Wat is er nieuw

Reef@home43

Ik doe met een emmer van 4 liter jaren dus dan is mij dat genoeg.
Ik doe er nu ook al een jaar mee met mijn 4L emmer. Iets lang op de plank laten liggen omdat het dan voordeliger is zie ik weinig voordeel in.
heb aardig wat planken waar al genoeg op ligt, word beetje gek van als dat bewaren ☺️.
Maar voor een grootverbruiker zal het wellicht interessant zijn om een grootverpakking te kopen .
 
Hoe lang doe je daarmee Erwin?
Dat ligt er maar net aan hoe ik het gebruik .
bv. als ik snel water wil , dan loopt het kraanwater rechtstreeks over de di-hars .
Nu met osmose zitten er 2 patronen diy hars achter . Beetje toveren met de slangetjes hoe e.e.a. gebruikt wordt 😊
Een jaar denk ik . Tis altijd wel een gedoe , harsen opvangen , patroon terug vullen , terug in tonnetje opslaan , afvoeren als chem. afval .
 
Ik koop di hars per zak 25 liter , 4 euro/liter .
Das goedkoop!
De navulling voor de ingebouwde (wat zelfs optie dus.. belachelijk eigenlijk) kost 35€ voor de hele cartridge en 25 tot 30€ refill (0.75l). Met een ljter of 800 begon was die al duidelijk aan het verzadigen.. elke 2 weken wissel ik minimaal 200liter, dus dat betekend bijna elke maand een nieuwe (2 bakken+ ato water e.d.)

Deze 4l hars heb ik 35€ meen ik voor betaald, als het begint de slijten ga ik ook eens rond speuren voor iets nog goedkopers, aangezien deze gewoon normaal hervulbaar is (die 0.75l zijn gesealt)
 
Das goedkoop!
Ja daarom 😊
Het werkt ook zeker zo goed, misschien zelfs beter dan degene die ik uit de aquariumzaak in het begin kocht .
Gewoon bij de glazenwassers rondsnuffelen 😉
 
Helaas s de wisselpomp stuk en dreef er iets in osmose… dus even wachten tot morgen..
Wel rondje getest handmatig met salifert en hanna..

Het is namelijk 6 weken terug dat ik de eerst zelf gebrouwde sapjes in de trident heb gestopt.. tijd voor een 0 meting.. zeker omdat ik automatisch laat doseren aan de hand van de waarde die hij meet

Na 6 maanden met zo goed als geen ingrepen:
Kh8.00
Ca 445
Mg 1375

Dus totaaaaaaal geen klagen

No3 9
Po4 0.05

Zonder koolstof of ijzer of andere kunstgrepen
 
Helaas s de wisselpomp stuk en dreef er iets in osmose… dus even wachten tot morgen..
Wel rondje getest handmatig met salifert en hanna..

Het is namelijk 6 weken terug dat ik de eerst zelf gebrouwde sapjes in de trident heb gestopt.. tijd voor een 0 meting.. zeker omdat ik automatisch laat doseren aan de hand van de waarde die hij meet

Na 6 maanden met zo goed als geen ingrepen:
Kh8.00
Ca 445
Mg 1375

Dus totaaaaaaal geen klagen

No3 9
Po4 0.05

Zonder koolstof of ijzer of andere kunstgrepen
Netjes !
 
Ja verbruik ook omhoog. Maargoed catastrofe!!!!

De picasso besloot een andere slaapplek te kiezennonder linker deel van het rif (onder kilo of 35 steen). Dus heeft eerst ee hele bodem omgeploegd daar. Best leik, maar begint nu serieus met het hele rif aan de gang te gaan / midden deel wat er op hing begint naar beneden te vallen…..

Dus ik wilde het terug zetten, maar dat heeft geen nut

Joopie ging dus 20 kilo zand spoelen zodat se bodem wat dikker is, dan kan dat kreng niet meer zo makkelijk onder de steen….

Flikkert de bodem uit de emmer. oVEral zand… dus dat moest snel de bak in…..
nu 1 grote milkshake
6C122D61-88B3-4478-ACF3-B3E3A9F8ECA0.jpeg
 
Nou wat een gedoe zeg en ja je ziet nu weinig meer. Ik zou deze Picasso aan een haakje aan de muur hebben gehangen😉
 
Nou wat een gedoe zeg en ja je ziet nu weinig meer. Ik zou deze Picasso aan een haakje aan de muur hebben gehangen😉
Ik heb 2 kinderen die erg aan hem gehecht zijn, en de xanthurum jaagd op pincet dus dan zou ik 2 grote vissen weg moeten doen..

Ik ga het rif morgen repareren (werk afgezegd)

En dan ga k 2 reefbones zoeken/bestellen, en dan maak ik er wel wat van
 
De picasso besloot een andere slaapplek te kiezennonder linker deel van het rif (onder kilo of 35 steen). Dus heeft eerst ee hele bodem omgeploegd daar.
Heb je jou stenen niet direct op de glasplaat staan dmv vlakke basis stenen? Dan zou het niet uit maken wat die picasso daar doet, eronder komt ie dan niet.
 
Ik heb de stenen ook op het grind geplaatst en niet op de glasplaat. Maar ja ik heb geen bulldozers in de bak die schade kunnen aanrichten.
 
Ik stapel ook alles vanaf het glas en vul dan met zand aan .
Wel balen voor je dat de picasso het er niet mee eens was .
Misschien gaf ie gewoon een waarschuwing dat e.e.a. niet stabiel genoeg was voor de toekomst 😃
Komt allemaal goed .
 
Laatst bewerkt:
Heb je jou stenen niet direct op de glasplaat staan dmv vlakke basis stenen? Dan zou het niet uit maken wat die picasso daar doet, eronder komt ie dan niet.
zeker heb ik dat..
Zo aquaforest plate op t glas. Hij douwt gewoon 25 kilo steen aan de kant.. het is echt ongelovelijk hoe sterk vissen op dit formaat zijn
 
zeker heb ik dat..
Zo aquaforest plate op t glas. Hij douwt gewoon 25 kilo steen aan de kant.. het is echt ongelovelijk hoe sterk vissen op dit formaat zijn
Dan zou ik er wat gewichten ingooien en een bankdruk apparaat 😉.
 
IMG_1028.jpeg

Slechte / snelle foto

Schade lijkt mee te vallen, aleen de groene stylo was wat verslijmt…
 
Gelukkig maar, nu weer ff rust in de tent.
 
Ik weet niet of het komt door die calcium carbonaat waas of iets anders… maar kh verbruik is verdubbeld sinds dit incident
 
Ik weet niet of het komt door die calcium carbonaat waas of iets anders… maar kh verbruik is verdubbeld sinds dit incident
Heb je dit ook manueel gecontroleerd door apart druppeltestje ?
Jij hebt toch continue meting daarvoor ?
 
Heb je dit ook manueel gecontroleerd door apart druppeltestje ?
Jij hebt toch continue meting daarvoor ?
Zeker de trident meet 6x kh per dag

In dit soort gevallen doe ik idd handmatig natesten, beide kwamen overeen, dus somehow is het verbruik ineens toegenomen?

Van 0.3. Naar??
Vandaag 0.4 toegevoegd en zit nu ongeveer 0.32dkh onder wat k gister avond testte
 
Verbruik lijkt gestabiliseerd op 0.65/0.7 dkh per dag

Ik ben op vakantie nog 2 weken dus geen zicht op de bak
 
Altijd spannend als je op vakantie bent.
 
Altijd spannend als je op vakantie bent.
Absoluut maargoed als er een acrotje bleekt oid geen ramp

In mijn directe kring zijn er wat minder prettige zaken aan de hand (scheidingen enzo) dus zijn wat stekkenbakken die leeg moeten.. of waar iig een hoop koraal over is… mogelijk dus volgende maand een serieuze update (heb stiekem al 2 reefbones in de bak gestoken om ruimte te maken😂
 
Mooi uitzicht en nog ruimte genoeg aan het strand.
 
Zou ie niet teruggekomen zijn 😊 2 weken zijn al lang om ...
 
Hahaha
Nee heb er nog een paar dagen aan vast gemaakt.. ook de caravan in spanje achter gelaten en best drukke tijd…

Ook gewoon rustig paar dagen naar nederlandse zee en stranden geweest, voor watersport..
6b2e821b-361e-4c97-aa01-0c108664332e.jpeg
 
Even genieten dus en die caravan kun je de komende weken nog wel ff ophalen :DD
 
Amai , komen die zo snel op tijdens vakantie ?
 
Ja dat kan hard gaan met die krengen en haal je die met een pincet weg? Ik gebruik AiptasiaX.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan