Wat is er nieuw

Pla's Rio180

OK, OK, OK!!! Ik moet natuurlijk mijn vaste lezers tevreden houden. Dus hier een paar foto's. Enne wellicht ontdekken jullie nog wat nieuws.

Hier zijn ze dan:

p1030780k.jpg

p1030781k.jpg

p1030786k.jpg

p1030789k.jpg

p1030791k.jpg

p1030792k.jpg

Ik hoop dat jullie het wat vinden. 😉

Ik vind persoonlijk die 2 joekels aan de linkerkant teveel van het goede, maar smaken verschillen.

Ziet er verder goed uit, maar waar is die Betta?

Je bedoelt "rechts" zeker, die bleheri's?
Meneer Betta zit daar graag tussen en zijn dames zitten graag achter of liggen ergens op te slapen. Zal volgende keer hen proberen goed vast te leggen.

Aha, toch altispinosus gehaald zo te zien 🙂
Een tweetal? Is het geslachtsonderscheid al te maken? Koppelen ze al?

~ Ivo

Inderdaad. Net gehaald, dus ze zijn hun nieuwe domicilie nog aan het verkennen. Ze zijn nog jong, maar het zouden in ieder geval m+v zijn. Ik ben zeer benieuwd. We gaan het zien.

En op verzoek van onze nieuwe vader Ronald 😉

Zonder flits:
p1030793k.jpg

Met flits:
p1030794k.jpg

Zijn vrouwen zaten verstopt...

Let niet te veel op de vuile ramen aub. Morgen is het weer onderhoudsmiddag...

Pla zei:
Meneer Betta zit daar graag tussen en zijn dames zitten graag achter of liggen ergens op te slapen. Zal volgende keer hen proberen goed vast te leggen.

Vanuit de bak gezien Links...hahahainderdaad de 2 bleheri aan de rechterzijde

Ronald V zei:
Pla zei:

Vanuit de bak gezien Links...hahaha inderdaad de 2 bleheri aan de rechterzijde

Kun je die trouwens uitdunnen en zo ja, hoe kun je dat het beste doen?

Je kunt heel goed de buitenste bladeren van een Echinodorus afhalen. Kan zelfs zodanig dat er maar een blad of 3/4 overblijven. Niet dat het laatste nodig is, maar om aan te geven welke ruimte je hebt.

~ Ivo

Dank jullie.

Gisteren groot onderhoud gepleegd. Mede gezien de kaamlaag en beginnende algengroei, ook alle stenen en hout even eruit gehaald en afgeborsteld. Zo konden we gelijk de bodem inspecteren, omdat we sinds een dikke maand wat Hengeli's kwijt waren (zie ook onze post http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1607813).

We vonden geen lijkjes, maar zagen wel, dat het kleinste van onze Betta dames haar staart en rugvinnen miste. Op dat moment leefde ze nog wel. Ze is later die avond naar de eeuwige zwemwateren verhuist.

Nu bestaat ons bestand uit:
Betta splendens: 1m+1v
Trigonostigma hengeli: 11x
Corydoras Sterbai: 10x
Otocinclus Vitattus: 7x
Mikrogeophagus Ramirezi: 1x m
Mikrogeophagus altispinosus: 1m+1v

Wat opmerkingen/vraagjes:
Raden jullie aan om er nog een Betta vrouwtje bij te zetten? Het overgebleven vrouwtje kreeg nooit echt de aandacht van de man. Daarnaast trekt ze zich vaak terug tussen de planten of op andere verborgen plekjes.

De Hengeli's laat ik even gaan. Kijken wat er verder gebeurd met ze.

De Oto's zie je echt weinig. Het is dat ik ze laatst alle 7 ineens bij elkaar zag, anders zou ik bijna gaan denken dat er een paar kwijt waren.

De Ramirezi mag blijven tot hij gaat hemelen of echt problemen geeft voor de nieuwe altispinosus. Dan moet hij helaas weg. Dat zou wel jammer zijn. Nu komt hij gelijk naar het venster als je naar het aquarium komt. Vast in de hoop een leker hapje te krijgen. Voorlopig gaat het goed. Hij dacht eerst dat hij een nieuwe vriendin had gekregen, maar heeft nu wel door dat hij het fout had.

De Mikrogeophagus altispinosus vind ik echt mooi. Volgens mij is degene op de foto's hierboven een vrouwtje. Ze is best wel actief. De staartvin heeft niet van die lange pluimen dan de andere die we hebben. Kunnen jullie een de foto's beoordelen?
De andere zit nog erg vaak stil en verstopt. Volgens mij is dat een mannetje. Ze zijn nog jong, dus wellicht nog niet goed te zien.

En de Cory's... wel dat zijn gewoon super leuke visjes.

Ik zal kijken of ik de altispinosus vanavond nog eens goed op de foto krijg.

Zoals hierboven vermeld, zijn hier nog wat foto's van een van de altispinosus. Volgens mij is het een vrouwtje.
Haar partner is een heel ander type. Heel stil in een hoekje en vrij grauw van kleur. Waar die van de foto lekker alles aan het ontdekken is en goed eet, is die andere erg apathisch. Ik krijg hem ook niet echt op de foto.

p1030808k.jpg

Hier samen met meneer ramirezi.

p1030814k.jpg

Wat denken jullie: vrouw of man???

Dan nog een paar andere foto's en een totaalbeeld van heden.

p1030809_k.jpg

Ramirezi man met een Sterbai.

mw_betta_k.jpg

De overlevende mevrouw Betta. (speciaal voor Ronald.

p1030815k.jpg

Het huidige totaalbeeld van onze Rio 180.

Welk formaat hebben de altispinosus?
Het is een soort waarbij het geslachtsonderscheid lastig is te maken. Zeker bij jonge dieren.
Ook vrouwen kunnen 'iets' verlengde 'punten' aan hun vinnen hebben. Daarop afgaan is glad ijs.
Leid ik uit 'het zouden in ieder geval M + V zijn' terecht af dat dit niet je eigen oordeel is?

~ Ivo

Bij de aankoop heb ik daar natuurlijk specifiek naar gevraagd. Ik had hier al gelezen dat het onderscheid erg moeilijk te maken is en ook de postings van bijvoorbeeld Gertl gelezen.

Die op de foto is pakweg 4-5 cm en kleurt al aardig. Dat is volgens mij de vrouw. Die apathische is grauwer van kleur en ook wat kleiner. Dat zou het mannetje moeten zijn. Zijn staartvin heeft ook langere punten. Maar ik zet er geen Baht of Euro op.

Ik hoop dan ook, dat een van de andere forumleden iets kan ontdekken.

4-5 cm is nog lang niet volgroeid (dat zijn vrouwen bij 7, mannen bij 8 cm totaal) en bij een soort waarvan het geslachtsonderscheid al zo lastig is tsjah. Mike Wise (en dat is toch echt wel een dwergcichlidenkenner) schrijft dat ze volgroeid moeten zijn of aan het afzetten wil hij het kunnen zeggen. Ik heb dus al met al een beetje de indruk dat de winkelier of degene die voor jou een man en vrouw zegt uitgevangen te hebben zijn eigen capaciteiten wat overschat ;-)

Hoe is het onderlinge gedrag? Wordt er gejaagd? Zoekt de een de ander op om een beuk te verkopen?
Omdat je schrijft dat er ��n apatisch en slecht op kleur is vermoed ik dat dit allesbehalve een koppel is, of twee mannen of twee vrouwen.

Hoe gedraagt de ramirezi man zich naar de altispinosus?

~ Ivo

Dat dacht ik al wel, Ivo.
Maar we hebben hier op het forum wel een paar deskundigen die misschien al wat konden ontdekken op de foto.

Het gedrag tussen de altispinosus onderling is heel rustig, maar dat komt omdat vrouwtje (laat ik daar maar even vanuit gaan) heel actief is. Het andere dier is heel apathisch, als gezegd. Ik denk, dat deze niet helemaal gezond is. Of hij is gestrest en moet heel rustig aan wennen. Ik kijk het wel even aan.

De ramirezi dacht in het beging dat hij een nieuw meisje had gekregen. Dus hij joeg achter haar aan, maar al snel had hij in de gaten, dat het toch niet zo was en laten ze elkaar met rust. Slechts een enkel keertje geven ze elkaar een lichte tik, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Toch mag de ramirezi weg als ik er iemand voor kan vinden.

Gezien het bovenstaande bestand en indiende de ramirezi weg is, hoeveel van die altispinosus zouden we eventueel kunnen houden in onze Rio 180?

Het was even stil rond om onze bak. Over het algemeen gaat het goed. Wel zijn we een paar Hengeli's kwijt geraakt. Ik kan geen oorzaak ontdekken, want mijn waterwaardes blijven heel stabiel. Ik kon ook niet echt iets raars ontdekken.

Onze Ramirezi weduwnaar is verhuist naar kennissen, die ook een leuk bakje hebben. Dus nu zijn de Altispinosa's nog samen als enige cichliden. Wel denk ik dat het 2 vrouwtjes zijn.
Kan het zijn dat ze ook wel hun eigen territorium hebben. De kleinste van de 2 zit meestal links en de andere meestal aan de andere kant. Komt een van de twee in de buurt van het gebied van de andere, wordt ze wel even weggejaagd. Althans, zo lijkt het.

Qua inrichting ook niet echt iets veranderd. We had ik de Braziliaanse klimop als drijfplanten ineens. Ze blijven niet goed in de bodem zitten. Hoe doen jullie dat?

Ik steek ze schuin in de bodem en het onderste blad ook in de bodem.
Tot op heden gaat het goed.

Goede tip. Zal dat ook zo gaan doen. Anders heb ik straks wel erg veel drijfplanten... 😳

Nu is eigenlijk mijn grootste zorg om uit te vinden wat het geslacht is van onze Altispinosa's.
Ik zal ze van de week proberen goed op de foto te zetten. Maar voor mijn gevoel zijn het toch echt 2 dames. De ene is nu pakweg 5 centimeter en de andere ietsje kleiner.
De grootste begint mooi te kleuren en is ook iets actiever dan de andere. De kleinste is waarschijnlijk ook nog jonger en is nog wat grijzer.

Ik bind de steel met visdraad aan een (halve) sateprikker en duw de prikker dan tot aan de bodem.

Hier nog even een totaalplaatje van ons aquarium met daarop een klein Betta bakje. Hier zit onze zieke Betta in met zijn popeye in de ziekenboeg.

p1030826a.jpg

Voor de rest gaat het wel goed. Mijn waterwaardes blijven mooi stabiel.

Wel heb ik er nog een Altispinosa bij gezet en die zijn dus nu met zijn drietjes. Grappig was dat ze blijkbaar eerst de rangorder wilden bepalen en vonden ze elkaar niet zo leuk. Dat duurde een dag. Maar nu vermaken ze zich kostelijk met zijn allen. Ik heb nu wel het idee dat we 1xM en 2xV hebben.
Ook grappig om te zien, dat ze zich niets aan trekken van de Sterbai's en omgekeerd. Gisterenavond bijvoorbeeld, zaten de Altispionsas gebroederlijk met de Sterbai's van een tabletje te snoepen. Leuk om te zien.

De kaamlaag, waar we eerder last van hadden, is nu vrijwel weg. Wel iets last van alg groei, maar dat is prima onder controle te houden.

Gezien de vissen die we hebben, wissel ik nu 1x per week ongeveer 20% water in plaats van 1x per 2 weken ongeveer 30%. Hopelijk is dat wat beter. Zo blijft het water (hopelijk) schoner, want ik was toch wel wat verbaasd over de plotselinge popeye bij de Betta.

Al met al, blijft het toch een leuke hobby.

Bak staat er mooi bij Pla!
jammer van de popeye bij je betta, behandel je hem met zout?

Nee eigenlijk nog niet, Zwits. Ik zag dat wel in een link die Astrid me had gegeven in mijn topic bij de 'ziektes'. Daar stond, dat als vissen popeyes op beide ogen hebben, dit een bacterie is. Deze zou je met een medicijn of antibiotica moeten behandelen.
Bij ��n oog zou het kunnen komen door een knokpartijtje of een 'onhandige manoeuvre' bij het weg zwemmen. Daar stond inderdaad vermeld dat je dat met zout kan behandelen. Maar ik kan er niet uit opmaken hoeveelzout je zou moeten toedienen.

Ik heb wel een anti bacterie medicijntje. Hij heeft het maar aan een oog en voor de rest ziet hij er gezond uit.
Hij zit nu in dat Betta bakje van ongeveer 3 liter inhoud. Ik zou elke dag pakweg de helft moeten verversen.

Als ik met zout moet behandelen met wat zout, hoeveel zou ik er dan in moeten doen op 3 liter water?

Ik denk niet dat dat dan nodig, zoals je zei heeft hij het maar aan 1 oog en verder is hij gezond.. waarschijnlijk zich ergens gestoten oid. komt vast wel goed!

Over de hoeveelheid zout staan allemaal verschillende verhalen op internet. de een doet 30gram per liter, de ander 2 tot 10 gram per liter. ik denk dat 10gram per liter de beste keus is. wel zout gebruiken zonder jodium!

Ik zit nog steeds te tobben met de geslachtsbepaling van onze Altispinosa's. Helaas weigeren ze om echt te poseren, maar hier zijn de beste plaatjes uit de serie van zojuist.

p1030846k.jpg

Alti 1: Dit is de grootste van de drie. Ik denk een vrouw.

p1030854k.jpg

Alti 2: Ik denk een man, mede gezien de zwarte antenne voor op zijn rugvin.

p1030860k.jpg

Nogmaals Alti 1 (L) en Alti 2 (R).

p1030861k.jpg

Alti 3: Ik denk vrouw. Ze wordt niet zo geaccepteerd door de andere twee.

Wat denken julie?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan