Wat is er nieuw

Shin Mao 85 liter zeewateraquarium en Reefer 170 Deluxe (Jessicapilon)

Jes moet daar veel doen blijkbaar foto's maken , Led in elkaar steken , afschuimer enz.

Die kerel is stiekem toch handiger dan dat hij ons steeds laat geloven! :juggle: 😀

Jes moet daar veel doen blijkbaar foto's maken , Led in elkaar steken , afschuimer enz.

Ja want hadden er een beetje op gerekend dat jij dit zou doen in het weekend😛

Mooi bakkie hoor Johnn.

Led brandt nu vanwege de indraai nog even op 50% met alle kleuren maar dat moeten we nog aanpassen met de software de komende tijd.

Die kerel is stiekem toch handiger dan dat hij ons steeds laat geloven! :juggle: 😀
dan heeft John het begrepen 😀😀
Led brandt nu vanwege de indraai nog even op 50% met alle kleuren maar dat moeten we nog aanpassen met de software de komende tijd.
aardige hoogte zon boven de bak John
wek handig kan de kamer lamp uit blijven :)k😀

Nou alles draait dus nu kwestie van afstellen van de afschuimer maar die moet eerst even indraaien. En we hebben het droog gehouden in de woonkamer😀😀

Yes! Je hebt het voor elkaar!

En weer een stap verder :thumbs:

We hebben toch ook nooit getwijfeld aan John zijn capaciteiten toch?

Strak hoor, John! Ben benieuwd wat je er weer van maakt.

Maar John. Heb ik nu begrepen dat deze bak niet op de plaats van de oude zeebak komt?

Laat je de oude dan niet gewwon staan. Heb je dubbel zout.

Haha, ja en dan weer allemaal bewoners en koralen kopen. Nee die gaan over en de oude bak gaat echt plaatsmaken want anders mag ik wel iemand in dienst nemen voor het onderhoud van alle bakken😉

Knappe bak!!

Kan je bij zout eigenlijk ook je filter enten met materiaal uit een draaiende bak om de opstart wat te versnellen of helpt dit niet?

Edit: stel dat jij nu je andere bak compleet had overgezet (stenen, koralen, water en filtermateriaal) zou je dan sneller een stabiele bak hebben met minder opstartperikelen of krijg je dan eerder dode koralen en drijvende vissen? 😉

Veel plezier en succes met het indraaien alleszins.

Ik heb niet echt een filter maar levend steen en de afschuimer en je kan een goed stuk levend steen uit een ingedraaide bak inzetten om sneller een bacteriecultuur te verkrijgen.
Als ik al het steen zou hebben overgezet dan zou ik 8 kilo hebben overgezet terwijl ik rond de 16-17 kilo nodig heb waardoor waarschijnlijk er weer verkeerde waarden zouden ontstaan met alle gevolgen van dien.
Vandaar dat ik nu nieuw levend steen heb gekocht en dat lekker de eerste tijd laat indraaien.

goed bezig John en geen zwembad op de vloer :thumbs: bij het installeren van de afschuimer lees ik
wel zonde dat je geen oud materiaal over kunt zetten voor de opstart
maar beter het zekere voor het onzekere :thumbs:

Zo is dat Jaap en ik heb er geen haast mee verder en daarbij weet je dat zout meer geduld vraagt dan zoet😉

Ik heb niet echt een filter maar levend steen en de afschuimer en je kan een goed stuk levend steen uit een ingedraaide bak inzetten om sneller een bacteriecultuur te verkrijgen.
Als ik al het steen zou hebben overgezet dan zou ik 8 kilo hebben overgezet terwijl ik rond de 16-17 kilo nodig heb waardoor waarschijnlijk er weer verkeerde waarden zouden ontstaan met alle gevolgen van dien.
Vandaar dat ik nu nieuw levend steen heb gekocht en dat lekker de eerste tijd laat indraaien.

Ahzo, bedankt voor de verduidelijking.

Maar als ik dan toch even mijn redenering verder zet bedenk ik het volgende:
Mocht je in de maanden voor de aanschaf je levend steen al gekocht hebben om in je draaiende bak in te draaien was het wel een optie?
Dan zou je een opstartperiode met algen en onvoldoende bacteriën kunnen vermijden door vanaf dag 1 de nodige stenen en je water over te zetten?
In principe zou dit dan veilig zijn voor koralen en bewoners en zou de bak direct stabiel kunnen zijn?

Ik vraag me dat oa af omdat ik een paar keer fragmenten zag van (ik denk) Tanked en daar leek het wel alsof er eigenlijk geen indraaiperiode werd toegepast.
Ik stopte met kijken toen ze net na het vullen (water en nepkoraal) de 'eigenaar' er bij haalden en één voor één de vissen toevoegden terwijl ze er wat uitleg bij gaven.
De eerste vis werd aangekondigd als 'de blikvanger', een moeilijk te krijgen en dus dure/zeldzame vis.

Ze voegden de vis toe, hij zwom even zeer snel en paniekerig rond en terwijl ze de volgende vis bespraken zag je op de achtergrond de exclusieve vis naar de bodem dwarrelen als een dood blad.
Hij lag gedurende meerdere minuten vooraan in de bak, op de zij en hevig ademend, terwijl de enthousiaste liefhebbers maar vissen bleven toevoegen en blijkbaar niets merkten...
Dan greep de regisseur in denk ik en hebben ze even pauze ingelast om de vis in de vuilbak te smijten vermoed ik want plots was hij nergens meer te bespeuren... 🙁:stom:😀😀

Hebben die gasten een 'strategie'? Bvb door ingedraaide stenen of zo.
Of smijten ze er gewoon wat vissen in voor de show zonder te denken aan de gevolgen?

Mocht je in de maanden voor de aanschaf je levend steen al gekocht hebben om in je draaiende bak in te draaien was het wel een optie?

Zou theoretisch kunnen maar ja met nieuw levend steen breng je ook weer vrij veel vuil in wat de ingedraaide stenen misschien niet aankunnen en met een bak van 85 liter heb je eigenlijk geen ruimte om extra stenen in te brengen want daar past net de 8 kilo in die ik nodig had in die bak. Ik zal Erwin eens vragen hoe ze dat bij Tanked doen.

Maar als ik dan toch even mijn redenering verder zet bedenk ik het volgende:
Inderdaad. net als bij zoetwater kun je een indraaiperiode overslaan door filtermedia (of in dit geval steen) toe te voegen die al ingedraaid is.

Ik vraag me dat oa af omdat ik een paar keer fragmenten zag van (ik denk) Tanked en daar leek het wel alsof er eigenlijk geen indraaiperiode werd toegepast.
Er wordt bij Tanked inderdaad geen indraaiperiode toegepast. Ze voegen een of ander spul toe aan het water, en misschien gooien ze wel ingedraaide media in de sump.

Als je dat programma bekeken hebt, dan weet je eigenlijk meteen dat zij met decoratie werken wat ze zelf maken en in een coating zetten 😉
Levend zand gebruiken ze, en daar is ook al 90% van dood want het kan niet ademen in een vacuum getrokken zak 😀
Natuurlijk zeewater gebruiken en dat heeft wel wat bacteriestammen maar door hun decoratie blijft er niks in de stenen zitten waardoor dat water snel sterft, evenals de vis....... mits ze iedere twee dagen goed verversen kan het met een alleen vissenbak. Zodra je levende lagere dieren (koralen) in gaat brengen is dit een no go.

Je kan best met levend steen wat al eerder gekocht is werken, enja je piek zal misschien iets minder zijn maar vele bacteriestammen sterven af omdat er nog geen evenwicht is, hierdoor ontstaan de algen toch wel.... ook als je pas na een tijdje dat steen in een andere bak plaatst.

Het programma is leuk om naar te kijken maar hun manier van met levende dieren omgaan is ronduit belachelijk, typische amerikanen all for showbusiness.

Zou theoretisch kunnen maar ja met nieuw levend steen breng je ook weer vrij veel vuil in wat de ingedraaide stenen misschien niet aankunnen en met een bak van 85 liter heb je eigenlijk geen ruimte om extra stenen in te brengen want daar past net de 8 kilo in die ik nodig had in die bak.

Thanks!
Ik snap compleet waarom je het op de 'normale' aanpakt, hoor. Lijkt me veiliger en haast is nergens voor nodig in jouw geval.
Ik vroeg het me inderdaad meer af met het "Tanked verhaal" in mijn achterhoofd.
Maar alleszins kan het eigenlijk ook in andere gevallen handig zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand een nieuwe bak koopt (al dan niet groter) en er geen plaats is voor een extra bak in huis tijdens de indraai. Misschien dat je dan door goede planning en voorbereiding ook een doorstart kan doen zonder veel gevolgen...

Ik zal Erwin eens vragen hoe ze dat bij Tanked doen.

Cheers!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Ik kan er nooit lang naar blijven kijken, enerzijds door de zeer Amerikaanse aanpak maar ook omdat ik snel de indruk krijg dat die gasten eigenlijk weinig tot geen rekening houden met zaken als indraaien, balans en de noodzaak aan bacteriële werking.

Nepkoraal erin, water erbij en hupla visjes toevoegen, hoe meer ineens hoe beter!
Dan een paar plaatjes schieten, wat blabla en spektakel en vervolgens snel wegwezen voordat de bom barst lijkt eigenlijk de gevolgde strategie...
:S
Maar misschien vergis ik me hoor, ik hou het meestal niet lang genoeg vol dus misschien miste ik toevallig steeds een cruciaal deel door weg te zappen.... 😉

Inderdaad. net als bij zoetwater kun je een indraaiperiode overslaan door filtermedia (of in dit geval steen) toe te voegen die al ingedraaid is.

Er wordt bij Tanked inderdaad geen indraaiperiode toegepast. Ze voegen een of ander spul toe aan het water, en misschien gooien ze wel ingedraaide media in de sump.

Zie je post nu pas!
Ook bedankt voor de toelichting.
En wat denk jij dan over de Tanked-aanpak? Dat moet toch meestal slecht aflopen? Het zijn veelal ook nog zeer grote bakken en de keren dat ik het zag leken de 'eigenaars' eigenlijk vrij onwetend: weinig kennis en volgens mij amper interesse/tijd en niet in staat om de geleverde bakken stabiel te krijgen.
Of misschien worden de vissen enkel voor de show toegevoegd en wordt de bak na de opname weer leeggehaald en met hulp van Tanked-personeel ingedraaid en onderhouden, dat kan natuurlijk ook...

Zie je post nu pas!
Ook bedankt voor de toelichting.
En wat denk jij dan over de Tanked-aanpak? Dat moet toch meestal slecht aflopen? Het zijn veelal ook nog zeer grote bakken en de keren dat ik het zag leken de 'eigenaars' eigenlijk vrij onwetend: weinig kennis en volgens mij amper interesse/tijd en niet in staat om de geleverde bakken stabiel te krijgen.
Of misschien worden de vissen enkel voor de show toegevoegd en wordt de bak na de opname weer leeggehaald en met hulp van Tanked-personeel ingedraaid en onderhouden, dat kan natuurlijk ook...
Er is een man op YouTube, Roman Atwood, die een bak van tanked heeft. De bak wordt daar gewoon geplaatst, en niet leeggehaald. De meeste vissen leven bij hem na een jaar of twee nog wel. Al heeft Roman meerdere rifbakken gehad die hij zelf verzorgde, en nu heeft hij er nog steeds een van 1200 liter, naast de Tanked bak, die hij wel door iemand laat onderhouden, maar ik weet niet wie dat doet.

Er is een man op YouTube, Roman Atwood, die een bak van tanked heeft. De bak wordt daar gewoon geplaatst, en niet leeggehaald. De meeste vissen leven bij hem na een jaar of twee nog wel. Al heeft Roman meerdere rifbakken gehad die hij zelf verzorgde, en nu heeft hij er nog steeds een van 1200 liter, naast de Tanked bak, die hij wel door iemand laat onderhouden, maar ik weet niet wie dat doet.

Ik vrees meer en meer dat ik het (ter)echt een Amerikaans k*tprogramma vind... :stom:
😀😀

En nu stop ik met je topic te kapen, John!
Meer foto's van je strakke reefer bitte!
snel snel snel!!!!

Als je dat programma bekeken hebt, dan weet je eigenlijk meteen dat zij met decoratie werken wat ze zelf maken en in een coating zetten 😉
Levend zand gebruiken ze, en daar is ook al 90% van dood want het kan niet ademen in een vacuum getrokken zak 😀
Natuurlijk zeewater gebruiken en dat heeft wel wat bacteriestammen maar door hun decoratie blijft er niks in de stenen zitten waardoor dat water snel sterft, evenals de vis....... mits ze iedere twee dagen goed verversen kan het met een alleen vissenbak. Zodra je levende lagere dieren (koralen) in gaat brengen is dit een no go.

Je kan best met levend steen wat al eerder gekocht is werken, enja je piek zal misschien iets minder zijn maar vele bacteriestammen sterven af omdat er nog geen evenwicht is, hierdoor ontstaan de algen toch wel.... ook als je pas na een tijdje dat steen in een andere bak plaatst.

Het programma is leuk om naar te kijken maar hun manier van met levende dieren omgaan is ronduit belachelijk, typische amerikanen all for showbusiness.

Ik had je post gemist tussen de andere.
Thanks!
Duidelijk omtrent de overzetting van levend steen naar een andere bak!

Tja, die wansmakelijke nepdecoratie was me elke keer opgevallen en het trauma is me bijgebleven! 😉
Het blijven toch echte douchebags, die mannen!
Dus opnieuw en voor het laatst hetzelfde besluit als hierboven:
Those f*ing Mericans, no shame, no style!
Alles voor de show zoals je zegt.
Trump suits them, fits like a glove!!

Je nieuwe bak ziet er al prachtig uit! Ik blijf het bijzonder mooi vinden die zeebakken. Heel veel succes met het indraaien en ik ga het zeker volgen.

Nou sinds gisteravond begint de afschuimer zn werk te doen gelukkig dus dat valt al weer niet tegen zo snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan