Wat is er nieuw

Shin Mao 85 liter zeewateraquarium en Reefer 170 Deluxe (Jessicapilon)

Mooie foto John van het koraaltje en van het aquarium .

Prachtig mooi John!

Ja deze was ook in de aanbieding voor 7,50 en daarom ook maar gekocht voor de nieuwe bak alvast. Deze raakt wat te vol met koraaltjes nu maar ja voor dat geld.........😀😀

Nee voor dat geld kan je het zelf niet opvissen aan de kust van Australië 😉

Ja dat klopt Daan. De koralen zijn ook best gevoelig dus de nieuwe moet eerst goed indraaien en dar komt een dubbele hoeveelheid aan steen in. Deze 8 kilo is te weinig voor een bak van 170 liter. Daar komt zo n 18 kilo in en dat moet wel allemaal goed zijn ingedraaid. Ik heb ook geen haast dus wacht liever wat langer voordat ik alles overzet dan dat ik te snel ben. Gelukkig ben ik een erg geduldig type:juggle:
18 kg is misschien een beetje overdreven. 17 zou theoretisch gezien genoeg moeten zijn, en dat als je geen siporax gebruikt in de sump.

Zou siporax dan niet juist een tikkende tijdbom worden met bv nitraat? Ik heb geen ervaring verder met Siporax dus.

Zou siporax dan niet juist een tikkende tijdbom worden met bv nitraat? Ik heb geen ervaring verder met Siporax dus.

Dat was toch niet siporax maar zo'n speciaal soort steen die ineens ging afgeven? Hoe heet dat ook al weer

Ik bedoelde meer dat de porien verstopt kunnen gaan zitten en misschien stoffen gaan afgeven. Steen zegt me zo niets😉

Ik bedoelde meer dat de porien verstopt kunnen gaan zitten en misschien stoffen gaan afgeven. Steen zegt me zo niets😉

Oh haha zo, nee er is van dat vulkanische spul dat eenmaal vol gaat afgeven, zeoliet was het

Onderhoud is wel belangrijk. Gewoon af en toe afspoelen in aquariumwater. Met een sump is het gelukkig heel makkelijk, je hoeft alleen tijdens een waterwissel het zakje uit de sump te halen, even snel afspoelen in het water dat je uit het aquarium hebt gehaald, en klaar is kees 🙂

Ik zou daar niet van wakker liggen , ik heb het ook in de sump liggen , niet gek veel , is een mooie plaats voor wat klein spul in te herbergen zonder dat ze doorspoelen .

Ik heb zelfs een nitraatfabriek erbij gezet , een zandwervelbedfilter , ben benieuwd wat die gaat doen .

Voor wat betreft je doorstart over een tijdje , waarom koop je het steen nu al niet en laat dit in een ton indraaien , zet er een afschuimer op , en op tijd water verversen .
Dan kan je straks gewoon in 1 keer door . Zo heb je ook veel minder kans op algengroei op je nieuw steen , dat heb je in die tijd zo arm getrokken in de ton .

Erwin,
Je hebt misschien gelijk maar zo n grote ton heb ik niet staan en ook nog geen afschuimer aangezien die met de bak meekomt. Maar over 2,5 week komt de bak en ik heb geen haast.

Nu wil de eerste tijd niemand meer horen😀😀

Bekijk bijlage 84386

Je hebt een hele mooie verzameling John.

Ik neem aan dat je het nu ook meer aan het verzamelen bent voor de nieuwe zeebak. Want ik vind het nu meer een verzameling lijken, dan een natuurlijke compositie.

Gelukkig zwemmen die koralen niet weg, dus de foto’s staan erg snel online.

Erwin,
Je hebt misschien gelijk maar zo n grote ton heb ik niet staan en ook nog geen afschuimer aangezien die met de bak meekomt. Maar over 2,5 week komt de bak en ik heb geen haast.
Ik dacht dat bij de deluxe versie ook geen afschuimer zat. Of heeft Frits een eigen pakket met afschuimer?

Erwin,

Als het nog maar dik 2 weken duurt inderdaad niet aan beginnen , als je het op die tonmanier zou doen zeker 4-6 weken aanhouden in den donkere .

Ik dacht dat bij de deluxe versie ook geen afschuimer zat. Of heeft Frits een eigen pakket met afschuimer?

Nee die koop ik er los bij hoor want die zit er inderdaad niet bij.

Je hebt een hele mooie verzameling John.

Ik neem aan dat je het nu ook meer aan het verzamelen bent voor de nieuwe zeebak. Want ik vind het nu meer een verzameling lijken, dan een natuurlijke compositie.

Gelukkig zwemmen die koralen niet weg, dus de foto’s staan erg snel online.

Ja er staan nu teveel in maar ja heb er inderdaad in de aanbieding wat bij kunnen kopen en dat met name met het oog op de grotere bak.

Oh haha zo, nee er is van dat vulkanische spul dat eenmaal vol gaat afgeven, zeoliet was het

Dat heb je toch mis hoor , zeolieten worden ook in zeewater gebruikt . Alleen is de werking anders .

Dat heb je toch mis hoor , zeolieten worden ook in zeewater gebruikt . Alleen is de werking anders .

Dat zal wel, want zeolieten nemen stoffen op uit het water. Alleen met zout kun je die stoffen weer uit het zeoliet halen.

In zeewater zal het daarom gebruikt worden voor de poriën. En niet zozeer voor de absobtie.

Ja , precies , medium voor bacterien .
Hierbij is wel belangrijk dat je de goede zeolieten gebruikt , daar zit nogal verschil in .
Voor zoetwater klopt je redenering wel .

Nou ik heb wat her en der gelezen en denk toch maar weer levendsteen te nemen voor de opstart want dat RRR moet niet zo goed zijn en dan is de indraaiperiode heel lang met zelfs kans erop dat je nooit echt alle nodige bacterien in je bak krijgt.
De huidige is ook opgestart met levendsteen namelijk.

Nou ik heb wat her en der gelezen en denk toch maar weer levendsteen te nemen voor de opstart want dat RRR moet niet zo goed zijn en dan is de indraaiperiode heel lang met zelfs kans erop dat je nooit echt alle nodige bacterien in je bak krijgt.
De huidige is ook opgestart met levendsteen namelijk.

En is deels ook een optie? Ik weet niet of dat nepsteen beter te scapen is??

Ja ik las dat minimaal 2/3 echt levend steen het beste dus het zou kunnen inderdaad. Of dat RRR beter te scapen is durf ik niet te zeggen want ik heb er geen ervaring mee nog.

Veel hangt ook af van de kwaliteit van het levend steen.

Het is wel makkelijker om koralen te plaatsen op het RRR . Dat is een en al gat .
Dat heb je veel minder met levend steen , daar moet je ze er meer bovenop plakken .

Ja en dat is niet mn hobby moet ik zeggen maar ja het heeft wel voordelen boven de RRR qua bacterien en dat vindt ik ook belangrijk.
Wat heb jij gebruikt Erwin?

Ik zou gewoon super vers levend steen bestellen, hoe verser hoe beter. Iets wat al een week besproeit wordt in een winkel, ga ik echt geen 10-12 euro de kilo meer voor betalen.
Het verse steen zorgt voor de bacteriestammen die je hard nodig hebt, die paar plaagbeestjes los je met de opstart wel op en dan ben je zeker dat je een goede start maakt.
Tip: Reef-corner besteld op verzoek en belt zodra hij het binnen heeft, heb er hier ook 22 kilo van extra in de sump gedaan.

Ik zou juist voor RRR kiezen. Dood opstarten heeft veel voordelen, meer dan levend, naar mijn idee. De opstart duurt iets langer, maar er is 0 kans op plagen (tenzij je die door de koralen krijgt, maar de kans kun je verminderen door te dippen), RRR ziet er al vanaf het begin heel mooi uit, en naar mijn ervaring krijg je behalve een beetje bruinalg geen algen.
Volgens bijna iedereen die het gebruikt heeft, is de opstarttijd met RRR maar iets langer dan met levend steen, en bijna iedereen is er tevreden mee.

Nou jullie maken het me wel makkelijk zo zeg:stars:😉

Moet zeggen dat op het zeewaterforum men ook echt levendsteen aanraadt omdat je soms niet of moeilijk alle goede bacterien in je bak krijgt.

Dat klopt Stefan allen kies ik in dit geval het liefst voor de weg met de minste problemen😉

Dat klopt Stefan allen kies ik in dit geval het liefst voor de weg met de minste problemen😉
Hou er spreekwoordelijk rekening mee dat je vanuit onze situatie ofwel over de alpen moet of via het water naar Rome .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan