Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Vechten tegen alg is nooit leuk gebruik je nog iets speciaals tegen alg o.i.d.?
Corydoras zijn inderdaad lekkere gravers. in mijn bak graven ze ook lekker! gelukkig hebben ze nog niks uit de grond gehaald maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd. maarja het zijn gewoon leuke visjes. weet niet of je van die waffer pilletjes aan ze voert maar dan worden ze helemaal gek.

Die corydorassen van mij halen hun neus op voor de meeste voeding. Ze lijken de op de grond gevallen microkorrels van de tetra's het lekkerste te vinden. Die wafers krijgen ze één keer per dag en daar gaan ze om de beurt een beetje op liggen en zuigen. Maar gek worden ze alleen van watervlooien.
De alg is een probleem dat ontstaat op de bovenste mossen. Direkt bij het licht. En daar vanuit verspreidt het zich. Er is handmatig tegenop te boksen maar de oorzaak is niet weg. Ws moet ik de mossen verplaatsen of weghalen.
Sinds gisteren is mijn licht omlaag naar 6u. Kijken wat dat doet.
Ik heb anti-alg spul van Eheim gekocht. Iets heftigs met koper erin zag ik. Je mag daarna je vissen ook niet meer consumeren.? Als ik deze week niet tot een duidelijke verbetering kom ga ik dat misschien eens proberen.
Vooralsnog werken de penseeltjes het best.
 
Welke wafers voer je? Corydorassen zijn vissen met een veelal dierlijk dieet

Er zit van alles in. Dierlijk , maar ook best veel plantaardige dingen idd.
 

Bijlagen

  • 15918244596508553066271485200347.jpg
    15918244596508553066271485200347.jpg
    130.6 KB · Weergaven: 122
  • 15918245221425447456937702879929.jpg
    15918245221425447456937702879929.jpg
    176.7 KB · Weergaven: 137
De mossen op het bovenste gedeelte van de boom, waar het meeste licht valt , vingen alle alg en waren de oorzaak van verspreiden. Vandaag heb ik ze gesnoeid. Het bovenste gedeelte blijft nu leeg. Blijkbaar is er bij mij in de bak een soort maximale grens waar alg wint van mos.
Een bosje is nog in gevaar. De rest ga ik fanatiek mee door.met redden.
De mos groeit goed. Hopelijk sneller dan de algen.
 
De mos is bij mij de beste alg-indicatie.
Gisteren handmatig alle zichtbare alg verwijderd. Vandaag strak lichtregime van 6 uur en dit is de nieuwe alg-aanwas.
iets lijkt voor nu te lukken ?
20200612_203110.jpg
 
Vandaag radicaal gesnoeid. Vooral links.
De rechterkant heb ik wel al hoogte gesnoeid maar nog niet uitgedund. Even kijken wat dit doet. Heb echt heel veel weggehaald. Van de waterpest heb ik wat laten drijven uit angst dat de CO² teveel verstoord. Maar het bevalt gelijk. Iets drijvends.
Ook een slakkennest gevonden. Een soort jelly plup tussen de waterpest met allemaal eitjes. Ik ben nog niet heel erg tegen slakken maar ik vond het prima om het nest te verwijderen.
Nu weet ik ook hoe het eruit ziet in het echt.
De neon tetra's zijn uit twee groepen en dat is duidelijk te zien. De ene helft is groot rond en vet en de ander helft zijn dunne kleine scharminkels. Ze worden nu wel wat mooier van kleur maar hebben niet echt een rode kont. Zou het een andere soort zijn. Nou ja. Die 5 hadden een moeilijke start. Ze konden niet eens goed eten. Ze leken niet goed te kunnen mikken. En de korrels waren te groot. Nu heb ik microkorrels en dat gaat wel beter en ze krijgen meer kleur en worden gespierder. Maar niet echt veel groter.
In de schemering gaan die kleintje vertikaal in het water zwemmen met hun kop omhoog en happen dan heel precies drijvende korrels van het wateroppervlak. Die grote kunnen of hoeven dat niet.
Foto 1. Situatie van vandaag na snoeien.
Foto 2. De tetra's op patrouille
20200613_001854.jpg
20200611_183435.jpg
 
Ziet er leuk uit zo, begint wat te worden :)

Die 'neons' waarbij het blauw helemaal doorloopt in de staart zijn geen neon tetra's maar kardinaal tetra's. Even goed op de temperatuur letten want die zitten echt graag tropisch (24 graden wel echt minimaal) terwijl neon tetra's meer subtropisch zijn. Eigenlijk is je bak ook net wat te klein voor die kardinaal tetra's die hou je het liefst vanaf 80cm en langer. Ze worden uiteindelijk ook wat groter.

Het verschil wat je ziet in 'vetheid' kan overigens goed. Neon tetra's worden massaal gekweekt, vet gemest en dan verkocht terwijl de kweek van kardinaal tetra's veel moeilijker is en men zegt dat 90% van alle kardinaaltjes in de winkel wildvang is. Dis zijn dus uit het wild gevangen, verscheept en verkocht en er is daarbij geen tijd (of moeite genomen) om echt vet te mesten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Oh damn! Nou heb ik toch weer een probleem . Kardinaaltetra's? weer een aquarium erbij. Lol. Wel jammer van de temperatuur. Ik vond 23 wel fijn.
Ze moeten het toch nog even vol zien te houden in dit kleine bakje. Als de lido klaar is mogen ze dan wel daarin. Ik vind het maar niks als vissen te weinig ruimte hebben. En nu doe ik het zelf. ☺
Toch zeer bedankt voor de info.
 

Serieus ik had een zwemmende slak. Het laatste moment; de landing, had ik op camera. Hij vloog zeker 10 cm van dat andere blad af.?
 
Zijn het geen valse neons? Paracheidon simulans?
Het zou kunnen. De streep bij de valse neons is echter lichtblauw en dat zie ik niet terug op de foto's al is het rood wel wat 'doorzichtig' wat je ook bij de valse neons ziet.
Maar zelfs als het valse neons zijn dan willen die eenzelfde temperatuur als de kardinaal tetra.
 
Het water was vandaag 25⁰C kwam automatisch door het warme weer. Ik laat m nu niet verder terugzakken dan 24.
 
De nieuwe grotere bak voor de pseudo neon tetra's is in voorbereiding...
Een gestripte marktplaatslido.
Qua scape weet ik het nog niet zeker. Ik probeer van alles uit.
Steen, hout of allebei. Ik probeer vooral hoogte te maken om het aparte formaat van de lido te benutten. Best lastig.

20200611_174639.jpg
20200610_224123.jpg
20200611_171417.jpg
20200614_000810.jpg
 

Bijlagen

  • 20200610_224047.jpg
    20200610_224047.jpg
    131.8 KB · Weergaven: 106
Mooi bakje en zelf zou ik denk ik kijken of het hout wat rechtop kan staan want het is nu net of het er zo ingevallen is en je ziet de stenen minder en dat vond ik zonder hout juist net zo mooi ;)
 
Het is een perfect houtje. Maar. Net te lang?
Vanavond ga ik weer verder puzzelen. Als ik dithout ga gebruiken ben ik bang dat ik hem in stukken moet hakken.
Ja alleen steen wordt ook mooi maar ik haal mijn gewenste hoogte niet. Mischien moet ik er nog iets onder plaatsen. Dat het nog een plateau hoger kan.
 
Hoogte van een lido is inderdaad fijn, maar ook wel wat lastiger met scapen. Lukt het ook niet om het hout in de bodem te zetten, zoals op de 2de foto en dan wat schuin overhangend over de stenen naar voren. Van linksachter naar rechtsvoor zegmaar. Dan heb je ook niet dat het te hoog is

Het zou kunnen. De streep bij de valse neons is echter lichtblauw en dat zie ik niet terug op de foto's al is het rood wel wat 'doorzichtig' wat je ook bij de valse neons ziet.
Maar zelfs als het valse neons zijn dan willen die eenzelfde temperatuur als de kardinaal tetra.
Vooral vanwege de wat doorzichtigere rode kleur idd. Kan TS het beste zien
 
Lukt het ook niet om het hout in de bodem te zetten, zoals op de 2de foto en dan wat schuin overhangend over de stenen naar voren.
Ja dit was ook eigenlijk de bedoeling. inmiddels heb ik het hout iets gesnoeid en het moet nu het wel gaan. Meer diagonaal naar je toe. En mogelijkheden met de resttakken. Daar eerst mee aan de slag gegaan. En de stenen herformeren.

Ik denk dat ik nog ongeveer 5 brokken steen bij moet vinden om een complete steenscape te kunnen maken. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar het lonkt. Haha. Het is geen gelopen koers.
20200615_003800.jpg
20200615_003752.jpg
20200615_005010.jpg
20200615_005238.jpg
 
persoonlijk zou ik het hout iets meer schuin naar voren laten komen maar dat is denk ik gewoon voorkeur.
Wordt zeker een mooie bak! de aquarium verslaving is goed toegeslagen met nual een 2e bak erbij hahaha
 
de aquarium verslaving is goed toegeslagen met nual een 2e bak erbij hahaha


Ja, heb wel een serieuze verslaving te pakken. Ik merkte naast dat ik het heel leuk vind, dat je met één bak niet flexibel bent om iets uit proberen. En ik heb niets als quarantainebak.
Ik weet niet of ik de twee bakken ook allebei in maximale conditie ga houden. We zullen zien. Ik zal een hoop fouten van te voren kunnen uitsluiten. En op dit moment leer ik zoveel an mijn andere bak dat het niet zo erg is als ie nog een dagje zo blijft staan. De verloren tijd haal ik zo in door van te voren beter na te denken.
 
Uiteindelijk zul je moeten accepteren dat je niet alles kunt gaan uitproberen en je vast zit aan bepaalde keuzes die je hebt gemaakt. Aquarium formaat, substraat type, hardheid water, zuurgraad water, temperatuur water, indeling aquarium, gebruikte techniek, diepte portemonneem, de tijd die je (over) hebt voor de hobby etc. Meerdere aquaria geven natuurlijk wel meer mogelijkheden maar alsnog zul je merken dat je snel weer nieuwe beperkingen tegen komt. Het leukste vind ik zelf om het meeste te maken van iets wat je al hebt, maar niet perse om de extremen of uiterste limiet op te zoeken.

(Ja dit zegt iemand die net 3 nieuwe aquariums heeft opgestart ;) )
 
Het zoeken naar de echte extremen laat ik voorlopig dan ook maar over aan de serieuze aquamanicus.
Maar het idee om twee bakken te hebben met min of meer gelijke techniek en uitgangswaarden was te aanlokkelijk.
de mogelijkheid om bv.ergens stekjes te plaatsen of een plant eerst te testen. Of dat ik een grote herinrichting kan uitvoeren.
Uiteraard zijn dit goede smoesjes en blijkt dit leter allemaal de opmaat naar een leuk 1000liter systeempje te zijn. Lol.q
 
Voor je 2de bak een paar tips.
- pak wat tape en plak een rooster op je aquarium. Je plakt 2 stroken horizontaal en 2 stroken verticaal op 1/3de en 2/3de van de lengte en breedte. Hierdoor kan je goed zien waar je focus punt moet liggen. Die zou namelijk op het kruispunt van de tape moeten liggen, dan wel laag dan wel hoog.
- Als je hoger wilt, gebruik dan lavasplit om zo de hoogte in te gaan, je kan daaronder eventueel nog hele dunne Piepschuimen platen plaatsen.
- laat de soil slopen naar achter toe. Hierdoor krijg je veel meer diepte.Dit mag best wel heftig zijn.
-Details matter, je hebt dus nog kleine steentjes/takjes nodig om het geheel af te maken en extra diepte te geven. Dit doet echt wonderen voor je aquascape.
heel veel plezier ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De neon tetra's en de kardinalen/valse neons(?) gedragen zich als één school en zijn de hele dag door elkaar te vinden. Maar als het gaat schemeren dan gaan de groepen apart. De neon tetra's blijven in het midden van de bak een beetje in de stroom zwemmen maar die anderen gaan dit doen. Vertikaal liggen en het wateroppervlak scannen voor lekkers.
 
Kan ook, zo is mij ooit eens verteld, dat ze de rug naar het licht houden. In het wild komt het licht van boven en staat daar de rug op gericht, zodat ze evt vijanden van onder goed aan zien komen en ze minder opvallen. Als het licht in de bak uit is, willen ze wel eens schuin gaan zwemmen rii het invallend licht in de bak. Weet niet in hoeverre dit klopt, maar het klonk wel logisch
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan