat ze heel goed solitair gehouden kunnen worden.

Hier een paar plaatjes.

p1030261k.jpg

p1030262k.jpg

Nu is hij/zij nog jong, dus zo hard gaat het nog niet, dus we doen ook nog de komkommer truc. Het is wel een leuk beestje om te zien. Bovendien hebben de andere inwoners geen last van deze Botia

Hoop dat het goed gaat met maar eentje! Heb je ze van Holgen?
Zie ze liever in een groep(je).
Mooi visje hoor.

Zeker een mooi visje, koop je er toch nog wat bij tot je een groepje hebt 😀

Geen zorgen, ik ben er nog steeds hoor. We hadden alleen niet zoveel te melden. Maar ja, met dat voetbalgeweld en wat andere zaken, weinig tijd voor het forum.

Het gaat allemaal zijn gangetje. Wel gewoon wekelijks onderhoud, verversen, snoeien, filterwatten uitspoelen, etc. De planten groeien voorspoedig.

We hebben wel veel last van kroos. We blijven scheppen, maar die rommel blijft terug komen... :help:

Wel is vanmorgen het Colisa laila mannetje dat nog over was, gaan hemelen. Dus in onze bak zijn de laila's nu uitgestorven. Wel jammer, want opzich zijn het leuke, mooie diertjes. Maar vrij zwak.
Zoals boven aan deze pagina vermeld, gaan we nu voor een koppeltje/harempje Betta's. Wel de kortvinnige variant. Ik heb al eens met Joep gesproken tijdens die beurs in Berkel en gevraagd of het bij ons zou passen. Dat lijkt wel te kunnen en we hebben genoeg plekken om te verstoppen en dergelijke.

Dus nu maar eens rondsnuffelen. Nou dat was het weer even.

Jammer dat nu ook het mannetje gaan hemelen is. Bij ons is afgelopen week het vrouwtje gestorven, na een "worsteling" met het mannetje en waarschijnlijk niet de eerste met dat warme weer.

Het mannetje zwemt nog wel vrolijk rond, ben alleen nu aan het twijfelen of ik er een nieuw vrouwtje bij ga zoeken of...

Ronald V zei:
Jammer dat nu ook het mannetje gaan hemelen is. Bij ons is afgelopen week het vrouwtje gestorven, na een "worsteling" met het mannetje en waarschijnlijk niet de eerste met dat warme weer.

Het mannetje zwemt nog wel vrolijk rond, ben alleen nu aan het twijfelen of ik er een nieuw vrouwtje bij ga zoeken of...

Dat was precies ook mijn afweging, Ronald. Het nu gestorven mannetje was de laatste van het 2e harempje, wat we hadden. Ik haal nu geen nieuwe meer, hoe mooi ze ook zijn.

Als gezegd, Ik ga nu voor een harem Betta's met korte vinnen. Dus 1 man met 2 of 3 vrouwen.
Ik heb me al aardig ingelezen en laten voorlichten. Dek wel dat het gaat lukken.

O ja, nog een vraag. Onze rode lotus groeit prima, maar de bladeren gaan helemaal de lucht in. Is er een truc om ze bijvoorbeeld niet hoger te laten groeien dan pakweg 20-25 cm???

Pla zei:
Geen zorgen, ik ben er nog steeds hoor. We hadden alleen niet zoveel te melden. Maar ja, met dat voetbalgeweld en wat andere zaken, weinig tijd voor het forum.

Het gaat allemaal zijn gangetje. Wel gewoon wekelijks onderhoud, verversen, snoeien, filterwatten uitspoelen, etc. De planten groeien voorspoedig.

We hebben wel veel last van kroos. We blijven scheppen, maar die rommel blijft terug komen... :help:

Wel is vanmorgen het Colisa laila mannetje dat nog over was, gaan hemelen. Dus in onze bak zijn de laila's nu uitgestorven. Wel jammer, want opzich zijn het leuke, mooie diertjes. Maar vrij zwak.
Zoals boven aan deze pagina vermeld, gaan we nu voor een koppeltje/harempje Betta's. Wel de kortvinnige variant. Ik heb al eens met Joep gesproken tijdens die beurs in Berkel en gevraagd of het bij ons zou passen. Dat lijkt wel te kunnen en we hebben genoeg plekken om te verstoppen en dergelijke.

Dus nu maar eens rondsnuffelen. Nou dat was het weer even.

Kroos houd je water kraak helder, het zijn hele kleine drijfplantjes.
Ik heb het ook, maar haal er alleen wat uit als het echt te erg wordt.
Een heel gezond teken hoor als er kroos in de bak zit, het zuivert je water echt goed, je heb geen andere middelen nodig om de bak glashelder te krijgen 😉

Mooi zo. Bedankt Astrid. Ik zal eens kijken of ik het dan kan laten concentrerern in een bepaald deel van het aquarium. Zolang het maar niet gaat overheersen.

Onze Rode Lotus groeit als een raket. Regelmatig nieuwe bladeren en die groeien onderhand tot aan het wateroppervlak. Een blad drijft al min of meer en begint wat groen te kleuren. Hoe kun je nu zorgen dat de gemiddelde bladhoogte wat lager wordt?

De foto's

p1030271k.jpg

p1030272k.jpg

Dan had ik al elders gemeld, dat onze Ramirezi man was heengegaan. In vervolg op de discussie, die we op het forum hadden, heb ik toch nog maar eens bij de LFS de pH waarde laten testen. Deze ligt tegen de 7.5 aan. Hij vertelde ons, dat bij hem die waarde vrijwel gelijk is en adviseerde ons het toch nog eens te proberen in plaats van op een andere Dwerg cichlide over te gaan.
Dus hebben wij zijn raad opgevolgd. Dit is de nieuwe man.

p1030273k.jpg

Tenslotte had ik al eens aangegeven, dat al onze Colisa laila's waren gestorven. Met een gezin dat voor 2/3 uit Thaise dames bestaat, moest er natuurlijk een Thaise soort komen! En wat is dan meer vanzelfsprekend dan een Betta.
In Thailand zijn alle Betta's dus plakats (= vis die vecht). Niet alleen de kortvinnige variant, zoals men dat hier kenmerkt.
Dus we hebben nu een mooi harem, bestaande uit een Betta splendens halfmoon man, genaamd James. Zijn kleurstelling is metaalblauw met rode vinnen. Een beetje als op mijn nieuwe avatar. Hij heeft gezelschap van 2 leuke dames.

Hier zijn de foto's...

p1030274k.jpg

p1030277k.jpg

Nou dat was het weer even voor vandaag.

Ziet er goed uit.
Wat betreft de rode lotus kan het een gebrek aan licht zijn i.c.m. gebrek aan ijzer.

De plakats is niet mijn smaak en ook niet van mijn ega, maar ik hoop dat jullie er lekker lang van kunnen genieten.

Leuke bak. Mij lukt het ook niet de Rode Lotus laag te houden en mn Fe zit snel rond de0,8.
Ik heb alleen wel minder licht dus dat kan de oorzaak zijn ja.

Die twee Betta's op de foto's hierboven, schijnen het wel goed samen te kunnen vinden. Ze ware gisteren avond lakker samen bezig. Kon alleen geen foto's maken, omdat ik de batterij van de camera aan het opladen was. Ben benieuwd of het wat oplevert. Ook kun je zien, dat ze van lieverlee aan ons aquarium wennen. Ze worden al wat avontuurlijker.

Ik heb ook zo'n Eheim voederapparaatje gekocht, om in de vakantie te voeren. Vervolgens wat verschillende droogvoer soorten fijn gemaakt en er in gedaan, zodat ze straks in ieder geval niet alleen standaard basisvoer krijgen. Ik ben nu aan het stoeien met de juiste dosering. Ik had het gisteren op 2x gezet, maar dat is toch wel wat veel, zo lijkt het. Straks nog even wat spelen met het bepalen van een goede dosering op een bord. Dan kunnen we het goed bepalen.

Voordat we gaan zullen we ze nog even verwennen met wat levend voer. Dan kunnen ze er wel weer even tegen.

Bak staat er mooi bij en hele mooie Betta's 🙂

Zonde van de ramirezi man, maar ik vind het persoonlijk jammer dat het toch weer aangeraden is. Hieruit blijkt dat de winkelier ook niet alles weet. Dat het water bij hun vrijwel gelijkbaar is, is totaal irrelevant. Dat is ten eerste slechts een tijdelijke situatie en ten tweede is daarmee ook niet gezegd dat het ook goed is. Jullie pH is simpelweg gewoon aan de hoge kant en het water is vrij hard voor dit visje. Die kunnen daarin eigenlijk niet floreren en dat hebben jullie al gezien met de doden die reeds voorbij zijn gekomen.

Het goede nieuws is, dit is een mooi gebouwde en gekleurde man. Goede kwaliteit is. Dus daar ligt het niet aan 🙂

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan