Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Ja klopt @KevinMi dat is de L. cardinalis. De 'dwarf'-variant zelfs😆

In de superfish staan ze ook, rechtsvoor en daar blijven ze ook echt dwarf, als ie daar groter wordt dan ongeveer 5cm dan splitst het plantje zich in twee en kan je na een tijd er een bodembedekking van maken maar bij de lido gaat ie de lucht in en blijft het één plant. En toch vrij compact. Zo had ik het niet bedoeld iig.🙃
De superfish staat op mijn slaapkamer. Bij het raam. Hier heb ik net het gordijn open. Elke avond mag de bak even in de echte ondegaande zon. De lido heeft hier alleen maar standaard juwel leds.
 
3 dagen na laatste voeding
NO³ 0
NO² 0
NH³ 0
PO⁴ 0

15989557904219220012540610263095.jpg
 
Ja echt @Ed Tensen . Ze willen maar meer en meer. Elke keer dat ik denk te kunnen gaan relaxen qua voeding moet ik alweer bijstellen.
Mijn toekomst was al voorspeld door @Hoogheid . Het regime moet nog een keer helemaal om naar zelf voeding voormixen en kortere intervals tussen de voedingsmomenten..
 
Same here. Nitraat blijft maar weggezogen worden, fosfaat blijf nu redelijk stabiel maar wel niet in verhouding met de nitraat (1:0,4). Ook last van algen, jij niet gelukkig. Gebruik ook op dit moment die nitro en fosfo. Hoop door m'n visbestand dit minder te hoeven toevoegen in de loop van de tijd maar anders ga ik ook wrs over op poeders. Alleen nog even narekenen. Maar ziet er nog goed uit bij jou (y) .
 
het is gewoon af en toe een struggle om het zo te krijgen als je het wil en dan gaat het toch weer anders de motivatie als het lekker gaat maar het onzekere als je ziet dat je ergens de grip verliest.
Ik hoop dat je snel de controle over die alg terugvindt @Stefan Akerboom
De onderste stukken hout hebben bij mij ook altijd een vachtje draadalg. De rest van het hout laat ik begroeien met planten en daar gebeurd dat ook niet maar precies waar de planten niet meer kunnen groeien zit het alg altijd te wachten op een kans.

15989615524872369862243986274395.jpg
 
Ja zal binnenkort wel weer een update geven in m'n eigen topic. Ik weet in ieder geval wel met grote zekerheid de oorzaak en dat is die Nitraat tekort. Co2 is al verschillende keren opgehoogd en dropchecker mooi groen, ook op meerder locaties gehangen (zou nog wat lichter kunnen). Plus dat ik wellicht ook een beetje erg grof gesnoeid heb in een keer. Blauwalg was op zich snel te bestrijden met een black-out maar als ik een beetje gezien heb hier en op youtube heb je voor baard en draadalgen wat meer geduld nodig, ook voor je de effecten van je handelen ziet.
 
3 dagen na laatste voeding
NO³ 0
NO² 0
NH³ 0
PO⁴ 0

Bekijk bijlage 306574
Dat is wel heel bijzonder inderdaad. Ik heb datzelfde meegemaakt toen ik mijn bak aan het opstarten was. Bij mij was dit echter alleen met het fosfaat aan de hand, maar dit leek simpelweg te verdwijnen uit mijn bak binnen een dag. Na het toevoegen kon ik het meten maar een dag later leek het verdwenen te zijn.. :juggle:
Toen de bodem eenmaal verzadigd was verdwenen de voedingsstoffen niet meer en nu kan ik ze aan het eind van de week gewoon nog meten.

"...Mijn toekomst was al voorspeld door @Hoogheid ..."
Ik werk al jaren met veel plezier in de zorg maar ik geloof dat ik nu echt mijn roeping gevonden heb! :petjeaf:

Daar komen de poeders 😊😅😅

Zal mijn lot ook zijn 🤣🤣
Zeg Ed, zal ik jouw toekomst eens voorspellen? :juggle: :DD

"het is gewoon af en toe een struggle om het zo te krijgen als je het wil en dan gaat het toch weer anders de motivatie als het lekker gaat maar het onzekere als je ziet dat je ergens de grip verliest..."
Wat bij mij heel veel gescheeld heeft in het leuk houden van deze hobby voor mijzelf in tijden van tegenslag en ellende is de tegenslag als een leermoment proberen te zien. Toen mijn bak overwoekerd werd met draadalgen en baardalgen heb ik enorm veel bijgeleerd en heb ik steeds hele kleine veranderingen gezien waar ik enorm blij mee kon zijn. Een positieve verandering betekend dat ik dichter bij de kern van het probleem kom en dus begrijp wat er aan de hand is en een kleine tegenslag bied de gelegenheid om weer eens op onderzoek uit te gaan en meer te leren over deze hobby.

Maar ik begrijp je heel goed als de motivatie je helemaal in de schoenen zakt hoor. Het forum is voor mij een goede steun en toeverlaat geweest. En dat is het nog steeds! :petjeaf:

"...heb je voor baard en draadalgen wat meer geduld nodig, ook voor je de effecten van je handelen ziet."
Inderdaad, ik weet nog wel dat ik (niet eens zo gek lang geleden) ook echt belachelijk veel draadalgen in mijn bak had. De hele bodem was overwoekerd met dat spul. Ik ben een hele tijd bezig geweest en heb steeds kleine wijzigingen aangebracht en zo stap voor stap gewerkt naar een oplossing. Dat bleek bij mij de plantenvoeding te zijn. Ik werkte destijds nog met Profito en een gigantische dosis Profito en eindeloos geduld was de oplossing!
 
Update
Superfish @16 weken
Plant en vis gaan goed. Inmiddels heb ik de bodem van linksvoor tot rechtsachter vrijwel vrij voor de corydorassen die zijn gegroeid als kool. Één dame is echt huge, heel rond en bijna 6cm. Op de foto ligt ze links achter een tak. De kleinste corydoras is ongeveer 3.5 cm , rank gebouwd en prachtige kleuring. Deze is helaas erg schichtig en nog niet te fotograferen.
Linksvoor staat ook een sprietje belgisch groen. Deze wordt op zijn hollands gesnoeid en is de 3e cutting. In de hittegolf kreeg de 2e cutting witte nerven en deze heeft verfrommeld blad. Een marker voor tekorten als kan het ook de hittegolf zijn geweest. Waterwaarden zijn laatste maand aan de lage kant.
Morgen is de meetdag en woensdag de verversdag. Ik denk dat ik weer extra nitraat en fosfaat moet toevoegen.
Bekijk bijlage 306559

De lido krijgt nu per week zichtbaar veel massa. Hoef er weinig aan te doen. Er zijn enorm veel slakjes in de bak. Die groeien ook hard. En ik voeg geen enkele voeding toe. Ze leven puur op bioafval van de planten. Ik vind het prima. De bak is heel schoon. Hoef tnt geen carbo toe te voegen.
Gisteren heb ik wel een fout gemaakt. Ik weet al een maand dat de co2 opraakt maar ik vertrouwde telkens op de metertjes. Gisteren niet op gelet en savonds zag ik de dropchecker donkerblauw! Die heeft ws. een dag co2 gemist. Nu zit er een 2literfles op en kan ik bij huidig gebruik bijna een jaar vooruit. Omdat er geen vis inzit kon ik ff knallen met de herverzadiging. Na 4 uur zat ik weer goed. Nu maar hopen dat de bak een beetje vergevingsgezind is.
Bekijk bijlage 306562
Ik spotte overigens in deze post een grappig plaatje. Geen idee of dit in je aquarium hoort, maar ik heb het vermoeden dat dit een weerspiegeling in het glas is. :juggle:
1598964160462.png
 
Ik spotte overigens in deze post een grappig plaatje. Geen idee of dit in je aquarium hoort, maar ik heb het vermoeden dat dit een weerspiegeling in het glas is. :juggle:
Bekijk bijlage 306587
Jazeker! Dat is mijn oudste dochter💛💛💛
Ze is een echte dierenvriend en ze heeft nog nooit iets verkeerd gedaan met het aquarium. Hoef alleen maar af en toe vette vingers en neuzen van het glas te halen👍🏼🙂

20200901_173153.jpg
 
Hahahah, veeeeeel te leuk. Mooi man dat je dochter het zo leuk vindt! :love:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joff
Ik ken het @Joff, mijn zoon heeft een beperking. Zijn koppie zal ik nooit vergeten toen hij zijn woestijn omgetoverd zag naar een een jungle. Gewoon 😍🥇.

Moest ik ff kwijt 😊
 
Ja de lido brengt me een beetje in de war op het moment. Het groeit nu allemaal als kool en er moet eigenlijk flink gesnoeid worden maar ik heb ook sterk het idee dat ik er nog even vanaf moet blijven omdat de bak nu eigenlijk pas ècht lekker aanslaat en grondig aan het wortelen is.
De slakken hebben het rijk alleen en vermenigvuldigen zich grondig. Blijkbaar is er genoeg te eten voor ze. Ik vraag me af of er vissen in kunnen die hetzelfde dieet hebben als de slakken. Om zo wat concurrentie te bieden aan de slakjes. Aan de andere kant zijn de slakken supereffectief en waarom zou ik het evenwicht verstoren.
Was net in de lfs met een licht impulsgevoel om vissen te kopen maar er lagen in veel bakken één of twee dode vissen (blijkbaar nog niet opgeruimd na het weekend) en ondanks dat er heel veel voor de lido interessante vissen waren had ik er geen goed gevoel meer bij.
Wel lekker mijn diepvriesvoer aangevuld met watervlo, rode en witte wormen.

De superfish geeft me veel voldoening. Ik vind em er heel vaak 'het mooist tot nu toe' uitzien.😄

20200907_131914.jpg
 
Gewoon snoeien, planten welke kleiner zijn hebben minder voeding nodig en zullen dus meer hebben om hun energie voor de wortels te gebruiken.
 
Is het geen vrouw die je in de war brengt is het je aquarium. :juggle:
Ik zou je graag hetzelfde advies geven als Ton hierboven ook gedaan heeft. Gewoon lekker snoeien hoor die plantjes. Je krijgt dan een vollere beplanting en als je planten flink groeien kun je er waarschijnlijk vanuit gaan dat ze goed geworteld zijn. Ik merk vaak dat als ik planten inplant het even twee weken duurt voor ze goed geworteld zijn maar zodra dat gebeurt is de planten ook direct gaan groeien als kool. Vanaf dat moment begin ik zelf dan ook met snoeien.

Als je dieren zoekt die hetzelfde eten als de slakken dan komen garnalen volgens mij redelijk in de buurt. Daarnaast kun je over het algemeen wel stellen dat als je een toenemend aantal slakken waarneemt er waarschijnlijk te veel gevoerd wordt. Er blijft dan eten over en hier eten de slakken dan ook graag van.

Goed dat je niet impulsief van alles hebt aangeschaft al snap ik het heel goed hoor. Het is tenslotte ook vaak prachtig allemaal! :DD
Het blijft plezierig om jouw bakjes te volgen hoor hier op het forum!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Daarnaast kun je over het algemeen wel stellen dat als je een toenemend aantal slakken waarneemt er waarschijnlijk te veel gevoerd wordt.
Dat is het nou juist. Het is een bak zonder vis. Er wordt helemaal niet gevoerd. En ze gaan als een speer. Gewoon op bioafval van de planten denk ik.
 
Oh woaw, ja dat is knap te noemen hoor. Dan zou ik ook denken dat ze het moeten hebben van de plantenresten. Ach, als je er geen last van hebt zijn ze inderdaad eerder fijn om de boel een beetje schoon te houden. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De superfish ziet er ook goed uit! Toch ook wel benieuwd naar een foto van je Lido. Al enig idee wat je daar in wilt gaan houden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Al enig idee wat je daar in wilt gaan houden?
Nee maar ik ben wel al aan het puzzelen.
De bak was eigenlijk bedoeld voor de valse tetra's uit de superfish. Maar ik denk dat ze erop achteruit zouden gaan. Met de stress van het vangen en verplaatsen en dan minder schuilmogelijkheden. Maar het blijft een optie.
In de lfs hebben ze een vergaarbak met verstotelingen en overblijfsels.. Alles 1 euro. Vind ik ook iets hebben.
Voor de blitz zou ik kiezen voor een enorme school microvisjes .
Geen corydorassen helaas . Daar is ie niet geschikt voor.
Wel wil ik weer amano garnalen in de bak. Die dieren zijn te gek.
Zal de lido vanavond op de foto zetten. Als het buiten donker is🙂
 
oja en er ligt een komkommer in om slakken te lokken😆 ze halen er hun neuzen voor op.
 
Het vangen en overzetten levert inderdaad bijna altijd aardig wat stress op. En zo'n 'vergaarbak' klinkt wel grappig maar is dat niet een beetje zielig? Allerlei verschillende visjes bij elkaar zetten in een bak waar alles in zit dat overblijft? En Amano garnalen zijn inderdaad geweldig. Als ik ze ergens tegen kom koop ik ze ook!

Die Lido blijft er toch ook prachtig uitzien hoor Joff! :petjeaf:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ziet er echt prachtig uit hoor! Ik heb ook een aantal slakken in mn bak, als ik aan de schoonmaak begin haal ik er zoveel ik kan uit. Ik vind het persoonlijk niet zo erg ze houden de boel ook schoon dusja
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Mega snoei-onderhoud in de superfish en alle zichtbare slakken verwijderd.
Vond het heel erg om de planten te snoeien. Hiervoor kon ik de mooiste snoeisels nog wel kwijt in de lido maar die zit ook al propvol.
En die arme slakjes. .. zucht
20200921_174243.jpg
20200921_173427.jpg
 
Mega snoei-onderhoud in de superfish en alle zichtbare slakken verwijderd.
Vond het heel erg om de planten te snoeien. Hiervoor kon ik de mooiste snoeisels nog wel kwijt in de lido maar die zit ook al propvol.
En die arme slakjes. .. zucht
Ik voel je pijn van het snoeien en uiteindelijk moet je het toch echt weggooien maar het blijft vervelend hahaha. Ik heb dan elke keer weer de gedachte ooh had ik maar een extra aquarium!
 
  • Haha
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan