sluiers van michelle


Heel gaaf Michelle. Moet wel lachen om je vasthoudertjes.

:br: Ik had ze me in het echt veel groter verwacht. Ben niet gewend om met kleine visjes om te gaan. De sluiers scoop ik met de hand eruit maar dit is zo fragiel dus moest even bedenken hoe ik dit ging doen. Stomme beesten gewoon in lege zak blijven vast hangen. Dus snel die zak in bakje water gedrukt en met schaar zak om hun heen weg geknipt. Toen in glas onder water en wachten dat ze stukje zak los lieten................... De zwarte ligt nog vast gezogen in het glas. Denk een drupje pit bull bloed bij de kweek:cool:
 
:br: Ik had ze me in het echt veel groter verwacht. Ben niet gewend om met kleine visjes om te gaan. De sluiers scoop ik met de hand eruit maar dit is zo fragiel dus moest even bedenken hoe ik dit ging doen. Stomme beesten gewoon in lege zak blijven vast hangen. Dus snel die zak in bakje water gedrukt en met schaar zak om hun heen weg geknipt. Toen in glas onder water en wachten dat ze stukje zak los lieten................... De zwarte ligt nog vast gezogen in het glas. Denk een drupje pit bull bloed bij de kweek:cool:
Hoe groot zijn ze nu? Lastig inschatten op een foto.
 
Volgens Antje is de zwarte volwassen en de gele is wat kleiner. De zwarte is vrouwtje en de gele ws een mannetje maar dat kun je nog niet heel duidelijk zien. Dat glas is
z on soort goedkoop theeglas die je overal krijg dus wat zal het zijn 10cm? Maar zijn slanke, ranke algen etertjes. Heb er ook weinig verstand van. Mijn neefje heeft er een paar zwemmen maar die zijn een stuk groffer maar geen idee wat voor soort dit is, hoor. Had wat foto s gegoocheld van de long fin maar dat zijn dan denk grote close ups waardoor ik gewoon verwachte dat ze veel groter en forser zouden zijn.

Nu is het misschien ook gewoon zo dat ik gewend ben aan de dikke grote sluiers dan zal alles wel wat kleiner ogen........... De gele hangt naast Janus en hoop niet dat die hem op vreet want zelfs janus ziet er erg groot uit bij dat gele algen etertje. Hopen dat ze geen minderwaardigheids complex krijgen tussen al die reuze collega s.:cool:

Maar vind ze wel heel schattig en mooi hoor. Erg leuk eens wat heel anders.....
 
Volgens Antje is de zwarte volwassen en de gele is wat kleiner. De zwarte is vrouwtje en de gele ws een mannetje maar dat kun je nog niet heel duidelijk zien. Dat glas is
z on soort goedkoop theeglas die je overal krijg dus wat zal het zijn 10cm? Maar zijn slanke, ranke algen etertjes. Heb er ook weinig verstand van. Mijn neefje heeft er een paar zwemmen maar die zijn een stuk groffer maar geen idee wat voor soort dit is, hoor. Had wat foto s gegoocheld van de long fin maar dat zijn dan denk grote close ups waardoor ik gewoon verwachte dat ze veel groter en forser zouden zijn.

Nu is het misschien ook gewoon zo dat ik gewend ben aan de dikke grote sluiers dan zal alles wel wat kleiner ogen........... De gele hangt naast Janus en hoop niet dat die hem op vreet want zelfs janus ziet er erg groot uit bij dat gele algen etertje. Hopen dat ze geen minderwaardigheids complex krijgen tussen al die reuze collega s.:cool:

Maar vind ze wel heel schattig en mooi hoor. Erg leuk eens wat heel anders.....
Ah dit geeft wel een goed idee. Ik ben heel benieuwd hoe de combinatie met de sluiers gaat.
Dus na ga je de bak verwarmen? Laten jouw kolossen die verwarming wel hangen? ;)
 
:D Die ligt al een maand nog in de doos klaar om gemonteerd te worden. Hard ware zaken is niet echt mijn ding, zijn van die rot klusjes maar ben voornemens hem horizontaal op het achterste raam te doen.Flink laag zodat ik hem niet vergeet aan en uit te doen met verversen. Dat is me al een keer gebeurd, zag een rare wolk boven me water uitkomen. Kacheltje ontploft :eek:

Stenen en manden planten ervoor dan moet dat goed komen met de sluiers hoop ik. Is een EHEIM staaf en heb hem nog niet eens uitgepakt maar volgens mij is hij zonder beschermhoes. Dat vind ik wel een beetje eng maar moet ik even op me gemak gaan bekijken hoe ik dit tactisch ga doen.Is vrij groot ding.

Is nog niet nodig want me aquarium is nog 26 graden. Kachel komt op 24 graden.

Heb nog even tijd om te scapen want ze zitten nu even in het kleine aquarium. Bedacht in quarantaine en dan even aanzien om te kijken als ze gezond zijn en me sluiers weer top fit zijn. Een afstrijkje op de kleine friemels gaat het niet worden.............. Dus dat word toch een gokje :( Maar eerst maar rustig laten wennen en met verversen gebruik ik sluier water zodat ze aan aquarium wennen en dan moet goed komen.

Janus de slak gaat naar familie................ De hufter blijft aan me planten vreten. Is een knoert van een slak en dat gevreet aan me planten gaat erg snel.
 
Er is toevallig nu een topic over de verwarming. Misschien heb je er iets aan (of de verwarring wordt groter).

Ik ben ook wel op zoek geweest naar een beschermhoes voor de verwarming maar heb ze nooit los te koop gezien. Mocht je wat vinden, laat het weten!
en dan even aanzien om te kijken als ze gezond zijn en me sluiers weer top fit zijn. Een afstrijkje op de kleine friemels gaat het niet worden.............. Dus dat word toch een gokje :( Maar eerst maar rustig laten wennen en met verversen gebruik ik sluier water zodat ze aan aquarium wennen en dan moet goed komen.
Ik begrijp dat je eigenlijk beiden in quarantaine wil houden toch?

Je sluiers tot ze zeker weten gezond zijn.
De ancistrussen totdat je er op durft te vertrouwen dat ze niets onder de leden hebben.

Lijkt me dat je dan geen sluier-water moet gebruiken als je de Ancistrussen van vers water voorziet?
 
Ja ancistrussen zijn erg onhandige dieren op het gebied van transportzakjes, had er niet bij stil gestaan dat je dat niet wist, overigens kun je zo'n ancistrus gewoon beetpakken hoor, hun schubben zijn als een soort pantser dus fijnknijpen zal niet snel gebeuren.
Als je me had gezegd dat je geen beschermer had voor je verwarming had ik er wel 1 voor je mee kunnen nemen, heb er genoeg van liggen, maarja dat is achteraf gepraat.
Qua overwennen is het inderdaad juist goed als je een deel van het water van de sluiers, bij de longfins gooit, kunnen ze wennen aan hun bacteriecultuur, want dat is vaak waar vissen de grootste problemen mee hebben : wennen aan elkaars bacteriecultuur en niet zozeer andere waterwaardes.
 
De sluiers zijn klaar met medicatie maar Moortje is nog niet in top fitte conditie. De staart/vinrot staat stil maar wil zeker zijn dat het niet terug komt. Eerst echt zien dat de staart weer aan groeit. Bacterieel altijd erg lastig kan zomaar weer de kop opsteken. Ben nog met de sabbactisun/imuun versterker bezig. Nog een weekje en dan moet hij het zelf weer doen.

De longfins blijven zolang in quarantaine. Wil niet dat zij iets van de sluiers oplopen of andersom. De long fins nu ook een reisje achter de rug dus laat ze even lekker samen apart.

Als ik denk dat de tijd rijp is dus duurt nog even ververs ik inderdaad met water van de sluiers zo kunnen ze wennen aan het watertje wat daar in zit. Ik ververs me sluiers zeer regelmatig, om de 3 a 4 dagen dus is dan niet echt rot water hoor. Pak dan water vanaf bovenin wat ik langzamerhand qua hoeveelheid laat oplopen. Ik gebruik ook het een en ander aan toevoegingen zoals koi clay dus hoop dat ze op deze wijze er rustig aan wennen. Ze zullen toch naar het grote aquarium moeten en gezien er tijd zat is kan ik op deze wijze goed laten acclamatiseren. Lijkt me toch fijner dan in 1 keer zo over.
 
Kleine update.

Na de aankomst van de long fins een paar dagen naar Dublin geweest. Moeders paste op me dieren winkel. Bij terug komst bleek dat Moortje overleden was :'(Me laatste beginners vis maar was er al een beetje bang voor omdat hij toch niet echt opknapte/fitter werd. Ontzettend balen was me favoriet.

Alles weer ververst, schoon gemaakt etc. UVC erin en met de rest gaat het erg goed.

De long fins en Janus zijn ondertussen in het aquarium. De sluiers hebben geen aandacht voor de long fins. Deze beginnen nu wat te wennen en de zwarte zie je geregeld en durft al uit het long fin domein te komen, de gele ligt nog veel in zijn schuilhol.

Moet wat gaan aanpassen want de jonge dik kop sluier heeft geen interesse voor de long fin maar wat ik allemaal aan voer verstop is uitermate interessant. De dikkop heeft een nieuw slaap plekje (hij lag altijd bij Moortje) boven op het hout met zijn dikke kop boven het gat in de hoop dat er wat long fin voer opstijgt. Dik kop kan zeer verwoed bij dat stuk hout liggen te klooien en verschuift alles dus moet een beetje opletten en tijd maken om even te shoppen.

Vandaag voor het eerst rephasy gemaakt. Ieeuw, wat stinkt dat. Blokje erin en binnen 10 tellen lag Janus erop. heb hem een meter verder op gelegd maar 10 minuten later lag het kreng er weer op dus heb maar wat extra blokjes verstopt.
 
Long Fin tapas. You can hide but you cant run.

3FDFB115-A052-446C-9027-792473492E3C.jpeg
 
Wat erg van Moortje! Heel veel sterkte Michelle.

Wat zijn er met sluiers toch veel avonturen te beleven! Ik hoop dat je de ultieme manier vindt waarop de long fins rustig kunnen eten. Hebben zij geen naam?

Geweldige foto van de sluier bij het long fin voer :D
 
Natuurlijk hebben ze al namen. Jut en Jul slobber.

Jutland. 1 grote vijvermand is reeds afgevoerd. Totaal leeg geroofd.

87D4AFD3-A57E-4E2B-9A08-77BF27EF461A.jpeg


Ken net. Linksom of rechtsom dat blokje repashy is voor mij.

23A776FC-7E0A-4366-B22B-0F0BDECFB6DA.jpeg


Dik kop groeit erg snel. Al zowat net zo groot als de Ranchu.

6C130BC4-822A-46DB-AA01-6FD3AF1D780B.jpeg


Ik Kus de grond waar ik boven zwem. Ik ben van pauselijk bloed.

871BEC75-64B2-48F7-8C52-CB226DD5DAA8.jpeg


Ik heb net een tijd voor het aquarium gezeten om Jut en Jul op de foto te krijgen maar die hebben geen zin.
 
Gister het sluiertje van Roxy (Julia) opgehaald. Leuk zwart telescoop oogje zo te zien. De staart is wat te groot en lichtelijk beschadigd dus blijft even in quarantaine. Straks in het grote aquarium zal hij wel wat meer in verhouding groeien.

Hij/zwemt wel erg actief en eet zoals een sluier hoort te eten. Vreetmachine.

B7535FE1-491C-4CB1-A255-6A7587F5F3C7.jpeg
8A48DBE9-35B4-40CF-8185-B21C0DE5407C.jpeg
 
Man/vrouw is nog niet te zien. Hij is geschonken door Julia dus de vis heet Julia.

Hij zou al een paar jaar wezen maar dit betwijfel ik sterk want dan zou hij ernstig vergroeit zijn. Dan zouden de ogen heel groot zijn ten opzichte van lichaam. Ik had hem al op de foto gezien. Dan had ik hem ook niet opgehaald. ik denk wel dat hij nog redelijk goed kan gaan uitgroeien.

Hij zat wel wat klein met klein filtertje maar geen bioborp formaat gelukkig. Werd naar mogelijkheden toch goed voor gezorgd.

Heb een aardig filtertje in de curver en je kunt zien dat de vis niet aan stroming is gewend. Hij zweeft door de hele curver op de stroming. Heb even een grote steen erbij gezet dat hij ook een plekje heeft zonder stroming. Heb een spons uit me JBl gehaald en in dit filter gedaan en vanochtend NO2 nog mooi op 0.

Nu maar duimen dat dit geen drama gaat worden maar hij oogt lekker actief. Even een weekje rust en zal ik volgende week eens de microscoop erbij pakken. Heb wat voogle erbij zodat hij wellicht wat meer weerstand opbouwt.

Jut (vrouw slobber) hing zowaar vanochtend achter inlaatpijp. Die maakt nu zo af en toe een uitstapje. Jul (geel) is nog op sabbatical. Ik beweeg af en toe even het schuilhol en zie ik punt staart of kopje verschijnen dus leeft nog. Omdat ik die zo weinig zie ben ik bang dat hij dood in dat schuilhol ligt. Dat schuilhol ligt ook wel mooi voor hem want door dat geklooi van dik kop waait zijn voer denk ik recht in zijn hol dus die zit daar met alle voorzieningen in huis.
 
Dank je Roy. De Ranchu is inderdaad heel mooi gegroeid en gevormd maar is een beetje sullig/rustig gedrag. Daar moet je denk ik van houden. Ik vind het leuk om er eentje te hebben maar alleen Ranchu is denk een beetje saai. Maar wellicht heb ik gewoon de sullige Ranchu en zijn er ook wat snuggere meer actievere Ranchu.
 
Hele belevenissen in dat aquarium van jouw, hopelijk blijft Julia gezond en kan die ook zijn plekje opeisen, die angst dat ze dood in het holletje liggen had ik ook heel erg in het begin toen we slobbers gingen houden, een zaklamp biedt ook uitkomst.
 
Update sluiervilla.

Ben wezen shoppen en een groot stuk driftwood gehaald zodat dik kop met dat geklooi voor het slobber food dit niet meer kan verschuiven. Tevens wat planten meegenomen. Ze waren niet zo mooi, bruine bladeren en daarom kreeg ik van ieder eentje gratis maar is nu wel erg veel. De slobbers zijn denk erg tevreden over de uitbreiding van Jutland want ze zijn nu regelmatig te zien.

Vandaag een afstrijkje gemaakt van Julia en zag er prima uit dus die is bijgezet in het aquarium. Helaas zijn er wat vinstralen beschadigd dat zal niet meer aangroeien. Ze is nog een beetje onder de indruk van haar nieuwe huis en bewoners. Heel raar gezicht, ze zwemt naar de filter uitstroom en die duwt haar weg en dan is het net een dolfijn die dan naar voren blijft duiken in die stroming. Lijkt net of ze de filteruitlaat aanvalt :D

Overzichtje met links Jutland voor de slobbers.

2DF96CA2-5852-4ECF-B48F-3667664433F3.jpeg


Mooie Jul is klaar met zijn sabbatical en heeft besloten zijn werk te hervatten.

947EA2FC-A7D1-4A0F-8CB4-8A90034B1248.jpeg


Jut is ook tevreden met het stuk driftwood.

C11FCC88-6B67-4FA1-93D1-098AE9D5B99E.jpeg


Pak me dan als je kan, dikke vreetmachine. Ken net niet.

045CF4FB-BB87-47FC-9725-2CD0727B21FC.jpeg


Julia
21803340-BA63-44DF-9676-4D5B92F21A4C.jpeg


Jul kan ongestoord repashy tapa eten.

D6C2A88C-2B9A-4BB1-89A0-C731C27A0793.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi en groot stuk hout Michelle! Verbaas me hoe groot de sluiers zijn ten opzichte van Jut en Jul :)

Mooie foto ook van Julia, mooi visje om te zien :thumbs:
 
Ik blijf me verbazen over het formaat van de sluiers, met name de Riyukin. Wat een enorme bek heeft die. Ik volg dit met belangstelling, vooral nu ik zelf sluiers heb. Julia vind ik ook een leuke vis om te zien, die voelt zich duidelijk al thuis bij jou . en je bak vind ik prachtig, vooral nu met Jutland erin :smitten:
 
Ik blijf me verbazen over het formaat van de sluiers, met name de Riyukin. Wat een enorme bek heeft die. Ik volg dit met belangstelling, vooral nu ik zelf sluiers heb. Julia vind ik ook een leuke vis om te zien, die voelt zich duidelijk al thuis bij jou . en je bak vind ik prachtig, vooral nu met Jutland erin :smitten:

Dank je. Ja, de ryukin is nu de grootste gezien me joekels zijn overleden. Helaas is de ryukin wat onstabiel. Gister lag deze weer op de rug. Na een half dagje met laag water en zout in de curver gaat het weer goed. Deze heb ik nu iets meer dan een half jaartje en is dus nog lang niet volwassen. Ik denk dat hij zo onstabiel is door het gevreet van hem. Deze is echt een ontzettende schrok kop. Die krijgt in een aparte hoek eten want die duwt alles weg en een grote zuigstreep en alle brokjes zijn weg. Soort van zeer krachtige dirt devil. Dan heeft de rest niets meer. Hij heeft inderdaad een hele grote bek, Soms lijkt het net een olifant. Heb dat nog niet op de foto kunnen krijgen maar is echt geen gezicht.
 
Julia is omgedoopt tot Jules. Het is overduidelijk een mannetje. Hij heeft nu vrede met het filter maar jaagt nu achter al me vissen aan. Hij is helemaal door het dolle heen en hapt achter elk kontje aan. Mannetje/vrouwtje maakt hem niet uit. :eek:
 
Julia is omgedoopt tot Jules. Het is overduidelijk een mannetje. Hij heeft nu vrede met het filter maar jaagt nu achter al me vissen aan. Hij is helemaal door het dolle heen en hapt achter elk kontje aan. Mannetje/vrouwtje maakt hem niet uit. :eek:
Zo is Jules er vroeg bij!
 
Nog maar wat leuke foto s. Op het moment teveel vrije tijd dus veel aandacht voor de vissen. Ik ben nog aan het dubben wat ik met Janus ga doen. Het is een enorme planten vreter waar ik niet echt blij mee ben maar ik vind hem ook wel erg leuk om te zien rond slakken.

Jul lust ook graag tuinbonen. De rest ook maar hij durft zelfs al in het openbaar te liggen smikkelen.

FAAE700B-C1DD-4363-BE43-540E78FA8271.jpeg
 

Terug
Bovenaan