Wat is er nieuw

Tanganyika Oase scaper (van tanganyika)

Heb je album even doorgelezen, mooi start en scape! Ben benieuwd hoe het er straks met planten en vissen uit ziet!

Even een plaatje van internet gehaald, maar ik heb zelf deze gekocht via de welbekende Chinese website. Skimmer aan de uitstroom ipv instroom en instroom is ook te verlengen. Misschien is dat wat voor je? Weet niet of het lang genoeg kan.

Bijlagen

• Screenshot_20260331-211113.jpg
    Screenshot_20260331-211113.jpg
    328.3 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20260331-211323__01.jpg
    Screenshot_20260331-211323__01.jpg
    77 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20260331-211415__01.jpg
    Screenshot_20260331-211415__01.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 6
Heb je album even doorgelezen, mooi start en scape! Ben benieuwd hoe het er straks met planten en vissen uit ziet!

Even een plaatje van internet gehaald, maar ik heb zelf deze gekocht via de welbekende Chinese website. Skimmer aan de uitstroom ipv instroom en instroom is ook te verlengen. Misschien is dat wat voor je? Weet niet of het lang genoeg kan.
Ik zag deze idd ook maar wil hem dan zonder de skimmer, bevalt hij goed? Roest niet ofzo, hoelang heb je hem al?
En hoezo zit de skimmer aan de uitstroom?

Hier weer een kleine update...

Ondanks dat het niet biotoop correct is wou ik toch wat planten toevoegen aan de scape

Het is onderstaand rijtje geworden:

Anubias nana sp. Gold

Eleocharis sp. "montevidensis"

Cryptocoryne parva

Eleocharis mini

Ik was eigenlijk van mening dat de Anubias toch echt een stuk kleiner zou zijn haha....

(Heb ik wel de goede gekregen?)

Hieronder van beide kanten van de bak een fotootje...

20260403_210825(1).jpg

20260403_210752.jpg

Wat vinden jullie er zo van?

In de bak zit nu 1 week water, ik dacht ik test eens voor de grap alvast... hieronder de resultaten...
Beste nitriet waarde al voor na 1 week denk ik haha... had het eerlijk gezegd nu nog niet verwacht...
20260404_114853.jpg

Ik denk alleen maar positief, deste sneller kunnen de bacteriën proberen deze piek tegen te gaan... klopt mijn gedachte?

Je bacteriën zijn al aan de gang 😉. Wekelijks even meten, dan kom je erachter wanneerd de nitriet omgezet wordt in nitraat. Zodra je geen amonium en nitriet meer meet, is je bak klaar om zijn eerate bewoners te ontvangen.

Je bacteriën zijn al aan de gang 😉. Wekelijks even meten, dan kom je erachter wanneerd de nitriet omgezet wordt in nitraat. Zodra je geen amonium en nitriet meer meet, is je bak klaar om zijn eerate bewoners te ontvangen.
Ik meet eigenlijk alleen nitriet, dat is niet voldoende?

Op zich prima, betekent gewoon dat de cyclus op gang komt.

Op zich prima, betekent gewoon dat de cyclus op gang komt.
Ik bedoel dat ik op niks anders meet dan nitriet, dus de andere waardes weet ik niet, is meten op nitriet niet voldoende?

Meten op nitriet is voldoende nu bij de opstart.

Meten op nitriet is voldoende nu bij de opstart.
Dan doen we dat volgende week gewoon nog een keer, ben benieuwd of er dan iets van verandering te zien is...

De bak staat er inmiddels als volgt bij...
20260405_170712.jpg

Ik vindt de bak alleen nog best troebel als ik eerlijk ben... is dit normaal?

(Ik heb seachem purigen maar nog niet in het filter toegevoegd ivm de opstart )

Dacht dat het water zonder de purigen ook na een week draaien wel wat helderder zou zijn....

Is vrij normaal, niet druk om maken. Als je bak is ingedraaid en je wekelijks een waterwisseltje doet zie je er niks meer van. Purigen is meer om een tint uit je bak te halen, dat zal niks doen tegen deze "fijnstof". Je kan ook nog overwegen wat filterwatten in je pomp te doen (misschien had je dat al gedaan).

Ja ik heb de oase biomaster 850, dus het prefilter heb ik met de 30 ppi versie(misschien toch de minder grove soort pakken)
Daarna heb ik de mandjes met seachem matrix, en de een na bovenste mand met de fijnere filterspons 60ppi (bij deze mand wou ik nog de purigen toevoegen tzt) en daarboven zit het kleinere mandje met filterwatten.....

Mooi hoor! Is het een doorkijk bak eigenlijk?

Mooi hoor! Is het een doorkijk bak eigenlijk?
Jazeker, hierbij de voor achter en zijkant... vandaar dat ik ook zooo graag heb dat hij volledig helder gaat worden....

Voorkant vanaf de bank:
20260403_210752.jpg

Achterkant vanaf de eetkamer tafel:
20260403_210825(1).jpg

Zijkant als je de kamer in komt:
20260405_172437.jpg

Hopelijk heb ik over een tijdje kristal helder water.....

Toch weer een kleine aanpassing gedaan... zoek de verschillen haha...

Oud:
20260408_201616.jpg

Nieuw:
20260408_212256.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan