Rainforrest 45x60cm Fozzy (Albert)


Verlichting binnen. Skylight PR40. Met de standaard meegeleverde dimmer. En de mossen. Zak Spaghnummos, goed vochtig. En een zakje met Moss mix. Dat wordt schilderen met een papje.


IMG_5856.jpeg
IMG_5857.jpeg
IMG_5858.jpeg
IMG_5859.jpeg
 
Albert leuk om de vorderingen te zien.

Ben zelf ook nog bezig, de bromelia's staan in de bak en gisteren heb ik de klimplant marcgravia el Coca binnen gekregen, zowaar een dure maar belangrijker is dat deze aan gaat slaan het is een plant die niet meteen aanslaat maar wel een uitdaging.
 
Zelf vind ik kaapse viooltjes echt geweldig in terrariums. Mss kende je die plant al mr dacht stel het toch ff voor. Blijven lekker laag en hebben kleurrijke bloemen.

Leuk proces, ziet er al prachtig uit :)
 
Bestelling binnen van Dutch Rana. Paar planten.
Sproeiset en aan verwante artikelen.

Uit mn andere bak een stek van een Orchidee geknipt en op een Liaan gebonden met mos erom heen. Kijken of die het doen wil

1 Begonia Schulzei, 1 Begonia Boerae, 1 Dendrochilum Compactum en 1 Barbosella Cucullata.

IMG_5877.jpeg
IMG_5878.jpeg
 
Een bbay Orca moet nu nog wel willen denk ik;)

Die kleine kikkertjes zijn ook schattig om te zien in al die kleuren.
 
Even stukje statische folie op de zichtzijden. Zie je de kit ook niet meer.
IMG_5889.jpeg
 
Hallo albert

Leuk om de inrichting te volgen, maar waarom weer een water gedeelte, de meeste kikkers waarderen dit niet echt en houden van een bladafval bodem.
 
Hallo albert

Leuk om de inrichting te volgen, maar waarom weer een water gedeelte, de meeste kikkers waarderen dit niet echt en houden van een bladafval bodem.
Nou, ik zie ze in mijn andere bak, met ook een klein waterdeel, de kikkertjes toch geregeld even in het water springen.
Wordt zelfs aangeraden op diverse sites, oa Gifkikkerportaal ook.

Maar ieder mag het op zijn eigen manier invullen. Dit is mijn ervaring: de kikkers vinden het fijn.
 
Klopt een antieke Singer. Erfstuk van mijn oma, heeft ze gekregen toen ze trouwde (rond 1930) van haar werkgever, Jansen en Tilanus te Vriezenveen. Vast bekend bij @benvo
Bekijk bijlage 373810

Die bekendheid komt doordat mijn Moeder zo'n apparaat had, destijds. Er werd behoorlijk gebruik van gemaakt. De tijd toen was duidelijk anders, vervanging in je kleding werd zolang er reparatie of eigen productie mogelijk was uitgesteld.
 
Hoe heb ik dit topic kunnen missen!
Albert, erg leuk zoals je de opbouw dmv foto's laat zien, oa de techniek erachter. Erg leerzaam ook.

Mooi geworden zo! En dat van een bak waar aanvankelijk nogal wat werk aan zat. Had nooit gedacht dat je hem zo op kon knappen dat je er een prachtbak van hebt.
 
bloeiende Bromelia. Heb zojuist wel een verwarmingslamp en houder besteld om er boven te hangen.
De temperatuur komt net boven de 20graden met de Skylight. En een digitale temperatuur/vochtigheidsmeter. Dat afschuwelijk grote geval gaat eruit.


IMG_2955.jpeg
IMG_2956.jpeg
 
Het wordt vanzelf weer warmer Albert, idem bij mij en het gebruik van de skyligt ( 2x) is de temperatuur in de bak net 22 gr. Daar heb ikzelf geen probleem mee, wel als het de aankomende zomer weer naar de 30 of hoger gaat.
 
Dat zou eventueel met een staafverwarmer kunnen mits er een aanvaardbaar aantal liters in de bak aanwezig is John maar is ook weer niet echt aan te bevelen, je krijgt s'nachts
beslagen ruiten en het verdampen van intern water geeft dan weer als nadeel dat de verwarmingsstaaf droog komt te liggen.
Verder ken ikzelf geen ander systeem om het paludarium te verwarmen en is er eigenlijk niet, mits natuurlijk die warmte matten maar dat is ook niks.

De ondergrens van 20 gr, is niet echt slecht hoor, zoals eerder opgemerkt is in de zomer een te hoge temperatuur richting 30 gr, of hoger een groter probleem.
 
Ja die warmte mat heb ik ooit gebruikt in een 60cm met krabjes maar ja dan moet je weet opletten dat de bodem niet te warm wordt dus dat was ook verre van ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Warmtemat, of warmtekabels kan ook. Maar dan wel met thermostaat. Ik geef dan toch de voorkeur aan een lamp op een schakelklok. Geeft extra licht en warmte af.
 
Albert dit is jou foto album en als je het misschien vervelend vindt dat ik hier reageer en mij daar te veel in inmeng laat het weten.
Maar een lamp die warmte en licht uitstraalt wordt erg heet en kan niet zomaar net boven het paludarium geinstalleerd worden, ook niet onder de bovenste glasafdekking en als zodanig in de bak.

Lampen die warmte en licht uitstralen zijn in mijn idee meer voor reptielen die daar onder gaan zitten om zich op te warmen.
probeer enkel maar mee te denken.
 
Albert dit is jou foto album en als je het misschien vervelend vindt dat ik hier reageer en mij daar te veel in inmeng laat het weten.
Maar een lamp die warmte en licht uitstraalt wordt erg heet en kan niet zomaar net boven het paludarium geinstalleerd worden, ook niet onder de bovenste glasafdekking en als zodanig in de bak.

Lampen die warmte en licht uitstralen zijn in mijn idee meer voor reptielen die daar onder gaan zitten om zich op te warmen.
probeer enkel maar mee te denken.
Je mag zoveel reageren als je wenst. Mits het geen onzin en of Gifjes worden.
:)

Boven mn vorige Exo Terra had ik de standaard lampenkap. En daar zat ook een warmtelamp in. Kreeg de temperatuur mooi rond de 25 graden in de bak.

Dit systeem komt er boven te hangen. Dus niet direct op het Benzinegaas, maar er een cm of 5/10 boven. De warmte zal deels ook nuttig zijn voor de beplanting die ook warmere temperaturen kunnen gebruiken,

IMG_2960.jpeg
 
Heel mooi stroompje Albert, blijft ook keurig in die groef lopen.

Al bekend wat je erin gaat houden?
 

Terug
Bovenaan