Wat is er nieuw

Rio 125 van Jones

Patries zei:
Ja dat klopt denk ik wel die sluierbakken kosten me toch een tijd pffff.

Hoeveel ververs je doorgaans in een tropische bak? Worden daar de ruiten ook snel vies en bruinalg? Of is dat stukken minder door minder verversen (lees minder leidingwater) en beter biologisch evenwicht?
Deze bak ververs ik wekelijks voor 30% en dan maak ik gelijk de ruitjes en bodem schoon. Dit duurt ongeveer een kwartiertje. Mijn kikkerbak ververs ik wekelijks voor 50% (zijn best flinke vervuilers) en eens per maand maak ik de ruitjes schoon. Dit is wekelijks ongeveer een half uurtje werk. Deze bakken doe ik altijd op dezelfde dag omdat ze naast elkaar staan dus dat is wel zo handig.

Mijn guppenkweekbak (160l) ververs ik op maandag en vrijdag voor 40%. Daar ben ik steeds wel een uurtje mee bezig, maar dat komt omdat deze maar 10 cm. van de grond af staat en dus heel langzaam leegloopt.De ruiten hoeven zelden gepoetst te worden.

De garnalenbak volstaat met 1x per week 10% en dat kost max. 10 minuten. In die bak heb ik wel veel aanslag op de ruiten. Geen idee waarom.. Het ligt in ieder geval niet altijd aan veel verversen.

Met de sluierbak ben ik iedere 3 dagen ongeveer 1,5 uur bezig, maar daar gebeuren ook regelmatig andere dingen die weer extra tijd kosten. Zo had Bob Ross gisteren (2 dagen na de laatste verversing) ineens knalrode vinnen. Direct 60% ververst en een paar uur later was het weer weggetrokken.

Hoeveel er ververst moet worden is dus heel erg afhankelijk van de bewoners en hun eisen. In de guppenkweekbak voer ik 4-6x per dag dus dat water vervuilt sneller. Voor een gemiddelde tropische bak volstaat gewoonlijk een verversing van 25 a 30% per week.

Ik heb wat dingetjes veranderd aan de bak. De planten lieten een duidelijk voedingstekort zien (niet zo gek met in totaal 56W t5 boven zo'n bakje, wie verzint die onzin), dus heb ik er wat hoornblad en eikenbladvaren ingedaan tot de Hygroyza aristata zich genoef uitgebreid heeft. Voor schandaal, want dat hoornblad blijft niet mooi aan het oppervlak drijven.

-yWYU_7HIztvOZ_jLu86m555rYaH37Nx.jpeg

De Vallisneria verplaatst naar rechts van het midden omdat de hoek rechts me wat te donker was. Hygrophila salicifolie verwijderd en de groepen Hygrophila difformis en corymbosa siamensis groter gemaakt. De Corydoras vinden het prachtig en zwemmen nu hoog in de bak om de veranderingen te bekijken.

Morgen gaan alle guppen eruit, want die zijn te druk voor de Epiplaty's dageti 'harbel'.

Het boodschappenlijstje voor dit bakje voor de beurs:
- 10 Corydoras pygmaeus
- 6 Epiplatys dageti 'harbel'
- 10 Puntius oligolepis
- 1m/2v Blauwe Platy (Jep, ik probeer het toch met de harbel's omdat Platy's naar mijn ervaring niet specifiek in de bovenlaag vertoeven en minder druk zijn dan bijv. guppen. Werkt het niet dan gaan ze naar een andere bak en eventuele nakweek wordt sowieso verplaatst).
- 2 Asolene spixi

Before I forget, ik heb een Blue Fairy met eitjes gespot 😀

Mooi! 😀

Nog een groene lotus nodig?

~ Ivo

Ik kom om in de groene Lotussen 🙂

Then that's a no. Ga ik verder mensen lastigvallen 😉

Hahaha, prima.

Mooie foto's weer,staat er heel mooi bij ook.
Heb jij dat zand in Breda gehaald?

Thanks, van dichtbij valt het tegen hoor. Gaten in de blaadjes en zo. Hopelijk helpt het dempen van de verlichting.

Dat zand komt van Hornbach Breda inderdaad 🙂

van veraf ziet het er iig superleuk uit zo!

Merci, beiden 🙂

Die grote bos Vallisneria is wel een blikvanger h�. Vind 'm zo veel mooier dan weggestopt in een hoekje.

Jones zei:
Dat zand komt van Hornbach Breda inderdaad 🙂

Goed dat je dat nog ff vermeld want was anders zo naar de Hunkenm�ller in Breda gereden 😀

Heb vanmiddag een zakje of 7 garnalenkies bedekking van Dennerle besteld,is net iets zwaarder.

Hahahahaha, ik zette het er even bij voor anderen. Voordat er gevraagd wordt: "Waar in Breda?" 😉

ja ze zijn echt heel leuk, ik ga op onderzoek uit of mijn bak en verlanglijstje wat ik nu heb geschikt is voor die corys
en wat een leuk filmpje, prachtig om te zien is dat...

Ik heb even vluchtig je album doorgekeken, maar kon niet goed zien of je grind of zand hebt. Corydoras hebben het liefst zand en persoonlijk zou ik ze niet op grind houden. In zand kunnen ze lekker wroeten en ze spoelen er hun kieuwen mee.

Houd er rekening mee dat veel Corydorassoortjes niet graag al te warm zitten. Sterbai is 1 van de uitzonderingen. De meeste anderen zitten prima op 20-23 graden. Als ze warmer zitten zijn ze sneller 'opgebrand' en je wil natuurlijk zo lang mogelijk van je visjes genieten 🙂

owww dat is nou jammer, heb idd grind erin dus dit moet maar niet 🙁

deze gaan van het verlanglijstje af en naar het lijstje van wie weet ooit

dus dan maar veel naar jou foto's kijken want ze zijn toch gewoon echt heel leuk

Jones bedankt voor je uitgebreide uitleg over het verversen van je bakken. Dan ga ik het keukenbakje voorlopig ook maar eens voor 25-30% per week verversen.

@Ivo: Als je een mooie stek van de groene lotus over hebt wil ik hem wel graag van je kopen hoor 😀

Ik was vanmorgen in een dierenwinkel en die man beweerde dat een schoteltje in de bak met zand voldoende was, dan gingen ze daar vaak in, vond het een beetje sneu voor die beestjes dus ik ga het maar niet doen...was wel even verleidelijk moet ik je bekennen...

Zeker verleidelijk 🙂

Corydoras pygmaeus is minder aan de bodem gebonden, dus dat zou eventueel kunnen, maar zand blijft het best. Je bak is toch nog aan het indraaien? Wat let je om de bodem te vervangen? Dan duurt het indraaien wel wat langer, maar ik kan je garanderen dat je verlekkerd naar de Corydoras in winkels en foto-albums blijft kijken tot je alsnog besluit de huidige bodem te vervangen. Dan kan je het beter nu doen 😉

Ja de bak is aan het indraaien en de bodem die ik nu heb vind ik super dus daar moet ik nog even over nadenken, heb nu twee bakken en wie weet komt er ooit nog wel eentje bij en die is dan voor de Corys. Ik geef ze nog niet op hihi

Terug van de beurs 😀

Met 10 Puntius oligolepis, 3 koppels Epiplatys dageti 'harbel', 8 blisters diepvriesvoer voor 10 euro en wat plantjes van een forumlid. Foto's volgen 🙂

Ik heb volgens mij hetzelfde diepvriesvoer 🙂

De nieuwe plantjes, wie weet wat het is mag het zeggen

L7VtYZ0RCVQRtZ1RmpaSgZsqThHNhLkY.jpeg

De bak met de nieuwe plantjes

E. dageti 'harbel'

P. oligolepis

Geen idee,maar dat rood steekt mooi af :thumbs:

Mooie planten, vooral die rode!

Gaaf hoor.
Ik had in mijn gezelschapbak altijd veel moeite om rode planten goed te houden.
Maar ze zijn wel prachtig.

mooie vissenstelling heb je daar
je cory-bakje met een scharrelbodem ziet er supper uit

Bedankt voor de leuke reacties!

Er is een probleempje opgedoken. De P. oligolepis zien de E. dageti 'harbel' aan voor soortgenoten en proberen ze te verleiden. Dit wordt niet gewaardeerd door de dageti's die op hun rust gesteld zijn.

Daarbij is er nog een esthetisch probleem. De Cory's, oligolepis en dageti's zijn allen grijs met zwart. De oligolepis zwemmen door de dageti's heen en van een afstandje zie je niet in 1 oogopslag naar welke soort je zit te kijken. Het geeft een rommelige indruk.

Nu houd ik van visjes met subtiele kleuren, maar dit werkt niet. Ik zal een filmpje maken om het te laten zien.

Het plan is nu om voor de P. oligolepis (die echt schitterend zijn, zowel qua uiterlijk als qua gedrag) een 80 cm. bak op te starten. Dat ga ik gelijk vandaag maar even doen, want er staat hier nog een 80 cm. bak leeg.

Ik ben wel ontzettend blij met mijn nieuwe aanwinsten, ook al passen ze niet bij elkaar 😀. Ze zijn zo mooi! En zaterdagavond werd er al een hoop gepronkt naar soortgenoten, zowel door de dageti's als de oligolepis en daar zijn ze sindsdien niet mee gestopt 🙂.

triple zei:
mooie vissenstelling heb je daar
je cory-bakje met een scharrelbodem ziet er supper uit
De Cory's vinden het fantastisch! Ik zag er gisteren nog 1 met z'n snuit helemaal in het zand duiken 😀

Wacht het gewoon even af. wat jij beschrijft is gewoon wat stress gedrag van de oligolepis wat met een week over is. En naar mate de oligolepis ouder word worden ze veel mooier van kleur. Wel is de verhiuding 2n/8v wat ongelukkig maar ik weet dat je daar ook niet blij mee bent.

Wel leuk dat dit soortje wat al jaren niet meer populair was. Langzaam weer in de belangestelling komt.

Xgh8bf-NIZ-E8j4tHMwO1ctelm7oni-m.jpeg

Ik vind ze schitterend. 1 van de mannetjes is al mooi donker met rode vinnetjes. De andere is herkenbaar als mannetje, maar nog niet zo mooi als de andere. Ook de vrouwtjes zijn schitterend. De schubben glanzen heel mooi.

De mannetjes verleiden steeds een vrouwtje tot in de planten en draaien dan hun lichaam om haar lichaam (om er eitjes uit te persen?), net zoals dat bij Betta's gaat. Dit doen ze bij de dageti's ook en die snappen er niks van :').

Ik vind het niet erg om een aparte bak voor ze op te starten. Ze zijn het waard en zo komen beide soorten het mooist tot hun recht. De visjes lijken qua kleur teveel op elkaar.

De bak wordt gewoon ingedraaid dus het gedrag kan ik nog een tijdje aankijken voor de visjes overgaan.

Diegene die goed laat zien dat hij een man is, is het dominanste mannetje. Ik raad je aan om nog 4 mannen erbij te zoeken.

Ik weet zelf een goede winkel (waar we het per pb weleens over hebben gehad) die er momenteel heel wat heeft zitten. (eigen import). Helaas is het wat ver voor je.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan