Stroomverbruik aquarium


Tja, iets anders kan ik er ook niet van maken, dit is mijn verbruik van gisteren. DE pieken van mijn heater lijken wel een stuk minder hoog bij mij, max 40W ongeveer, inclusief pomp
03708AB0-33BC-4916-A654-07C01D7BB49C.jpeg
 
Tja, iets anders kan ik er ook niet van maken, dit is mijn verbruik van gisteren. DE pieken van mijn heater lijken wel een stuk minder hoog bij mij, max 40W ongeveer, inclusief pomp Bekijk bijlage 357679
Heb het idee dat de pieken niet altijd juist worden weer gegeven. Vaak als je hem aanklikt dat die groter word zijn de pieken ook hoger.

In mijn grote bak zit een heater van 2000watt. Sommige dagen geeft die pieken die niet overeen komen met 2000watt🤷‍♂️
 
Leuk. Wij hebben een 120ltr aquarium in de woonkamer. Temperatuur standaard op 20 graden. Woonkamer onregelmatig verwarmd.
Meeste koude dagen gaat de airco tussen 10 en 12 aan, en tussen 21 en 23 uur weer uit. Dat kunnen we ook goed terug zien in het verbruik van de thermostaat van het aquarium in de loop van de dag.

Verbruik op een zomerse dag voor 2x eheim 2213, een intern filter en eheim verlichting, 2 lampen, is rond de 0,65kWh per dag.

In februari was ons energieverbruik voor het aquarium zo'n 9% van ons totale energieverbruik (alleen stroom).

Screenshot_20230313-154942_Energy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn kamertemperatuur is gemiddeld dag en nacht 12 graden maar de heater van 100 watt staat op 21 graden . ik weet niet wat het stroomverbruik daarvan is maar wat schatten jullie zo in?
Buiten alle kosten om ed.. Is het voor je gezondheid niet beter om op 15 graden te leven in je huis?
Bij lagere temperaturen wel kans op schimmelvorming, ook omdat je een mini sloot in je huis hebt. Of je moet al flink ventileren.
 
Ik zeg maar niks met m'n 200x70x70....
Bekijk bijlage 357693
Een hobby mag toch best kosten ?
Ik schrik er niet van hoor.
Zou het verschrikkelijk vinden als ik mijn bak weg zou moeten doen omdat de kosten wat meer zijn.
Wel mooi spul van homewizard 👌🏼

Enkel de heater erop of alles ?
 
Laatst bewerkt:
Buiten alle kosten om ed.. Is het voor je gezondheid niet beter om op 15 graden te leven in je huis?
Bij lagere temperaturen wel kans op schimmelvorming, ook omdat je een mini sloot in je huis hebt. Of je moet al flink ventileren.
Helaas is niet alles vanzelfsprekend in dit land.
Heb al een hoop voorbij zien komen op Facebook van gevallen waar ik nooit hoop in terecht te komen.
 
Een hobby mag toch best kosten ?
Ik schrik er niet van hoor.
Zou het verschrikkelijk vinden als ik mijn bak weg zou moeten doen omdat de kosten wat meer zijn.
Wel mooi spul van homewizard 👌🏼

Enkel de heater erop of alles ?
Nee dit is het hele aquarium.
Verlichting, pompen, co2 en de verwarming
 
Buiten alle kosten om ed.. Is het voor je gezondheid niet beter om op 15 graden te leven in je huis?
Bij lagere temperaturen wel kans op schimmelvorming, ook omdat je een mini sloot in je huis hebt. Of je moet al flink ventileren.
Als ik de verwarming op 15 graden zet en het is 12 graden in huis dan slaat de kachel om de haverklap aan. mijn huis is is al een soort van geventileerd , de tocht komt overal binnen. ik woon in een vergiet.
 
Als ik de verwarming op 15 graden zet en het is 12 graden in huis dan slaat de kachel om de haverklap aan. mijn huis is is al een soort van geventileerd , de tocht komt overal binnen. ik woon in een vergiet.
Klinkt niet al te best Andre. In de zomer zal het wel te doen zijn maar in de winter zal dat flink tegenvallen.
Is of word hier niks aan gedaan ?
 
Klinkt niet al te best Andre. In de zomer zal het wel te doen zijn maar in de winter zal dat flink tegenvallen.
Is of word hier niks aan gedaan ?
Nou in de zomer is het vaak ook niet te doen. dan kan de temperatuur in huis flink oplopen. de huurbaas wil niets doen om te isoleren. kost hem allemaal teveel geld. pas tegen 2030 word het volgens mij verplicht, dan zal hij wel moeten.
 
Nou in de zomer is het vaak ook niet te doen. dan kan de temperatuur in huis flink oplopen. de huurbaas wil niets doen om te isoleren. kost hem allemaal teveel geld. pas tegen 2030 word het volgens mij verplicht, dan zal hij wel moeten.
Is verhuizen dan geen optie ? Weet niet hoe lang je er al woont maar met een stevige winter lijkt me dat toch niet al te best voor je.
 
Is verhuizen dan geen optie ? Weet niet hoe lang je er al woont maar met een stevige winter lijkt me dat toch niet al te best voor je.
Ik woon er al 20 jaar, en sta inmiddels al jaren ingeschreven om te verhuizen maar er is weinig aanbieding ,toch zeker in deze tijd.
 
Ik zie gelukkig dat we vanaf donderdag voor de rest van de maand in de dubbele cijfers komen met de temperatuur en in de nachten geen vorst meer. dan kan ik eindelijk mijn bak gaan indraaien.

1678793524673.png
 
Ik zie gelukkig dat we vanaf donderdag voor de rest van de maand in de dubbele cijfers komen met de temperatuur en in de nachten geen vorst meer. dan kan ik eindelijk mijn bak gaan indraaien.

Bekijk bijlage 357699
Dat is beter nieuws. Maar ja we krijgen ook april nog dus er kan nog van alles gebeuren.
Maar we gaan in elk geval de goede kant op.
 
Nou in de zomer is het vaak ook niet te doen. dan kan de temperatuur in huis flink oplopen. de huurbaas wil niets doen om te isoleren. kost hem allemaal teveel geld. pas tegen 2030 word het volgens mij verplicht, dan zal hij wel moeten.
Met het tempo waarmee de materiaal prijzen stijgen en de oplopende transport kosten zou ik als huurbaas niet wachten tot 2030..

Ik had de huur iets verhoogd en alles helemaal de moeder geïsoleerd om de woning aantrekkelijk te maken, want zeg nou zelf wie wil er in een huis wonen waar de energie rekening hoger is dan de huur?
 
Met het tempo waarmee de materiaal prijzen stijgen en de oplopende transport kosten zou ik als huurbaas niet wachten tot 2030..

Ik had de huur iets verhoogd en alles helemaal de moeder geïsoleerd om de woning aantrekkelijk te maken, want zeg nou zelf wie wil er in een huis wonen waar de energie rekening hoger is dan de huur?
Ik zou niks isoleren , een houtkacheltje installeren of een kolenkachel , das echte luxe 😊 dan stook je die lekken wel weg .
 
??? snap ik niet , die kachel heb je binnen het jaar er al uit ...
En een volle vrachtwagen eik is nou ook niet duur te noemen .
Als je er al 20 jaar woont zal die vast wel een manier gevonden hebben.
 
Met een terugverdientijd die oneindig is....
Om nog maar te zwijgen over de co2 en fijnstof uitstoot...
En de stank waarmee je de buren opzadeld...
Nou inderdaad, verderop hebben ze een houtkachel sinds deze winter. de stank in de straat is niet te harden en als omwonende kan je niet eens je raam open zetten.
 
Jaja. Tot er schoorsteenbrand komt. Heeft u de rekening van het onderhoud van ren achoorsteenveger. Dan heb je probleem.
Dit gaat toch gewoon met een pijp door de muur en dan stukje omhoog ? Toch niet door door een normale schoorsteen ?
Of kan dat beide ?
 
In beide kan een schoorsteenbrand komen als er troep in komt
Onderhoud is natuurlijk met alles nodig.
Een cv ketel kan ook in de brand vliegen.
Misschien is die kans kleiner maar ik heb het meegemaakt 🤷‍♂️
 
??? snap ik niet , die kachel heb je binnen het jaar er al uit ...
En een volle vrachtwagen eik is nou ook niet duur te noemen .
Dat zal je tegenvallen, stookhout is kostbaar geworden....
Met een terugverdientijd die oneindig is....
Om nog maar te zwijgen over de co2 en fijnstof uitstoot...
En de stank waarmee je de buren opzadeld...
Ons huis staat zo'n anderhalve meter hoger als de achterburen. Wanner zij hun houtkachel stoken moeten wij als een haas de ramen sluiten! Inderdaad, daar zijn we niet blij mee!
 
Dit gaat toch gewoon met een pijp door de muur en dan stukje omhoog ? Toch niet door door een normale schoorsteen ?
Of kan dat beide ?
Er zijn strikte regels voor een schoorsteen:

Voor de bepaling van de afvoerhoogte van de rookgassen worden de normen NEN 2757 (nieuwbouw of verbouw) en NEN 8757 (bestaande bouw) gebruikt. Bij toepassing van de NEN-norm 2757 is de vereiste afvoerhoogte over de gehele daklijn 0,5 meter boven nokhoogte.
 
Er zijn strikte regels voor een schoorsteen:

Voor de bepaling van de afvoerhoogte van de rookgassen worden de normen NEN 2757 (nieuwbouw of verbouw) en NEN 8757 (bestaande bouw) gebruikt. Bij toepassing van de NEN-norm 2757 is de vereiste afvoerhoogte over de gehele daklijn 0,5 meter boven nokhoogte.
Een schoorsteen ken ik uiteraard van de openhaard. Dus als je die zou hebben neem je toch niet nog een houtkachel erbij lijkt me.
Maar moet een afvoer van een houtkachel ook boven de nok uitkomen ? Of zijn daar weer andere regels voor ?
 
Er zijn strikte regels voor een schoorsteen:

Voor de bepaling van de afvoerhoogte van de rookgassen worden de normen NEN 2757 (nieuwbouw of verbouw) en NEN 8757 (bestaande bouw) gebruikt. Bij toepassing van de NEN-norm 2757 is de vereiste afvoerhoogte over de gehele daklijn 0,5 meter boven nokhoogte.

Eigenlijk is dat het absolute minimum , en men zou beter nog rekening houden met de inplantingen rondom het huis .
Bomen e.d. icm windrichtingen .... die bepalen ook in grote mate hoe je kachel trekt , je kan dus heel goed op 0.5m boven je nok zitten en toch nog een dompende kachel hebben ...
 
Een schoorsteen ken ik uiteraard van de openhaard. Dus als je die zou hebben neem je toch niet nog een houtkachel erbij lijkt me.
Maar moet een afvoer van een houtkachel ook boven de nok uitkomen ? Of zijn daar weer andere regels voor ?
Een schoorsteen vraagt altijd een plaatsing volgens bepaalde normen, bijvoorbeeld:

 

Terug
Bovenaan