Wat is er nieuw

Superfish Home 60: het eerste bakje van Marije74 en zn. :)

Overigens, mijn kardinaaltetra's zitten elkaar nu, bij gebrek aan een gezamenlijke blauw/zwarte vijand, wat achterna. Hun school is te klein. Ik kan ze uitbreiden maar aangezien kardinaaltetra's voor mijn bakje niet de beste keus bleken, zou ik liever een ander onderkomen voor ze hebben. Iemand die ze gratis of tegen ruil van iets leuks wat je toch overhebt, wil hebben? (Afvangen zal hell worden, al een keer eerder geprobeerd).
Mijn eerdere post dus.. met voer in het netje komen de vissen gezwommen. Vangen is dan niet nodig.

Die onthou ik voor als ik een adoptief-ouder gevonden heb voor ze!

0B6675C7-C743-4437-BBCD-A3F085E8D42B.jpeg

Zo. Weer een update. Aquaflow 200 er uit en JBLe702 er in. Nog wel even wat aanpassen (buizen inkorten, afdekplaat inzagen). Stroming ook voorlopig even geknepen tot 50% vermogen. Wellicht dat als het filter ingedraaid is, deze wat meer ‘volloopt’ en daarmee weer iets harder kan.
In combinatie met de slakjes is mijn bak in weken niet zo helder geweest. Nu al.

Ik kwam er trouwens nu pas achter dat aan de rechterkant (waar het filterhuis zat) een hele handige afdekplaat in de zij-kap is geïntegreerd waar je snoeren voor verwarming en filter in weggewerkt kunnen worden. Niet meer nodig voor het filter nu, maar wel goed over nagedacht in het design van de Home serie. Zo even kijken of dat bij de 25 ook kan 🙂

Laatst bewerkt:
De kardinalen zijn met pijn en moeite uitgevangen en inmiddels bij een nieuwe eigenaar. De bak is half overhoop gegaan om ze te pakken te krijgen. Rechtersteen dan maar ietsje naar voren gehaald want geen in de weg zittend filterhuis meer en dan betere stroming en plant-ruimte. Bak is nu weer wat rommelig maar de cory's kregen stress van al dat gedoe dus snel weer de boel draaiende en tot rust gebracht.

Het allerbelangrijkste. Fijn dat je zo tevreden bent! Echt een grote stap voorruit. Meer ruimte in de bak en in het filter. Stroming goed opgelost!

Lief dagboek,
aangezien de 25L voor de betta maar niet op orde wil komen en slechte waterwaardes geeft ondanks de 50% ww per dag, is Duffie de betta voorlopig weer ingehuisd in de 60L. Ook daar loopt nitriet weer ietsje op, maar niets dat we niet kunnen hanteren. (Zou het zo'n enorme poeperd zijn?). De cory's lijken op het oog niet zo onder de indruk van het feit dat hij terug is. Er wordt weer netjes samen gegeten van de tabimin tabletten, en Duffie krijgt daarnaast zijn minimale rantsoen Bassleer granulaat ter aansterking.

Pas als de 25 op orde is, gaat Duffie weer op kamers en gaan we omzien naar een verdere bewoning van de 60l.

Vraag: zouden in mijn bak, met de huidige stand van zaken minus de betta, naast de corydoras ook citroengarnalen kunnen wonen? En dan nog een klein schooltje neontetra's of rasbora kubotai?

Nog even voor het gemak:
6 x Corydoras Paleatus
een stuk of wat puntige blaashorens.

in een Superfish Home 60, met twee drakenstenen en steeds meer groen. Heb mosballen in bestelling staan.

Citroentjes zonder betta moet prima te doen zijn ja. Neons of kubotai wss ook wel

Die moet ik inderdaad nog aanpassen. Ik heb een sponsfilter wat ik er overheen zou kunnen schuiven. Maar zo'n shrimpguard is ook een mooie, wellicht minder in het oog springende, oplossing. Had ze al wel eens voorbij zien komen hier.

Sponsfilter werkt prima! Nog even iets vaster zetten straks (als ik ook de buizen en de slangen ga inkorten en omleiden voor het mooie) en dan werkt het dikke prima zo. De citroengarnalen ga ik morgen hier in de buurt ophalen. Mogen alvast de 25 voorverwarmen, en dan straks de 60 in als de betta daar uit gaat. Whoehoe! Zo leuk!

Gaat dan morgen de betta weer terug naar zijn eigen bak? Die was toch nog niet ingedraaid?

Nee, de betta mag nog even in de 60 wachten op zijn beurt. De bak is gelukkig wel beter op orde al. Ik heb er planten met water van GCJ in staan, en dat helpt behoorlijk met de bacteriecultuur. Vrijdag vergroot ik het filter, van een SF aquaflow 50 naar een 100.

Hele volksverhuizing, ik weet het. Als er behoefte is aan een visueel schema dan gooi ik even de mindmap applicatie open :DD

AE592C6F-0302-4497-AC64-C377F7BC406B.jpeg

Want het is tenslotte een foto-album topic. 😁

Ik vind de bak qua beplanting nog wat rommelig. Ook toch weer last van alg op de ruiten.

Zo rommelig vind ik hem niet ogen. Ik vind je bakkie er mooi bij staan. Zolang de alg alleen op het glas zit dan is het niet zo erg hoe snel groeit het? Ik heb zelf sindskort ook superfish verlichting op de nano, die heb ik moeten dimmen omdat het licht te sterk is voor een non co2 aquarium. Dit heb ik heel simpel afgeplakt.

Dank! Ik vind andere bakken vaak zo mooi strak en zo helder van kleur en contrast. Zal eens wat folie op de achterwand nog plakken, dat helpt denk ik wel.
Alg zit ook wel op de planten nog steeds. Ik denk dat ik in lichturen terug moet maar de kinderen willen altijd de lichten aan als we beneden komen voor het ontbijt, om de vissen goedemorgen te wensen 🙂

Ik ben van mening dat licht sterkte veel meer doet dan licht uren. Ik zou niet meer als 10 uur belichten.

Dank! Ik vind andere bakken vaak zo mooi strak en zo helder van kleur en contrast. Zal eens wat folie op de achterwand nog plakken, dat helpt denk ik wel.

Gras is altijd groener aan de overkant. Maar inderdaad een zwarte achtergrond helpt bij het creëren van meer contrast. Ook zou je meer donker planten kleuren kunnen gebruiken zoals rood en bruin. bijv cryptocoryne wenditi bruin.

37CF464A-7E88-4032-97B4-4ECDFA78B9EE.jpeg

Nieuwe bewoning! 10 citroengarnalen!
Wat zijn ze leuk. En snel zeg!

Hopelijk kweken ze makkelijk want 10 op die hele bak zijn zo verspreid en uit zicht.
Betta is voorafgaand naar de 25 teruggegaan.

Die achterwand ziet er wat raar uit maar is experimentje: melkwit statische folie maar dat is niet zo netjes geplakt nog. Wilde oefenen, want uiteindelijk een donkergrijze achtergrond op die manier maken.

Gaat dan morgen de betta weer terug naar zijn eigen bak? Die was toch nog niet ingedraaid?

vandaag is de betta naar zijn eigen bak want ik heb garnalen! 😉
Ik snap je hoor, het is ook allemaal erg leuk. Maar blijf nu wel goed je water controleren. Groetjes

Zeker! De beslissing om alsnog toch betta in de 25 te doen viel omdat ik me realiseerde dat ik, met hem alleen in de bak, makkelijker waterwissels kan doen dan met 10 van die kleine prutsgarnaaltjes (waaronder een paar echte babies nog). En in de grote bak hebben die garnalen veel meer verstopplekken en algen voorhanden.
Dus tijdens het indruppelen van de garnalen nog de boel omgedraaid: betta verhuisd en de garnalen ingedruppeld in de 60.

6441535E-324E-4468-BD3D-3EC550C6CEFB.jpeg

Ik heb ze nog alle 10, keurig geteld! Ze laten zich inmiddels een stuk vaker zien. Voornamelijk achter in de bak (ze zitten op spons of verwarming). Maar steeds vaker duiken er 1 of 2 op vooraan op het hout. Erg leuk!

Even weer een overzichtsfoto. Bewoners: 6 Corydoras paleatus, 10 citroengarnalen (met eivlekken!), een handvol oranje posthoornslakken en een legertje puntige blaashorens.

Mijn planten willen helaas nog niet altijd even goed. Maken jonge spruiten maar slaan toch weer wat bruin aan. Ik geef ze 1x per week all in one van plantedbox en belicht 8-10 uur per dag.
EDIT: het zijn de stengelplanten die het niet zo willen doen (limnophilia sessiliflora en een higrophila waar ik de naam van kwijt ben). De crypto's gaan prima, krijgen ook voeding aan de wortels in tabletvorm.

Waterwaarden zijn goed, geen NH4, nihil NO2. NO3 geeft in mijn JBL test 1 aan maar die schaal gaat helemaal niet zo hoog als ik hier soms lees. Volgens de tabel KH/pH zit ik in het groen als het gaat om CO2 gehalte. Mijn wateroppervlak beweegt genoeg om de kaamlaag te breken maar maakt geen bellen zodat CO2 ook in de bak blijft.

Bijlagen

• 607C0EF3-C017-4595-B8F4-26653DD807CE.jpeg
    607C0EF3-C017-4595-B8F4-26653DD807CE.jpeg
    124.7 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
Even weer een overzichtsfoto. Bewoners: 6 Corydoras paleatus, 10 citroengarnalen (met eivlekken!), een handvol oranje posthoornslakken en een legertje puntige blaashorens.

Mijn planten willen helaas nog niet altijd even goed. Maken jonge spruiten maar slaan toch weer wat bruin aan. Ik geef ze 1x per week all in one van plantedbox en belicht 8-10 uur per dag.

Waterwaarden zijn goed, geen PH4, nihil NO2. NO3 geeft in mijn JBL test 1 aan maar die schaal gaat helemaal niet zo hoog als ik hier soms lees. Volgens de tabel KH/pH zit ik in het groen als het gaat om CO2 gehalte. Mijn wateroppervlak beweegt genoeg om de kaamlaag te breken maar maakt geen bellen zodat CO2 ook in de bak blijft.

Aha, dit bakje bedoelde je dus 😉

Bekijk bijlage 306318
Zo. Weer een update. Aquaflow 200 er uit en JBLe702 er in. Nog wel even wat aanpassen (buizen inkorten, afdekplaat inzagen). Stroming ook voorlopig even geknepen tot 50% vermogen. Wellicht dat als het filter ingedraaid is, deze wat meer ‘volloopt’ en daarmee weer iets harder kan.
In combinatie met de slakjes is mijn bak in weken niet zo helder geweest. Nu al.

Ik kwam er trouwens nu pas achter dat aan de rechterkant (waar het filterhuis zat) een hele handige afdekplaat in de zij-kap is geïntegreerd waar je snoeren voor verwarming en filter in weggewerkt kunnen worden. Niet meer nodig voor het filter nu, maar wel goed over nagedacht in het design van de Home serie. Zo even kijken of dat bij de 25 ook kan 🙂
wat een verschil met je eerste post over deze bak. Mooi hoor.

77FF7E01-5017-451B-92B6-D108561D4DC6.jpeg

Hoop gedoe vandaag weer met de NO2 waarde ineens. Waarschijnlijk toch omdat ik er een week geleden op zaterdag 15 stuks Hemigrammus Hyanuary (groene neon) in geïntroduceerd heb, en de planten nog steeds wat kwakkelen (op de crypto’s na). De neons zijn leuk, alleen toch wat schuw. En groter dan ik dacht, de verkoper (van een goed bekend staande lfs) wist het zelf ook niet helemaal. Achteraf waren de bedachte Rasbora kubotai een betere keuze geweest maar mij werd verteld dat ze geheel vergelijkbaar met de andere keuze (Paracheirodon Simulans) waren.
De groene neons zijn heel actief zo lang ze maar niet het idee hebben dat ze bekeken worden. Voorlopig zijn ze mooi en laten ze de garnalen en de cory's met rust.

Die planten probeer ik overigens met meer/betere voeding (aangevuld met KNO3 oplossing) te tackelen maar uiteindelijk zal ik toch ook moeten vervangen en/of aan de CO2. Komt wel.

Maar als alles dan weer rustig is en iedereen in zijn element, is het toch echt wel een leuke bak en een interessante hobby hoor 🥰.

Laatst bewerkt:
Mooie bak hoor @Marije74 ! Ondanks de kwakkelende planten waar ik ook last van heb in m’n lido dus volg je terug. Ik ben een SF Home 40 aan t opstarten (wat vreselijk deze aquariumhobby!) dus ook qua viskeuze gluur ik graag met je mee!

Kleine update: NO2 waarde vanochtend weer helemaal oké (want 0). Ammoniak ook.
Wel plukje alg (waarvan ik vrees dat het de baard-variant is) ontdekt op mijn bronmosje.
We zijn even niet thuis deze week dus dat moet ik dit weekend eens even nader bekijken.

0D242F79-2AE8-45A5-B1D9-BAFBA54C692A.jpeg

Even weer een foto voor het album. Enige tijd geleden ontwaarde ik ineens een klein zwiebelstaartje in de drakenstenen. Kon niet waar zijn: een baby cory! Later bleken het er zelfs twee te zijn. Nooit eitjes gezien, had niet eens goed kunnen ontdekken of het nu mannetjes of vrouwtjes waren die ik heb.

Geen idee hoe oud ze zijn, maar sinds een paar dagen laten ze zich ook echt prominent vooraan zien en zich niet wegschuiven meer door de ouders bij de tabimin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan