Wat is er nieuw

Tanganyika Oase scaper (van tanganyika)

Ook netjes de binnenkant van de kast afgekit en de gemaakte slangdoorvoer afgekit en de slangen aan de in en outlet bevestigd...Bekijk bijlage 395661

Bekijk bijlage 395662

Nu lijkt het mij verstandig om naast de doorvoer van de filterlsangen een apparte doorvoer te maken voor alle electra,delen jullie deze mening?

Zal ik nog zo'n zelfde doorvoer voor de electra maken, aangezien er ook niet veel ruimte meer is in de huidige doorvoer.....
Ik zou dat zeker doen zodat ook een stekker met randaarde er eventueel later nog door kan

Ik zou dat zeker doen zodat ook een stekker met randaarde er eventueel later nog door kan
Qua stevigheid van de kast kan dat ook gewoon neem ik aan haha...

Update nr: ??

Net even het 2e gat gemaakt welke ik ga gebruiken voor alle electra...

20260328_130939.jpg

20260328_130902.jpg

Ook zag ik al wat donkere plekken op het meubel komen van iedere keer het deurtje open en dicht doen.
Dus als oplossing ook even 2 handvatten gemonteerd, ziet er meteen ook een stukje beter uit...
20260328_132209.jpg

En op naar de volgende update, ik denk dat die te maken gaat hebben met de inrichting....

Laatst bewerkt:
Net even de scape (althans poging tot) gemaakt...
Ik heb nu 2 opties:

Optie 1:
20260328_144946.jpg

Optie 2:
20260328_151356.jpg

Kom maar door met meningen, tips en welke optie je voorkeur heeft....
Ik ben benieuwd!!

Net even de scape (althans poging tot) gemaakt...
Ik heb nu 2 opties:

Optie 1:
Bekijk bijlage 395685

Optie 2:
Bekijk bijlage 395686

Kom maar door met meningen, tips en welke optie je voorkeur heeft....
Ik ben benieuwd!!

Optie 1

omdat het stuk hout in verhouding tot de hoeveelheid stenen veel te klein is en onnatuurlijk overkomt bij mij

Optie 2 omdat het stuk hout in verhouding tot de hoeveelheid stenen veel te klein is en onnatuurlijk overkomt bij mij
Je bedoelt dan optie 1 zonder hout dus?

Het hout was meer het idee van een stuk hout wat op de bodem van het meer was gevallen op een rots partij...

Je bedoelt dan optie 1 zonder hout dus?

Het hout was meer het idee van een stuk hout wat op de bodem van het meer was gevallen op een rots partij...

Yep, had het al gecorrigeerd

Ik ga voor 1.

Ik optie 2 :DD

Bedankt voor je mening... het breekt de 2 stenen stapels wat, dus ik neig er ondanks dat het niet helemaal biotoop correct is ook wel naar....

Inmidels het zand erin, kan je trouwens ook te weing zand toevoeggen, of is dit niet mogelijk, en als overal ongeveer 1 tot 3 cm ligt dat het dan prima is? (Dit ivm eventuele bodemrot)...

Inmidels het zand erin, kan je trouwens ook te weing zand toevoeggen, of is dit niet mogelijk, en als overal ongeveer 1 tot 3 cm ligt dat het dan prima is? (Dit ivm eventuele bodemrot)...
20260328_193026.jpg

Stiekem wel een beetje trots op mijn eerste scape....
20260328_201421.jpg

Nu rest dus alleen de vraag of 1 tot 3 cm filterzand voldoende is, en of je eigenlijk niet te weinig zand kan gebruiken.... anders voeg ik morgen nog wat toe, en dan water erin en wachten, wachten, wachten.....

Heel mooi! Mag je zeker trots op zijn.
Van mij geen antwoord op je zand vraag helaas.

Heel mooi! Mag je zeker trots op zijn.
Van mij geen antwoord op je zand vraag helaas.
Toch bedankt voor je reactie!! Leuk om te horen😀

Bedankt voor je mening... het breekt de 2 stenen stapels wat, dus ik neig er ondanks dat het niet helemaal biotoop correct is ook wel naar....
Klopt ik vind dat ook wel mooi juist. Ben ook niet zo van biotoop correct maar meer van wat ik mooi vind.. de vissen maakt het geen bal uit

Klopt ik vind dat ook wel mooi juist. Ben ook niet zo van biotoop correct maar meer van wat ik mooi vind.. de vissen maakt het geen bal uit
Is het dan verstandig om het hout direct al erin te leggen, of beter na de 4 weken indraai periode?

Hout kan je er direct inleggen, zal de eerste weken wel drijven, maar dat hoort erbij.

Hoeveelheid zand is prima zo. Misschien nog wat kleinere stenen gebruiken als overgang naar de grotere?

Verder een mooie bak al 👌.

Kleine update...
Het water zit in de bak, en de slakkenhuizen zijn ook toegevoegd... het begint er steeds meer op te lijken zo...
20260329_123348.jpg

20260329_123334.jpg

Hopelijk gaan de bewoners het naar hun zin hebben...

Nog een laatste update voor vandaag,en dan gaat het licht uit voor 4 weken haha..

20260329_165211.jpg

De linker steen bij de slakkenhuizen vervangen voor een andere en wat kleinere brokjes steen toegevoegd, breekt het zand net wat...

Goedenavond,
Even een vraagje, ik heb de rvs pijpjes met skimmer in de bak voor de in en outflow, echter af en toe zuigt de skimmer wat lucht aan, en dan spuigt de outflow dit weer de bak in...

Nu is mijn vraag, is een skimmer uberhaupt nodig, aangezien er ook nog een wavemaker in komt denk ik dat er genoeg oppervlakte beweging zal zijn, en vraag ik me af of ik niet beter voor een wat diepere inflow kan kiezen, aangezien ik deze ook nog wel hoog in de bak vindt hangen, dit ivm de bodemvervuiling die er gaat komen en hoe lager de inflow des te beter lijkt mij?

20260330_201856.jpg

Even een vraagje, ik heb de rvs pijpjes met skimmer in de bak voor de in en outflow, echter af en toe zuigt de skimmer wat lucht aan, en dan spuigt de outflow dit weer de bak in...

Is deze niet te regelen, m.a.w. de verhouding tussen boven(skimmer) en onder, bijvoorbeeld de skimmer 20% en onder 80%?

Nu is mijn vraag, is een skimmer uberhaupt nodig,

Geen kaamlaag dan ook geen skimmer nodig.

Is deze niet te regelen, m.a.w. de verhouding tussen boven(skimmer) en onder, bijvoorbeeld de skimmer 20% en onder 80%?

Geen kamlaag dan ook geen skimmer nodig.
Je kan aan de onderkant draaien, en dat zou iets moeten regelen, maar ik kan daar niet iets qua verandering aan zien...

(Ik kan trouwens ook geen rvs in en out flow vinden die dieper gaat...)

De volgende set wel weten te vinden, alleen het is aliexpress weet niet of dat goed is haha, aan de andere kant wat kan er mis met rvs buisjes.... (behalve als t geen rvs is dat t kan roesten)
Screenshot_20260330_213129_AliExpress.jpg

En dan 2 verleng stukjes erbij dan kom je op 55 cm, dus dan kan t boogje wat hoger boven de bak uit steken...
Screenshot_20260330_213205_AliExpress.jpg

Dan zit de aanzuigbuis mooi onder in de bak.

Of zou de hoogte die ik nu heb ook goed genoeg zijn om al het vuil uit het water te krijgen?

Hierbij een filmpje van hoeveel bellen de outflow blaast..

Ik neem aan dat het niet is zoals het hoort....
Hierdoor lijkt de bak misschien ook niet helder...

Ik ben wel benieuwd waarom je een darkstart gaat doen met een zandbodem. Waarom geen fishless cycle doen met behulp van ammoniak?

Ik ben wel benieuwd waarom je een darkstart gaat doen met een zandbodem. Waarom geen fishless cycle doen met behulp van ammoniak?
Het idee van dark was om de kans op alg in een voor 80% bak zonder planten te minimaliseren...

Wat is het voordeel van starten met ammoniak?

Denk niet dat het nut heeft.
Alle nitrificatie moet in het filter gebeuren en dat betekent een hoge BOD in het filter, daardoor weinig stabiliteit en een groot risico op ammoniakpieken zodra je vissen of planten toevoegt.

Denk niet dat het nut heeft.
Alle nitrificatie moet in het filter gebeuren en dat betekent een hoge BOD in het filter, daardoor weinig stabiliteit en een groot risico op ammoniakpieken zodra je vissen of planten toevoegt.
Dus dan zou je eerder starten met ammoniak? Kan je me uitleggen hoe dat werkt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan