Wat is er nieuw

Pla's Rio180

Eens, maar deze is te bestrijden door het toedienen van easy carbo of vergelijkbaar en als de bak eenmaal stabiel draait, maken de planten 's nacht (misschien wel) genoeg CO2 aan. Ook het spelen met je verlichting tijdens de opstart.
Je kunt bijvoorbeeld aan planten als Cabomba en Ambulia op een gegeven moment zien, dat ze hun "koppen" langzaam maar zeker beginnen te sluiten, dat is een teken dat het weer "genoeg is geweest voor vandaag".

Bedankt voor het meedenken mannen. Misschien nog ten overvloede te vermelden, dat ik na eerdere adviezen de carbon spons en de nitraatspons uit het filter gehaald en niet door iets anders heb vervangen.

De verlichting hebben we nog niet verlengd. We laten het voorlopig even op de huidige 8 uur. De planten lijken wel goed te zijn aangeslagen. Ze groeien allemaal voorspoedig, zo te zien. Op advies, heb ik afgelopen zaterdag een halve dosis Profito toegevoegd, maar nog geen EasyCarbo. Zou dat al moeten?

Ook op basis van jullie tips heb ik eenmalig wat fijngewreven voer in de bak gegooid. Zou dat nog een moeten?

Je bacterie cultuur is op gang gekomen, als het goed is en je hoeft geen extra voer aan de bak toe te voegen.
Zoals ook in de PB geschreven, zou ik wel overgaan tot het toedienen van de easy carbo in de strijd tegen je penseel alg.

Op jullie advies begonnen met de toediening van EasyCarbo. Ik geef nu ongeveer 3/4 van de dosis. Kan ik het altijd nog ophogen. Die drijfplanten groeien wel goed. Morgen draait de bak alweer 3 weken. Time flies.

Qua Algen zien we niet veel meer dan eerst. Mijn vrouw haalt eventuele plukken algen direct weg. Zo goed en zo kwaad als dat gaat met een schepnetje. alle algen zijn nog niet weg natuurlijk en jullie hadden ons al verteld, dat dit wel even kan duren.

Zaterdag gaan we hier naar Holgen om het water te laten testen en indien het OK is, dan gaan we de eerste bewoners uitzoeken. Ik ben erg benieuwd. Daarna willen we wekelijks de volgende soort toevoegen. Ik denk dat dat niet te snel is, toch?

We hadden Holgen even gemaild om te vragen of dat kon en gelijk gevraagd naar wat van de vissen, die we graag willen hebben. Die mensen zijn echt snel en vriendelijk in uw antwoord. Dat beloofd veel goeds.

Heeft het toevoegen van de eerste vissen ook nog invloed op de algengroei, of is dat echt een domme beginnersvraag?

Geen ene vraag is dom Pla, ze zullen eten en gaan poepen, wat nitraat zal vrijkomen wat door de planten weer opgenomen wordt, het is zoeken naar een balans, ik zou echt gaan sparen voor een testkoffertje, heb ik echt veel aan, zeker toen de bak in opstartfase zat en vissen ging toevoegen.
Ik meet nu 1x per week de belangrijkste waardes, om te weten wat ik moet toevoegen om de balans te behouden!

Elke vis die je toevoegt aan de bak heeft een belasting op je water, maakt niet uit of het de eerste is of (voorlopig) de laatste...
Het is zoals Astrid ook aangeeft, een kwestie van de juiste balans vinden en vooral goed kijken naar het gedrag van je vissen. Zelf heb ik met tussen pozen van een week mijn eerste bestand aan de bak toegevoegd en 2 keer per week de waarden PH, Gh, Kh en NO2 gemeten. Later ben ik ook de andere waarden (sera testkoffer) gaan meten.

Ronald V zei:
Zelf heb ik met tussen pozen van een week mijn eerste bestand aan de bak toegevoegd en 2 keer per week de waarden PH, Gh, Kh en NO2 gemeten. Later ben ik ook de andere waarden (sera testkoffer) gaan meten.

Dat ben ik ook van plan Ronald. Elke week weer een vissoort toevoegen in de aantallen die we voor ogen hebben. En ondertussen meten.
Ook ga ik jouw advies volgen om 1 week na het plaatsen van de eerste vissen een verversing (20%-25% ??) te gaan toepassen.

En even op jacht naar een testkoffer. Welke is nu aan te raden? Sera of JBL?

Heb alleen ervaring met die van Sera, dus daar kan ik je niet in adviseren.

Er zitten nu drie weken op. Dus we waren erg nieuwsgierig of de bak nu goed genoeg is voor de eesrte vissen.

Nu zijn we net terug van Holgen. We hebben door hun het water laten testen en het was prima om de eerste bewoners te laten intrekken. Het zijn 8 Corydoras Sterbai geworden.

Hier liggen ze nog een beetje te dobberen in de zak. Straks gaan ze hun nieuwe wereld in. Later volgen er wel meer foto's.

p1020914k.jpg

Volgende week komt er weer verdere "gezinsuitbreiding". Dan een stuk of 15 Kegelvlekjes. Hengeli of Espei, denken we.

Ben benieuwd naar de foto's als ze vrij zwemmen.
Hoop dat het goed gaat i.i.g.
Chokdee

U vraagt en wij draaien... 😉

p1020919k.jpg

p1020923k.jpg

p1020934k.jpg

p1020929k.jpg

Het is wel lastig om de juiste instelling te vinden om vissen op de geheugen kaart vast te leggen. Dit waren de beste van gisteren. Blijven oefenen dan maar.

De Cory's racen door de bak en van boven naar beneden. Dat wil zeggen... zes van de acht. De andere twee zijn alles aan het verkennen lijkt het wel.
De 4 Otocinclus affinis lijken zich kostelijk te vermaken op de ramen, blaadjes, stenen en tussen de Sterbai's.

Het is erg leuk om nu ook vissen in de bak te kunnen zien.

Ziet er goed uit zo...top.
Qua foto's zal het toch wel proberen blijven. Is bij ons ook het geval en wij maken ook tig foto's, waar we misschien 10% van plaatsen.

Vandaag de Sera testkoffer binnen gekregen en gelijk bij thuiskomst maar is gaan rommelen met de tests. Best wel even een tijdrovend klusje. Anyway, de waardes zijn als volgt:

pH: 7.5
kH: 7dh
gH: 14dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 5 mg/l
Fe: 0.5 mg/l
NH3: 0.009
NH4: 0.5 mg/l
PO4: 1.00 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

De temperatuur ligt zo ronde de 25.3 graden. Het water is mooi helder.

Het is best wel even lastig zo'n eerste keer. Meten jullie elke keer alle waardes? En hoe vaak meten jullie?
Zelf dacht ik de eerste keer in ieder geval de bovenste 6 te meten, dus pH t/m Fe.

Met de vissen gaat het prima. De Otocinclussen hebben hun draai goed gevonden en schuimen alle bladeren en hout af. De Cory's worden al iets rustiger zo lijkt het. De grootste 5 zwemmen nog steeds overal de 3 kleinere vertonen meer het speurgedrag naar eten. Die kleintjes zitten ook vaker wat meer verscholen. Maar ze komen toch ok we te voorschijn. Alleen nog niet zo vaak als hun grotere vriendjes.

Ik denk dat ik het weekend wel een beetje moet gaan snoeien. Met name de Waterpest. Wat doen jullie met de wortels van de drijfplanten? Die groeien ook best wel hard.

Nou dat was het weer even.

Waardes zien er op zich goed uit, alleen zou ik wel proberen om een verhouding PO4=1 en NO3=10 aan te sturen, of misschien zelfs wel in het begin PO4=2 en NO3=20. Je kan beter iets teveel, dan te weinig hebben. Een tekort of verstoorde balans, kan leiden tot een alg explosie.

Tijdens de eerste weken hebben wij ook alle waarden gemeten, soms zelfs 2-3 keer per week. Daarna was het alleen nog voor en na het verversen, om te kijken wat de eventuele tekorten Po4, NO3, FE waren. Na verloop van tijd (een half jaar) zwakte dat ook af, naar misschien nog 1 keer per maand gemiddeld of wanneer er problemen zijn. Ik heb me (hopelijk goed) aangeleerd om de naar de planten en vissen te kijken en daar mijn conclusie uit te trekken. Nu met het oog op de huiskeuring, meet ik weer 1 keer per week om de 'mooie' waardes te bereiken...haha

Wortels van de drijfplanten kun je afknippen, maar is maar wat je mooi vindt. Zelf vond ik de lange wortels altijd wel een mooi effect hebben.

Omdat het tenslotte een foto album is en jullie graag plaatjes kijken...

Bijgaand een paar plaatjes van onze Sterbai's die aardig beginnen te settelen. Echt leuke visjes.

p1020942k.jpg

p1020944k.jpg

De Affinis laten zich lastig kieken, vind ik. Deze was naar mijn idee de beste tot nu toe.

p1020947k.jpg

Ja, ik vind ze ook zo mooi die cory's, heb ze ook uitgekozen, prachtig getekend!

Leuke foto's en wij kijken inderdaad graag fotootjes...hahaha

Behalve een kleine waterwissel en wat licht snoeiwerk, laten we de bak nog zoveel mogelijk met rust.
Hij staat er lekker bij vinden we. De inwoners zijn lekker actief.

We hebben ook nog gezinsuitbreiding gehad. 15 Rasbora hengeli zwemmen nu lekker in het rond. Foto's volgen.

Zoals hierboven beloofd een foto van de nieuwe aanwinsten. Een leuke groep Rasbora hengeli. Ze zwemmen lekker heen en weer. Grappig om te zien dat ze zich soms opsplitsen, maar zodra een van ons langs het aquarium loopt, ze gelijk allemaal bij elkaar klitten.

p1020950k.jpg

Dan hier onder nog een totaaltje.

p1020954k.jpg

Het valt op dat een van de Waterpest planten waarschijnlijk door de Cory's zijn los gewoeld. Een paar "takken" waren uit de bodem los geraakt. Ze waren ook een beetje grijs-bruin geworden, dus heb ik ze maar weggehaald. Is het verstandig om weer een zelfde terug te plaatsen of hebben jullie nog een alternatief voor een snelgroeiende plant, die goed in een beginnende bak gezet kan worden?

Graag tips.

Heb meerdere alternatieven, bijv. Sterrekruid, Belgisch groen, Rotala Rotundifolia, Lysimachia Nummularia enz.

Braziliaanse waterklimop (Hydrocotyle_leucocephala) vind ik persoonlijk altijd wel mooi staan.

Mooi die rasbori's, een leuk schooltje, je bak begint er al aardig als een jungle uit te zien, wat groeit dat hard zeg!

Ja, bedankt weer.

Inderdaad Astrid. Ik moet echt met de snoeischaar of heggeschaar in de weer. 🙂
Dank zij jullie tips groeit het allemaal goed. Allen die Waterpest is gesneuveld. Het zij door mijn dommigheid (niet goed geplant misschien of door de Cory's. Echt rouwig ben ik er niet om, want we vinden ze ook niet zo mooi.
Ronald en Visstick hebben al wat tips gegeven en zelf vnd ik de Cabomba aquatica toch ook wel wat hebben. Bovendien geeft die veel zuurstof af, zie ik.

O ja, die plant links voor met die dunne sprietblaadjes, kun je die gewoon met je vingernagels snoeien?

Dan moet ik nog zeggen, dat we ook nog een koppeltje Ramirezi's hebben rond zwemmen. Ik was het vergeten te vermelden, oops... Ze zijn al aardig bijgekleurd. Ze verblijven nu nog regelmatig achter in het groen, maar zal proberen ze op de plaat vast te leggen Die houden jullie nog te goed.

Leuk, rami's, bij mij zijn ze heel nieuwsgierig.
Ik voer het diepvriesvoer vanuit een heel fijn vangnetje, ze zwemmen er gewoon in als ik dat voer in het netje laat zakken.
Kom ik voor het raam, zijn de gourami's de rami's en platy's altijd aanwezig, totaal niet schuw

Vandaag nogmaals de testkoffer te voorschijn gehaald en alle waardes gemeten. Deze zijn:

pH: 7.5
kH: 6dh
gH: 9dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 5 mg/l
Fe: 0.25 mg/l
NH3: 0.009
NH4: 0.5 mg/l
PO4: 0.25 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

De verlichting brandt van 13.00 uur tot 22.00 uur. Dat is goed toch? Ik zie ook zo goed als geen algen meer.
De temperatuur is nu 25.5 graden. Het water is nog steeds mooi helder.

Behalve de eerste 4 waardes vind ik het lastig om ze juist te interpreteren. Is er iets wat aanpassing vereist? En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste doen?

Met de vissen gaat het prima. Lekker levendig en een genot om naar te kijken.

Vandaag de laatste bewoners toegevoegd. Nu is het aquarium af qua vissen.
We hebben nu:
Colisa laila: 1xM en 1xV
Rasbora hengeli: 15x
Corydoras sterbai: 8x
Otocinclus affinis: 4x
Microgeophagus ramirezi 1xM en 1xV

Ik geloof, dat het met het water in grote lijnen wel aardig gaat.

Allemaal leuke soortjes. Hopelijk kunnen jullie er lang van genieten!

NH3 en NH4 moeten trouwens echt 0 zijn.

~ Ivo

Je snapt het nog niet helemaal...eeej...het is een fotoalbum, dus kom maar op met die foto's van je visjes en je bak...hahahaha

Pla zei:
Behalve de eerste 4 waardes vind ik het lastig om ze juist te interpreteren. Is er iets wat aanpassing vereist? En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste doen?

NH4, NH3.
Ammonium (NH4) wordt in een aquarium met een PH boven de 7 omgezet in ammoniak. Een te hoge ammoniakwaarde (NH3) kan dodelijk zijn voor je vissen. Ook zorgen te hoge waardes voor algenvorming. De ideale NH3-waarde is 0. Je kunt een te hoge ammoniakwaarde voorkomen door regelmatig water te verversen, minder te voeren en meer planten aan te brengen in het aquarium.

Dat is een goede Ronald. Tussen NH3 en NH4 is er een evenwichtsreactie, die afhankelijk is van de pH: http://www.dekoi.info/NH4.html Beiden zijn echter schadelijk. De een meer dan de ander, dat wel. Het vervolgproduct in de stikstofcyclus - nitriet (NO2) - is ook nog schadelijk. Het vevolgproduct daarvan - nitraat (NO3) is in kleine hoeveelheden onschadelijk.

~ Ivo

Wat meer verversen en de nh 3 en 4 staat weer op 0, zoals het moet. Het is idd giftig 😉
Maar wat dacht je van :foto:

Bedankt voor de water tips. Ik zal ze zeker gebruiken. Ik moet zeggen, dat we nog steeds wat moeite hebben om de juiste hoeveelheid voedsel in te schatten. Dus het zou best kunnen zijn, dat we te veel verwennen.

Maar eh... jullie vragen en wij draaien. Hier zijn wat plaatjes...

p1020939k.jpg

Een paar Sterbai's.

p1020965k.jpg

De Hengeli's.

p1020971k.jpg

De Ramirezi's.

p1020974k.jpg

Een van de Affinisjes.

p1020981k.jpg

Meneer Laila.

p1020982k.jpg

En samen met zijn meisje.

Leuk?

Wat is de temperatuur van je water?
Ik heb mijn Lalia's op 23 graden zitten en dan is de nest drang wat minder, anders heeft het vrouwtje weinig rust.

Het kan geen kwaad om eens een dag niet te voeren, als je denk dat je ze misschien teveel verwent. Als je ze voert, gewoon met kleine beetjes. Is het op kan je nog een beetje geven.

Ziet verder goed uit en je lotus blijft ook mooi laag...gaat de goede kant op...hahaha.

Mooi hoor. Vissen zien er goed uit.

Ronald V zei:
Wat is de temperatuur van je water?
Ik heb mijn Lalia's op 23 graden zitten en dan is de nest drang wat minder, anders heeft het vrouwtje weinig rust.

Het kan geen kwaad om eens een dag niet te voeren, als je denk dat je ze misschien teveel verwent. Als je ze voert, gewoon met kleine beetjes. Is het op kan je nog een beetje geven.

Ziet verder goed uit en je lotus blijft ook mooi laag...gaat de goede kant op...hahaha.

Sawasdee kap Ronald,

De gemiddelde temperatuur over de dag heen, ligt zo rond de 25.3 C. Laagste zo rond de 24.7 C en de hoogste 25.8 C tegen de tijd dat het licht uit gaat.
Dat licht brandt nu 9 uur (13.00 - 22.00 uur) per dag. Zou ik het al een half uurtje kunnen verlengen, of maar even zo laten?

Ons voedingsschema is nu:
Het hoofdvoedsel wat 6x per weeks in de ochtend wordt toe gediend.
Sera Vipan als vlok, granulaat en tabletje voor de Cory's.

Dan de overige zaken in de vooravond als volgt:
Zondag: rode muggenlarven
Maandag: krill
Dinsdag: tubiflex
Woensdag: vastendag
Donderdag: krill
Vrijdag: rode muggenlarven
Zaterdag: tubiflex

Als gezegd, woensdag is de vastendag. Dan kunnen ze de bodem opruimen of zo.

Met de bezetting als hierboven vermeld, hoeveel zou je ze geven dan?

Straks even verversen. Ik heb nog een vraag over de water toevoegingen. Maar die zet ik wel in het hoofdstuk over de waterwaardes.

Leuke foto,s, ik vind de sterbai,s wat mager. Of zijn ze nog erg jong?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan