Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Ziet er mooi uit!
Mooie groentinten.
Je tapijtje was dringend aan een snoeibeurtje toe inderdaad.

Eén opmerking:
Ik vrees dat er ook een "fout" plantje in je bak staat.
Fout in die zin dat het een niet aquatische plant is die eigenlijk eerder in je tuin hoort ipv in je bak. ;))
De stekjes die eerder naast de stenen stonden en die je nu op de stenen hebt geplaatst zijn volgens mij Ophiopogon japonicus. Die gaan het niet lang trekken onder water tenzij ik me vergis en het een ander soortje is natuurlijk....
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Tnx! Ja ik luister goed naar goede opmerkingen?. De ophoging rechtsachter is geheel dankzij @KevinMi ?
 
nou @willem666 haalt er direct een darling uit? ik heb hem gekocht als Ophiopogon kyoto. En inderdaad een moerasplant. Ik ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen. Hij geeft nu zijscheuten waardoor ik wat kon uitbreiden. Geen idee of ie het redden gaat. Ik ben hiervoor vooral met cactussen bezig geweest en dit is ook een beetje een cactusje. Ik heb ze op verschillende manieren geplant/gezet.
Hou je op de hoogte als het misgaat?
 
Vandaag stond naast de formule 1 een superfish make-over op het programma.
Na het verwijderen van de CO²-carousel hoopte ik door het hout iets te verplaatsen dat er meer ruimte zou komen voor plant en dier.
Uiteindelijk heb ik één plant laten staan en voor de rest alles, inclusief grasmat en montecarlo is losgeweest, bestudeerd gesnoeid gedraaid en verplaatst. Omdat het kon en voor de ervaring zullen we maar zeggen.
Ook het filter grote beurt gegeven.
Afijn. Nu heb ik twee bakken staan die even moeten bijkomen van mijn dadendrang.

Foto direkt na de ingreep.
20200802_162139.jpg


Met tegenlicht
20200802_162355.jpg


Close-up
20200802_162507.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je potdomme mooi voor elkaar hoor! :petjeaf:

Het viel mij wel op dat het lijkt alsof het bakje niet helemaal op het kastje staat. Er lijkt aan de linker kant een stukje aquarium over de rand heen te hangen zeg maar. :juggle:
 
20200802_193106.jpg

Weet niet of het een beetje te zien is maar zo heb ik de zijkant van de lido opgehoogd. In een paar glooiende terrassen . Het hoogste punt van het aquarium ligt middenachter, vandaar gaat het rechts via de randen naar beneden en het laagste punt is bij de waterinlaat linksonder.
Het idee is dat afval makkelijker naar beneden wordt afgevoerd. ?
Als ik echter naar klein knipafval kijk dat rondzweeft in de bak zit ie vol wervelingen en gaat het niet één kant op. Nou ja.
 
Als manier om de flow te dwingen een bepaalde richting te nemen richting laagste punt waar het water naar filter gaat. Hopelijk ontstaat onder de zuigkorf ook een plekje waar het vuil zich gezamelijk ophoopt.
 
Is er een reden dst je de uitstroom wat schuiner hebt staan @Joff? Kan ook deze werveling geven denk ik. Als je hem rechter plaatst is het misschien wat beter.

Verder zeer mooie bak. Valt veel van te maken die Lido's.

Gr. Ed
 
TNX @Ed Tensen. Voor mij is deze lido een kennismaking met een iets groter formaat, 'echter' aquarium . eigenlijk is dit de eerste bak waarop ik een spraybar heb staan, de vorige bak was niet groot genoeg om er profijt van te hebben.
De spraybar staat nu schuin vanwege een nogal stom 'probleem' hoe rechter de spraybar staat hoe meer hij na een tijdje gaat 'fluiten'. Bij het laatste gaatje onstaat dan zoveel turbulentie en restjes co2 dat het echt een storend geluid is. Het is op te lossen door de buis zoals nu iets scheef te zetten of door het laatste gaatje af te dichten.
Ik dacht via merktplaats een mooie rvs spraybar te hebben gevonden maar die blijkt nu veels te nano.
 
Fluitende spraybars, tja dat is niet fijn idd ?. Als je het laatste gaatje dicht maakt, krijg je dan een deadspot?
 
ik durf niet? maar denk dat het wel meevalt. Er zit behoorlijk wat beweging in het water iig.
 
ik durf niet? maar denk dat het wel meevalt. Er zit behoorlijk wat beweging in het water iig.
Ik had ook een fluitende spraybar. Had dat opgelost door een klein stukje van een saté prikker erin te duwen. Krijg je e (wellicht met moeite) altijd wel weer uit.
 
Watergegevens superfish met colombo testkit

Temp 24⁰C
Ph 6.5
Kh 8⁰
Gh 11⁰
pO⁴ 0 mg/l
NO³ 5 mg/l
NO² 0 mg/l
NH³ 0 mg/l

Ik voeg Profito toe, Kalium en 1 pompje micro's
En vanaf vandaag ook nitraat en fosfaat?
Ik ga er even mijn hoofd over breken.
15965409373903074293401579595045.jpg
 
Vitamix s7 is alleen niet voldoende want het zijn hoofdzakelijk micro's. Er zit ook wel nitraat en kalium in, maar in erg kleine hoeveelheden.
Daar hoort ook nog V30 complete bij (eventueel ijzer in de vorm van E15 tabs) om de bemestingslijn compleet te maken van Dennerele

Zou dus òf V30 aanschaffen of zelf een stockoplossing maken met NO3 en PO4
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Hartstikke vet man die 'kennismakingsbak' als tussenstap voor je een grotere bak neemt. Ik heb nu zelf al een paar jaar een bak van 1 meter breed en ik moet zeggen dat ik dit een erg prettig formaat vindt (100x40x50 cm). Als ik nu een nieuwe bak zou kopen zou dat een bak van 90x50x50 zijn. Ik vind de 50 cm hoogte mooier dan 40 cm hoogte (dat had ik hiervoor) maar ik vind de bak net niet diep genoeg, dus vandaar dat de volgende bak wel 50 cm diep mag zijn. Verder heb ik momenteel wat ruimte over in de breedte van mijn bak, dus 10 cm minder zou misschien zelfs wat mooier staan.

Ik voeg Profito toe, Kalium en 1 pompje micro's
Is Profito en micro's niet twee keer micro-voeding? Ik dacht dat Profito micro voedingsstoffen bevat en nitraat en fosfaat zijn bijvoorbeeld macro voedingsstoffen.
 
Als ik nu een nieuwe bak zou kopen zou dat een bak van 90x50x50 zijn
Ja dat is zeker een lekker formaat, ik merk dat ik nu ook getrokken wordt door hoge en diepe afmetingen. De lido heeft als afmetingen 60 x 40 x 58
De hoogte vind ik heerlijk en hierna wil ik zeker niet lager. De diepte van 40 is oke maar net te krap. Dat wil ik zeker dieper proberen.
De breedte is voor mij nog een hobbel.
Heb inmiddels een antieke alluminium juwel meterbak gekocht uit de seventies 100 x 45 x 50 om droog te oefenen maar dat is nu nog erg intimiderend?
 
Ja dat is zeker een lekker formaat, ik merk dat ik nu ook getrokken wordt door hoge en diepe afmetingen. De lido heeft als afmetingen 60 x 40 x 58
De hoogte vind ik heerlijk en hierna wil ik zeker niet lager. De diepte van 40 is oke maar net te krap. Dat wil ik zeker dieper proberen.
De breedte is voor mij nog een hobbel.
Heb inmiddels een antieke alluminium juwel meterbak gekocht uit de seventies 100 x 45 x 50 om droog te oefenen maar dat is nu nog erg intimiderend?
De eerlijkheid over het intimederende formaat van de juwel bak siert je enorm! :petjeaf:

Ik zou met een hoogte van 60 cm toch bang zijn dat het licht onvoldoende de bodem bereikt en er daar eerder een gebrek in licht zal ontstaan. Maar misschien kun jij dat straks beter vertellen dan ik. Dieper dan 50 cm ben ik nog nooit geweest namelijk. En leuk dat je die bak aangeschaft hebt om te oefenen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Leuk zo'n echte tropische bak. Max temp naar 29⁰ afgelopen dagen
 

Bijlagen

  • 20200810_161905.jpg
    20200810_161905.jpg
    205.9 KB · Weergaven: 99
He? Hoe dan? De rest van Nederland is hartstikke cool! ?<- is gek geworden van de hitte.

bedacht net dat ik wel ff naar t tuincentrum zou gaan voor drijfplanten. Tuincentrum... grote kas... biggest mistake ever ??
 

Terug
Bovenaan