sluiers van michelle


Jeetje Michelle, alsof je nog niet méér pech kon hebben. Je hebt nou wel genoeg voor je kiezen gehad.

Heb je enig idee waarom je van het ene probleem in het andere valt? Dit is zo frustrerend!
 
Costia, zeker dat het dat is (was)?
Het zit je niet mee Michelle, vind dit enorm jammer voor je.
Toch maar eens de moed bijeen rapen om autopsies te doen in geval van sterfte.
Ik heb ook nog een lange tijd sluiers gehad en moet zeggen dat ik wat ziektes gezien heb vooral huid-en kiewwormen en bacteriële infecties
Sterfte kwam bij mij meestal voor bij nieuwe vis in quarantaine (3a4 op een 40tal vissen) of zwemblaasproblemen die ik niet onder controle kreeg.
 
Ik heb een lcd microscoop van bresser. De wormen kan ik heel duidelijk zien. Maak nu regelmatig afsrijkjes gezien al de slachtoffers. Ik denk dat de ellende is begonnen met het eerste 2 tal nieuwe visjes die ik te kort in quarantaine had en s nacht na een lange dienst in me aquarium heb gedaan omdat het water van hun bak wit uitgeslagen was en stonk. Had op dat moment geen puf om de bak te reinigen.

Dino van fancy fish voorschoten dacht aan columnaris omdat het toen ook zo erg warm was. Ik zie geen zwarte staafjes of bosjes tubifex achtige dingen in afstrijkje wat dit zou kunnen zijn. Maar voor zekerheid toch maar bactopur direct gebruikt.

Verleden week op afstrijkje van moortje 1 huidworm en kleine witte dingetjes wat ik niet verder kan vergroten maar beweegde heel snel en tegen de stroom in dus ik ga uit van costia. Alparex kuur gedaan maar ik zie nog de staart verder rafelen dus nu in de trichosal voor bacterieel en doet ook nog wat aan parasieten. Ik heb verleden maand al een kuurtje bactopur direct gedaan maar ook maar een weekje omdat ik de jonkies er nog bij had en durfde het niet aan om langer erin te houden. Ze deden het ook allemaal weer goed. Baal nu wel. Ik had beter het kuurtje langer laten zitten............ Nu toch ook weer 1 jonkie dood.

Nu dan maar de trichosal voor moortje waar ik nooit goed resultaat mee heb gehad maar ivm resistentie moet ik toch eens wat anders gaan doen bedacht ik. Zaterdag is dit klaar en gaat hij terug het aquarium in en dan nog 2 weken medicinaal voer. Hoop dat het dan weg is en weg blijft.

De ryukin geen flauw idee. Is altijd een beetje onstabiele vis geweest maar is ook een echte vreetmachine en erg dik en groot. Ik voer nu wat meer ivm jonkie en de ryukin slobbert er lustig op los dus ik hoop dat hij na een paar dagen vasten weer recht komt. Ik masseer hem af en toe maar voel niets geks. Buikje is zacht en geen eieren eruit. Dit is mijn grootste en duurste vis en die heb ik gehad van iemand. Zou heel erg sneu wezen als het toch de zwemblaas blijkt te zijn. Ik heb er ook al 2 moeten euthaniseren met dit probleem. Dat is zo erg om te moeten doen :'(Daar moet ik me echt geestelijk op voor bereiden om z on grote knoert in te moeten laten slapen................

Voorlopig ligt hij er lustig op los te spartelen. Af en toe weer recht maar de curver is wat beperkt in ruimte en als hij moet keren ligt hij weer op de rug. Ik moet nu de kat in de gaten houden want al dat gespetter van die grote ryukin is uiterst interesant voor hem. Ik moet hem vannacht maar in een afgesloten ruimte zetten als hij zo blijft plonsen.

De autopsie heeft denk ook erg weinig zin als vis al dood is. Zou niet weten waar ik naar moet kijken.

Ik heb het idee dat toch ook de warme dagen ergens een trigger is geweest. Ik ververs al weken lang regelmatig en veel, geef vitamine in voer, voogle en er draait UVC filter mee dus ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Hopen dat het snel over is want heb ook geen opties meer om nog meer quarantaine bakken te plaatsen met alle benodigheden. Vanochtend nog een nieuwe bak bij action gehaald zodat ik telkens een schone heb want die van de ryukin zal ik 2x per dag moeten verschonen met dat kleine laagje water en de grote vis.
 
Costia zwemt inderdaad in tegen de stroom en moet 100x vergroot worden eer deze zichtbaar is.
De schrik van vele Koihouders aangezien dit zo snel en agressief te werk gaat.
Ik gebruikte afhankelijk van hoe het eruit zag onder de microscoop, Sabbactisun en Parazoryne .
Meestal voor vissen in quarantaine omdat er meestal toch iets was.

De Ryukin, helaas heb ik zwemblaasproblemen nooit weten goed komen.
Dat de symptomen verminderen wel maar na verloop van tijd komt het terug.
Ondiep water,Verhoging van temp., lucht of ontstekingsvocht uit de zwemblaas zuigen, medicatie rechtstreeks injecteren in de zwemblaas.
Dan nog kwartssteentjes onderhuids implanteren, dit was voor mij een stap te ver en dierenartsen staan hiervoor niet te springen.
 
Wat een hoop elendevissen (heb ook nooit gesnapt wat mensen in zo misvormde dieren zien)
Wat ik hier zo lees heb je keer op keer weer bacteriële miserie met nadien uitbraken van parasieten e.d...
Maar toch zwemmen er binnen de kortste tijd weer nieuwe vissen rond. Ben ik dan de enige die dit ronduit dom vind?

Ik had toch eens zwaar op de reset knop geduwd en je ganse bak een overdosis kaliumpermanganaat gegeven en de vissen in quarantaine voor enkele maanden.
 
Ieder zijn ding/vis maar miserie is het zeker. KP en al me vissen in quarantaine is geen optie. Ligt alles op zijn gat en dan weken erna de vissen terug plaatsen is ook weinig zinvol als er nog eentje wat onder de leden heeft. Heb geen 5 x 100 liter om elke vis apart in quarantaine te houden voor weken. Heb geen 5 ingedraaide filters etc. Nieuwe aankopen is altijd risicovol en het zo snel in aquarium stoppen was inderdaad ook erg dom.
 
Zo snel beter kan dus ook. De ryukin zwemt na een paar uur op laag water met zout weer recht. Kijkt me weer smekend aan in de hoop op voer.

DA253961-C69D-40D1-A0FA-9F0B131CB273.jpeg
6BD4043B-CA3C-4467-93DF-63E7FA5A2ED0.jpeg
 
Costia zwemt inderdaad in tegen de stroom en moet 100x vergroot worden eer deze zichtbaar is.
De schrik van vele Koihouders aangezien dit zo snel en agressief te werk gaat.
Ik gebruikte afhankelijk van hoe het eruit zag onder de microscoop, Sabbactisun en Parazoryne .
Meestal voor vissen in quarantaine omdat er meestal toch iets was.

De Ryukin, helaas heb ik zwemblaasproblemen nooit weten goed komen.
Dat de symptomen verminderen wel maar na verloop van tijd komt het terug.
Ondiep water,Verhoging van temp., lucht of ontstekingsvocht uit de zwemblaas zuigen, medicatie rechtstreeks injecteren in de zwemblaas.
Dan nog kwartssteentjes onderhuids implanteren, dit was voor mij een stap te ver en dierenartsen staan hiervoor niet te springen.

Ja ik zie wel bewegende dingetjes maar echt duidelijk in beeld met sprieten etc. zie ik niet. Maar bewegingen zijn duidelijk genoeg. De rest is veel trager en draaien traag rondjes. Dit niet. Op afstrijkje van vis kieuwen en lijf weinig tot niets dramatisch maar op afstrijkje van staart waar aantasting zit zag ik ze wel. Morgen is rustdag van medicatie dus weer kijken of ik nog wat ellende zie. Duimen dat het probleem is opgelost.

Op de rest van de vissen heb ik tot heden nog niets gespot. Uit voorzorg heb ik aquarium 24 uur gedraaitd met Sera protazol. Dit zal het meeste doden en uvc moet weer de rest doen.

De sabbactisun heb ik ook in huis maar dit lijkt me iets te mild voor costia aantasting van staart. rafelen ging verdomd snel in 2 dagen.

Zwemblaas probleem is volgens mij ook niet te redden.Iik hoop dat het de darmen zijn of eieren. Zie fotos hier onder. Op het moment gaat het goed. Ik weet dat het later weer terug kan komen maar zolang hij weer recht zwemt laat ik hem gewoon zwemmen. Als het echt te zielig word dat hij alleen nog maar op de rug of zij ligt weet ik dat ik hem uit zijn lijden moet verlossen. De dingen die jij beschrijf gaan mij ook te ver. Heb ook al soort van rolstoeltjes op het net gezien. Dat gaat het ook niet worden..............

Hij is dik genoeg dus een paar dagen vasten en dan doperwten dieet en langzaam aan het water hoger zetten en dan zullen we zien of zij stabiel blijft. Hij ligt nu al te balen dat hij niets krijgt. Als ik even ga kijken bij hem komt hij al heel driftig aan gezwommen om te bedelen. Durf al bijna niet meer me vinger in het water te stoppen, straks ben ik een vinger kwijt :cool::cool:
 
Update.
De dikke ryukin is na een paar uur weer recht gaan zwemmen en een dag later weer terug in het aquarium. Blij dat het ws geen zwemblaas geval was.

510D93EF-62B6-4BB2-BF33-9E604B3A6739.jpeg


Vandaag drukke vissendag. Moortje is ook weer terug in de villa. Zijn staart is aardig gehavend maar ik zie niets vreemds meer op afstrijkje. Voor de zekerheid doe ik nog 2 weken sabbactisun in het aquarium. Dit is een natuurlijk product dus toch wat extra bescherming.

1432B972-9318-40CE-8BF4-0FE0A247BEAC.jpeg


Op de achtergrond is Janus te zien. De Appelslak die ik uit noord Holland heb mee genomen. Ik ben bang een plant etende Appelslak maar ja nog een planten sloper meer of minder maakt dan ook niet uit.

320D80B0-DFF5-4914-A661-BC76C7538AF1.jpeg


Ik had wat manden vijverplanten gekocht in de hoop dat dit beter zou gaan. Helaas word dit ook leeg geroofd..... zelfs de vallisnera word in stukken gescheurd.

3D8BF006-4D05-499F-BC14-268D1FEF0F0D.jpeg
5EE6F520-04B4-4833-951B-CD0CC3EB6344.jpeg


De kleine full mooi oranda groeit als kool. Ook krijgt hij wat meer zwarte vlekken. Een actief brutaaltje.

A9B7D5A3-83D7-4C04-9BC8-E9A7218460DF.jpeg
3CC7F618-2299-4C8F-8091-F9043543BC8A.jpeg
59D4F65D-17DF-4A0C-9A1B-58A5866FB1F8.jpeg
 
Hele drukke vissendag. Ik krijg binnenkort nog 2 mooie long Fin ancistrus van Antje. Ik ben toch wel erg geschrokken met alle ellende van mijn vorige aankopen dus de long Fins gaan eerst in quarantaine.

Vandaag hun nieuwe verblijf ingericht. Is niet zo heel groot maar is maar voor kortere tijd. Kacheltje, filtertje met spons uit me aquarium en waar plantjes erbij. Had wat nieuwe plantjes gekocht maar ben gewend groots te kopen dus wellicht iets too much planten maar voor indraaien wel even goed denk ik. Staat ook wat gesnoeide vijverplant in.

Nu kijken of er nitrietpiek komt zodat erna de long Fins kunnen komen.

A4D659A5-E4E6-4F5B-B0BD-EE49DF18D001.jpeg
 
Weet ik hoor Antje. Zitten prima bij jou maar moet toch ook rekening met indraaien houden. moet toch een begin maken en staat best leuk voor erbij. Nog even een beter lampje regelen. Wil ze ook niet in een kale curver proppen. Straks grote knokparty dus maar even wat beters geregeld. Tis weer eens wat anders in mini formaat inrichten. Was eens bij jumper wezen kijken omdat LFS hier in de buurt gesloten was. Mooie grote afdeling. Berging lag ook nog veel spulletjes dus me even uitgeleefd. Bakje is 50 cm had ik nog van de baby pearl en zou ook ooit eens wat eitjes erin doen maar nooit van gekomen etc. Als het te klein is en niet gaat heb ik nog z on bakje dan gaan ze beide apart...........

Had eerst ander filtertje erin maar die blies alles om en gutste water uit het bakje. Dat was iets te sterk. Heb zoveel spulletjes maar het zoeken is ook al erg tijdrovende klus. Heb ook nog ergens led balken maar ja waar............

Als de route je dan uitkomt staat er tenminste wat klaar.

Nieuwe vissen en vooral een nieuw soort is toch iets waar je naar uit kijk maar ik ben wel geduldig hoor ... alhoewel :br:
 
Ja spullen verzamel je zat in de loop der jaren en als tijdelijke quarantainebak is 50 cm voldoende voor 2 ancistrussen, zolang je filter maar groot genoeg is.
En geen geduld hebben is heel herkenbaar :D
 
Ik heb de laatste paar pagina's even door gescrold, jeetje wat een pech heb je met die sluiers gehad zeg, hopelijk is die ellende straks voorbij.

Het tijdelijke bakje wat je nu hebt staan voor de longfins zou ik straks gewoon door laten draaien, leuk bakje voor een klein scholenvisje en wat Corydorassen, of een mooie Betta
Aileen vraag ik me wel af of die longfins zich straks op hun gemak gaan voelen in een kale bak zonder bodem.
 
Long fins zonder bodem weet ik ook niet of ze dat prettig vinden. Ze hebben dan wel een extra groot raam met alg af te slobberen :D Ze kunnen in de sluier villa hun hart ophalen aan het alg. Alle soorten en maten. Volgens mij hebben de long fins verder niets met zand of grint dat ze grondelen ofzo.

Komt tijd komt raad. Ik heb wel eens een bodem dus misschien dat ik voor hun wel wat erin doe. Antje neemt ook nog een stukje hout en schuilholen mee. Moet nog een creatieve oplossing vinden om de schuilholen vast te zetten want met paaien ben ik bang dat het hol met longfin en al door het aquarium word geswiept. Dat is ook een beetje l#llig als ze net tukkie liggen te doen.

Hoop dat ze ook niet erg schuw zijn want ze zullen met voeren als de kippen erbij moeten wezen anders blijft er niets voor hun over. De sluiers laten geen brokje liggen. Courgette zijn de sluiers niet echt gek op en heb wat van die plaktabletten voor op het raam die ik dan zal proberen te verstoppen zodat de sluiers deze niet opvreten zodat ze toch wat te eten hebben mochten ze geen kans krijgen bij de sluiers.

Al met al spannend om te kijken of de long fins het naar hun zin zullen hebben.

Het kleine aquarium word afgebroken hoor. Heb me handen vol aan het grote aquarium :D Ik ben niet zo van de kleine visjes. Hoewel ik een mooie Betta wel erg mooi vind maar dan ook de extreme vinnen soorten. Dat zal weer vragen om problemen zijn en dat ben ik op het moment wel even zat. Ik heb me aquarium nog nooit op volledig bestand gehad dus eerst dat maar eens goed vullen zonder problemen................
 
@#€&* zekers een plant etende slak :6 gister een mooie moeder plant mee genomen die te groot was voor de sluiers. Gisteravond erin gezet. Janus heeft al bijna 1 blad op gevreten. Dat is niet de bedoeling. Shit zeg bij Toekan zeiden ze dat slak liefst organisch afval at. Die plant is echt (nog) geen organisch afval :eek:

166C04B3-B7D4-4C42-A068-ED4FCFD30D73.jpeg
59BAFCF7-9C66-4247-9192-13B08DA1837B.jpeg
 

Bijlagen

  • 1565515132543.gif
    1565515132543.gif
    1.5 KB · Weergaven: 154
Top, er komt dus wel iets van hout/schuilmogelijkheid in de bak voor de longfins, dat kun je het beste ergens in een hoek plaatsen, dan heb je de minste kans dat het om wordt gekegeld door die lomperds.
Of ze echt een bodem nodig hebben weet ik eigenlijk ook niet hoor.

Oeps, ja die slak doet zichzelf tegoed aan je mooie nieuwe plant.
 
Janus de Appelslak... Schiet mij nu te binnen dat ik mijn vader weleens hoorde als we in de dierenwinkel stonden, de manier waarop hij het woord " Appelslak" uitsprak. Een bloedhekel had hij er aan, want hij was altijd bezig met zijn mooie plantjes. Dus een appelslak was echt uit den boze voor zijn aquarium!
 
:6 ga starks komkommer halen als hij dat ook niet lust en naar me plant gaat is het enkele reis noord holland hoor. Als ie nu een stukje waterpest neemt ok maar niet deze plant dit is het enige wat ik nog enigzins kan houden waar de sluiers af blijven en zal Janus die kaal vrten. Echt niet he :deal:
 
Ik heb gelezen dat alleen de echte Appelslak geen planten eet, er worden soorten verkocht die er op lijken maar het dus niet zijn, en die kunnen dus wel planten eten.
 
Nouja het zijn volgens mij beide 'echte' appelslakken maar er zijn gewoon verschillende soorten. Op de website hieronder wat meer informatie. De appelslak die geen planten eet is de 'Pomacea diffusa '.

 
Qua bodem zou je een dun laagje zand kunnen doen van max 3 mm hoog, ik heb dat hier ook in al mijn bakken, en omdat het zo dun is zal het verder ook niks doen qua vervuiling/verstikking.
En die appelslak had hier allang een enkeltje kliko gehad, heb niet veel planten in mijn bakken, maar wat ik heb moeten ze van afblijven :D
 
Ik lust van alles maar een dier dood maken is niet echt mijn ding zelfs een slak niet. Ik zie graag dat mijn eten in onherkenbare vorm op me bord ligt. Garnalen met kop of een vis met kop vind ik al erg onsmakelijk eruit zien. Slakken heb ik nooit geproefd hou ik ook liever zo.

Me neefje heeft ook een aquarium en 2 van deze slakken mee genomen dus stuur hem wel op naar hem als hij aan me verboden voor slakken planten blijft vreten. Bij hem blijven ze wel van de planten af zegt hij, maar die heeft ook meer een "natuurlijk"aquarium.

Erg jammer dat Janus de plant etende versie is. Ik heb ooit ook een grote witte gehad maar die vrat geen planten op. Was al zo blij eindelijk eens een jumbo slak tegen te komen want die zijn hier niet te verkrijgen zover ik weet. Volgens mij mogen ze ook niet meer verkocht worden. Kleintjes is geen optie omdat deze in keel van sluier kan blijven steken.

Laagje zand heb ik wel eens maar word altijd z on zootje. De sluiers grondelen het flink rond dus blijft nooit mooi op zijn plaats liggen, krijg dan allemaal kale plekken en heb ook altijd een laag in me filters liggen door het wroet favorietenplekje onder de inlaat. Ook hevel ik elke dag stront weg en met zand is dat erg lastig. Eieren festijnen op dat zand is ook ellende. Moet ik al dat zand eruit hevelen en gaan spoelen anders vele beschimmelde eieren die in het water rond dwarrelen. Zal wel iets creatiefs gaan bedenken als het echt nodig is. De terrassen gevuld met zand heb ik ook al geprobeerd maar de hufters nemen dan happen zand eruit om het vervolgens mee omhoog te nemen en dan uit te spugen. Planten worden er ook uitgetrokken dus had geen meerwaarde.

Maar ik denk dat het gewoon kwestie is van aanpassen hoor. Heb wat manden planten staan en aquarium is erg groot dus ruimte zat. We zullen het zien hoe en wat.
 
Of je schermt het wroetplekje af zodat je zand niet in je filter komt? en een bodem hoeft toch niet mooi glad gestreken te zijn? hier ook kale plekken in de bakken waar de corydoras hebben zitten grondelen
 
Zo en nu maar even kijken wat Janus zijn keus word. Word het de plant dan gaat Janus op transport. Had wat gesnoeide stekken in het geplunderde mandje gestopt maar hebben ze er al weer uitgetrokken. Stond toch leuk dat uurtje :6

Ik zie hem niet dus ligt nu in de grote mand planten. Vanavond slakken patrouille :deal:

0FE4254D-60CC-4F5F-A715-7E322389C75C.jpeg
637B980F-0F99-495E-BD37-A3BD045E3946.jpeg
 
Janus de slak heeft in het grote aquarium geen komkommer aangeraakt. Zeer eigenwijs.

Gisterochtend is hij naar het opvoedingskamp over gebracht. Binnen 24 uur meegaand gedrag. Geen nieuwe planten meer opgevreten en blijft op zijn stuk komkommer. Dus de ty rips om hem op de komkommer te houden zijn niet nodig geweest.

Antje komt zondag de long Fins brengen dus Janus doet zijn best om het quarantaine aquarium in te draaien. Hij laat nogal wat poep achter zo te zien..... die bodem was spik en span dus wat er ligt is van hem...........

825FEA35-E1B7-4497-B19E-92925241E91B.jpeg
 
Hahaha, mijn vader had vroeger een stout liedje, dat hij alleen zong als mijn moeder niet in de buurt was. Het ging zo: "Jajaja ja-nus hij roept u naar 't leger, naar 't le-he-ger, Jajaja ja-nus, hij roept u naar 't Le-he-ger des Heils! En wie de grootste hoop in z'n broek heeft gedaan die mag met de ijzeren pot rond gaan... " Volgens mij heeft jouw Janus dat in een vorig leven gehoord! Wat een beest! En nu maar hopen dat hij de smaak van komkommers te pakken heeft gekregen en voorgoed van je planten afblijft!
 
Antje heeft de long Fins gebracht. Mooi in zakje en laten overwennen. Zakje leeg gooien in bakje om ze te vangen en in aquarium te zetten blijven ze op zakje plakken zonder water. Wat een geklooi. Met thee glas vangen, willen ze niet uit het glas.

Vast houdertjes :D de gele is inmiddels uit het glas.

29C32618-B5FB-4218-A13B-E81FDB8559C5.jpeg
F5586EEA-5049-453C-B336-DA52D78DD874.jpeg
 

Terug
Bovenaan