Superfish 70 en Lido 120 van Joff


Zelf verre van een plantenman, maar dat zijn 2 prachtige bakken:petjeaf:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heel erg gaaf deze bakken! Lekker laten woekeren, is juist mooi zo'n jungle.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Allereerst de beste en natste wensen voor het nieuwe jaar voor iedereen natuurlijk!!! Dat onze bakken maar weer mogen shinen!
Jij natuurlijk ook nog de allerbeste wensen! :petjeaf:

Ik vind je bakken ook wel heel erg tof geworden zo wild als ze nu zijn. Als je het vermoeden hebt dat de soil uitgewerkt is, is het dan niet een idee om de bodem weer wat te verrijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Dankjulliewel!! Blijf zelf heel erg veel plezier houden in het houden van aquaria. Heb net groot onderhoud verricht. Nieuwe co²-flessen. Nieuwe voeding. Nog geen poeders maar wel een mega jerrycan voorgemixte complete voeding.
Ik heb een busje met bodemstaafjes. Die zal ik binnenkort in de bodem steken. Helemaal uitgewerkt is de bodem niet maar het hoeft idd niet uitgeput te raken.
Het liefst zou ik de superfish weg willen doen, de lido op die plek in mijn slaapkamer en een ander, groot aquarium voor beneden. Zelfde recept. Heel veel groen in een 3d scenery van steen en hout op soil. Gericht op cory's. Ik weet nu dat ze kweken onder mijn omstandigheden en daar zou ik mee door willen gaan. De superfish kan dan voor de eitjes en jonkies gebruikt worden.
Tot dan ga ik door zoals nu hoor maar de droom is er.
 
Dankjulliewel!! Blijf zelf heel erg veel plezier houden in het houden van aquaria. Heb net groot onderhoud verricht. Nieuwe co²-flessen. Nieuwe voeding. Nog geen poeders maar wel een mega jerrycan voorgemixte complete voeding.
Ik heb een busje met bodemstaafjes. Die zal ik binnenkort in de bodem steken. Helemaal uitgewerkt is de bodem niet maar het hoeft idd niet uitgeput te raken.
Het liefst zou ik de superfish weg willen doen, de lido op die plek in mijn slaapkamer en een ander, groot aquarium voor beneden. Zelfde recept. Heel veel groen in een 3d scenery van steen en hout op soil. Gericht op cory's. Ik weet nu dat ze kweken onder mijn omstandigheden en daar zou ik mee door willen gaan. De superfish kan dan voor de eitjes en jonkies gebruikt worden.
Tot dan ga ik door zoals nu hoor maar de droom is er.
Een prachtig verhaal dat ik graag blijf volgen! :petjeaf:
 
Hallo allemaal! Hoop dat alles goed gaat met jullie.
De bakken draaien nog steeds. Hehe. Ook nog steeds wil ik ze eigenlijk opdoeken en iets nieuws beginnen maar de bakken blijven verbazen en hebben een eigen leven waar ik niet zomaar aan kan zitten frutten.
Vandaag is de lido een jaar oud! Begonnen met wat amber tetra's en cory pygmaeus. Er zwemmen nog steeds wat sterke tetra's rond maar de bak is van de planten, de slakken, amano's en de dwergcory's. De laatsten kweken op eigen kracht. Ik zie ze eigenlijk nooit allemaal maar af en toe doen ze een gezamelijke dans en blijkt er toch een flinke groep te leven.
Ik ververs het water eens in de 7-10 dagen 50%. Plantenvoeding gaat op gevoel, 2x per ww-cyclus.
De vissen krijgen zeer gevarieerd te eten en ook nog iets te veel. Ik heb dus ook veel slakken. Ik heb gemerkt dat dit goed is voor de kweek en planten. Ik hoef de babys niet apart te behandelen. En de slakken hebben als eerste door als er een blad of plantdeel vergaat.
Algen nooit een probleem. De mossen trekken het soms aan. Meestal is een snoeironde en wat TLC genoeg om het te laten verdwijnen.
Ik hou mp in de gaten voor een mooie lido 200 of een andere grote vierkante, diepe bak. Dat zou wel weer een mooie uitdaging kunnen worden.
Ga me ff inlezen wat jullie allemaal voor moois hebben gemaakt de laatste tijd. Have fun!
 

Bijlagen

  • 20210612_220428.jpg
    20210612_220428.jpg
    313.4 KB · Weergaven: 112
  • 20210612_223235.jpg
    20210612_223235.jpg
    279 KB · Weergaven: 115
Staat er mooi bij Joff!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Erg mooie Joff en lekker groen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heel gaaf! Nog plannen om de bewoners uit te breiden of laat je het lekker zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
@Killerfish
Ik zou heel graag willen uitbreiden. Met alles.
Killifish/rijstvisjesbak, kweken met mooie guppen, kan van alles bedenken waar ik mijn tanden in zou willen bijten.
Maar van wat ik nu doe, vind ik planten en corydorassen het leukst.
Het probleem is niet de knowhow maar de kosten van een schaalvergroting.
Het liefst zou ik een grote diepe bak hebben. 300-400l.
Ik moet dan flink bij-investeren in licht, CO², plantenvoeding en soil/inrichting. Dat staat me tegen. Haha. Altijd hetzelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:
Aan alles komt een eind.
Het zat er al heel lang aan te komen maar na 14 maanden komt er een einde aan de superfish.
Ik heb een laatste megasnoei gedaan met de planten waar ik mee wil doorgaan, die mogen hier nog even aansterken.
Opeens zie ik ook al mijn vissen weer.
Van de 3 garnalen is er nog eentje over. De eerste garnaal vond ik op een dag uitgedroogd op de grond naast het aquarium.
De tweede garnaal, een dik vrouwtje, verloor ik na een mislukt bodemonderhoud waarbij ik een nitrietpiek kreeg.
De derde garnaal zwemt nog vrolijk rond.
Van de 10 neons heb ik er nog 6 over. Een verloor ik de eerste dag. Een andere kreeg het moeilijk na een koude waterwissel en heb ik naar mijn andere, warmere bak gebracht maar die nu niet te vangen meer is.
Twee tetra's ben ik helemaal kwijt. Nooit opgemerkt hoe dat is gegaan.
De corydorassen begonnen met 6 stuks. Het grootste vrouwtje is overleden maar die heeft wel een nakomeling gekregen. Inmiddels zwemmen er 12 rond.
De slakken zijn de grote winnaar. Ze hebben alles overleefd. Ook de saneringen.
Slak zero leeft nog steeds en is indrukwekkend groot geworden.
Morgen komt de upgradebak; een marktplaats rio 125.
 

Bijlagen

  • 20210626_122302.jpg
    20210626_122302.jpg
    244.8 KB · Weergaven: 94
Wat een enorme tegenslag heb je gehad!
Ik wens je veel plezier en succes met de Rio. Leuke bak!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja. Af en toe een tegenslag maar over het algemeen ben ik tevreden. De superfish is een echte turbobak, vrijwel alles groeit.
Natuurlijk komt dat door de co² en een overkill filter, de jbl e702.
Het filter kan in theorie in een keer over naar de rio 125 maar ik wil daar ook werken met overcapaciteit. Dus ik hou marktplaats nu in de gaten voor een jbl e902 of equivalent.
 
20210724_160621.jpg

De lido staat er wat geamputeerd bij. Heb heerlijk geshopt in deze bak afgelopen tijd.
Het liefst zou ik m nu ook opdoeken en aanpassen naar iets nieuws maar het is nu mijn enige rijpe bak dus hij mag nog een poosje doordraaien.
 
In de Lido zwemt nu bijna een jaar een schooltje Hemigrammus erythrozonus – Vuurneon.
Sinds een week of twee valt me op dat twee vrouwtjes eieren beginnen te dragen.
Ik ga ze niet proberen te kweken maar heb de verwarming toch maar wat omhoog gezet en geef ze gevarieerd te eten.
Deze bak heeft een ph van 6.6 en is ws niet zuur genoeg voor fry. Nou ja. Ik hou het in de gaten.
een vrouwtje is bijna een bijlzalm geworden🙃
20210814_202105.jpg
20210814_202033.jpg
20210814_201927.jpg
20210814_201930.jpg
 
Ik lees over succesvolle hobbykweken met ph's rond de 6. En dan nog forse uitval.
 
Ja ik keek op google en dan lees ik zelfs een ph van 5. Ik wist niet dat de fry het pas bij zulke lage ph s goed doet.
 
Dat is de reden waarom niemand tetra's kweekt. En iedereen opveert als iemand het gaat proberen.
Misschien met een heftige blackwatertank.
Commercieel wordt er inmiddels wel succesvol gekweekt met tetra's. Ik zie video's uit Israël waar ze het lukt.
 
Ik wist ook nooit dat fry een lagere ph nodig heeft dan de volwassen vissen maar ja ik kweek dan ook niet.
 
Ik was nooit geïnteresseerd in kweken totdat er een spontane kweek van de corys tot stand kwam. Dat voelde wel goed en ik was verrukt om het groeiproces te volgen.
Nu ik bezig ben met de guppen probeer ik een verwarmde frybak op te zetten onder licht zure omstandigheden. Dit bakje moet een tijdje continu gaan draaien en ik hoop dat de corydorassen binnenkort ook weer eitjes gaan leggen. Tot nu toe deed ik daar nooit wat mee en liet ik het gaan maar wat let mij om de eitjes vanaf nu in de frybak te zetten. Daar gaan ze misschien meer kansen krijgen.
 
Het volgende leven van de superfish 70l is begonnen!
Na ruim een jaar gedraaid te hebben als hightech groentebak met corydorassen en tetra's mag hij het nu als frybak proberen.
Hier heb ik wel concessies moeten doen in mijn opvattingen over een viswaardig bestaan. Praktisch gezien is een barebottom met een pluk mos nóg makkelijker maar zover ben ik nog niet. Dit is wat ik nu minimaal vind.
Verwarming gewoon een 100w met temperatuuraanduiding. Temp nu op 24.
Filtering door een zeer lompe maar ideaal systeem. De aquael turbo. Deze heeft een filter als een luchtfilter en het water gaat dan door een zelf in te richten bakje waar ik fijne filterwatten en wat keramische media heb gedaan.
Er zit ook een instelbare luchttoevoeging bij, vandaar de bubbels.
Bodem is lava. Misschien komt daar nog een dun laagje zand of fijne soil bij.
Plantjes in glazen potten en een paar als experiment rechtstreeks vastgezet aan een brokje lava.
Licht is een 11w 6500 led met dimmer.
Zodra ik kan zien of het mannen of vrouwen zijn gaan ze naar hun volgende verblijf.
20210818_154825.jpg20210818_155040.jpg
 
Hey Joff, Ik had je verhaal al een paar keer gezien en nu ook aan de guppen 😉. Leuk om te zien dat je het jongbroed apart zet en dat is waarschijnlijk ook verstandiger. Je zegt dat je de bak simpel houd, maar laten weer eerlijk zijn een extra bak erbij betekent weer lekker scapen!!! :D. Wat ga je doen met de visjes als ze groter worden?. Op je 2e foto ben ik bang dat de linker gup het niet gaat redden die ziet er niet zo goed uit. Ik zie dit bij mij ook wel is op dezelfde manier bij jonge vissen. De vorm van het lichaam is niet zo mooi als bij de andere vandaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja er zitten nu twee van dat soort scharminkels tussen @KevinMi . Ze zwemmen ook wat moeilijker. Maar ik ben nog niet zover dat ik ze er nu al uithaal. Ze mogen meedraaien met de rest.
Voor nu kijk ik gewoon hoe het is met guppen. Zodra ze gesext kunnen worden gan de mannen en vrouwen naar een eigen bak.
Als dat lukt wil ik selectief gaan kweken en kijken hoe dat is.
 
Ja er zitten nu twee van dat soort scharminkels tussen @KevinMi . Ze zwemmen ook wat moeilijker. Maar ik ben nog niet zover dat ik ze er nu al uithaal. Ze mogen meedraaien met de rest.
Voor nu kijk ik gewoon hoe het is met guppen. Zodra ze gesext kunnen worden gan de mannen en vrouwen naar een eigen bak.
Als dat lukt wil ik selectief gaan kweken en kijken hoe dat is.
Ja klopt, hier heb ook er ook een aantal van mijn ervaring leert dat deze het uiteindelijk niet redden. Ik heb ook gehad dat het bij sommige visjes heel lang duurt voordat je kunt zien of het een man of vrouw is bijvoorbeeld bij 1 visjes dacht ik heel lang dat het een vrouw zou zijn, maar het bleek dus toch een man!. Joff trouwens wel voorzichtig met de termen Man & Vrouw tegenwoordig is dit erg gevoellig! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan