Wat is er nieuw

Shin Mao 85 liter zeewateraquarium en Reefer 170 Deluxe (Jessicapilon)

Ziet er goed uit en de stenen zijn alweer mooi schoon :thumbs:

Ja dat klopt en ik heb slecht 2-3 weken een lichte algengroei gehad gelukkig. Dat stierf al vrij snel weer af.

Denk dat de wit balans nog niet ok is.

Untitled.jpg

Zal er eens naar kijken Dirk. Hij staat op auto.

Klopt mijn versie een beetje?

Nou zie niet echt veel verschil en ik heb dat niet bij de zoetwaterbakken dus denk ook dat het aan het licht van de bak ligt. De stenen in de bak kleuren hier ook heel anders dan op de foto s maar ja ik heb het geluk dat ik hier de echte kleuren kan bewonderen😉

Nou zie niet echt veel verschil en ik heb dat niet bij de zoetwaterbakken dus denk ook dat het aan het licht van de bak ligt. De stenen in de bak kleuren hier ook heel anders dan op de foto s maar ja ik heb het geluk dat ik hier de echte kleuren kan bewonderen😉
De truuk is dat je hersens de kleuren aanassen.
Dus als het licht heel koud blauw is zie je zelf min of meer de goede kleur maar de camera niet.
Daar moet je dan de witbalans op aanpassen.

Mijn camera b.v. Heeft de mogelijkheid om middels een grijs balans kaart de witballans aan de huidige situatie aan te passen.
Dit kan met heel veel programma's ook achteraf maar dan heb je wel iets nodig met een neutrale grijswaarde.

Ok, nou ik zal het de volgende keer nog eens proberen maar ik zag bij het verstellen van de WB weinig tot geen verschil namelijk. Nu biedt de camera op de gsm ook minder functies dan een goede camera natuurlijk.

Niet echt nog. Waarschijnlijk wel de Juweel Kardinaalbaars en verder moeten we nog ff kijken. Hij draait nog maar 6 weken dus eerst beetje bij beetje de koralen over met de krab, kreeft en Garnalen. Daarna als alles stabiel is kijken voor de vissen. Ik had op 2-3 maanden indraaien gerekend maar dat valt al flink mee dus.

Juweel Kardinaalbaars
Leuk! Prachtig vissie!

En ze zijn ook nog niet zo heel moeilijk na te kweken las ik. Dus ga je ermee proberen te kweken? Wel nakweek halen hé😛

Hoeveel ga je er dan indoen?😉

Nee ik ga niet bewust kweken met die visjes hoor. Hoeveel moet ik me nog op inlezen want je leest dat een groepje het beste is en elders lees je weer 2.
Maar als het kan een stuk of 4 denk ik.

Leuk! Prachtig vissie!

En ze zijn ook nog niet zo heel moeilijk na te kweken las ik. Dus ga je ermee proberen te kweken? Wel nakweek halen hé😛

Hoeveel ga je er dan indoen?😉
Om te kweken heb je een speciale zeeegel nodig. Die gebruiken ze als bescherming , net als anemoonvissen anemonen gebruiken.

Om te kweken heb je een speciale zeeegel nodig. Die gebruiken ze als bescherming , net als anemoonvissen anemonen gebruiken.

Ik heb de gewone zee-egel hier maar weet jij uit ervaring ook wat een goed aantal is van deze visjes Christian in een 170 liter?

Ik heb de gewone zee-egel hier maar weet jij uit ervaring ook wat een goed aantal is van deze visjes Christian in een 170 liter?
2. Wil je er meer moet je minimaal 10 stuks nemen om de agressie te verdelen, en dat wordt niet alleen een duur groepje (€150+), maar het past niet in je bak.
De zeegel die je hebt is niet de egel die ze willen. Het moet een egel uit het geslacht "Diadema" zijn. Als je geen plannen heb om ze te kweken heb je ook geen egel nodig, trouwens, ze doen het prima zonder.

Nee wil er zeker niet mee gaan kweken hoor. Dat van de agressie had ik al gelezen en dan houden we het mooi bij 2. Rest van het bestand moeten we nog even naar kijken dan.

Niet echt nog. Waarschijnlijk wel de Juweel Kardinaalbaars en verder moeten we nog ff kijken. Hij draait nog maar 6 weken dus eerst beetje bij beetje de koralen over met de krab, kreeft en Garnalen. Daarna als alles stabiel is kijken voor de vissen. Ik had op 2-3 maanden indraaien gerekend maar dat valt al flink mee dus.
Zo das een mooi en prachtig visje John en wat je ook in veel bakken tegen komt dus die zijn wel vrij geliefd zou ik zeggen.
Je bak maakt goede vorderingen en gelukkig heb jij (eindeloos)geduld he beste vriend en ik blijf je mooie topic op de voet volgen want het is een bron aan inspiratie voor mezelf.:thumbs:

Mooi John , opstart verloopt goed zo te zien .

Dank en ja we zijn tevreden hoor na net 6 weken.

Aardig van je Dirk. Om even bij John een foto te maken. Zo kunnen wij ook mee genieten.

Was de oploskoffie lekker?

Maar John, je bak staat er al mooi bij. Hopelijk slaan de koralen goed aan!
Ja opgelost in biologisch water 😀

Het was inderdaad een gezellig onderonsje hoor😀😀

John ik heb jouw bak een Reefer 170 deluxe vergeleken met de Sera marin biotop led cube 130 en ik zie dat jouw bak minder volume inhoud heeft ten opzichte van de Sera en jouw bak is iets breder maar niet zo hoog dan de Sera.
De Sera kan ik aankopen voor de helft van de prijs van wat de Reefer kost en bij de Sera is dan wel de verwarming en afschuimer inbegrepen.(De onderkast is erbij inbegrepen).
Zoals ik de Sera zou aankopen met 13kg levend steen +10 kg Coral sand + 1 jebao strem pump RW-4 + jerrycan 25 liter en dop UN gekeurd + 100 liter zeewater + AMS Bacti pro-extra 236ml en dat alles voor de heel scherpe prijs van €814,49 en met 21% inbegrepen komt dit alles op een totaaltje van €985,53.
Dan is het enkel nog de koralen en de vissen die ik stapsgewijs moet aanschaffen,wat denk je hiervan ?

Ik lees dit bij Veldhuis over die bak Johnny en dat is 130 liter incl de sump terwijl de onze netto 130 liter is en 90W aan led heft en de Sera maar een fractie daarvan. Ik heb die bak ook gezien hier bij de lfs maar het is veel minder afgewerkt . Je ziet echt wel verschil hoor en dan is de led ook stukken minder.
Sera marin biotop led cube 130
• Gebogen glas, geslepen en gepolijst. Inhoud incl. filtering ca. 130 liter
• Verlichting: ruim bemeten, lichte en energiebesparende LED-chips (12 x 2 W wit, 6 x 2 W actinisch blauw), eenvoudig te vervangen; langzaam draaiende rotoren voor de koeling van de elektronica

https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/sera-eiwitafschuimer-ps-200-ho-aqv15355.html

Deze afschuimer zit erbij en kost 87 euro terwijl die wij hebben 250 kost. Het is wellicht een leuke bak om ook op te starten maar ik denk dat je qua verlichting en afschuimer het niet kan vergelijken met de Reefer die wij nu hebben staan.
36W aan led is echt niet veel op zo n bakje hoor en dan zit je rond de 0,36W en dat is geen vetpot voor zeewater volgens mij. Mij is destijds verteld dat je minimaal 0,5W moet hebben en liefst richting de 1 W voor de wat lastigere koralen.

https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/sera-eiwitafschuimer-ps-200-ho-aqv15355.html

Deze afschuimer zit erbij en kost 87 euro terwijl die wij hebben 250 kost. Het is wellicht een leuke bak om ook op te starten maar ik denk dat je qua verlichting en afschuimer het niet kan vergelijken met de Reefer die wij nu hebben staan.
36W aan led is echt niet veel op zo n bakje hoor en dan zit je rond de 0,36W en dat is geen vetpot voor zeewater volgens mij. Mij is destijds verteld dat je minimaal 0,5W moet hebben en liefst richting de 1 W voor de wat lastigere koralen.

Is dat 1 watt TL, of 1 watt LED?

😳😳 Das al wat anders en tja dat zeggen ze er in de aquariumwinkel natuurlijk niet bij en ik ging er van uit dat dat de bak was waar ik naar zocht.

Mag ik vragen wat er dan standaard bij is bij die Reefer 170 deluxe ?
Mag ik vragen op hoeveel de totaalsom dan zou komen als ik alles zou willen bij de Reefer wat er bij de Sera bij zit ?

Dat is led Marcel. Ik heb met de Hydra 26 op 130 liter netto 90W erboven en de Sera heeft op 100 netto (zonder het filterdeel) zo n 36W en dat scheelt enorm denk ik.
Ik zit op dik 0,7W/l volgens mij en die Sera net op de helft.

😳😳 Das al wat anders en tja dat zeggen ze er in de aquariumwinkel natuurlijk niet bij en ik ging er van uit dat dat de bak was waar ik naar zocht.

Mag ik vragen wat er dan standaard bij is bij die Reefer 170 deluxe ?
Mag ik vragen op hoeveel de totaalsom dan zou komen als ik alles zou willen bij de Reefer wat er bij de Sera bij zit ?

Mijn kostenplaatje was:
bak deluxe dus met de led 1100 euro
afschuimer de deltec sr 1351 250 euro (heb 200 betaald)
opvoerpomp van Jebao 55 euro
Stromingspomp van aqua Medic van lid overgenomen maar normaal 90 euro
17 kilo steen 170 euro
zand had ik nog staan

Dat is zo n 1650 euro al met al.
de Deluxe is dus met de Hydra 26 led https://www.aquastorexl.nl/aqua-ill...FFMOXQyoEgvpz9d_oLIHDJVHcmEu0stIaAnsTEALw_wcB

Ja ik moet zeggen dat ik met de gsm de kleuren niet zo krijg als in het echt maar goed.

Tijd voor een nieuwe mobiel 😀
De Samsung S8 heeft er geen problemen mee om in de automatische stand mooie en realistische foto's te maken van een zoutwater bak.

Tijd voor een nieuwe mobiel 😀
De Samsung S8 heeft er geen problemen mee om in de automatische stand mooie en realistische foto's te maken van een zoutwater bak.

We hebben net de Huawei P10 lite. Maar ja ik ben niet zo handig met die dingen.
Bij de foto s die ik maakte stond hij op automatisch.

Ben aan het zoeken naar de afmetingen van alle Reefer Deluxe aquariums maar daar is precies niet veel over te vinden zo'n lijst zodat ik eventjes alle Reefers naast elkaar kan bekijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan