Stroomverbruik aquarium


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,104
Locatie
Apeldoorn
Ik zie toch regelmatig vragen voorbij komen wat een aquarium nou doet aan stroomverbruik.
Dacht laat ik dat eens gaan testen.
Hiervoor heb ik een standaard juwel Lido 120 genomen.
Standaard filter
Standaard heater
Standaard led-verlichting
Verlichting brand van 11.00 tot 22.00 uur

Verbruik per dag 1,2 kWh (omgevingstemperatuur zal ook beetje meespelen)

Valt dus erg mee voor een dag in de winter.
In de zomer zal het dan nog minder zijn omdat het dan warmer in huis is.
 

Bijlagen

  • AAD1ADF3-A39A-4F7F-B37F-AA3C27ADF796.png
    AAD1ADF3-A39A-4F7F-B37F-AA3C27ADF796.png
    198 KB · Weergaven: 82
Wat een grillig verloop heeft dat. Je verwarming lijkt best vaak aan en uit te gaan zit daar een of andere controller voor? Bij mij duurt zo'n cyclus ongeveer 4 uur.
 
Wat een grillig verloop heeft dat. Je verwarming lijkt best vaak aan en uit te gaan zit daar een of andere controller voor? Bij mij duurt zo'n cyclus ongeveer 4 uur.
Zal waarschijnlijk door de weergave van de socket komen die het meet.
Dit is gewoon de standaard heater van juwel.
Bij mijn grote bak waar de heater wel op controller zit is het patroon net zo.
Waarschijnlijk omdat het elke seconde uitgelezen word vermoed ik.
Hoe het word weer gegeven is natuurlijk ook niet zo belangrijk maar het totale verbruik wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik wou deze test eigenlijk met een groter bakje doen zoals de rio 180 of rio 240 alleen staan deze op een onverwarmde zolder.
Dat zou dus zowizo een hoger verbruik hebben.
 
Best interessant dit! Heb dit altijd al eens willen meten eigenlijk. Het valt me redelijk mee qua stroomverbruik.
 
Wat een grillig verloop heeft dat. Je verwarming lijkt best vaak aan en uit te gaan zit daar een of andere controller voor? Bij mij duurt zo'n cyclus ongeveer 4 uur.
Maar kan het je ook wel real time laten zien als dat duidelijker is
Plaatje een met alles aan en plaatje 2 met heater die weer uit gaat.
 

Bijlagen

  • 17B0FCB1-FC3F-4143-8D7B-33B33D29DC10.png
    17B0FCB1-FC3F-4143-8D7B-33B33D29DC10.png
    53.3 KB · Weergaven: 61
  • 3A6177BB-0501-432E-B3B2-7C0A0693F2DF.png
    3A6177BB-0501-432E-B3B2-7C0A0693F2DF.png
    50.6 KB · Weergaven: 64
Best interessant dit! Heb dit altijd al eens willen meten eigenlijk. Het valt me redelijk mee qua stroomverbruik.
Mijn grote bak doet wat meer. Enkel de verwarming zit dan gemiddeld op 7kwh per dag in de winter bij normale kamer temperatuur.
 
Meten is weten zeggen ze altijd.
Sinds de prijzen vorig jaar zo hard stegen was het tijd om alles eens na te lopen en te investeren om de rekening wat lager te krijgen aan het eind van de maand .
We hadden altijd al een hoog verbruik door alle aquariums maar dacht zelf dat het misschien wel eens de koelkast kon zijn die extra zou verbruiken.
Toen ben ik begonnen om alles eens te monitoren.
 
Gaaf om te zien! Komt dit redelijk overeen met wat er op de techniek zelf staat? Ik heb wel eens gehoord dat als op de doos van een filter 5W staat het niet altijd 5W is...

Wat voor meter gebruik je hiervoor? Zou dit zelf ook graag eens testen
 
Gaaf om te zien! Komt dit redelijk overeen met wat er op de techniek zelf staat? Ik heb wel eens gehoord dat als op de doos van een filter 5W staat het niet altijd 5W is...

Wat voor meter gebruik je hiervoor? Zou dit zelf ook graag eens testen
Ik gebruik de apparatuur van Home wizzard
 
Gaaf om te zien! Komt dit redelijk overeen met wat er op de techniek zelf staat? Ik heb wel eens gehoord dat als op de doos van een filter 5W staat het niet altijd 5W is...
Volgens juwel
24 watt aan led
100 watt aan heater
7 watt aan pompje.

Lees zelf af als alles aanstaat tussen 136-139 watt.
 
dat is best aardig wat waarschijnlijk brand de kachel dan niet zoveel en houd die bak ook de kamer warm
 
Ben ik toch blij dat met het aantal bakken dat ik heb gewoon op, lucht filter. En ik heb in geen enkele bak een verwarmingselement bij in zitten. Alles draait op omgevingstemperatuur. De iets meer warmtebehoeftige vissen zitten hoger in de stellingen t.o.v. de vissen die met minder kunnen volstaan. Warme lucht stijgt nu eenmaal naar boven.
 
dat is best aardig wat waarschijnlijk brand de kachel dan niet zoveel en houd die bak ook de kamer warm
Andersom als ik de woonkamer niet verwarm is het nog meer
 
Laatst bewerkt:
Ben ik toch blij dat met het aantal bakken dat ik heb gewoon op, lucht filter. En ik heb in geen enkele bak een verwarmingselement bij in zitten. Alles draait op omgevingstemperatuur. De iets meer warmtebehoeftige vissen zitten hoger in de stellingen t.o.v. de vissen die met minder kunnen volstaan. Warme lucht stijgt nu eenmaal naar boven.
Dat is een keuze die je moet maken
 
Als je daar voor kiest is het toch prima. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen met vissen houden.
 
Heb voor mijn 800 ltr bak 4.4 kw per dag nodig, maar de kamertemperatuur ligt bij ons overdag rond de 14 gr. en savonds tegen de 20 gr. Het aquarium houd dus bij ons de kamer op minimaal 13.8 tot 15 gr.
 
Heb voor mijn 800 ltr bak 4.4 kw per dag nodig, maar de kamertemperatuur ligt bij ons overdag rond de 14 gr. en savonds tegen de 20 gr. Het aquarium houd dus bij ons de kamer op minimaal 13.8 tot 15 gr.
Grote bakken hebben nou eenmaal een hoger gebruik. Maar om zoiets te weten is altijd goed.
Heb zelf nog wel de bioloog geïsoleerd en afdekpkaten erop gemaakt. Dat zal ook nog wel wat schelen denk ik.
 
Mijn aqua van 200x60x64 plus 2 jbl e1902 2 fluval lampen en een ups 2x 300w schego met 2 inkbirds en een uvc van 11w

Verbruikt gemiddeld per dag 4.75kwh
 
de 1000 liter zit rond 5,11 kw per dag temp 25 graden omgeving rond de 19 graden
de 750 liter rond de 5,50 kw per dag temp 25 graden bij zelfde 19 graden in de kamer
 
Mijn Juwel Trigon 350 zit rond de 1,8 kWh per dag. 1x JBL1902, Daytime verlichting met 9 modules wit op 75%, 1x 300W heater, watertemperatuur 25 graden Celsius en CO2. Kamertemperatuur is gemiddeld 20 graden Celsius. De cyclus op een dag ziet er ongeveer zo uit:

388D10DE-F2AB-427C-A122-A82897453CA1.jpeg
 
Dan valt het verbruik bij dus wel mee, helemaal gezien de gemiddelde kamertemperatuur.
Verlichting is matig met 12 watt en de opvoerpomp doet 25 watt verder de Eheim 400 watt verwarming.
 
Mijn kamertemperatuur is gemiddeld dag en nacht 12 graden maar de heater van 100 watt staat op 21 graden . ik weet niet wat het stroomverbruik daarvan is maar wat schatten jullie zo in?
 
Ik heb zelf ook een HomeWizard gekoppeld aan mijn aquarium en ik zit op een dagelijks verbruik van ongeveer 0,5-0.6kWh, dus ongeveerd 30 cent per dag. ik heb ook heel veel van die pieken als mijn verwarming aanslaat en mijn gedachte is dat dit komt door het interne filter waar deze in zit. Ik denk dat de doorstroming niet optimaal is, dus hij verwarmd tot de ingestelde temperatuur, slaat weer af en vervolgens stroomt het warme water langzaam weg en dit gebeurd dan heel vaak achter elkaar.

Binnenkort stap ik over op een extern filter en denk ik dat dan de thermostaat langer aan zal slaan, we gaan het zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Mijn kamertemperatuur is gemiddeld dag en nacht 12 graden maar de heater van 100 watt staat op 21 graden . ik weet niet wat het stroomverbruik daarvan is maar wat schatten jullie zo in?
Altijd moeilijk in te schatten bij een ander. Je zou in dit topic een gelijkwaardige bak kunnen zoeken dan heb je beetje een richtlijn. Die juwel Lido die ik getest heb zit rond de 1,2kwh per dag inclusief filter en verlichting.
De woonkamer is hier wel grotendeels verwarmd.
In de zomer zal het gebruik wel iets lager zijn.
 
temperatuur in de bak 24c bij de geteste juwel Lido.
 
Ik heb zelf ook een HomeWizard gekoppeld aan mijn aquarium en ik zit op een dagelijks verbruik van ongeveer 0,5-0.6kWh, dus ongeveerd 30 cent per dag. ik heb ook heel veel van die pieken als mijn verwarming aanslaat en mijn gedachte is dat dit komt door het interne filter waar deze in zit. Ik denk dat de doorstroming niet optimaal is, dus hij verwarmd tot de ingestelde temperatuur, slaat weer af en vervolgens stroomt het warme water langzaam weg en dit gebeurd dan heel vaak achter elkaar.

Binnenkort stap ik over op een extern filter en denk ik dat dan de thermostaat langer aan zal slaan, we gaan het zien.
En hoeveel liter is je bak ?
 
Altijd moeilijk in te schatten bij een ander. Je zou in dit topic een gelijkwaardige bak kunnen zoeken dan heb je beetje een richtlijn. Die juwel Lido die ik getest heb zit rond de 1,2kwh per dag inclusief filter en verlichting.
De woonkamer is hier wel grotendeels verwarmd.
In de zomer zal het gebruik wel iets lager zijn.
Ik durf hier de cv niet aan te zetten want ik stook voor buiten. mijn huis is niet geisoleerd en de warmte is zo weg maar in de zomer als het warm buiten is dan zit de warmte ook weer flink in huis. vandaag is een warmere dag en de temperatuur loopt dan in huis ook zichtbaar op . ik verbruik wel zichtbaar meer stroom maar ik heb nu de koelkast eruit gehaald. toch niet nodig in een koud huis. zo probeer ik toch weer wat te besparen.
 
Ik durf hier de cv niet aan te zetten want ik stook voor buiten. mijn huis is niet geisoleerd en de warmte is zo weg maar in de zomer als het warm buiten is dan zit de warmte ook weer flink in huis. vandaag is een warmere dag en de temperatuur loopt dan in huis ook zichtbaar op . ik verbruik wel zichtbaar meer stroom maar ik heb nu de koelkast eruit gehaald. toch niet nodig in een koud huis. zo probeer ik toch weer wat te besparen.
Nee dat gas was ik ook liever kwijt dan rijk toen ik vorig jaar nieuwe prijzen kreeg. Heb zelf airco laten ophangen om elektrisch te verwarmen.
heb altijd bij Vattenfall gezeten maar die gingen per 1 januari zo veel omhoog dat ik naar een andere leverancier ben gegaan. Daar gelukkig geen moment spijt van gehad.

Wel top dat je in deze tijd met een aquarium begint. Er zijn er ook genoeg die ze de deur uit doen.
 
ik verbruik wel zichtbaar meer stroom maar ik heb nu de koelkast eruit gehaald.
Een koelkast verbruikt in een koud huis ook minder.denk dat je die beter aan kan laten.
Heb zelf mijn koelkast getest en die doet 0,8 kWh per dag dus dat is niet zo heel veel.
 

Terug
Bovenaan