Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Ik dacht dat ze dan beter de waterspiegeling van het oppervlakte konden zien. En ze happen wel af en toe maar soms hangen ze gewoon.
Nou ja toen ik het voor het eerst zag dacht ik dat ze stierven. Ze laten zich echt vertikaal meevoeren ?

Maar ze doen het idd aan de 'zon'-kant killerfish' verklaring past eigenlijk beter.
 
Ik vind je bakje echt prachtig geworden hoor! :petjeaf:

Als ik je een tip mag geven, een zwarte achtergrond doet erg veel en het zou mogelijk mooi zijn om wat techniek weg te werken. Ook is de CO2 ladder die je nu gebruikt niet de meest efficiente manier om CO2 op te lossen in het water. Een diffuser in het aquarium ziet er eleganter uit en is al een stuk efficienter. Maar het mooiste is een CO2 reactor buiten het aquarium. Iets wat ik zelf ook niet gebruik hoor. Ik werk met een Aquario diffuser in mijn aquarium. :daisy:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Tnx hoogheid. ?
Voor mijn nieuwe bak heb ik voor verwarming en CO² gelukkig een inlineoplossing klaar staan, precies om de redenen die je noemt. Als inline niet bevalt neem ik zeker een reaktor maar ik wilde alles tweedehands en die reaktoren zijn alleen nog maar nieuw. Mooie techniek. Ik lees natuurlijk ook berichten dat planten het beste CO² opnemen als op ouderwetse manier de belletjes op blad blijven kleven maar bij dit soort aquaria denk ik dat het goed is om keuzes te maken die vooral estetisch gericht zijn. Dat de techniek ondersteunend is voor de vormgeving. ?
Dit ding in dit aquarium, een jbl carrousel is prut in de zin van lompheid en inefficiëntie qua druppelsnelheid. Ik haal wel goede verzadiging maar daarvoor moet ik flink druppelen. En bij elke boer schieten mijn tetra's in een schrikreflex. En je moet em ook heel vaak schoonmaken.
De zwarte achtergrond heb ik ook maar ik hou ook echt van volledige transparantie. Ik zou daarvoor geen permanente oplossing willen.
 
20200615_183133.jpg

Geen backlight, dus niet echt zwarte achtergrond.
 
Ik ben precies hetzelfde van plan als jij nu doet. Ik wil ook over op een inline diffuser en mocht dat niks zijn alsnog over een reaktor. Of gewoon direct een reaktor bouwen, dat weet ik nog niet. Of planten het beter opnemen als er CO2 belletjes aan de bladeren hangen weet ik niet maar er zijn hier op het forum wel leden die daar een zinnig antwoord op kunnen geven, daar ben ik van overtuigd.
Als je geen permanente oplossing wilt maar wel een zwarte achtergrond kun je proberen om te beginnen met A3 vellen zwart papier. Ik heb twee van deze vellen aan elkaar geplakt met plakband en toen aan de buitenkant van mijn bak tegen de achterwand aangeplakt. Dit geeft bij mij een prima effect. In de toekomst wil ik of een light screen achter mijn aquarium of ik maak de achterkant zwart met verf waarschijnlijk. Leuk om zo eens wat te lezen over je plannen trouwens! :petjeaf:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Nieuwe stenen uitgezocht. Perfect. Nu heb ik teveel! Een veel betere uitgangspositie.
Gelijk weer gaan bouwen. Het gesnoeide hout past nu wel in diagonalen in de bak.
Nu met alles in de bak is het wel lekker vol. En hoogte haal ik nu wel.
Nu komt weer het schrappen.
Wat een zenuwslopend onderdeel van het hele aquariumspel. Ik hou er van?
De techniek staat klaar. De onzichtbare oplossing van de techniek is een enorm gevaarte geworden. Lol. Omdat alles ook nog eens tweedehands moest kon ik alleen maar 22 mm systemen vinden. Dus ook nog eens adapters moeten vinden. De afsluitingen heb ik wel nieuw gekocht.
In de diffusor zit ook een nieuw membraan.
Ik heb besloten geen discussie aan te zwengelen of ik eerst de verwarming óf eerst de diffusor aan moest sluiten op het systeem. Het is geen van beide de ideale manier en mocht dit niet werken is het in een handomdraai weer teruggedraaid.
En daar doe je het voor. Twee slangen.?
Ik ga geen glazen in- en outflow zoeken. Ik denk dat ik voor rvs of chroom wil gaan. Dat stukje techniek mag misschien wel zichtbaar blijven.
Maar goed. Om te beginnen heb ik gewoon een zwarte standaard jbl in- en outflow. Ik heb al op marktplaats een rvs ily pipe systeem gekocht. Maar dat is nano. Voor een volgend project. Lol.
Mocht iemand een mooi idee voor metalen in en outflow hebben. Ik hou me aanbevolen.
Koperen leidingen zou ik helemaal geweldig vinden maar dat zal wel weer dodelijk zijn ofzo.
20200617_154744.jpg
20200617_162230.jpg
20200617_162609.jpg
 
Ik vind het mooi! Maar word jij niet zenuwachtig van die steen rechtsachter? Ik zou zelf niet kunnen slapen met een bak vol steen :rolleyes:
 
Tnx?, vind het vooral vreslijk om alles te plaatsen en aan te drukken. Als het eenmaal staat dat staat het. De 'fundering' gaat tot de bodem en daar ligt een grid waardoor het ook vast staat.
Ik laat de stenen als een puzzel in elkaar schuiven. je kan het echt schrap zetten hoor.
 
De achterkant blijft open. Ik weet dat het niet echt gebruikelijk is maar een volledig transparant aquarium is voor mij nu de weg om te gaan. Net als bij de superfish.
Aan de achterkant werk ik veel. Met planten en schoonhouden. Ook qua licht kan je veel meer. Backlight. Daglicht binnenlaten. De muur erachter belichten.
Hehe te veel voordelen. En die twee slangen voor in en afvoer en één kabel voor licht zijn de comprimis. Die blijven zichtbaar. Daar wil ik dan ook niet moeilijk over doen. Het liefst heb ik rvs aan en afvoer. Industrieel en ondoorzichtig. Of koperen leidingen.
 
Als dat is om de aan en afvoer mee te verbergen dan niet. Dan vind ik de gevolgen van de oplossing ingrijpender dan het zien van twee slangen. ?
Voor een matte achtergrond effect heb ik floodledjes om de muur in een keer aan te lichten.
Doe ik ook met de superfish. Kan je heel zacht rood of blauw tegenlicht mee geven als nachtalternatief. Of superwit voor fotodoeleinden.
 

Bijlagen

  • 15924709470281212331289098685693.jpg
    15924709470281212331289098685693.jpg
    69.3 KB · Weergaven: 140
Ja kan ook een lightscreen laten maken op maat.
Valt qua prijs erg mee, je kan kijken bij aquariumdesignshop hier heb ik mijn lightscreen vandaan en ben er super blij mee.
Verder zou ik als je de tak wilt gebruiken meer denken aan een eiland scape of een 3 hoek compositie.
Nu liggen doe focus punten te veel verdeelt volgens mijn mening.
De tak komt qua vorm veel beter tot zijn recht in een 3 hoekcompositie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Een lightscreen is natuurlijk helemaal fijn natuurlijk! Die wil ik ook wel Mocht ik die op marktplaats tegenkomen mag die er zeker ook bij.
Licht is zo belangrijk. Ik werk er veel en graag mee. Zo'n aquarium is een stage.die je uiteindelijk alleen al door het licht zoveel verschillende sferen kan geven.
Ik brn het met jr eens dat de scape nog niet klaar is. Ik zit er wel de hele tijd naar te kijken en als het goed voelt dan ga ik er weer mee aan de slag. De inrichting vraagt ook om een compromis. Ik wil dat het voor de bewoners fijn wonen is. dus niet elk design is mogelijk.
Anders zou ik minimalistischer werken.
En ik probeer er ook rekening mee te houden dat de bodem ook nog een centimeter of wat omhoog komt door de bodembedekking.
 
Ja kan ook een lightscreen laten maken op maat.
Valt qua prijs erg mee, je kan kijken bij aquariumdesignshop hier heb ik mijn lightscreen vandaan en ben er super blij mee.
Misschien kijk ik niet goed hoor. Maar op de website AquariumDesignShop.nl kan ik geen lightscreen vinden.
 
Misschien kijk ik niet goed hoor. Maar op de website AquariumDesignShop.nl kan ik geen lightscreen vinden.
Ahh wellicht is de site nog niet up-to-date, maar je kan ze er wel kopen. Ik was voor een 60*36 179 euro kwijt, alles zit erbij + dimbaar naar wens. Het merk is lightground, kwaliteit is natuurlijk geen ADA. Het licht is echter perfect.
B5B46138-128D-451E-976D-A8731C2CEF33.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja dat is zeker egaal licht. Ik zie alleen aan de bovenkant nog een soort lichtere streep.
Heb jij de backlight gewoon aan staan met je licht? Ik gebruik het eigenlijk alleen als setup voor fotografie
20200618_140143.jpg


Het is niet zo dat ik tegen achtergronden ben. Kan me best iets voorstellen als ik naar dat scherm van stevywonderchild kijk.
Een hollandse bak met glas in lood achtergrond plus backlight ofzo. ?

In de tussentijd blijf ik strijden met de draadalg die het op mijn mos voorzien heeft.
Heb nu 8uur licht per dag , 6 uur plantenlicht en 2 uur schemering
Ik ververs nog steeds 2x per week 50%. Maak dagelijks de mos schoon met penseeltje.

Ph 6.3
Kh 5
Gh 7
NO³ 10
NO² 0

Temp. 24.5
CO² indicator bij pomp-uit lichtgroen

Met de waterpest boek ik de eerste kweeksuccessen. Stressende waterpest groeit soms in zo'n dunne compcte minivorm. Die vind ik mooi en probeer ik te verzamelen en op te laten groeien.
Ik heb nu een oude slijmerige tak waterpest (achtergrond) die deze vese scheutjes produceert. ??
20200618_140143.jpg
15924832692532986328575545856930.jpg
 
Nu ik er in daglicht (;)) nog eens naar kijk heeft Killerfish helemaal gelijk het zijn geen kardinalen maar false neons, ook wel green neon tetra genoemd. Die vissen met de blauwe streep helemaal tot in de staartvin.
 
Het zij divaatjes hoor die valse neons, ze eten heel kieskeurig en zijn minder avontuurlijk dan de neons. In de schemering worden ze wilder en springen ze door de bak. De grootste valse neon is bazig en houdt soms anderen op afstand. Verder zijn ze allemaal vrij chill eigenlijk.
Ze komen mooi op kleur. En de reflecties zijn vulgair aanwezig?
 
Weet je al wat je erin gaat houden qua vissen?
Het zal een bak worden met vergelijkbare eigenschappen. Al denk ik dat de ph niet 6.3 wordt omdat er geen eucalyptus in komt. Maar hopelijk niet hoger dan 6.5.
Het liefst heb ik één bak wat koeler dan de andere omdat ik denk dat dat beter is voor de planten.
Ik heb allemaal dromen over bewoners. Ik zou een bak willen met alleen zwarte dieren.
Een betta lijkt me nog bijzonder om te verzorgen.
Kweken met guppen. Maar dat zal hier te zuur worden.
 
En er is één corydoras UIT DE BAK GESPRONGEN. Amateurfout van mij. Ik was aan het snoeien maar wilde zien hoe het blad viel dus ik had hoog water. De corydorassen zijn altijd erg nieuwsgierig als ik bezig ben met de bak. Ze komen altijd op de kwast af als ik aan het schoonmaken ben. En nu sprong er eentje de bak uit. Ik kon em binnen 10 seconden weer in de bak krijgen. Kon em met een plat penseel opscheppen. nu is het 24u later en hij leeft nog maar is wel schrikkerig. Gelukkig wel al gegeten van de nieuwe wafers. Speciaal voor de cory's.
 
Qua temperatuur mag je best wel naar 22-24 graden toe. Beter voor de planten! Ja het licht gaat als eerste aan en dan de lightscreen. Ja dat is de weerkaatsing van de rand die op de lightground zit, hij was niet gevuld tot de rand dus dan krijg je dat. Vindt het overigens wel mooi haha. Ziet er goed uit hoor, lekker doodblijven gaan met het waterwisselen en schoonmaken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Het gaat slecht met de alg? was vandaag in een kwartiertje klaar. Probeer nu het ritme van 6 uur vol licht 2uur schemeren vol te houden. In combinatie met een soort ei-schema met voeding aan de ruime kant van de voorgeschreven dosis. 2x 50%ww pw
En easycarbo nog achter de hand?
Ik check het bij mijn mossen. Die vangen de meeste alg. Maar ze groeien nu eindelijk in natuurlijke vorm! En de aanwas wordt minder nu.
Bij mij heeft het echt te maken met de nabijheid van fel licht
20200619_124503.jpg
 
Heb gisteren weer zitten klooien met de inlaat. Weer de spraybar geprobeerd op verschillende manieren. Huidige knijpmond lager geplaatst en weer terug. Uiteindelijk niets veranderd en nog steeds ontevreden. Omdat de superfish niet persé gemaakt is voor een externe pomp lopen de inlaat en uitlaat niet naast elkaar maar heb ik er één aan de rechter- en één aan de linkerkant van de bak. Dat geeft een deadspot onder de uitlaat. Ik vrees dat ik in mijn kap moet gaan zagen om de ruimte te maken om ze tóch naast elkaar te kunnen plaatsen.
Ik haat zagen in hardware.
 
Dit was een moeilijke plant. Wortelen lukte niet vanuit de originele stam. Er kwamen heel veel zijworteltjes uit de hele plant. Begon te verslijmen en uit elkaar te vallen. Een paar stekjes die bezig waren met nieuw groen heb ik herplant en drie daarvan ondergaan nu wel een transformatie met een worteling uit de stam. Maar het is allemaal erg dun en slapjes.

Verder heb ik twee goed gewortelde steelplanten verwijderd uit de voorgrond. Ze creëerden ruimtegebrek. En namen heel veel wortelruimte in beslag, maar dat zag ik pas achteraf. En plant heb ik gesnoeid en in het midden naast/onder de boom herplant en de andere heb ik bij wijze van test kaalgesnoeid als een fruitboomje en onder de boom herplant. Kijken of ik hem een beetje kan sturen met groeien mocht ie deze plundering overleven..
Zuurstofplantjes bijgesnoeid en de onderkant van de steeltjes paar keer losjes met vlastouw omwikkeld. Die bleven nu tenminste wel in één keer zitten bij het insteken.
Grote waterwissel.
Corydorassen en de tetra's groeien goed. Eén corydoras is heel snel echt enorm groot geworden. Ik denk dat ie wel 5 cm is. De rest is meer 3.5/4cm.
De valse neons zijn over hun moeilijke start heen en groeien hard. De grootste is nu bijna net zo groot als een neon tetra. Wel veel slanker.
20200622_185130.jpg
20200622_190021.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oja. Heb ook nog wat drijfplantjes te water gelaten. Phillantus.
En een lichtingreep gedaan. De led hing in het midden van de bak. Recht boven het hoogste gedeelte van de boomstam. Die niet beplant kan worden op het hoogste punt. Te fel licht.
Nu heb ik de led 2 cm.hogen kunnen plaatsen. Direkt tegen de lichtkap. En meer naar voren. Nu krijgen de grondplanten meer licht en de zuurstofplanten achterin minder. De boom is minder fel aangelicht. Hopelijk helpt dit om draadalg bij de mossen te voorkomen.
 
Vandaag het filtersysteem van de marktplaatslido gebruiksklaar gemaakt.
Het filter heeft 4 compartimenten. De vorige gebruiker had één compartiment gebruikt voor die witte balletjes jbl filtermedia en een ander xompartiment had van die plastic bollen en onbekende zakjes substraat. Dit heb ik vervangen voor nog meer glas filtermedia. Het systeem gaat dus op twee bakken filtermedia draaien . Handig als er nog eens iets moet worden opgestart??
In die andere twee compartimenten zitten blauwe filtermatjes van verschillende fijnheid. Heb daar alleen een laag fijne filterwatten bijgedaan.
Verder gegaan met een vrije nachtelijke scapesessie met wisselend resultaat (ook qua belichting sorry.?) dė scape zit er nog niet bij maar het komt.
De 70 liter sf vraagt nog teveel t.l.c. om de lido nu al te vullen. Ik loop nog tegen zoveel dingen op dat ik nu zou komen te zitten met te veel identieke beginnersproblemen.
. Moet nog maar even geduld hebben van mezelf maar dat vormgeven van een aquarium vind ik een van de leukste nieuwe dingen die ik de laatste tijd ontdekt heb.
Dus het wachten kost geen moeite.
Ik verbouw de bak gewoon nog een paar keer.
Hardscape materiaal heeft echt karakter en charmes.
 

Bijlagen

  • 20200625_022129.jpg
    20200625_022129.jpg
    144.1 KB · Weergaven: 131
  • 20200625_021026.jpg
    20200625_021026.jpg
    143.9 KB · Weergaven: 142
  • 20200625_022335.jpg
    20200625_022335.jpg
    116.1 KB · Weergaven: 139
  • 20200625_022636.jpg
    20200625_022636.jpg
    193.8 KB · Weergaven: 124
  • 20200625_022938.jpg
    20200625_022938.jpg
    162.9 KB · Weergaven: 133
  • 20200625_023957.jpg
    20200625_023957.jpg
    163.2 KB · Weergaven: 129
  • 20200625_023514.jpg
    20200625_023514.jpg
    161.7 KB · Weergaven: 134
  • 20200625_023011.jpg
    20200625_023011.jpg
    164 KB · Weergaven: 141

Terug
Bovenaan