Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Mooi man, zelf denk ik wel dat het hout wat je gebruikt te groot is om in je scape te verwerken. Misschien wat scaping twist kopen en deze gebruiken in combinatie met wat groter hout?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
mooie bak hoor! het aquascapen is inderdaad super leuk om te doen. Persoonlijk vind ik het stuk hout echt prachtig maar misschien wel wat fors inderdaad (misschien wat minder stenen en dan wel het hout, Geen idee :S)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De bewoners in beeld.
Neon tetra's
Valse tetra's
Amano garnaal
Corydoras Venezuela Orange (soil lijkt prima samen te gaan met de snorharen)
20200627_204134.jpg
20200627_204308.jpg
20200627_212812.jpg
20200627_210307.jpg
 
Sessie 8
En iwagumi in een lido is voor mij duidelijk nog niet in beeld. Ik mis de perfecte grote steen en het cubische formaat geeft hoofdpijn.
Shapen met alleen hout begint wel ergens op te lijken.
20200627_230810.jpg
20200627_230852.jpg
20200627_230834.jpg


Op de grond gaat het bouwen verder...
15932937785281840003989512323269.jpg
 
Laatst bewerkt:
Steekt de steen in het midden onderaan niet wat af met de rest? Deze lijkt wat witter van kleur te zijn dan de andere stenen. Ook vraag ik mij af welke steen je nu als oyaishi wilt gebruiken. Is dit de hoge steen links of rechts?

Er staat hier een heel mooi artikel over de Iwagumi stijl: http://www.tspt.nl/hardscape/Iwagumi.html

Verder vind ik het prachtig hoor! Je zou de soil achterin nog wat hoger kunnen maken. Zelf houd ik momenteel 1/3 in hoogte aan achterin. :petjeaf:
 
Nee. Ik dacht een mooie hoofdsteen te hebben maar hij valt in het niets in de bak. Nu ben ik eigenlijk alleen bezig om een vorm te vinden die zou kunnen werken. Om later dan nog een hoofdsteen te vinden om deze vorm te krijgen.
Het ziet er naar uit dat dit wederom een houtscape wordt en de uwagumi komt in een langwerpige bak. In de tussentijd blijf ik op stenenjacht. Maar. Zolang de bak nog niet gevuld is blijft alles mogelijk natuurlijk en stop ik niet met puzzelen.
 
Heb in een vlaag van verstandsverbijstering mijn mos weggehaald ?
Was er klaar mee om elke dag algdraadjes te moeten wegpulken. Op de een of andere manier kreeg ik het mos wel schoon maar niet algvrij.
Dus weggehaald. En een megasnoeiing gedaan.
De corydoras hadden een stuk mat losgewoeld. Dat moest ook nog gerepareerd worden.
20200628_220859.jpg


Nu is het 4 dagen verder en ik heb nog niets hoeven doen.
Als het zo doorgaat ga ik van het weekend weer beginnen met opvoeren van lichtduur. Zit nu op 6uur vol licht en anderhalf uur schemering.
Vandaag heb ik een abstract schilderij van mijn oudste dochter als background??
20200630_142257.jpg
 
Mos is erg goed in staat om vuil vast te houden en dit kan met regelmaat algen veroorzaken. Zal denk ik ook met de circulatie te maken hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Absoluut.
De mos was een magneet voor de alg die er door de stroming langs werd geblazen.
Ik heb een probleem met de doorstroming in mijn bak. Teveel groen en hardscape om het lekker rond te laten gaan.
Ik zit al bij zeeaquaria te kijken hoe zij dat doen met variabele stroming.
Heb het al geprobeerd met spraybar maar dat is te lomp.
En nu heb ik te beperkt.
 
Absoluut.
De mos was een magneet voor de alg die er door de stroming langs werd geblazen.
Ik heb een probleem met de doorstroming in mijn bak. Teveel groen en hardscape om het lekker rond te laten gaan.
Ik zit al bij zeeaquaria te kijken hoe zij dat doen met variabele stroming.
Heb het al geprobeerd met spraybar maar dat is te lomp.
En nu heb ik te beperkt.
Zou gewoon lekker een java varen of anubias erin hangen zijn prachtige planten en ook nog makkelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Mijn verlanglijst ingeleverd bij de plantenwinkel.
Heb deze keer in ieder geval een plan?
Met een paar planten heb ik nu ervaring. Voor de rest heb ik me voornamelijk hier kunnen insprireren.
Hydrocleys nymphoides
Anubias Gold Coin
Bucephalandra sp. "Mini Catherinae"
Lilaeopsis novaezelandiae
Anubias nana Bonsai
Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras)
Fissidens fontanus
Cryptocoryne parva
Micranthemum sp. Monte Carlo
Crinum calamistratum
Vallisneria spiralis Red Tiger
Cryptocoryne cordata var. blassii
 
Plantjes komen deze week.
Tijd om te stoppen met scapen.
Hier ga ik ongeveer mee verder.
Hoogteverschil soil is nu max 15cm. Ik kan er nog een paar kilo overheen gooien maar ik denk nu dat het niet hoeft. Ergens moet je verder met volgende stap.?
20200705_174620.jpg
 
Mooie scape en dat stuk hout past zo echt heel goed. Dit gaat echt een super mooie bak worden!!
je zou eventueel rechts achter het hout nog een stuk hoger kunnen gaan met soil zodat je plantjes er bovenuit gaan komen. dat zou denk ik heel mooi zijn voor de diepte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja daar heb je een dilemma te pakken. Rechtsachter komt de in en uitlaat en ik ben bang dat als ik mijn afzuiging te hoog plaats dat linksonder een vuilnisbelt wordt.
Maar dat zou idd mooi zijn.
Ik merk in mijn huidige bakje dat planten enorm veel doorstroming blokkeren. Dat wil ik voor blijven. Misschien een extra stromingspomp erachter maar ik ben ook nog eens allergisch geworden voor techniek in de bak. Lol.
 
Mijn superfish compleet gestript van planten die ik niet meer wil in afwachting van de inrichting van mijn nieuwe bak. Daar heb ik zoveel voor besteld. Daar blijft wel wat van over voor rechts. De vissen zijn stomverbaasd.
1593974306214265708787736369086.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
de superfish draait. Soort van stabiel. Oude blaadjes raakten bealgd of pakten te veel licht.
Ben veel aan het snoeien geweest maar heb de bak nu weer een week alleen gelaten. Wel waterwissels. 1x 1/3 en 1x 1/2 per week.
Visjes groeien, één corydoras(de meest verlegen) is echt de grootste van allemaal. Een monster. Alle vissen eten diepvrieswormpjes (corydoras ♥ tubiflex), levende watervlooien (tetra's worden gek) micro red korrels en speciale corydoraswafers. Ze krijgen vrij weinig voer voor mijn gevoel. Maar het is gevarieerd.
Sinds ik minder droogvoer gebruik zijn de algen ook meer onder controle.
En de slakken helemaal.
Heb 7uur licht p dag en uurtje echte schemering als ik de gordijnen opendoe.
Gebruik 2x de voorgeschreven hoeveelheid plantenvoeding. Hou ook rekening met waterwissels. Heb een pompje met microvoeding. 2x p week.
1x per week carbo halve dosering
Dat is nu het systeem.
In de pijplijn ligt een inline diffuser die vanmiddag bij de buren bezorgd is maar de buren zijn nu niet thuis dus dat moet tot morgen wachten. damn.
20200708_171911.jpg
 
Ziet er prachtig uit! vind hoe je het licht nu heb echt heel erg mooi! Die corydoras op de voorgrond is ook heel mooi daar wil ik wel is close-ups van zien :D
(trouwens easy carbo kan je best vaker doseren ik doe dat wel iig en heb geen problemen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Staat er mooi bij! Heerlijk groen.
Welk plantje is dat grasje?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Welk plantje is dat grasje?
ELEOCHARIS PARVULUS
Dwergnaaldgras invitro ?
Is heel groeilustig, ik had maar één potje gras maar je kan het heel vaak herplanten als het wat voller wordt.
 
Leuk! Zou leuk zijn als er (per ongeluk) wat overblijven :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Haal je ze er uit of laat je ze zitten?
Het is me nog iets te vroeg om een kweekgang te begeleiden dus ze mogen blijven zitten. Darwin methode.
Ben wel helemaal opgetogen en voor een volgende keer zal ik me ws wel gaan voorbereiden.
 
De eitjes zijn na de 3e dag verdwenen. Geen idee of ze opgegeten zijn of uitgekomen. Was de hele dag aan het werk dus niets kunnen zien. Heb wel het licht uitgelaten vandaag om de eitjes enige kans te geven . Maar. Nu vakantie!
En genoeg te doen.
De superfish draait. Ik laat het maar een beetje gebeuren. Hou em nu niet in prime. Alles mag even aangroeien en doorgaan. Meeste planten groeien nu groen en stevig.
Sinds ik bewuster met plantenvoeding bezig ben is de alg weggebleven. Ik hoef niet eens meer te pulken met penseeltjes.

De opgevoerde marktplaatslido is twee weken aan het indraaien met 2/3 van de planten, 8uur licht en een baksteen om de Manzanita in toom te houden. De losse takken zinken al maar het grote stuk lijkt wel waterdicht?
Eucalyptus/corbo gaat sneller.
Qua CO² zit ik hoog. Groen/geel.
Inline diffuser is een gigantische stap voorwaarts in vergelijking met de JBL-carrousel diffuser. Wat een heerlijkheid.
Ook de afstelling van het merkloze chinese drukventiel is geweldig qua instelbaarheid vergeleken met mijn jbl systeem voor de superfish.
De hydor 300w inline verwarming werkt prima. Er zit niets digitaals aan, de bediening is een draaischijf en een rode signaal led.
Qua waterverversing doe ik het compleet anders dan de superfish.
De bak is bij de start gewoon gevuld, volgende dag een 1/2ww dan een week niets. Dan een 1/3ww een weer een week niets.
Gisteren eerste snoeiing en 1/3ww. Dat is het.
Heb nog geen waterwaarden bepaald.

Nou ja. Had even niets te doen. Dus ik heb alweer een nobudget sideproject.
Op zoek naar een droge oefenbak. Om hardscapen op groter formaat te leren.
 
Eierdragend vrouwtje Corydoras
20200717_152548.jpg


En wat schoolgenoten. Ze laten zich goed zien de laatste tijd.
20200717_151722.jpg
20200717_151942.jpg
 

Bijlagen

  • 20200717_151722.jpg
    20200717_151722.jpg
    210.1 KB · Weergaven: 102
Mooie foto’s, Corydaras blijven toch een van mijn favorieten
 

Terug
Bovenaan