Superfish 70 en Lido 120 van Joff


De mijne ook @NicoleE! Eigenwijs, onverstoorbaar. En ook nog divagedrag?
Maar soms mag je even ongestoord naar ze kijken.
20200717_150828.jpg
 
Op zoek naar een droge oefenbak. Om hardscapen op groter formaat te leren.

Er wordt vaak gebruik gemaakt van een "scape-box". Dit is makkelijk zelf te maken met materiaal naar keuze.
Je maakt gewoon een "doos" die vooraan en bovenaan open is. Met hetzelfde grondoppervlak als de bak in kwestie, een opstaande achterkant en (schuin oplopende) zijkanten op maat van de bak.
Je kan werken met hout, karton of plastiek platen.
Zoiets werkt makkelijker dan een glazen (gesloten) bak: veel toegankelijker, geen risico op beschadigen.
In zo'n opstelling kan je snel en ongestoord experimenteren met hardscape op maat van je bak en verschillende composities uitproberen.
 
Tnx @willem666 ! Het verbaasd me ook eigenlijk niet dat daar gewoon een term voor is. De scapebox!
Heb gemerkt dat van de vele aspecten van deze hobby ik op dit moment het meest wordt gegrepen door de sfeerbepalende werking van een aquarium en de manieren om daar invloed op te hebben.
Hoe de vormgeving onderdeel is van het totaal evenwicht.
Het nadenken over en werken naar een dergelijk systeem vind ik erg leuk.
Maar om een hardscape te maken voor een meterbak of nog groter is wel iets om de tanden in te zetten. Het verzamelen van geschikt materiaal is alleen al een megaklus. Lol. Zat al te denken of het niet eens tijd werd om naar zweden te gaan ofzo. Om daar eens lekker de auto vol te laden met mooie stenen.
Maar goed. Ik ga dus scapeboxen?
 
Ik ga dus scapeboxen

:thumbs:
Oefening baart kunst...

Je kan aan de voorzijde ook een opstaande rand van enkele centimeter hoog voorzien. Dan kan je ook substraat toevoegen aan de try-outs. Hoogte, kleur en de lijn van het substraat kunnen soms enorm bepalend zijn voor de sfeer van het geheel.

Maar om een hardscape te maken voor een meterbak of nog groter is wel iets om de tanden in te zetten. Het verzamelen van geschikt materiaal is alleen al een megaklus.

Is zeker niet te onderschatten inderdaad. Je hebt niet snel teveel hardscape materiaal.
Zeker niet wanneer je grote bakken wil scapen. In het ideale geval heb je ook wat op overschot zodat je meer combinaties kan proberen.

Nog een bijkomende tip:
koop een grote zak lava-split in een tuincentrum. Ik betaalde €10 voor een zak van 25kg.
Vul hiermee enkele filterkousen en die kan je gebruiken om hoogte te creëren in de bak/scape-box en om het gewicht van de stenen te dragen.
Ideaal voor doorstroming, geen risico op verzakkingen/verschuivingen van bodemmateriaal en zo bespaar je op soil/stenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De Cory's lijken soms wel op de C. aeneus die ik heb. Las dat jij C. venezuelanus had. Hoeveel heb jij er in eigenlijk? En leuke foto's btw.

Gr
Stefan
 
Tnx! @Stefan Akerboom , ja volgens mij liggen de soorten ook dicht bij elkaar. De Venezuela is een ondersoort geloof ik.
Als ik ze in de winkel vergelijk zijn het vooral de oranje vlekken die het verschil maken. Verder zijn ze qua grootte en onderkleur vergelijkbaar.
Ik heb er 6 rondzwemmen. Ze zijn enorm snel groot geworden. In twee maanden tijd. Soms zie je ze een paar dagen niet dan zijn ze weer open en bloot extreem actief met elkaar.
 
Leuk. Wil er ook stuk of 6. Heb er nu nog 3 in de quarantainebak zitten voor gewenning aan de nieuwe waterwaardes (zijn verhuisd). Zat eerst nog te denken aan andere soorten maar ging me toch aan het hart (ookal zou het bij familie zijn) ze weg te doen. 2 heb ik al 8 jaar ofzoiets. Dus ga denk gewoon weer aanvullen met 3 van dezelfde soort. Die 7 cm hebben ze bij mij niet gehaald en de grootste is denk iets meer dan 5cm. Blijf 't volgen, ook met mbt tot de vorderingen van de Lido.
 
Nee hoor ik mis het ook. Had me enorm verkeken op de hoeveelheid planten die ik nodig heb om de bak een beetje te vullen.
Achterin liggen nog minstens 4 posities voor hoge planten. In het midden een paar middenplanten en voor mis ik er nog 2.
De takken moeten ook nog.?
 
Maar de rechterkant ligt een beetje stil omdat er nog steeds een baksteen nodig is om de tak omlaag te houden. Die versperd de weg om door te gaan. Nog maar ff geduld betrachten?.
 
de 4 Vallisneria's hebben besloten te slijmen tot de basis dus daar heb ik niets aan . Alleen de Hydrocleys nymphoides schiet omhoog maar die heeft maar weinig volume.
 
Lijkt alsof de vallisneria ook afgeknipt is. Hierdoor zullen ze inderdaad verslijmen, want dit is niet goed voor ze
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Staat er lekker fris bij hoor! Balen van (o.a.) de Vallisneria... Ben benieuwd welke planten je nog meer gaat toevoegen.
 
Lijkt alsof de vallisneria ook afgeknipt is
Klopt. De veslijmde gedeelten heb ik afgeknipt. Vond die glazige bladeren maar niets. Het lijkt alsof de meeste bladeren bij de basis waren geknakt. Voor het effect heb ik ze wel geplant maar ik vond het ook al niet meer mooi staan.? heb ik ze daarme helemaal in de soep gedraaid?
Eigenlijk wacht ik met bijplanten totdat ik de baksteen uit de bak kan halen. De hoofdtak ligt door die steen nog niet zoals bedoeld. In die hoek moet ik nog 5 liter soil kwijt.
Lig iig al lekker in de clinch met dit aquarium.
 
Afknippen kan, als je teveel hebt. Maar dat doe je het beste bij de stam/zo dicht mogelijk bij de wortel omdat dat blad anders dood gaat. Ik dacht, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, dat het komt omdat alle voedingsstoffen daarmee dan uit de plant lekken en hij hierdoor het blad af laat sterven, omdat de celwanden te kapot zijn. Maar, dat kan ik er ook zo maar van gemaakt hebben :juggle:
 
Nou het klopt van dat afknippen van vallisneria?. Heb alle aangedane bladeren zo goed als mogelijk verwijderd en gelukkig komt er alweer nieuw blad. Kan ik ze gelukkig laten staan.
20200721_174736.jpg

Een dezer dagen komt een nieuwe voorraad planten binnen. Daarom wacht ik maar even met onderhoud.
Op de mos na lijkt alles nu aan te slaan al gaat het niet zo snel als gehoopt.
De anubias nana heeft groei?
20200721_174920.jpg
 
20200721_195200.jpg

De interne jbl 'typhone' diffusor is vervangen door een inline systeem.
Links helemaal open gesnoeid in afwachting van een mooie plant.
Achter de diffusor was een deadspot, hopelijk ben ik daar nu vanaf.
 
Ben onwijze fan geworden van de pogostenom erectus. Gekocht in een opwelling. Vervolgens verkeerd geplant, te weinig voeding en licht gegeven. Plant gesmolten en de laatste stekjes zijn op tijd gered en groeien nu overal waar ik ze plant.
Hele mooie plant. Love it.
 

Bijlagen

  • 20200722_204656.jpg
    20200722_204656.jpg
    296.9 KB · Weergaven: 115
  • 20200722_204546.jpg
    20200722_204546.jpg
    169.3 KB · Weergaven: 123
  • 20200722_204518.jpg
    20200722_204518.jpg
    222.3 KB · Weergaven: 120
  • 20200722_204555.jpg
    20200722_204555.jpg
    187.2 KB · Weergaven: 122
Zeker een leuke plant!
Maar... Gesmolten? Hoe moet ik dat voor me zien? :unsure:
 
Ik kocht m welliswaar toen ie in het water stond @FRMB maar het was de bovenwatervorm. De stam was nog houtig. Na het aanplanten in mijn bak stierf de plant van onderaf aan. Alleen de bovenste topjes bleven in leven. Toen werd het slijm en viel de plant uit elkaar bij aanraking.
In die tijd had ik ook alg bij mijn mossen en dat sloeg over op deze plant. Uit baldadigheid en zuinigheid(was een plant van 7 euro?) heb ik toen alle overgebleven topjes heel netjes gesnoeid en op allemaal plekken herplant ook aan de grote houtstronk als test, met de wortels vrij in het water.. Toen heb ik ook om andere reden de voeding omhoog gedaan en toen kwam het leven terug. En de alg ging weg. Nu is het dik een maand later en groeit de plant als onkruid. ?
Kijk hier heb ik een foto waarin de onderkant nog de bovenwatervorm heeft. Met grover blad. Dan een smeltstukje en daarboven groeien gezondere toppen.
20200723_164112.jpg

De plant ervoor heb ik later weg moeten balen wegens ruimtegebrek.
 
Laatst bewerkt:
De superfish wordt nu wel geparasiteerd ten bate van de lido. Daar verschijnen nu nieuwe groene zones maar de superfish levert prima. En blijft groen. Daar durf ik nu flink te hakken en te verwijderen.
De tijd van teststripjes is ook voorbij. Bij de lido hoort nu een colombo test case.?
 

Bijlagen

  • 20200723_202328.jpg
    20200723_202328.jpg
    202.2 KB · Weergaven: 127
  • 20200723_202317.jpg
    20200723_202317.jpg
    180.2 KB · Weergaven: 134
  • 20200723_202307.jpg
    20200723_202307.jpg
    173.5 KB · Weergaven: 141
Heb ze dit keer in de lido geplakt onder een anubias. Kijken wat er gebeurd.?
 
die corydorassen van mij die zijn me toch op zijn Amsterdams gezegd een partij aan het hoeren en snoeren. ??? beetje dansen en swingen door de bak. De tetra's houden zich maar een beetje op de achtergrond hier valt voor hun geen eer te behalen.
De grasjes en montecarlo moeten nodig gesnoeid worden. Ik wacht nog op een echte snoeischaar die ik online besteld heb. Zo'n kromme lange?
 
Zo zeg, staat dat er nu fris en helder bij :thumbs:
Duimen voor je Cory eitjes, zou wel héél erg leuk zijn :))
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De marktplaatslido heeft meerdere gezichten. De 6e week gaat stilletjes in met een soort gatenkaas aan groen. De gehele achtergrondbeplanting is al twee weken in bestelling. Er schijnen problemen te zijn met de aanvoer van sommige planten bij de groothandel.
Deze week moeten ze dan toch geleverd gaan worden. Er komen nog 5 soorten bij. Met name groot- en snelgroeiende midden / achtergrondbeplanting. En een nieuw mosexperiment. Het is me nu uiteindelijk gelukt om uit een hele pot één klein groen bosje te laten groeien op hout. Dat wil ik ook met steentjes proberen.
Het onverbiddelijke is dat de lido er wel clean uitziet maar het is zeker niet ingedraaid.
Ik had hier gelezen over een soort overmatige manier van opstarten, was geïnspireerd en pomp nu enorme hoeveelheden CO² in de bak en doseer overdadig plantenvoeding. Een vis zou er nog niet kunnen leven. En sommige plantjes ook niet. De anubias nana's trekken het niet ze houden het eerst lang vol maar in een dag of twee verotten de bladaanhechtingen ineens en wordt alles slap. Dit is nu bij twee van de drie nana's gebeurd. Ik heb ze ook met moeite op hun plek gekregen. Ze zijn heel teer. De laatste doet het nog prima en voelt heel stevig. Nog even hopen.
Één van de grote anubiassen had hetzelfde probleem met rottende bladaanhechtingen. Maar daar kon ik de plant schudden zodat het aangedane blad eraf viel en er alleen nieuwer sterk onderwaterblad overbleef. Dat lijkt wel goed te gaan.
Ik denk dat ik een vrij extreem milieu heb gecreëerd waarin een kleine zwakheid van de plant heel snel grote problemen geeft.
Toch hou ik het nog even zo vanwege de opmerkelijke impact van dit zure, overbemeste water op de bodembedekkers. Die hebben er eigenlijk als enige echt zichtbaar baat bij. En hoe.
Op een paar slakken na hoef ik me nog geen zorgen te maken over bakbewoners dus ik denk dat ik nog even doorga met dit experiment.
De plantoverplaatsingen vanuit de superfish gaan probleemloos. Drijvers, een paar stekken, een hele plant gingen tot nu toe goed over.

Foto's ??

20200729_202931.jpg
20200729_202951.jpg
20200729_202715.jpg
 
Vandaag de lido gesnoeid, delen opgehoogd en bijgeplant. Resultaat is o.a. een lichte waas in mijn water door alle bodemactiviteiten ?.
Waarschijnlijk heb ik nu teveel plant maar eerst eens uit laten rusten en kijken wat aanslaat. Er zitten qua vormgeving ook een paar 'darlings' waar ik later vast ontevreden over word.
Voeding maar wat opgehoogd. CO² stond al vrij hoog die laat ik staan. Kijken of de planten uit zichzelf de dropchecker wat donkerder kunnen krijgen?.
20200801_203828.jpg
 
de superfish is een ander verhaal. Die draait nu als een tierelier zonder problemen.
Maar nu de lido op gang komt vind ik de superfish echt rijp voor een grote verandering qua inrichting. Zou heel graag van alles willen verplaatsen.
Morgen eerst maar mooi snoeien en kijken of ik zonder al te veel moeilijkheden al wat kan veranderen.
 
Mooie scape en dat stuk hout past zo echt heel goed. Dit gaat echt een super mooie bak worden!!
je zou eventueel rechts achter het hout nog een stuk hoger kunnen gaan met soil zodat je plantjes er bovenuit gaan komen. dat zou denk ik heel mooi zijn voor de diepte.
Ik vind het ook echt een heel mooi bakje geworden hoor! :petjeaf:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan