Jones
Well-known member
Deze bak ververs ik wekelijks voor 30% en dan maak ik gelijk de ruitjes en bodem schoon. Dit duurt ongeveer een kwartiertje. Mijn kikkerbak ververs ik wekelijks voor 50% (zijn best flinke vervuilers) en eens per maand maak ik de ruitjes schoon. Dit is wekelijks ongeveer een half uurtje werk. Deze bakken doe ik altijd op dezelfde dag omdat ze naast elkaar staan dus dat is wel zo handig.Patries zei:Ja dat klopt denk ik wel die sluierbakken kosten me toch een tijd pffff.
Hoeveel ververs je doorgaans in een tropische bak? Worden daar de ruiten ook snel vies en bruinalg? Of is dat stukken minder door minder verversen (lees minder leidingwater) en beter biologisch evenwicht?
Mijn guppenkweekbak (160l) ververs ik op maandag en vrijdag voor 40%. Daar ben ik steeds wel een uurtje mee bezig, maar dat komt omdat deze maar 10 cm. van de grond af staat en dus heel langzaam leegloopt.De ruiten hoeven zelden gepoetst te worden.
De garnalenbak volstaat met 1x per week 10% en dat kost max. 10 minuten. In die bak heb ik wel veel aanslag op de ruiten. Geen idee waarom.. Het ligt in ieder geval niet altijd aan veel verversen.
Met de sluierbak ben ik iedere 3 dagen ongeveer 1,5 uur bezig, maar daar gebeuren ook regelmatig andere dingen die weer extra tijd kosten. Zo had Bob Ross gisteren (2 dagen na de laatste verversing) ineens knalrode vinnen. Direct 60% ververst en een paar uur later was het weer weggetrokken.
Hoeveel er ververst moet worden is dus heel erg afhankelijk van de bewoners en hun eisen. In de guppenkweekbak voer ik 4-6x per dag dus dat water vervuilt sneller. Voor een gemiddelde tropische bak volstaat gewoonlijk een verversing van 25 a 30% per week.