Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Ik schrik me toch elke keer weer een hoedje. ????
20200810_161441.jpg
 
Heerlijk! Heb ooit live mogen zien hoe de garnaal het laatste gedeelte van zijn schil er af trok. Jammer dat ik toen niet snel genoeg was om het te filmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat is de temperatuur van jullie bakken?

70 liter netto, zonder koeling 28.5
In huis 29.5

Koeler komt vanmiddag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De superfish en de lido gaan allebei naar 29⁰. Heb de superfish gisteren een 1/3 ww gegeven, van 29 naar 28 maar vooral ff lekker door het water spuiten in de douchestand.
In de lido zit geen vis dus die laat ik gewoon lekker dampen, kijken hoe de planten reageren. Belgisch groen groeit opeens grilliger en met witte nerf. De grootbladige planten vinden het heerlijk zo te zien.
 
Je bakken zien er prachtig uit! Denk dat de verplaatsing van het hout in de SF goed heeft gedaan. De Lido staat er ook echt prachtig bij ben echt benieuwd naar de vorderingen!
De planten hier reageren goed op de temperaturen vooral Zwaardplanten haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De superfish en de lido gaan allebei naar 29⁰. Heb de superfish gisteren een 1/3 ww gegeven, van 29 naar 28 maar vooral ff lekker door het water spuiten in de douchestand.
In de lido zit geen vis dus die laat ik gewoon lekker dampen, kijken hoe de planten reageren. Belgisch groen groeit opeens grilliger en met witte nerf. De grootbladige planten vinden het heerlijk zo te zien.
Zo, dat had ik niet verwacht. Sorry voor het Hijacken van je topic ;)
 
  • Haha
Waarderingen: Joff
"Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat is de temperatuur van jullie bakken?.."
De temperatuur van mijn Juwel Rio 180 is nog niet boven de 26 graden gekomen. In huis is de temperatuur dit jaar ook nog niet boven de 26 graden geweest. Wij wonen onder een (klein beetje schuin) plat dak. Maar dat is bijzonder goed geïsoleerd. :Dk

@Seabait heeft daar eerder al een filmpje van geplaatst.

Dat is een prachtig filmpje zeg! Leuk ook hoe de garnaal na zijn vervelling blij als een kind de hele bak door zwemt om te vieren dat het weer gelukt is. :juggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De temperatuur van mijn Juwel Rio 180 is nog niet boven de 26 graden gekomen. In huis is de temperatuur dit jaar ook nog niet boven de 26 graden geweest
Wow nice!! Heb zelf een heel oud houten huisje en daar is het precies even warm als buiten ?
 
de hittegolf van een week was een mooie stresstest voor de superfish en de lido.
De superfisperfish heeft uiteindelijk een dag 31⁰ gehaald.
heb één keer savonds 1/3 ww gedaan met warm water.
Als ondersteuning voor de bak heb ik de in- en uitlaat verwisseld voor een betere doorstroming en flink het wateroppervlak laten bewegen. De CO² is ook iets gedaald maar dat zal wel weer bijtrekken als ik morgen de flow weer wat rustiger zet.
Bij de lido zag ik maandag een stuk of 5 hydra in een cluster. Deze direkt verwijderd en medijnen toegevoegd. Geen hydra meer ontdekt. Een paar slakjes zijn gaan drijven maar de meesten racen nog rond.
Dit weekend ga ik ze verwennen met ww en snoeien.
Zo staan ze nu bij temp 28⁰, snakkend naar koelte🙂
20200814_205118.jpg
20200814_205255.jpg
 
Heel erg mooie bakken heb je daar staan, mag je trots op zijn :thumbs:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joff
Na 11 weken indraaien toch maar eens het filter opengemaakt.
Dat had achteraf nog wel 11 weken langer mogen blijven draaien.
Nog nooit zo'n schoon filter gezien, kan dan ook iedereen van harte een plantenbak aanbevelen 😄
Het meest vieze onderdeel was de cylinder waar het magnetische wieltje inzit. Daar kwam wat groen slijm uit. Zie foto.
Verder waterwissel 50%
Deze bak is opgestart met een overvloed aan CO² en voeding. Het water zag groen van de profito en de CO² checker knalgeel.
Inmiddels heb ik de vloeibare voeding nog de CO² verlaagd maar is de bak zo gegroeid dat dit nu mijn normale dosis is geworden.
Voorlopig twijfel ik nog over de noodzaak van vissen.
De bak heeft alleen wat groene algaanslag op de ruiten na een week niet poetsen maar verder geen probleemalg gespot.
Nu mag de bak weer vullen met water.
 

Bijlagen

  • 20200823_173202.jpg
    20200823_173202.jpg
    82.9 KB · Weergaven: 81
  • 20200823_173251.jpg
    20200823_173251.jpg
    300.9 KB · Weergaven: 90
Leuk om te lezen dat je bak zo goed draait zeg!
Ik heb zelf ook een flinke plantenbak staan en ik ben daar zeer tevreden over. Ik ben zelf na het aanschaffen van een CO2-set aanzienlijk meer Profito van Easy-Life gaan gebruiken. Dit liep een beetje de spuigaten uit en ben toen over gegaan op de poeders van AquariumBemesting.nl . Het is een stuk goedkoper en ik ben er erg tevreden over!
 
Dit liep een beetje de spuigaten uit en ben toen over gegaan op de poeders van AquariumBemesting.nl
Interessant! Dat is waarschijnlijk een voorbode voor mij. Ben nu blij dat ik wat meer snap van voeding en doseren. Welliswaar met een regulier merk. Omdat ik in het begin niets snapte van plantenvoeding had ik allemaal innerlijk verzet om het allemaal te willen begrijpen maar door het te doen komen de juiste vragen en antwoorden vanzelf.
Vaak hoor je dat het allemaal zo langzaam gaat in een aquarium. Bijvoorbeeld als je een verandering wil aanbrengen in een regime. Mijn ervaring is juist dat de aquaria erg vergevingsgezind zijn en makkelijk laten zien hoe veranderingen aanslaan, zodat je het allemaal een beetje kan sturen.
Nogmaals. Ik kom van cactussen af. Hehe.
Ben nu nog niet toe aan het idee van zelf voeding mixen (lees: ik heb nog genoeg profito😁) maar dat zal niet te lang duren of ik zal er ook aan moeten geloven. Jouw bak en werkwijze blijft een inspiratie dus ik zal me maar alvast wat gaan inlezen op het onderwerp.
 
Hoeveel Profito geef jij @Joff? In mijn 60x30x30 zit ik op 2 ml p/d en mijn 80x35x49 op 3 ml p/d. Daarmee zit ik op bijna 3x en 2x de aanbovelen hoeveelheid. Vraag me af of ik nog meer kan toevoegen of idd over moet op poeders.

Gr. Ed
 
De superfish 70 en de Lido zitten nu allebei op 2.5x de voorgeschreven dosering Profito en gaan vast nog naar de 3x. Dus we zitten een beetje op hetzelfde niveau🙂 @Ed Tensen .
Daarnaast zijn er nog alle vaste microdoseringen en facultatieve supplementen als kalium, nitraat, fosfaat en ijzer.

De 70l, kleiner en met vis, gedraagt zich veel hitsiger op alles dan de lido plantenbak. Die is echt rustig.
Bij de superfish controleer en bescherm ik streng op (draad)alg. De lido heeft nog geen problemen gegeven en staat maar een beetje saai te pronken.
Hieronder de superfish een uurtje geleden, alles groeit lekker door en moet veel gesnoeid worden. De grasmat heb ik eruit gehaald om de corydoras meer snuffelplek te geven. De montecarlo om dezelfde reden maar die heb ik niet weggegooid maar gewoon als mat als achtergrondplant neergezet en die is nu de favoriete hangout van de tetra's.
De tetra's mogen trouwens ieder moment over naar de lido, die voor hun gemaakt is maar ik ben nog niet zeker of dat de juiste weg is.
 

Bijlagen

  • 20200823_192105.jpg
    20200823_192105.jpg
    202 KB · Weergaven: 86
  • 20200823_192120.jpg
    20200823_192120.jpg
    249.6 KB · Weergaven: 77
  • 20200823_192129.jpg
    20200823_192129.jpg
    210.6 KB · Weergaven: 80
Kalium en ijzer zijn al onderdeel van Profito, maar kunnen aangevuld worden idd als planten erom vragen, bedank @Joff.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
@Joff @Ed Tensen Waarom zitten jullie doseringen zo hoog? Ik zit met een 70 liter op 1ml per dag en ik heb toch best wel veel planten in mn bakje staan
De superfish ziet er goed uit! ben ook wel benieuwd naar de lido!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Geen idee @KevinMi hoe ons onderlinge verschil zo hoog is gekomen. Ik ben echt op de 'vraag' van de plant afgegaan, ik wil geen rare bladgroei zien, bleekheid of slapheid. De kleur moet goed zijn. De alg moet wegblijven . Ik voelde mij gesterkt door medegebruikers die ook hoog zitten. En met dit regime blijven mijn waterwaarden op een voor mij aanvaardbaar niveau.

En voor de complete update
De lido zojuist, net na de wekelijkse ww.
 

Bijlagen

  • 20200823_212912.jpg
    20200823_212912.jpg
    225.3 KB · Weergaven: 92
  • 20200823_212848.jpg
    20200823_212848.jpg
    267.5 KB · Weergaven: 83
  • 20200823_212754.jpg
    20200823_212754.jpg
    287.7 KB · Weergaven: 85
  • 20200823_221756.jpg
    20200823_221756.jpg
    50.8 KB · Weergaven: 91
Ben nu nog niet toe aan het idee van zelf voeding mixen (lees: ik heb nog genoeg profito😁) maar dat zal niet te lang duren of ik zal er ook aan moeten geloven. Jouw bak en werkwijze blijft een inspiratie dus ik zal me maar alvast wat gaan inlezen op het onderwerp.
Erg herkenbaar hoor. Ik gebruikte simpelweg Profito, later ben ik dat gaan aanvullen met los nitraat en fosfaat. En weer even later ben ik helemaal over gegaan op poeders. Ik moet zeggen dat ik vooraf enorm veel gelezen heb en alles dacht te begrijpen. Toen ik eenmaal begonnen was aan de poeders dacht ik na een paar weken al "oooh, is dit alles?!" Ik had enorme formules en moeilijke berekeningen verwacht maar dat valt echt enorm mee. Ik maak eens per maand een oplossing die ik daarna een maand lang volgens een schema toevoeg aan mijn aquarium. Het leuke is dat je op die manier zelf wat beter in de hand hebt wat je nu precies toevoegt aan je bakje maar verwacht geen super ingewikkelde toestanden.

Bedankt voor je enorme compliment trouwens, ik kan dat echt heel erg waarderen en vind het leuk om te merken dat anderen mijn bak en werkwijze nu al als een soort voorbeeld nemen. Toevallig zei een vriend van mij gisteren hetzelfde toen hij kwam helpen met het onderhoud "Nou, je bent in die jaren toch wel wat niveau's gestegen hoor..ik voel een eigen lijn aan plantenvoeding en scape tools aankomen." Geen zorgen, ik ga geen eigen producten op de markt brengen. Het is een leuke hobby en daar hou ik het graag bij. :petjeaf:

Geen idee @KevinMi hoe ons onderlinge verschil zo hoog is gekomen. Ik ben echt op de 'vraag' van de plant afgegaan, ik wil geen rare bladgroei zien, bleekheid of slapheid. De kleur moet goed zijn. De alg moet wegblijven . Ik voelde mij gesterkt door medegebruikers die ook hoog zitten. En met dit regime blijven mijn waterwaarden op een voor mij aanvaardbaar niveau.

En voor de complete update
De lido zojuist, net na de wekelijkse ww.
Dat jij jezelf gesterkt voelt door andere gebruikers die ook zo hoog zitten in hun dosering komt mij ook bekend voor. Ik zat na een tijdje op 4-5x de voorgeschreven dosering met heel veel twijfels. Toch leek het een verschil te maken ten op zichte van 1x de dosering en daar gaat het om. Voor dit soort gevallen zouden ze best een tweede lijn profito mogen uitbrengen die ze desnoods de Pro variant noemen. De oplossing zou dan 2x zo sterk mogen als in de normale profito zodat het verbruik wat lager uitkomt. De prijs hoeft van mij dan natuurlijk niet 2x zo hoog te worden. :juggle:


Overigens is die Lido bak van jou echt prachtig!
Ik vind het licht mooi, de inrichting is geweldig en hij lijkt al aardig ingegroeid te zijn!
:petjeaf:
 
Voor dit soort gevallen zouden ze best een tweede lijn profito mogen uitbrengen die ze desnoods de Pro variant noemen. De oplossing zou dan 2x zo sterk mogen als in de normale profito zodat het verbruik wat lager uitkomt. De prijs hoeft van mij dan natuurlijk niet 2x zo hoog te worden. :juggle:

Uitstekend plan! (Voor dit soort gevallen😆😆😆)
En bedankt voor je uitgebreide reaktie.
Zodra ik over ga op poedermengsels zal ik dit uiteraard updaten!
 
Kopie: Dat jij jezelf gesterkt voelt door andere gebruikers die ook zo hoog zitten in hun dosering komt mij ook bekend voor. Ik zat na een tijdje op 4-5x de voorgeschreven dosering met heel veel twijfels. Toch leek het een verschil te maken ten op zichte van 1x de dosering en daar gaat het om.

Je slaat de spijker op zijn kop @Hoogheid.

@KevinMi: De reden dat ik zo hoog zit is dat ik betrekkelijk veel "snel" groeiers in mijn bakjes heb onder een vrij hoge lichtintensiteit. Belichtingsduur is 6,5 h op beide bakjes, er wordt dus veel verbruikt. Ik voeg echter geen CO2 toe, en merk dat dit tot op heden (nog) niet nodig is. Veel planten kunnen zich aanpassen aan de beschikbare CO2 hoeveelheid in het water. Belangrijk is dat je het plantenbestand van te voren selecteert op hetgeen wat jij wilt bereiken.

Mogelijk ga ik nog wat omhoog in Profito, maar de verleiding van poeders ligt op de loer moet ik zeggen 😊.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Moest serieus even research doen om uit te sluiten dat er iets mis was met een van de Caridina multidentata. Ze verkleurde in een paar dagen van transparant grijs naar oranjebruin en ze kreeg een enorme donkere onderbuik.
Maar ze draagt eitjes🙃 ze is hongeriger dan ooit.
Las erover hoe je deze garnaal kan kweken maar dat is nogal een exercitie met een brakwaterbak standby en een kweekbakje voor de garnaal.
Toch ben ik trots op haar en blij dat het niets ernstigs is😅

 
Update
Superfish @16 weken
Plant en vis gaan goed. Inmiddels heb ik de bodem van linksvoor tot rechtsachter vrijwel vrij voor de corydorassen die zijn gegroeid als kool. Één dame is echt huge, heel rond en bijna 6cm. Op de foto ligt ze links achter een tak. De kleinste corydoras is ongeveer 3.5 cm , rank gebouwd en prachtige kleuring. Deze is helaas erg schichtig en nog niet te fotograferen.
Linksvoor staat ook een sprietje belgisch groen. Deze wordt op zijn hollands gesnoeid en is de 3e cutting. In de hittegolf kreeg de 2e cutting witte nerven en deze heeft verfrommeld blad. Een marker voor tekorten als kan het ook de hittegolf zijn geweest. Waterwaarden zijn laatste maand aan de lage kant.
Morgen is de meetdag en woensdag de verversdag. Ik denk dat ik weer extra nitraat en fosfaat moet toevoegen.
20200828_191520.jpg


De lido krijgt nu per week zichtbaar veel massa. Hoef er weinig aan te doen. Er zijn enorm veel slakjes in de bak. Die groeien ook hard. En ik voeg geen enkele voeding toe. Ze leven puur op bioafval van de planten. Ik vind het prima. De bak is heel schoon. Hoef tnt geen carbo toe te voegen.
Gisteren heb ik wel een fout gemaakt. Ik weet al een maand dat de co2 opraakt maar ik vertrouwde telkens op de metertjes. Gisteren niet op gelet en savonds zag ik de dropchecker donkerblauw! Die heeft ws. een dag co2 gemist. Nu zit er een 2literfles op en kan ik bij huidig gebruik bijna een jaar vooruit. Omdat er geen vis inzit kon ik ff knallen met de herverzadiging. Na 4 uur zat ik weer goed. Nu maar hopen dat de bak een beetje vergevingsgezind is.
20200831_213908.jpg
 
Zien er echt heel goed uit! was het licht in de SF al uit? want die van de lido lijkt zo anders!
Staat er In je lido vooraan Lobelia cardinalis deze heb ik ook en hij wordt bestwel hoog (wist ik dus ook niet).
 

Terug
Bovenaan