sluiers van michelle


Wat een ellende!

je bent zo te lezen her en der niet de enige die vaak last heeft met zijn/haar sluierstaarten, zie hebben snel last van ziektes ect.
waar zit dat m in? ik kan me voorstellen dat de lol er snel vanaf gaat.

mijn vissen hebben ook vaak wondjes van het jagen & vechten maar die helen altijd weer binnen no-time, toch maar is aan cichliden gaan denken Michelle :D
 
Het komt door de bouw, fok dat het zorgen visjes zijn. Er zijn ook wel houders die minimaal ellende hebben mits je ze juist verzorg. Dat stomme oog is natuurlijk een zwakke plek maar gewoon een stom ongeluk. Heb alles ingericht zodat er geen kans op beschadiging is maar ik kan toch moeilijk me filter stangen eruit gaan halen. verwacht toch niet dat ze nu precies met een oog daarop terecht komen. Door dit euvel dan op een stapeling in de wet van Murphy.

Als ik dit allemaal van tevoren had geweten dan was ik er wellicht nooit aan begonnen maar het is nu eenmaal zo dat ik ze heb en bij gezondheid het hele leuke vissen zijn. Ik heb er nu nog twee die ik nu al wat jaartjes heb, wat moet ik daar dan mee doen. Geloof me is allemaal wel door me hoofd gegaan. Andere soorten erbij is geen optie maar ga nu de long fin van nicolientje erbij zetten kijken of dit goed gaat. Mogen terug naar haar als het echt niet goed gaat. Een aquarium met 2 sluiers is ook nogal een trieste zaak vooral omdat ze heel oud kunnen worden.

Tja als ik van voren af aan kon beginnen wie weet wat mijn keuze zou zijn maar misschien toch ook wel weer sluiers of discus of maanvissen of flower heads. Ik denk dat ik ook gewoon aan getrokken word door moeilijkheden...........

Maar na regen weer zonneschijn en ik kijk uit naar me nieuwe zorgen visjes:smitten:
 
Het zijn echt leuke visjes idd, ik heb er ook ooit 2 gehad, één zwarte telescoop oog, en één met zo'n hersenpan aan de buitenkant van het hoofd (brainy was zijn naam :D

Het zijn ook vissen waar je contact mee hebt, ik kon ze zelfs aaien.
 
Fijn dat die telescoop opgeknapt is zag er wel erg beroerd uit op de foto. Ik mag het afkloppen met mijn sluiers in 6 jaar 1 moeten laten inslapen verder nog geen problemen gehad.
 
ik heb slijerstaarten nooit echt kunnen waarderen. Kan aan mij liggen maar de vorm is gewoon verminkt.... De ronde buiken zonder enige stroomlijning en dan die veel te grote slierten. Het lijkt mij gewoon een soort handicap maar dan heeft de hele soort het. Ik ben niet zo van vissen die er zo gekweekt uitzien. De vorm zelf al doet mij denken aan misvormde guppen die ik doodmaak vanwege de vorm.

En zo te zien hebben ze dus ook vaak tumoren, ziektes enzo...
Naar mijn mening zijn het hele zielige vissen. Niet om jouw sluierstaarten in het specifiek te belediggen. Ik vind dat je het geweldig doet. Je verzorgt ze, je helpt ze over hun ziektes heen te komen, mooie grote bak, genoeg ruimte. Ga zo door.
Maar ik snap niet helemaal waarom je zulke vissen zou willen houden.

Wat vind je er leuk aan om sluiers te houden? VInd je ze mooi of zijn ze erg persoonlijk?
 
Ja dat is denk ik gewoon wat je mooi vind. Ik vind nu juist die dikke lichamen mooi en de kleuren en de lange staarten en vinnen. Is denk net zo iets dat sommige maanvissen of bettas mooi vinden. Zal ook te maken hebben met mijn eigen karakter. Ik zou ook niet zo gauw een misvormde vis dood maken als deze zich goed kan redden. Vandaar ik dus ook geen sluier eitjes tot leven laat komen want dan moet je cullen en dat lijkt me vreselijk. Zo is iedereen weer anders.

Sommige vinden rovers mooi qua gedrag. Ik moet er niet aan denken om te zien dat er een klein visje word opgejaagd tot de dood. Natuurlijk moet de rover ook eten dat snap ik maar ik hoef dat niet te zien terwijl ik op me bank lig te relaxen. Dat zou ik gruwelijk vinden.

Daarbij komt dan als je ze eenmaal heb, inderdaad het gedrag. Ik weet niet goed hoe je dit omschrijf maar ze zijn mens gericht. Als ik op de bank lig liggen ze allemaal in de hoek met uitzicht op de bank. Als ik opsta zien ze dit en gaan dan aandacht trekken in de hoop dat je naar het aquarium kom. Als ik voor het aquarium zit schieten ze ook niet angstig weg maar komen in je gezichtsveld zwemmen in de hoop op vreten. Als ik mijn hand in het aquarium doe zijn ze ook niet bang. Komen naar je hand zwemmen en ik kan ze aaien etc. niet dat ik daar het nut van inzie en doe maar zijn erg vriendelijk en absoluut niet schuw. Iedere sluier heeft ook zijn eigen gedrag. Geen dezelfde. Je heb ook wat meer kreng achtig gedrag. De sluiers onderling weten ook wat gedrag is van hun collega s en houden hier rekening mee.

Als ik een zieke vis in quarantaine heb zet ik de bak naast het aquarium en veranderen ze van slaap plek. Dan gaan ze in de hoek liggen bij de quarantaine bak. Gaan aandacht van hun zieke collega trekken. Dan is gedrag van de andere sluiers meteen anders in aquarium.

Mijn moeder heeft een aquarium gehad met guppen. Dit is een heel ander gedrag en ook veel ellende. Zij heeft het aquarium weg gedaan omdat er te vaak vissen dood gingen. Nu is een dood gupje ook iets anders dan een dode sluier. Is natuurlijk ook erg sneu maar is toch anders.

Het is moeilijk uit te leggen in woorden.

Ik ben ook niet gauw beledigd hoor. Ik ken al aardig wat ethische verschillen van meningen en maar goed dat dit er ook is. Zolang men maar wel weet dat hoe groot en hoe optimaal je aquarium is, er gewoon geen sprake is van natuurlijk vissen met natuurlijk gedrag. De guppen en vele andere worden ook massaal gekweekt door de grote vraag en daardoor staan ook de natuurlijke genen onder druk.

Ik zie liever gekweekte vissen dan zo uit de natuur geschepte vissen in gevangen schap. De gekweekte vormen weten niet beter, die ergens lekker rond zwom in een meer en dan in een aquarium vind ik gevoelsmatig erger.
 
haha als je het zo verteld klinken sluiers wel leuk. Ik voer mijn roofvissen trouwens bijna nooit levend voer. Kost veel te veel geld :D
Bedankt voor de uitleg en het positief opnemen van mijn vraag. :thumbs:
 
:D Wist niet dat jij nu toevallig rovers had:D

Mijn neefje heeft een hele mooie vederfin vis en ging op net kijken of dit mogelijk bij mijn sluiers zou kunnen. Het eerste utube filmpje wat ik ging bekijken voerde degene een goudvis aan de veder fin. :S Zo gruwelijk gezicht die arme goudvis :'( Was wel meteen duidelijk dat de vederfin niet in me aquarium kon.......
 
Jeetje, niets is vervelender dan je vissen zien lijden.

Ik weet niet of je er eens in verdiept hebt. Maar wat ik zo lees zijn sluiers best gevoelig voor parasieten.

Is het geen idee om je water via een erg krachtige uvc te filteren.

Zelf heb ik ook een paar keer ziektes in de bak gehad. En waardoor???

Sindsdien heb ik altijd een uvc aan staan. Dit omdat een aquarium tov de natuur toch al veel meer parasieten bevat.
Ik heb daarna geen ziekte meer gehad in de bak.

Misschien iets om eens over te gaan lezen.
 
Heb ik en draait op het ogenblik 24 uur per dag. De eencellige parasieten hou ik redelijk onder controle omdat ik veel ververs en microscoop heb en dit zie aangroeien. Bacterieel is altijd de ellende. Dit zie je niet altijd onder microscoop en dan aangetast door bacterieel zie je aantallen parasieten/wormen exploderen.. Als ik medicatie voor bacterieel gebruik kan niet UVC aan dat is wel jammer.
 
:D Wist niet dat jij nu toevallig rovers had:D

Mijn neefje heeft een hele mooie vederfin vis en ging op net kijken of dit mogelijk bij mijn sluiers zou kunnen. Het eerste utube filmpje wat ik ging bekijken voerde degene een goudvis aan de veder fin. :S Zo gruwelijk gezicht die arme goudvis :'( Was wel meteen duidelijk dat de vederfin niet in me aquarium kon.......
Vedervinvis? het enigste resultaat wat google mij geeft is de sydontis. Ik heb zelf sydontissen gehad en heb nooit gedacht dat ze een goudvis op kunnen eten. Zijn naar mijn mening erg vriendelijke vissen. Ze willen wel een temperatuur van rond de 24graden. Ik denk niet dat dat gewenst is voor sluiers?
 
Heb filmpje even per Pm gestuurd wil geen gruwelijk filmpjes in me foto album en andere op het idee brengen. Straks me foto album vol met zulk soort filmpjes :'(:br:

Die van me neefje is echt wel een knoert van een vis. Is echt over de 20 cm. Geen idee als het wildvang is of niet maar hij is wel erg mooi. Ook niet schuw, hangt aan het raam te slobberen en zie je ook geregeld baantjes zwemmen.
 
A2E6D73D-09F0-4494-BB67-DFC150F7AB17.jpeg
 
Net binnen. Erg spannend. Gigantische tempex doos ofzo. Waren gister al opgehaald en vandaag binnen. Durfde bijna niet te kijken maar zwemmen mooi rond in hun zak. watertje is 14 graden en hier in huis 21 graden dus word lange tijd over wennen maar zo leuk weer :smitten:
 
Die linker ziet er echt schattig uit, zo van boven met dat bolle buikje.
 
Waaw Michelle, wat zijn ze mooi. Ik gun je veel plezier van deze visjes.
Hoe klein zijn ze nu?
 
Zijn nog kleintjes. Geen baby formaat, maar denk 2-3 maanden. Zijn echt wel actief aan het grondelen nog in hun vervoerszak. Had ik niet verwacht.
 
Update. Maandag een grote curver met 70 liter klaar gemaakt, filter met zeoliet en luchtpomp. De zeoliet omdat ik deze week veel moet werke

n en verversen van water wat minder kan. Dinsdag rond 16.00 uur visjes in de curver. woensdag 12 uur dienst werken en ik kom s nachts thuis even naar de visjes kijken. Kon ze bijna niet zien hele water troebel en stonk me tegemoet. Had geen puf om bak te verversen dus vannacht over gezet in aquarium. Soms gaat niet alles zo als je wil maar vanochtend zwommen ze actief en blij rond in het aquarium. Ontbijten met de grote lobbesen gaat goed. Zijn niet bang en doen vol op mee in de strijd :)
 
Wat zijn ze leuk! Ik neem aan dat deze ook nog kunnen verkleuren?
Fijn dat het zo goed gaat me de grote erbij. Je ziet die zwarte echt denken :D
 
Zo leuk z on eerste dag met nieuwe visje. Jammer dat ik ze vannacht al heb moeten over zetten en meteen in bedje lag want is juist leuk gezicht hoe alles ontwikkeld. De kleuren kunnen inderdaad veranderen. Verrassing maar hoop dat het toch een beetje in de lijn blijft zoals ik ze kocht maar wie weet. Moortje de drama queen (is eigenlijk een mannetje) was geheel zwart en veranderd nog. Echt Gerald Joling gedrag. Alleen voor eieren beuken word het een echte kerel dan blijft hij erachter aan jagen. Is gek op dikke buikjes.

Nog een paar dan :cool::D

IMG_0886.JPG


Opzouten dikke. Onze eerste keer doperwten en die zijn van ons :br:

IMG_0897.JPG



Ik word uitgescholden voor dikke wat vind jij daar nou van. Eieren ????
IMG_0891.JPG


Nog even groeien. Me mooie telescoop aardig gehavend door zijn ziekte drama maar doet het weer prima en hoop dat de staart etc. weer wat hersteld. De dikke ryukin is de vreetmachine van het aquarium en nogal een drukte makertje. Altijd schreeuwen, voerrrrrrrrrrrrrrrrrr

IMG_0900.JPG


Weer genoeg voor vandaag. :koffie:
 
Echt Gerald Joling gedrag
:D :D :D



Me mooie telescoop aardig gehavend door zijn ziekte drama maar doet het weer prima en hoop dat de staart etc. weer wat hersteld.
Fijn dat je hem er boven op hebt gekregen! Bloed zweet en tranen.



ryukin is de vreetmachine van het aquarium en nogal een drukte makertje. Altijd schreeuwen
Hahaha, ik lig dubbel om de teksten die je erbij schrijft. Mooi ryukin trouwens.

Weer genoeg voor vandaag
Mag je vaker doen :foto::thumbs:
 
Goede foto’s!

Voor jou straks ook werk aan de winkel. Hoe lang duurt zo iets?
 
Klopt. Heb net 300 liter ververst want morgen heb ik 24 uurs dienst en dan geen tijd. Heb tevens de bos waterpest onder de kraan uitgespoeld zodat er wat eieren door het riool gaan. Tijdens het verversen nog bezig met paaien, Heb er nu wat voer in gegooit in de hoop dat het weer rustig word maar de ranchu is echt helemaal dol. Die beukt nu op alles wat rond zwemt. Aquarium is nu 25 graden dan zijn ze ook veel actiever.

Hopen dat me nieuweling onbeschadigd blijft want je kan duidelijk zien dat ze dit nog niet gewend is. Had ook nog niet verwacht want is nog een jong beestje.
Arm beest is geen ontkomen aan :help:
 
Dacht er ook al aan, dat het een van de kleine is. Sneu hoor.
 
:'(Me kleine nieuwe zwarte rode orandaatje dood:'(

Had 24 uurs dienst en kwam net thuis zag ik het kleintje niet zwemmen. Overal gekeken ook op de grond om het aquarium maar niets. Al me planten eruit en vind hem achter met bubbelslang verstrikt in het eikenblad. Heeft klem gezeten. Wat een K#t thuiskomst. Was z on leuk beestje. Het zit me echt ook allemaal tegen. Wie weet hoe lang dat beestje heeft liggen spartelen om zich te bevrijden. Manlief met voeren ook niet opgelet :6
 

Terug
Bovenaan