Pla's Rio180


Het filmpje komt hier direct op het forum terecht als je de link (de youtube.com/... plaatst tussen de volgende tags: [video][/video]

Wat betreft geluid: bij de video editor kun je het gefilmde geluid weghalen en/of vervangen door een sfeermuziekje.
 
Geen zorgen mensen, we leven nog en ook alle vissen, maar in deze tijd van het jaar is het vakantietijd en bovendien ook tijd voor mijn andere grote hobby: Golf.

Eigenlijk is het aquarium net of nauwelijks veranderd. Alle vissen leven nog en zien er goed uit. De bak heeft de vakantieperiode goed overleefd.

Wel valt me het volgende op:
We blijven veel "last" houden van eendenkroos. Ik heb eerder wel gelezen dat dit een goed teken zou zijn mbt de waterkwaliteit in de bak. Toch vind ik het wat storend.

Een groter en pas optredend probleem is een grote hoeveelheid puntslakken. Ze zien er uit als ijshoorntjes en kruipen met name tegen de avond langs de ruiten omhoog. Ik vind het helemaal niks en proberen ze wel te verwijderen, maar dat schiet niet op. Ik heb ook geen flauw idee hoe ze in de bak zijn gekomen. Te meer, omdat we eigenlijk niets hebben veranderd.

Iemand een gouden tip hoe we hier vanaf komen?

Na de volgende schoonmaakbeurt, zullen we weer eens wat plaatjes posten.
 
Je zou een stuk komkommer aan een vork kunnen prikken en die op een voor jou makkelijke plek in de bak kunnen liggen. Vaak als het donker wordt of is in de bak ,komen die slakken er op af. De komkommer regelmatig er uit halen als die vol met slakken zit en ook vervangen indien nodig. Ik heb er zo honderden uit gehaald. Nu voer ik ook minder, sla ook wel eens een dag over met voeren en ik heb er geen last meer van. ;)
 
Bedankt Astrid. Het zijn dus deze...

puntslakken_k.jpg


In het stukje bij de slakken, lees ik ook wel dat ze nuttig kunnen zijn, omdat ze de bodem luchtig houden. Maar het zijn er nu zo veel, dat we het wel wat irritant vinden.

Ik zal de komkommer truc gaan proberen. Ik lees ook de optie van een kogelvisje (niet echt een optie, gezien ons bestand) of een slaketende slak, maar ik ben bang dat die laatste zich dan ook weer snel vermeerderd.
 
Nee ik zou zelf ook geen slakken etende dieren erbij doen, als de slakken op zijn beginnen ze aan je bestand vissen. Ik heb er nog steeds in de bak hoor. Maar het is geen plaag meer.
 
Kogelvisjes zijn mooie visjes om te houden, maar ik zou ze zeker niet nemen om een slakkenplaag te bestrijden en al helemaal geen torenslakken. Deze leven in de bodem en daar kan het kogelvisje dus niet bij.
 
heb zelf ook enorm last gehad van slakjes, werd gewoon irritant. ondanks dat ze goed werk verrichten, wou ik graag van ze af.
De komkommer truc om die 's nachts in de bak te leggen en de volgende dag met slakjes en al eruit te halen hielp bij mij nauwelijks. ik kreeg ook de tip om minder te voeren, hielp ook niet.
ik heb Anenthome Helena's bijgezet en dit werkte prima in combinatie met het gewoonweg wegzuigen van de slakjes met de tuinslang.
dat de helena's aan de vissen beginnen heb ik zelf nog nooit van gehoord of ervaring mee. als er geen slakjes zijn eten ze gewoon wat de pot schaft. een vissenlijkje gaan ze inderdaad op zitten, maar dat doen garnalen ook en de lijkjes hoor je, als je die al hebt, gelijk te verwijderen dus daar zie ik het probleem niet van ;)

heb zelf ook enorm last van eendenkroos.. daar heb ik helaas nog niks op gevonden. schep het er elke week uit met een netje maar het is zo weer terug.
 
Bedankt. Voorlopig gebruiken we de komkommer truc en dat werkt wel aardig. Ik moet wel zeggen, dat ik nu vrij weinig last van als op de ruiten heb, dus dat is wel aardig. Is dat het nuttige werk wat ze doen? Wat is anders het nuttige van deze beestjes?

De kroos scheppen wij ook weg. Alleen jammer dat het zich zo vermengd met de drijfplantjes die we hebben. We proberen nu maar pakweg maximaal 40% van het oppervlak te bedekken met drijfplantje en kroos. De rest scheppen we ook weg.
 
ik doe hetzelfde met het oppervlak, ik wil ook een percentage bedekt hebben :) blijft scheppen geblazen.. heb al een keer de hele bak leeg gehaald om van de kroos af te komen, is er op een of andere manier toch weer in gekomen. in mijn 60cm wil het verbazingwekkend genoeg niet groeien en gaat het dood.

slakken eten ook restjes (voer) op en dode blaadjes etc, ze kruipen in de bodem en houden die zo luchtig.
 
De torenslakjes houden de bodem lekker los, zodat er minder kans is op het dichtslibben van deze bodem. Vind ik zelf, met een volle plantenbak, wel gemakkelijk. Nu moet ik niet elke keer, tijdens het wekelijkse onderhoud, zelf door de bodem woelen en dus ook minder losse planten en/of beschadigde wortels.
Ik heb zelf wel een aantal Anatome helena slakken om de populatie een beetje in toom te houden. Alle andere slakken probeer ik zo snel als mogelijk uit mijn bak te krijgen, wat helaas niet altijd meevalt.
 
Daar zit wat in. Nu proberen we of de komkommer-truc of we vangen ze uit als ze tegen de ruiten omhoog klimmen.

Ik heb ook al zitten denken om deze slakken val te kopen.

slakken-aquarium-puntslakken.jpg


Iemand ervaring hiermee?
 
Wel over gehoord, sommigen hebben er ook geen baat bij, slakken kropen ook weer uit de val.
De komkommertruk vind ik zelf erg gelukt, en sommige vissen hebben een knabbel eraan, en ik heb er zo honderden gevangen, deed soms aan 2 eindes van een vork een plak, dat ging dubbel hard.
Maar wel even een week volhouden, als in de avond het licht uit gaat komen ze al.
Voor ik zelf naar bed ging had ik er al weer tientallen uitgehaald.
 
Terug van lang weg geweest...

Ondertussen de bovengenoemde slakkenval gekocht en die werkt prima. Al een hoop van de beesten gevangen, maar we zijn er nog niet vanaf. Zelfs een van de Otocinclusjes zat er ineens in tijdens een weekend dat we weg waren. Die maar gauw bevrijd en weer losgelaten. Gelukkig leefde die nog.

Voor de rest gaat het zijn gangetje. Sinds de zomer leven de vissen nog en het gaat prima. Wel beginnen sommige planten na 2 jaar wat lelijker te worden. De voedingsbodem zal wel uitgewerkt zijn. We hebben er nu van die Easylife meststickjes bij gestoken en hopelijk trekken ze weer wat bij. Straks in de Kerstvakantie gaan we wel wat oude plantjes vervangen door wat nieuwe.

Eigenlijk bevalt de vis bezetting wel goed. Tijdens de vorige winter zijn er wel wat Hengeli's verdwenen, dus we zullen dat schooltje weer terug op sterkte brengen.

Foto's volgen wel weer snel.
 
Een goedemorgen...

Als beloofd, bijgaand wat nieuwe plaatjes.

p1040385k.jpg


^ Hier is de linkerkant van de bak. Daar huizen met name de Hengeli's en het koppeltje Altispinosas.


p1040386k.jpg


^ Dit is de rechtkant. Daar huist meestal de vrijgezelle Altispinosa man. Soms zien we daar ook een paar Otocinclusjes.


p1040384k.jpg


^ Een totaalplaatje.


p1040387k.jpg


^ Wat meer ingezoomd.

Op de laatste foto staat een plant met smalle blaadjes, waarvan het beste vanaf is. We willen die vervangen door en mooi niet te breed plantje wat zo max. 20 cm hoog wordt. Hebben jullie suggesties?

Die stipjes op de ruit zijn puntslakjes. Die slakkenval van JBL werkt goed. Het zijn er al veel minder, dan in het begin van die plaag. Maar we zijn er nog steeds iet van af.

De voedingsbodem is nu ook wel uitgewerkt na zo'n 2 jaar. Dus we hebben van de week wat mestballetjes bij een paar planten gezet. De rode Lotus begint nu weer wat bij te trekken.

Met de dieren gaat het wel goed. De Hengeli's zijn weer op sterkte. We vinden het alleen jammer dat we de Otocinclusjes Vittatus bijna nooit zien. Er zouden er nu 6 moeten zijn. Maar of dat nog zo is? Geen flauw idee.
 
Het is tenslotte bijna Kerstmis. Dus hier nog wat plaatjes. Jullie zien gelijk de nieuwe aanwinsten... een nieuw groepje van 4 Otocinclus vitattus.

Het bestand is nu:
13x Hengeli
3x Diamantgoerami 1m 2v
3x Altispinosa 2m 1v
10x Sterbai
7x Vittatus

Daar laten we het bij. Het is nu vol genoeg. Alleen jammer dat je de Oto-tjes niet zo vaak ziet.

p1040392k.jpg


Een nieuwe Otocinclus verkent het venster.


p1040393k.jpg


Een Altispinosa komt kennis maken.


p1040394k.jpg


De andere kant van de bak.


p1040396k.jpg


Drie verschillende buren.


Wij wensen jullie allemaal fijne Kerstdagen.
 
Mooie vissen hoor, en ik wens jullie ook fijne dagen toe.
 
Leuke visjes,hoop dat alles goed gaat?
 
Een goede avond allemaal.

Ja, ik weet het... We hebben lang niks gepost. Druk met van alles. Werken, golfen (mijn grote zomer hobby), vakantie naar Thailand, etc, etc.

Maar goed, ons aquarium functioneert nog steeds naar behoren. Wel zie je dat sommige planten wat ouder beginnen te worden. Ze worden wat kleiner of groeien niet meer zo hard.
De levende have, of wel de vissen gaan eigenlijk best wel goed. Sinds de laatste keer alleen een stuk of voer Hengeli's verloren. Daarvan zwemmen er nu nog een stuk of 10 rond. Voor de rest zijn er nog een 5-tal Otocynclussen, 3 Diamanten, 3 Altispinosa's en 9 of 10 Sterbai's.

Misschien laat ik die Hengeli's wel "uitsterven" en vervang ze dan later door Cardinalen. Zal het nog een rustig afwachten.De techniek functioneert nog prima. Alle filtersponzen zijn eigenlijk nog nooit vervangen. Ook de 2 bakje Cyrax niet. Wel worden ze regelmatig bij toerbeurt schoongespoeld in afgetapt aquariumwater. Dus alles onder controle.

Hier nog wat plaatjes...
Aq 1.jpg


Aq 2.jpg


Aq 3.jpg



Nou dat was het weer even. Tot gauw.
 
Leuk dat er na een lange tijd terug een update is!
Ondertussen heeft hij wel een mooie snoeibeurt achter de rug zo te zien, met de vorige foto's.

Ziet er goed uit!
 
Hier nog een paar foto's van de bewoners in ons aquariumpje...
20160912_175424.jpg


20160912_175501.jpg


20160912_175517.jpg


20160912_175529.jpg


20160912_175812.jpg


Genomen met mij telefoon, vandaar niet altijd even scherp.
 
Zijn de altispinosus altijd zo flets als op deze foto's? Op de foto's van december vorig jaar zagen ze er een stuk florisanter uit.
 
Zijn de altispinosus altijd zo flets als op deze foto's? Op de foto's van december vorig jaar zagen ze er een stuk florisanter uit.

Nee hoor Ivo. Het ligt aan de foto. Ze zien er nog net zo goed uit en zijn ook lekker levendig. Ik zal volgende keer wel weer mijn camera gebruiken.

Nog een vraagje: Hoe kun je trouwens zien aan het mannetje en/of vrouwtje of de paartijd er aan komt? Dat geldt eigenlijk ook voor de Diamanten.
Bij de Sterbai's kan ik dat ondertussen wel enigszins zien.
 
De legbuis komt dan tevoorschijn (zeker bij de altispinosus).
 
Terug van lang weggeweest. Verschillende oorzaken, maar de gezondheid is de belangrijkste. Ik mag binnenkort een paar keer voor een all-inclusive verblijf naar een ziekenhuis in de buurt.

Het aquarium was ook een beetje verwaarloosd. Wat alg op de bladeren. Planten die wat minder groeien, etc. Ook wat vissterfte van de bewoners van vrijwel het eerste uur.
Intussen zijn we weer begonnen het op orde te krijgen. Twee weken terug een eerste grote schoonmaak gehouden en onlangs weer goed water gewisseld en de waardes gemeten. Die lijken weer als vroeger.

Het visbestand is nu:
3x Diamantgourami - 1xM, 2xV.
3x Hengeli - Deze laat ik uitsterven. Ik ben ze ook een beetje zat.
1x Altispinosa - 1xM. Deze laat ik ook uitsterven.
2x Ramirezi 1xM, 1xV. Lijkt een koppel. Blijft onze favoriet.
6x Otocynclus

Als de Hengeli's en de Altispinosa zijn overleden komt er een mooie school Kardinalen in. De dames willen die graag...

Onze issues zijn nu nog:
We blijven veel last houden van puntslakken. We hebben wel een JBL slakkenval, die best wel goed werkt. Ook vangen we ze regelmatig gewoon uit en voeren we minder dan voor heen maar die rotbeesten lijken niet uit te roeien...
Een aantal bladeren hebben last van een groene aanslag. Lijkt op algen.
Ook is de Rode Lotus gekrompen en niet meer zo rood als vroeger.

Ik mest bij met de root sticks van Easylife en wekelijks de aanbevolen dosis Profito en de dagelijkse aanbevolen dosis EasyCarbo.

Dus aanbevelingen zijn welkom.


20170626_151039 - k.jpg
20170626_151056 - k.jpg
20170626_151105 - k.jpg



Dat was het weer even.
 
Ik ben gelukkig net uit het ziekenhuis.
Maar ik wens je veel beterschap!

Ik zou bij de lotus misschien eens jbl bollen stoppen. Zit veel ijzer in.

Voor de slakken. Koop een stuk of 5 anatome helena. Die maken iedere slakkenplaag ten einde.

Algen is een teken van tekorten. Misschien de profito wat verhogen en meer verspreiden over de week.
 
Goede tips. Ik ga er zeker even naar kijken.
 
Door alle medische beslommeringen, was het aquarium enigszins verwaarloosd. Daar is nu weer verandering in gekomen en goed onderhoud gepleegd. Ook de waterwaardes eens goed gemeten. Die zijn prima in orde met uitzondering van het ijzer niveau. Dus misschien wat meer Profito toevoegen.

Het visbestand is nu:
1x Diamantgourami - 1xM - Deze laat ik uitsterven. Ik vind ze wat te dominant en zal ze tzt vervangen door Honing Gouramis.
2x Hengeli - Deze laat ik uitsterven, omdat ik ze zat ben.
2x Altispinosa - 1xM en 1xV
12x Kardinaal Tetras
7x Otocynclus
10x Corydoras Sterbai


Dan nog een paar plaatjes, omdat jullie dat altijd wel leuk vinden... :)

Een overzicht
6318 1.jpg



De linkerkant
6318 2.jpg



De rechterkant
6318 3.jpg



Zo, dat was het weer even.
 
Een leuke groene bak zo :thumbs:
 
Ziet er leuk uit!


Zou alleen de lotus iets meer naar achteren plaatsen en mischien een zandstrandje maken voor de altispinosa;)
 
Hopelijk laat je ze alleen uitsterven in je bak:D

De bak staat er netjes bij! Gezondheid is het allerbelangrijkste. Fijn dat het beter gaat.
 
Na heel lang niets gepost te hebben, door mijn medische toestand (darm- en tumoren, maar die zijn succesvol operatief verwijderd en de chemotherapie lijkt zijn werk gedaan te hebben), nu wat meer energie om met mijn aquarium te spelen.

We hebben alles weer een grondig gereinigd en gesnoeid. We willen binnenkort ook wat plantjes vervangen, maar ik weet nog niet welke. Bovendien willen we wel wat zwemruimte overhouden. Ook hebben we wel wat last van (draad)alg. Dat moet ik nog weg zien te krijgen, maar dat zit behoorlijk vast aan de achterwant en het hout. Iemand een tip? De waterwaardes zijn gelukkig goed en we hebben ook geen last gehad van overmatige vissterfte. Wel zijn er een paar van de "oudere garde" overleden, maar dat vonder we eigenlijk niet zo erg.

Het bestand is nu:
1x Dwerggourami - 1xM en 2xV
2x Hengeli - Deze laat ik uitsterven, omdat ik ze zat ben.
2x Altispinosa - 1xM en 2xV
15x Kardinaal Tetras
6x Otocynclus
10x Corydoras Sterbai

Dit gaan we voorlopig zo houden. Ook mijn mevrouw en mejuffrouw Pla vinden dit toch wel de mooiste vissen voor onze bak.

20180825_132510.jpg


20180825_132553.jpg


20180827_162721.jpg


20180827_162732.jpg
 

Terug
Bovenaan