Wat is er nieuw

Shin Mao 85 liter zeewateraquarium en Reefer 170 Deluxe (Jessicapilon)

Nou onze Reefer 170 Deluxe is binnen bij de lfs en deze brengen ze na de beurs en dan kunnen we ruimte maken en de bak gaan opstarten.

Hoe ga je de techniek doen, zoals RoelHG?

Ja dan gaat dat helemaal goedkomen en dan kan ik denk ik rond 2043 opstarten😀😀. Nee de bak is compleet met led en ik koop waarschijnlijk de Deltec sc 1351 erbij als afschuimer en dan gaat het draaien.

Zet je alles wat je nu hebt over en ga je wat uitbreiden?

Gaaf, John! Ben benieuwd wat jullie er van maken, zal ongetwijfeld weer een mooi bak worden.

We gaan met nieuw steen opstarten want het huidige moet in de huidige bak blijven natuurlijk en daar zitten de koralen ook op. Als de nieuwe eenmaal is ingedraaid gaan de bewoners en koralen langzaam over en dan gaat de oude bak de deur uit.
In de huidige zit 8 kilo sten en dat wordt in de nieuwe zo rond de 16 kilo en er zullen een paar koralen bijkomen maar de huidige bak staat eigenlijk te vold dus we hebben er al 12 of 13. Bewoners gaan natuurlijk ook mee en dan komen er een aantal nieuwe visjes in al weten we nog niet welke maar daar hebben we nog wel even de tijd voor.

Alvast veel succes John en Jessica !!!

Dank je Stefan en er moet het nodige voor verhuisd worden met alle bakken hier dus dat is best wel wat werk. Pas als de nieuwe is ingedraaid kan alles over dus de nieuwe komt op een tijdelijk plek te staan totdat alles over kan en hij zn vaste plaats kan krijgen. De oude kunnen we namelijk nergens anders zolang plaatsen.
Dus het is even behelpen tot de bak is ingedraaid.

Ja dan gaat dat helemaal goedkomen en dan kan ik denk ik rond 2043 opstarten😀😀. Nee de bak is compleet met led en ik koop waarschijnlijk de Deltec sc 1351 erbij als afschuimer en dan gaat het draaien.

En de eco drift ligt hier nog klaar.

Dank je Stefan en er moet het nodige voor verhuisd worden met alle bakken hier dus dat is best wel wat werk. Pas als de nieuwe is ingedraaid kan alles over dus de nieuwe komt op een tijdelijk plek te staan totdat alles over kan en hij zn vaste plaats kan krijgen. De oude kunnen we namelijk nergens anders zolang plaatsen.
Dus het is even behelpen tot de bak is ingedraaid.

Hoe wil je de nieuwe dan gaan verplaatsen als deze helemaal klaar is??

Hoe wil je de nieuwe dan gaan verplaatsen als deze helemaal klaar is??
Ik snap zijn probleem eigenlijk niet op 18 november halen we alle andere bakjes daar weg dus ruimte zat ineens 😀

Die komt eerst op 2 meter van de eigenlijke plek en als die is ingedraaid doen we de stenen even in een emmer en het water in 18 emmers en dan tillen we hem op de plek en gaan de stenen en het water terug. Dat is wel te doen en daarna gaan de koralen en de bewoners dus over.
Het komt doordat de oude bak op een dressoir staat met een Aqua 65 en de oude moet eerst blijven draaien maar voor dat dressoir is nergens in de kamer nu plaats, Dus als de nieuwe bak is ingedraaid en alles over kan naar de nieuwe bak dan kan de oude worden gedemonteerd en kan het dressoir pas weg.
Tja, dat heb je met een aantal bakken in je kamer😀😀

Ik snap zijn probleem eigenlijk niet op 18 november halen we alle andere bakjes daar weg dus ruimte zat ineens 😀

Ik geef je wel een seintje als we de bak op de plek getild moeten hebben. Dan krijg je ook nog een kop koffie van me😛

Is een leuke bak geworden! Als ik je topic doorlees krijg ik nu en dan ook zin in zout, interessant om je eerste zoutwaterstapjes te volgen alvast!

Ik ben ook fan van je strategie:
Mocht ik ooit de stap wagen zou ik net als jou met een klein bakje starten om ervaring op te doen en om te bepalen hoe leuk ik het vind.
Blijkbaar vind jij het alleszins zeer leuk gezien de nieuwe aanschaf!
Met de reefer wordt je in één klap "een échte zeeman"! :thumbs:

Ik vraag me persoonlijk al een tijdje af hoe ecologisch een zoutwaterbak eigenlijk is of kan zijn:
Wanneer je levend steen gebruikt vanwaar komt dat dan exact? Wordt dat 'gekweekt' of wordt dat (hoofdzakelijk) geoogst uit de zee eigenlijk?
En een beetje een vergelijkbare vraag ivm de koralen. Worden alle koralen gekweekt tegenwoordig of wordt er ook nog veel koraal uit de zee 'geroofd' (al dan niet legaal)?
En wat mbt zoutwatervissen? Wat is de verhouding kweek/wildvang bij zeevissen eigenlijk?

Ja de reden is eigenlijk dat je wat meer soorten vissen kan plaatsen en de keuze groter is met deze hoeveelheid aan water. Zover ik weet worden veel koralen gekweekt inderdaad.Op de andere vragen durf ik geen antwoord te geven al weet ik wel dat mijn sten bij Indonesie wegkomt.

Zover ik weet worden veel koralen gekweekt inderdaad.Op de andere vragen durf ik geen antwoord te geven al weet ik wel dat mijn sten bij Indonesie wegkomt.

Oké, alvast bedankt voor het antwoord, misschien dat er nog andere zoute jongens de vragen lezen en eventueel kunnen beantwoorden.

Er bestaat ongetwijfeld misbruik in de handel waardoor er plundering van natuurlijke wilde koralen/visbestanden plaatsvindt puur voor de bevoorrading van aquaria. Maar ik vraag me af of het ook anders kan en gebeurt en in hoeverre je dit als hobbyist kan controleren.

Is er bvb zoiets als een label dat garant staat voor 'ecologisch verantwoord' en/of gekweekte koralen? En wat is de verhouding gekweekt tov 'wild' koraal in de handel?

Kan levend steen getraceerd worden? Hoeveel procent van dit levend steen wordt uit de natuur 'geroofd'?

Hehe, ik stel me veel vragen blijkbaar... Kan beter zelf eens op zoek gaan naar antwoorden eigenlijk. :sorry:
Neemt niet weg dat ik graag de reacties hoor van anderen met zeebakken...

Vragen mag je altijd hoor en een ander mag natuurlijk best reageren. Zelf ben ik ook nog maar sinds 8 maanden met zeewater bezig dus ja dan moeten we nog een boel ook leren😉

Zelf ben ik ook nog maar sinds 8 maanden met zeewater bezig dus ja dan moeten we nog een boel ook leren😉

Dat is ergens wel bemoedigend! Als ik zie waar je ondertussen al staat en hoe je bakje is geëvolueerd in die relatief korte tijd! :r

Zeewater is sowieso een pak duurder en bewerkelijker dan zoet water, zeker wanneer je van nul start, wat het een hele uitdaging maakt!
Maar voor mij persoonlijk is het ecologische aspect cruciaal.
Sommige koralen en zeevissen vind ik echt formidabel waardoor sommige zeebakken wel "the next level" lijken! Ik was onlangs toevallig in een groothandel van koraal en zoutwatervissen en keek letterlijk mijn ogen uit.
Maar bij heel veel van de koralen en vissen in de bakken vroeg ik me automatisch af waar ze vandaan kwamen en in hoeverre dit een 'verantwoorde' oorsprong was...
Helaas geen verkoper kunnen aanspreken aangezien het eigenlijk geen winkel voor particulieren was en ik er eigenlijk niet hoorde te zijn... :engel:

Zag vandaag bij de lfs een filmpje van net zo'n giga zeebak als Erwin heeft alleen die gast laat het door de lfs onderhouden.
Was wel een prachtbak trouwens

Misschien kun je daar anders een topic over openen want er zijn vast kenners hier die zoiets wel weten.

De kast zit in elkaar na 3 uur rommelen en de bak staat erop. Straks misschien de techniek doen en anders morgen want ik heb blauwe knieen van op de grond zitten met die kast.

IMG_20171201_123506_resized_20171201_123809076.jpg

'Hard gewerkt John, mooi geheel ook samen!

Een strak geheel John.
(vraagt om een eigen topic)

Mooie set, man! Veel succes ermee 🙂

De kast zit in elkaar na 3 uur rommelen en de bak staat erop. Straks misschien de techniek doen en anders morgen want ik heb blauwe knieen van op de grond zitten met die kast.
zon kast pleegt men normaal op de keuken tafel in elkaar te zetten John
spaart de rug en knieën😀😀
wel een strak kastje zo😀

Leuke bak John!

Maar, blijft het daar staan? Want ik zie 2 stopcontacten achter de bak, en zoutwater en elektriciteit gaan niet goed samen... Of, eigenlijk, ze gaan te goed samen...

Het is de bedoeling dat hij daar blijft staan want we wilden hem eerst na het indraaien verplaatsen maar het geheel is eigenlijk niet te tillen, ook al is de bak leeg, en hier staat hij gelet op de kids ook veilig.
Bij de oude hebben we nu ook een doos met 6 achter de bak op de kast liggen.

Ik heb net de Hydra 26 HD even bekeken maar ook daar moet ik nog mee knutselen en kan geen video vinden van het nieuwste model dat wij hebben. Anders mandag maar even bij WJ langs voor zijn tips want het monteren schijnt lastiger te zijn dan ik dacht😀.
Stene zitten in de bak met en stromingspomp dus morgen verder met de afschuimer en het afvullen.

Misschien kun je een plastic kapje over het contact doen, om het zo af te schermen.

Gaaf John!!
Wel een beetje opschieten, kunnen we de volgende update zien!😛

blauwe knieen van op de grond zitten met die kast.
Daarvoor het je van die matjes, kun je je knieën op laten rusten 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan