sluiers van michelle


Niet heel vervelend bedoeld maar die komen nog niet eens in de buurt van wat Michelle zoekt zo in haar post te lezen.

Michelle, je zou evt de siervissen-onlineshop kunnen proberen, geen Dino-kwaliteit maar zeker wel mooie vissen (topsegment dierenwinkelvissen zegmaar) en als je ze mailt zijn ze zeker bereid om je te helpen.
Nadeel is wel dat je de vissen niet zelf kunt bekijken en dat ze bezorgd worden (per koerier net zoals bij Dino).
Ik heb er zelf naar tevredenheid meerdere vissen besteld, mijn rooie calico butterfly ryukin komt er ook vandaan net zoals deze twee (helaas inmiddels beide overleden, maar om een idee te geven):
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1570542361505.jpg
    FB_IMG_1570542361505.jpg
    36.5 KB · Weergaven: 200
Nee, dat zijn waarschijnlijk gewoon LFS sluiertjes, net zoals de mijne. Maar die Dino-vissen, komen die dan wel met een soort certificaat of zo? Ik zeg dit, omdat ik destijds papegaaien hield, en er op zeker moment gestreefd werd naar het kweken met vogels op een verantwoorde manier, waarbij een vogel dan ook een kwaliteits-certificaat meekreeg van de kweker. Dit om wildvang tegen te gaan, en ook het onverantwoord kweken alleen maar om het geld ( dus niet kijken naar afstamming en zo). Ik heb ook paarden gehouden, en honden, katten en konijnen, waar al veel langer naar dit soort dingen wordt gekeken. Die hele sluier-houderij zoals ik die nu tegenkom is redelijk nieuw voor mij. Is er bijvoorbeeld wel eens sprake van inteelt, waardoor aangeboren gebreken kunnen ontstaan?
 
Ik weet niet of Dino (fancy goldfish store) er certificaten bij levert maar hij verkoopt zegmaar de creme de la creme van goudvissenland.
High quality, ontzettend grote vissen zitten er ook wel tussen en andere varianten dan wat je in de LFS tegen komt zoals watonai, full moon oranda, blue egg phoenix, sabao, tamasaba, yanagi.
Noem het en hij verkoopt het of kan eraan komen voor je.
Ik zie ook geregeld showvissen langskomen die internationaal hoog eindigen bijvoorbeeld.
 
Inteelt is juist een vorm van terugkweken op bepaalde eigenschappen in de goudviskweek.
Kweken = streng uitselecteren.
Letterlijk alles wat niet naar wens is zul je moeten cullen (doden) net zolang tot je enkel dat over houdt wat perfect voldoet aan wat je doel is.
Dus dat net niet voldoende ontwikkelende staartje: cullen.
Dat gekrulde kieuwdeksel:
cullen.
Enkelstaart terwijl je dubbelstaarten wil:
cullen.
Verkeerde kleur/patroon:
cullen.
Etcetc.
Ten eerste voorkom je daarmee dat je zwakkere dieren de hobby in houdt en ten tweede zul je zien dat de kwaliteit van volgende generaties ook verbeterd.
 
Dan wordt er inderdaad op uiterlijk geselecteerd. Als ik dat oude Franse goudvissenboek (zie: links en literatuur) bekijk, zie ik dat er ook rassen verdwijnen, misschien omdat ze uiteindelijk toch te zwak zijn. Ik weet in ieder geval zeker dat ik niet ga kweken. Mijn LFS-sluiertjes mogen lekker rondspelen, en hopelijk worden eitjes etc. snel opgegeten. Ik hoop wel dat Michelle straks weer een mooie, gezonde dikkop vindt.
 
Zeker wordt er op uiterlijk geselecteerd.
Maar ook op gezondheid, dus een tuimelaar, een met een kromme rug, een met zwemblaasprobleem of wat dan ook cul je.
Die zijn gewoonweg niet geschikt.
 
Daarom vraag ik me af wat er met die overleden full moon oranda's aan de hand kan zijn geweest. Iets wat je van buitenaf niet kan zien in ieder geval.
 
Oranda's zijn naar mijn ervaring zowiezo erg gevoelige vissen, redcaps nog meer.
Wil je sterke vissen die zelden tot nooit wat mankeren kun je nog het beste torpedovormige vissen hebben zoals wakin, watonai, shubunkin, commons etc.
De meeste sluierstaarten zijn toch gevoelig voor kwaaltjes en mankementen is mijn ervaring.
Deels doordat er ontzettend is doorgekweekt en deels door de bouw.
Zwemblaasproblemen is iets wat typisch is voor korte bolle vissen om maar iets te noemen.
 
ikzelf heb 2 fantails nooit problemen mee gehad deze zijn nu bijna 6 jaar oud. Het zijn gewoon LFS visjes. Enigste wat je kan doen is de best mogelijke omstandigheden creëren en hopen dat je geen uitval krijgt.
 
Ik heb zelf diverse vissen en merk het verschil tussen de torpedovormige en de eivormige vissen qua sterkte en weerstand.
Als er iets heerst in de bak zijn het geheid de eivormige vissen waar je het het eerst aan merkt en die het meest moeite hebben om er weer goed uit te komen.
Maar flink waterwisselen, goed voer geven en direct ingrijpen als er wat afwijkt voorkomt een hoop gedoe.
 
Inderdaad is mijn red cap en calico niet echt mijn smaak. Bij vissen met wen groei ben ik erg voorzichtig qua aankopen want ik wil ook geen vis die op een verkeerde manier wen groei krijgt. Dat de ogen dicht groeien of dat de wen te zwaar word zodat de vis met kop omlaag gaat zwemmen ivm gewicht.

Bij Dino krijg je geen certificaten of zo iets dergelijks. Ik denk dat dat ook geen doen is want in die kwekerijen zwemmen er duizenden wat ik op filmpjes van hem heb gezien. Dino kan natuurlijk ook niet zien hoe de vis zich van binnen ontwikkeld.

Ik weet dat de torpedo vormige sterker zijn maar ik vind dat die veel ruimte moeten hebben om te kunnen zwemmen en dat kan ik niet bieden en ik ook nu juist de eivormige mooi vind. Ook de lange staarten/vinnen exemplaren vind ik nu juist zo mooi. Ik had nu juist de full moon genomen ivm de staart.

Klink ook niet echt positief loraine dat je bij die online winkel 2 ryukin had en dat die ook inmiddels dood zijn :rolleyes:

Ik ga er nog even over dubben maar ik denk dat het wat volwassener gaat worden. Dan weet ik of het een vrouwtje is en heeft dan de moeilijkste tijd qua groei gehad. Ik vind juist die jonkies zo leuk omdat die zo dartel en brutaal zijn maar om nu telkens afscheid te moeten nemen maakt de sluier hobby erg moeilijk om van te genieten.
 
Bij de online winkel waarvan er vissen overleden zijn had het allemaal andere oorzaken, de twee vd foto (oranda en butterfly telescoopoog) zijn opgezogen door mijn pomp (nu een kooi omheen) en overleefden dat niet, 1 dreef ineens dood maar was uiterlijk perfect gezond (wel periode van veel stress etc) en 1 vond ik een week na aanschaf half opgegeten op de bodem.
De ryukin die is overleden kreeg een ontsteking in de hump, ondanks behandeling ging dat van kwaad tot erger en eindigde het met een gat in de hump waar een abces opengebroken was, tweede abces ernaast, zwemblaasprobleem, lam borstvinnetje en pineconing waardoor ik haar heb geëuthanaseerd.
Maar op 1 na alles ruime tijd na aanschaf en heb er nog 5 rondzwemmen van daar die het goed doen. ;)
 
Nee, dat zijn waarschijnlijk gewoon LFS sluiertjes, net zoals de mijne. Maar die Dino-vissen, komen die dan wel met een soort certificaat of zo? Ik zeg dit, omdat ik destijds papegaaien hield, en er op zeker moment gestreefd werd naar het kweken met vogels op een verantwoorde manier, waarbij een vogel dan ook een kwaliteits-certificaat meekreeg van de kweker. Dit om wildvang tegen te gaan, en ook het onverantwoord kweken alleen maar om het geld ( dus niet kijken naar afstamming en zo). Ik heb ook paarden gehouden, en honden, katten en konijnen, waar al veel langer naar dit soort dingen wordt gekeken. Die hele sluier-houderij zoals ik die nu tegenkom is redelijk nieuw voor mij. Is er bijvoorbeeld wel eens sprake van inteelt, waardoor aangeboren gebreken kunnen ontstaan?

Ik heb niets tegen LFS visjes hoor. Ik vind alle sluiertjes leuk maar als je eenmaal eens bij Dino in voorschoten ben geweest dan zie je toch echt een heel groot verschil. Ik wist niet wat ik zag wat hij daar allemaal heeft rond zwemmen. In het oosten van de wereld is goudvissen echt heel groots. Shows en alles erop en eraan. Daar kan zeg maar een katten of honden show in Nederland niet tegen op. Vissen die duizenden euro s kosten. Fokkers/kwekers die een bepaalde "naam" hebben. Op markten hangt het daar vol met zakjes goudvisjes :'(

Wildvang zal je bij sluiers niet tegen komen want er zwemmen geen sluiers in het wild. Hoewel misschien door de mens gedumpte sluiers maar er is weinig natuurlijks aan sluiers. Verantwoord kweken zal ook een speld in een hooi berg zijn qua vissen. Dit is wel een erg ingewikkeld punt bij alle vis soorten. Dit punt begint eigenlijk al is het uberhaupt verantwoord om vissen van welk soort dan ook in een aquarium te stoppen. Het houden van vissen in hun natuurlijke biotoop vind ik leuk klinken maar het is en blijft toch onnatuurlijk om vissen in een glazen bak te houden hoe groot dit ook is. Wat is verantwoord kweken. Temperatuur omhoog of juist omlaag, afzet moppen, en nog duizenden manieren om te kweken.

Is het verantwoord om vissen uit de natuur te scheppen en deze dan in een glazen bak te stoppen?

Vandaar ik er ook geen probleem mee heb om sluiers te houden. Vele vinden sluiers kweek/fok gedrochten omdat er niets natuurlijks aan de vis soort is. Dit zijn punten waar je vele verschillende meningen in heb.

De verantwoorde kweek met goede bloed lijnen vind ik ook erg discutabel. Ras kat met alles pico bella word 8 jaar en een vuilnisbakken kat kan 20 worden. Bloed lijnen van paarden worden ook voor een doel gebruikt om een super paard op zijn gebied te verkrijgen. Als je graag een kindje wil maar 100% kans heb dat je kindje ziek word door iets wat jij mee breng is het dan "fout"om dit deeltje eruit te zuiveren zodat het kindje wat je ga krijgen gezond door het leven gaat. Zeg het maar. Leuke discussie.....
 
Wildvang vind ik sowieso tegenwoordig iets, waar heel goed over nagedacht moet worden. Bij sommige soorten is de natuurlijke biotoop zo aangetast dat de soort alleen nog door nakweek/fok/teelt bestaat. Kijk maar eens naar de oorspronkelijke biotoop van de Chinese Danio, die is totaal vervuild en zowat onleefbaar geworden voor dit visje. Wat dat betreft is de mens een expert in wanbeheer. Gelukkig zijn er ook fok/kweek/teeltprogramma's waarbij de nakomelingen weer in het wild los worden gelaten, zoals przewalskipaarden, oryxantilopen, spyxara, blauwkeelara om er enkele te noemen. Wildvang is tegenwoordig bij veel soorten " not done". Waar mijn vader in de jaren 50 nog met een partij wildvang kaketoes aan boord van Australie naar Europa voer, worden tegenwoordig alle uit Australie afkomstige vogelsoorten buiten Australie gekweekt, omdat export daar verboden is. Ik zag deze week ook in iemand's profiel " kweek van raszuivere maanvissen" langskomen, dus dat bestaat in vissenland ook. In de aquariumhobby ontkomt men er denk ik voorlopig niet aan om exemplaren uit het wild te halen en ze vervolgens tot nakweek te brengen.

Maar nakweek, en raszuiver kweken is inderdaad iets anders dan kweken op vorm, kleur en andere specifieke eigenschappen. In de wereld van de paardenhouderijj zijn er zgn. " koopvernietigende gebreken": als je een paard hebt met een " verborgen gebrek" zoals bijv. hoefkatrolontsteking, mag je daar niet mee fokken. Heb je zo'n dier gekocht en komt een dergelijk gebrek toevallig aan het licht, dan wordt de koop ongedaan gemaakt. In de hondenfokkerij is men intussen ook wakker geworden, en er wordt meer gelet op heupdysplasie, hartproblemen, schedelinhoud, ruglengte enzovoort. En broodfokkers worden aangepakt. Ook bij de raskatten lijkt men zich meer bewust te worden van de problemen, zoals de hartproblemen bij de maine coon, en de ademhalingsklachten bij perzen. Op dit forum kwam ik een "rode lijst" tegen, maar daarop staan voornamelijk vissen die met verf of andere chemicaliën zijn ingespoten. Dat kende ik eigenlijk alleen van bloemen, voor mij een teken dat vissen door velen nog steeds als een soort decoratie worden gezien. Ik lees hier wel eens over " doorgefokte guppen", dus de aquariumliefhebbers zijn zich wel bewust van de inteelt die daar plaatsvindt.

Ik heb hier in de kast het boekje " milieusparend huishouden" staan, en het is vanwege dit boekje, dat ik een koudwateraquarium wilde. Ik kocht een tweedehands meterbak met schildpadden, die binnen de kortste keren de vijver in gingen, en de bak heb ik toen ingericht voor mijn komeetstaart Julius, die op kantoor in een grote kom had gezeten en thuis in een 35 l bak. Daarna kwam ondermeer Giebel, een enkelstaart goudvis en we weten nu allemaal dat dit verre van ideaal is. Maar omdat manlief niet zo heel best ziet, heb ik toch weer voor goudvissen gekozen, en probeer nu mijn LFS sluiertjes een zo prettig mogelijk leven te bezorgen. Maar het blijven inderdaad dieren in gevangenschap.

Vroeger hield de mens gebruiksdieren voor vlees, melk, eieren, trekkracht, bewaking, jacht en gezelschap, en door selectieve teelt kreeg je dieren die aan een bepaald doel beantwoordden. Tegenwoordig kan er ook met het genetisch materiaal geëxperimenteerd/gemanipuleerd worden. Er is al veel ophef geweest over klonen, en over genetische manipulatie. De mens heeft tegenwoordig zo veel meer kennis. Maar waar ligt de grens/
 
Ik vind alle sluiertjes leuk maar als je eenmaal eens bij Dino in voorschoten ben geweest dan zie je toch echt een heel groot verschil. Ik wist niet wat ik zag wat hij daar allemaal heeft rond zwemmen.
P.S. Een middagje naar Dino's staat wel op mijn verlanglijstje hoor. Maar ik koop niks, want ik zit VOL... :)
 
P.S. Een middagje naar Dino's staat wel op mijn verlanglijstje hoor. Maar ik koop niks, want ik zit VOL... :)

Oei dat is gevaarlijk hoor :D Is ondenkbaar als sluier liefhebber daar heen te gaan en met lege handen terug te komen.
Zorgen dat je geen financiele middelen heb dat is volgens mij de enige wijze om daar met lege handen uit die winkel te komen :help: Zulke snoepies die daar zwemmen en dino ook erg aardig............... heeft ook altijd nog wel wat show aquariums met vele liters water in de aanbieding.......................

Alle pinkaarten en creditcards blokkeren voor je daar heen ga :thumbs:
 
In dit geval ben ik blij dat ik een man heb die alleen dit aquarium accepteert, en beslist geen een erbij...:D
 
Dat kreeg ik ook te horen met een enkele 60L. Ondertussen 2 bakken van 120L en een van 30 op mn kamer staan :juggle:
 
Hier niemand die voor mij beslist of ik er een bak bij mag of niet.
Voordeel van (weer) vrijgezel zijn en/of niet samenwonen. :p
 
Ja, maar jouw kamer oogt redelijk ruim, hier staat verder alles vol...en dan bedoel ik VOL:mad:
Ja true, al is vooral in het midden nog ruimte hoor. De muren staan eigenlijk allemaal wel vol :stom:

?? hoe weet jij of zijn kamer ruim oogt? ben je er al eens geweest dan?
Tijdje geleden een overzichtsfoto van alle 3 de bakken in één van mijn topics gegooid, vermoed dat hij die heeft gezien :D

Hier niemand die voor mij beslist of ik er een bak bij mag of niet.
Voordeel van (weer) vrijgezel zijn en/of niet samenwonen. :p
Eerst maar eens sparen voor een eigen plekkie zo als student. Ben al lang blij dat dit gedoogd wordt, zien dan wel weer verder als we alles zelf moeten betalen :stars:
 
Ja true, al is vooral in het midden nog ruimte hoor. De muren staan eigenlijk allemaal wel vol :stom:


Tijdje geleden een overzichtsfoto van alle 3 de bakken in één van mijn topics gegooid, vermoed dat hij die heeft gezien :D


Eerst maar eens sparen voor een eigen plekkie zo als student. Ben al lang blij dat dit gedoogd wordt, zien dan wel weer verder als we alles zelf moeten betalen :stars:
Klopt, ik heb vol bewondering naar je nachtelijke overzichtsfoto's zitten kijken :smitten:
 
Is er toch iets niet goed gegaan in je opvoeding van je man :D ;)
Tja, ik moet het hier heel subtiel aanpakken. Eigenlijk heb ik toch 2 bakken natuurlijk, als je dat ieniemienie slakkenbakje meetelt. Maar daar mag nog geen nanovisje in, want hij wordt afgeleid als er iets beweegt op de salontafel. Wel heb ik de LED verlichting erdoor gekregen, en in de nabije toekomst probeer ik er ook een extern filter doorheen te krijgen. Maar hij is als de dood dat er lekkage ontstaat, omdat er allemaal geluidsapparatuur onder het aquarium staat opgeslagen. En hij is ook hypergevoelig voor geluid, dus ik moet het goed isoleren.Dus ik denk dat er binnenkort een curverbox met isolatieschuim onder het aquarium staat ( achter de opbergboxen die er al staan) en dat ik een en ander installeer als hij een keer niet thuis is:D

Als hij hier niet woonde, dan kwam er een hele grote bak voor de sluiers ( Rio 450 of zoiets) en dan zou ik mijn huidige bak ombouwen tot Zuid Amerika biotoop. En daarnaast een speciaalaquarium met paradijsvissen en chinese danio's. Maar ik heb voor hem gekozen, dus accepteer ik de situatie zoals hij is en probeer er het beste van te maken zodat ieder tevreden is. Hij vindt de bak nu trouwens prachtig, terwijl hij een tijdje terug in alle toonaarden verkondigde dat hij een verschrikkelijke hekel had gekregen aan het aquarium, dus er zit wel progressie in :)
 
Update invasion off THE slobbers.

Nest 1 groeit goed en zijn denk al te groot om door de sluiers te worden op gevreten. Ik tel z on beetje 15 over van dit formaat.

De gele zone. Ligt links in het aquarium, het oude jut en Jul land.

958D00FE-7E61-4605-8204-7F179836EFFE.jpeg


Rechts in het aquarium een tweede ruimte voor ze ingericht. Het stuk hout drijft nog dus even een steen erop. Hier liggen voornamelijk de zwarte jongen. Mis hier nog een stukje lijstwerk wat ik al sinds de verhuizing erop moet doen. Dus al z on beetje 2 jaar :D Jaren gaan sneller dan mijn klus motivatie.
D9D059EC-280A-4CE6-A37C-9715B36D016E.jpeg


Het tweede nest zwemt ook al vrij rond. Zover ik kan zien zijn het er niet zo heel veel als eerste nest maar die kleintjes zijn erg moeilijk te spotten dus word nog een verrassing hoeveel dit zal worden.

F43C8F7C-9099-46F6-BFE0-D40EB26BA997.jpeg


Duidelijk dat ik meer geluk heb met slobbers dan sluiers.
 
Wat bijzonder dat de wildkleur apart ligt van de gele, nog niet eerder gezien.
Je hebt inderdaad meer geluk met je slobbers als met je sluiers, ik voorzie een bestandswissel :deal: :D
 
Ik dacht dat Apartheid al lang was afgeschaft, maar die slobbers denken daar duidelijk anders over... Ik had trouwens ooit een paardje, een schimmeltje, en ze stond met andere paarden in de wei. Het viel me daar ook al op dat de schimmels steeds apart stonden van de bruine en zwarte paarden. Dus dieren discrimineren wel, als je het mij vraagt...
 
Nou ze liggen ook wel wat door elkaar soms maar het valt erg op dat de zwarte zich meer rechts begeven. Ik denk dat papa slobber ook even genoeg heeft van het jonkies waaieren want zie hem nu regelmatig mama slobber weg jagen bij de schuilholen. Zit hij haar echt een stukje achterna. Mama slobber zie je nu echt wel door het aquarium gaan terwijl papa wat behoudener is, Die blijft meer onder het hout en bij zijn hol. Je zie ze ook niet heel veel op de andere ruiten hangen omdat ik denk bare bottom heb en ze de heel dag op de bodem rond grazen. Zo te zien missen ze een bodem bedekking niet echt.

Het is ook een algen festijn in me aquarium :help: De stukken bij het hout maak ik niet schoon dus het begroeit lekker. Me hele interne uvc filter heeft een groene vacht.
 
Ik dacht dat Apartheid al lang was afgeschaft, maar die slobbers denken daar duidelijk anders over... Ik had trouwens ooit een paardje, een schimmeltje, en ze stond met andere paarden in de wei. Het viel me daar ook al op dat de schimmels steeds apart stonden van de bruine en zwarte paarden. Dus dieren discrimineren wel, als je het mij vraagt...

Geen idee of scheiding mannen en vrouwen gedeelte. In beide delen zit een rook ruimte dus dat kan het niet zijn :D
 
Het is ook een algen festijn in me aquarium :help: De stukken bij het hout maak ik niet schoon dus het begroeit lekker. Me hele interne uvc filter heeft een groene vacht.
Mijn sluiertjes hebben inmiddels bijna alle baardalgen van de kruik geknabbeld. Vooral Quick is daar goed in. Lusten die van jou geen algen?
 
Mijn sluiertjes hebben inmiddels bijna alle baardalgen van de kruik geknabbeld. Vooral Quick is daar goed in. Lusten die van jou geen algen?

Nee niet echt. Als ze het al doen dan nemen ze helaas vaak een plant te grazen die onderhand ook begroeit zijn met algen toestanden. Met resultaat dat ze hele blad eraf scheuren of zelfs de hele bos eraf trekken. Ik heb geen planten in een bodem staan. Ik heb ook flinke stroming in de delen van de slobbers om de sluiers daar weg te houden. Ik heb 2 krachtige filters waardoor de sluiers op die plekken instabiel worden in hun zwemmen en dat vinden ze niet fijn. Ik ben ook bang dat als ze daar lopen te kloten dat ze zich vast zwemmen achter of onder het hout ofzo. In het begin heb ik menig sluiertje uit zeer rare en benarde situaties moeten redden omdat ze zich klem hadden gezwommen.

Maar ik irriteer me niet meer aan algen toestanden hoor. Die strijd is zo nutteloos bij sluiers. En nu hebben de slobbers er nog wat aan.
 
Vruchtbaar watertje heb jij Michelle :)
 
Wel fijn dat paps slobber niet meer ligt te waaieren in zijn hol en zich wat meer laat zien, dan heeftie geen kweekplannen in ieder geval
 

Terug
Bovenaan