Tanganyika start...


Ik had er op een gegeven moment ruim 75 in liggen. Echt een slakkenkerkhofje ;-) Wat voor slakken heb je besteld? Kijk maar eens hier....
Maar zijn echt geinige, maar pittige visjes. Ik vond persoonlijk de N. similis mooier.
Pas je wel op met 1 stenen stapel, want daar gaan en de synodontis, de altolamprologus en de julidochromis inzitten. Dat wordt "herrie", ik zou dus voor meerdere stapels gaan. Welke Julidochromis wil je gaan plaatsen? Ik neem aan een kleinere?
Verder moet je er rekening mee houden dat de alto heel erg langzaam groeit, die wordt pas echt mooi als ze minimaal 5 jaar oud zijn (mijn mening).

Mijn bestand is op aanraden een beetje aangepast omdat t anders te druk en herrie zou worden...
koppel altolamprologus
- 1m/2v t. Vittatus
- Groepje multis (starten met 3m/4v oid)

ook ga ik mijn 'scape' nog aanpassen.... 2 grotere stenen met wat kleinere er tegenaan en omheen....

Lege-slakkenhuisjes-deco-1000x1000.jpg

Heb 100 van deze besteld...
 
Woensdag of donderdag ga ik de inrichting aanpassen... hopelijk zijn jullie er dan weer voor de op en aanmerkingen....
 
Mijn bestand is op aanraden een beetje aangepast omdat t anders te druk en herrie zou worden...
koppel altolamprologus
- 1m/2v t. Vittatus
- Groepje multis (starten met 3m/4v oid)

ook ga ik mijn 'scape' nog aanpassen.... 2 grotere stenen met wat kleinere er tegenaan en omheen....

Heb 100 van deze besteld...

Altolamprologussen koppelen heel erg lastig. In jouw bak zou ik voor een solo gaan, dat gaat echt heel goed.
let je wel goed op de Telmatochromis vittatus is een "rustige" vis. Volgens mij zie je de echte "shell" variant niet zo vaak. Maar ik ben wel bang dat deze soort teveel concurrentie gaat krijgen van de multi's die echt alles uit de slakkenhuisjes jagen.

je zou in jouw bak een koppel kleinblijvende julidochromissen kunnen houden zie hier.

Je zou ook nog kunnen denken aan een groepje van 10 stuks Paracyprichromis, solo alto en de multi's. De Paracyp's zitten dan wel op de minimum bakafmeting, dus let goed op dat je de rotsen goed inricht (beide soorten hebben een andere indeling/rotssetting nodig).
Of een groepje Syno's die tussen de rotsen fourageren. Zijn ook leuke makkelijke vissen.
 
Volgens mij is het inderdaad zo dat je voor een koppel een stuk of 10 jonkies moet kopen en daar hou je met een beetje geluk 1 of 2 koppels uit. Daarom is het lastig om een koppel te krijgen en is een individu houden makkelijker. Tenminste zo is het slangenkoppen, als ik het hier fout heb zeg het dan.
 
Altolamprologussen koppelen heel erg lastig. In jouw bak zou ik voor een solo gaan, dat gaat echt heel goed.
let je wel goed op de Telmatochromis vittatus is een "rustige" vis. Volgens mij zie je de echte "shell" variant niet zo vaak. Maar ik ben wel bang dat deze soort teveel concurrentie gaat krijgen van de multi's die echt alles uit de slakkenhuisjes jagen.

je zou in jouw bak een koppel kleinblijvende julidochromissen kunnen houden zie hier.

Je zou ook nog kunnen denken aan een groepje van 10 stuks Paracyprichromis, solo alto en de multi's. De Paracyp's zitten dan wel op de minimum bakafmeting, dus let goed op dat je de rotsen goed inricht (beide soorten hebben een andere indeling/rotssetting nodig).
Of een groepje Syno's die tussen de rotsen fourageren. Zijn ook leuke makkelijke vissen.

Hey hey, er is ook een niet shell variant die is wat groter en leeft tussen en bij de rotsen...
Als ik altos van jongs af aan bij elkaar zet koppelen ze dan makkelijker?
De Paracyprichromis is mij afgeraden ivm de bak maat... ook de synos zijn mij helaas afgeraden omdat deze savonds voor onrust bij de multis zou zorgen... heel erg jammer dat deze niet kunnen... t lieftste had ik gehad...
2x alto
2x julidochromis, of 2 telmatochromis
Kolonie multis
En een groepje van 5 synos...
 
Maar ik denk dus dat dat niet kan....
 
Een zandbodem zul je ook nodig hebben bij de multi's, welke een inrichting echt naar hun eigen wensen gaan aanpassen. Kijk maar eens vanaf ongeveer 5:55 hoeveel de tank in een paar dagen er anders uitziet omdat de vissen zand en schelpen hebben verplaatst
 
Dat weet ik, ik heb 100 slakkenhuizen besteld, en het is een vijvermat zodat als ze gaan graven je niet direct op de ondergrond kijkt....
 
Ah okay, komt dus nog grind overheen! Dat was me niet duidelijk, dacht dat je dat als bodem wou gebruiken. Waarom dan het piepschuim? Voor de bescherming voor het glas van de stenen? Dat gaat drijven, zo'n stuk
 
Ah okay, komt dus nog grind overheen! Dat was me niet duidelijk, dacht dat je dat als bodem wou gebruiken. Waarom dan het piepschuim? Voor de bescherming voor het glas van de stenen? Dat gaat drijven, zo'n stuk
ik neem aan zand ipv grind er over heen :D en dat je dat ook bedoelt.

Met die hoeveelheid stenen en nog extra zand er boven op gaat dat niet drijven toch?
 
Een zandbodem zul je ook nodig hebben bij de multi's, welke een inrichting echt naar hun eigen wensen gaan aanpassen. Kijk maar eens vanaf ongeveer 5:55 hoeveel de tank in een paar dagen er anders uitziet omdat de vissen zand en schelpen hebben verplaatst

Als ik het niet mis heb zijn dit similis ;-), kun je zien aan de lijnen op de kop.

Hey hey, er is ook een niet shell variant die is wat groter en leeft tussen en bij de rotsen...
Als ik altos van jongs af aan bij elkaar zet koppelen ze dan makkelijker?.
\

Klopt, ik dacht alleen (uit mijn hoofd) dat je de zeldzame "shell" variant wilde. Het maakt mbt de alto's niet uit of je ze van jongs af aan hebt, verder is het erg lastig om op die leeftijd te bapalen of het man/vrouw is.


De Paracyprichromis is mij afgeraden ivm de bak maat... ook de synos zijn mij helaas afgeraden omdat deze savonds voor onrust bij de multis zou zorgen...

Ik he gekweekt met Para's in een 1 meterbak. Maar dan moet je echt goed kijken naar rotsformaties. Dus inderdaad een risico...
De syno's zorgen inderdaad voor nachtafleiding, maar ik betwijfel of de multi's hier echt erg veel last van hebben. Ik heb ze bv volwassen Cyp's jumbo kitumba's zien wegjagen.
verder zullen de kleinere syno's wat kleintjes wegeten, ik denk niet dat ze de volwassen zullen pakken. Maar als er mensen zijn met andere ervaringen dan ga ik dat niet bestrijden.

Veel succes met jouw bestand samenstellen. Ik ben er destijds in mijn showbak bijna 6 maanden mee bezig geweest om een evenwichtig bestand samen te stellen.
 
Als ik het niet mis heb zijn dit similis ;-), kun je zien aan de lijnen op de kop.

\

Klopt, ik dacht alleen (uit mijn hoofd) dat je de zeldzame "shell" variant wilde. Het maakt mbt de alto's niet uit of je ze van jongs af aan hebt, verder is het erg lastig om op die leeftijd te bapalen of het man/vrouw is.




Ik he gekweekt met Para's in een 1 meterbak. Maar dan moet je echt goed kijken naar rotsformaties. Dus inderdaad een risico...
De syno's zorgen inderdaad voor nachtafleiding, maar ik betwijfel of de multi's hier echt erg veel last van hebben. Ik heb ze bv volwassen Cyp's jumbo kitumba's zien wegjagen.
verder zullen de kleinere syno's wat kleintjes wegeten, ik denk niet dat ze de volwassen zullen pakken. Maar als er mensen zijn met andere ervaringen dan ga ik dat niet bestrijden.

Veel succes met jouw bestand samenstellen. Ik ben er destijds in mijn showbak bijna 6 maanden mee bezig geweest om een evenwichtig bestand samen te stellen.
hebben de sydontis er dan niet juist wel last van? als ze worden weg gejaagd?
 
Als ik het niet mis heb zijn dit similis ;-), kun je zien aan de lijnen op de kop.

\

Klopt, ik dacht alleen (uit mijn hoofd) dat je de zeldzame "shell" variant wilde. Het maakt mbt de alto's niet uit of je ze van jongs af aan hebt, verder is het erg lastig om op die leeftijd te bapalen of het man/vrouw is.




Ik he gekweekt met Para's in een 1 meterbak. Maar dan moet je echt goed kijken naar rotsformaties. Dus inderdaad een risico...
De syno's zorgen inderdaad voor nachtafleiding, maar ik betwijfel of de multi's hier echt erg veel last van hebben. Ik heb ze bv volwassen Cyp's jumbo kitumba's zien wegjagen.
verder zullen de kleinere syno's wat kleintjes wegeten, ik denk niet dat ze de volwassen zullen pakken. Maar als er mensen zijn met andere ervaringen dan ga ik dat niet bestrijden.

Veel succes met jouw bestand samenstellen. Ik ben er destijds in mijn showbak bijna 6 maanden mee bezig geweest om een evenwichtig bestand samen te stellen.

Welk bestand heb je uiteindelijk gekozen??
Zou mijn eerder beoogde bestand incl synos dan wel kunnen?? Of hebben die een echte rotspartij nodig over de hele achterwand die dan door de rest geclaimd gaat worden als 1 territorium??
 
Je zou in de bak ook 2 stenenstapels kunnen maken, een grotere (wel tot minimaal 3/4 van de bak) en een kleinere.
Groeps multi's, single alto calvus en een koppel Julidochromis transciptus/ornatus/dickfeldi (dit zijn de kleinblijvende). Dit moet zeker gaan werken met een goede inrichting.
Ik heb de combi multi's en syno niet zelf gehad in dit formaat bak.
 
Ik zat aan het volgende bestand te denken... zijn hier bezwaren tegen??
Altolamprologus calvus 1m en 2v
- 1m/2v Telmatochromis Vittatus
- Groepje multis
 
calves is zeer vriendelijk alleen niet tegenover soort genoten. Ik zal met de stappen stenen die jij kan hebben in de bak ivm de slakkenhuizen er 1 nemen. En dan het liefst een vrouwtje sinds de mannetjes 15cm kunnen worden (duurt wel heel lang mr toch)

mr heb geen ervaring
 
Welk bestand zou jij dan kiezen??
Als t tussen de:
altolamprologus calvus of comprissiceps
Telmatochomis Vittatus
Julidochromis soort
en een Groepje multis
Een bestand zou mogen samenstellen?
 
Stenenstapel zou ik persoonlijk wat meer naar de linker hoek brengen, dan valt de aanzuig van de pomp ook meteen netjes weg, luchtig bouwen met kleine spleten ertussen is genoeg. Maak die stapel zo hoog dat je nog een 10-15cm onder het wateroppervlak zit.
Dan zou ik een stukje meer naar het midden (vanaf links gezien) achter tegen de wand een heel klein stapeltje maken, en voor een stukje van de vooruit af een grotere steen leggen (sightbreaks noemen ze dat) Rechts dan een berg schelpen voor je multi's.
Wat betreft graven van een multi............ ze haten zand vandaar het verplaatsen ervan. In de natuur liggen de slakkenhuiskerkhoven soms wel 20-30cm hoog op elkaar zonder een korrel zand er tussen ;)
Mooi bestand zou zijn...........

groepje multi's
1 altolamprologus shell m/v maakt niet uit.
Groepje synodontis white, bv 5 stuks, deze vallen meer onder de dwergen van de syno's
eventueel een koppel julidochromissen (niet de marlieri, te aggressief en te groot) plaats dan als je een koppel wilt overhouden, 2m/3v laat het ze zelf uitzoeken.
Koppel gevormd (gaat best snel) overige juli's snel uitvangen vanwege dat ze elkaar uitmoorden. Dit is de enige manier om een julidochromis koppel over te houden

Succes.
 
Ik heb vandaag wat gespeeld met de indeling en ben voorlopig tot dit gekomen...
Ik hoor graag jullie meningen...

Ik heb even de vallisneria erbij getekend...
voorlopige indeling.jpg
voorlopige indeling.jpg
image-2019-03-06 (4).jpg
 
Je moet mijn inziens veel meer de hoogte in.

heb je niet nog meer / grotere stenen liggen?
 
Nee helaas alleen nog.maar wat kleine... maar ik zal kijken of ik nog meer kan doen...
 
Vind het al een hele verbetering, zou alleen de valisneria niet in het midden doen maar alleen aan de zijkanten
 
Inmiddels weer wat aangepast.... is dit beter??
vernieuwde inrichting.jpg
 
Ik vind de manier waarop de stenen in je avatar gestapeld zijn veel natuurlijker ogen. Op google images vind je een paar bakken gebaseerd op het Tanganyika meer, ook daar lijken me die gestapeld met oog naar detail in de natuur.
 
Qua hoogte op zich wel, maar nu is het wel weer 1 geheel........ Zou nog ff lekker verder stoeien, proberen, kijken en puzzelen, maar zo veel zielen zo veel meningen
 
Dit vind ik er goed uitzien!

mag ik vragen waar jij je slakkenhuisjes vandaan hebt?
 
Ziet er goed uit. Heb je nou de vallisneria gigantea erin staan? Zal lekker lang worden :D Gave slakkenhuizen inderdaad, benieuwd als er straks bewoners bij zitten
 
Ziet er goed uit. Heb je nou de vallisneria gigantea erin staan? Zal lekker lang worden :D Gave slakkenhuizen inderdaad, benieuwd als er straks bewoners bij zitten

Ja t is de gigantea, ik had deze gekozen omdat ze makkelijker zouden zijn... of had ik toch beter de spiralis kunnen nemen??

Dit vind ik er goed uitzien!

mag ik vragen waar jij je slakkenhuisjes vandaan hebt?

Ik heb ze van tslakkenhuys.nl....
Dus hier zou mijn bestandje wel in kunnen??
 
Iemand nog wat aan te merken over de inrichting en het bestand??
 
Ik heb geen verstand van het bestand maar wil wel graag zeggen dat de inrichting mooi is zo!
 
Ja t is de gigantea, ik had deze gekozen omdat ze makkelijker zouden zijn... of had ik toch beter de spiralis kunnen nemen??



Ik heb ze van tslakkenhuys.nl....
Dus hier zou mijn bestandje wel in kunnen??

huisjes zien er mooi uit!

bestand durf ik niet veel over te zeggen, zelf nooit Tanganyika's gehouden.
 
Ik heb geen verstand van het bestand maar wil wel graag zeggen dat de inrichting mooi is zo!
Haha na heel wat geworstel vind ik t er ook mooi uit zien... t enigste waar ik nog over twijfel is de vallisneria... of ik niet beter de wat fijnere spiralis kan nemen dan deze met t bredere blad....

huisjes zien er mooi uit!

bestand durf ik niet veel over te zeggen, zelf nooit Tanganyika's gehouden.
Thanks, ja ze zijn erg mooi idd... van licht tot donker en mooie tekeningen...
Hopelijk wil iemand me wel vertellen of t lan wat ik in gedachten heb... ik zit aan 2 bestanden te denken...

Altolamprologus calvus OF comprecciseps paars gewijs..
Julidochromis paars gewijs... een klein blijvende zoals de transciptus/ornatus/dickfeldi
Kolonie lamprologus multifasciatus

OF
Solo altolamprologus calvus of comprescicceps
Telmatochromis vittatus 1m x 2v
Solo neolamprologus tretocephalus
Kolonie lamprologus vittatus

Ik hoop dat iemand me hier wat over kan zeggen...
 
Tretocephalus met calvus/compresciceps in jou bak gaat niet samen, treto zou ik op zeler niet doen.
Ik zou voor een altolamprologus shell variant gaan, en die ventueel in een soort van koppel als je geluk hebt.

Julidochromis in een paar kopen bestaat niet! zoals ik al aangaf.
 
Tretocephalus met calvus/compresciceps in jou bak gaat niet samen, treto zou ik op zeler niet doen.
Ik zou voor een altolamprologus shell variant gaan, en die ventueel in een soort van koppel als je geluk hebt.

Julidochromis in een paar kopen bestaat niet! zoals ik al aangaf.

Maar je geeft aan dat je 2 slakkehuis bewoners door elkaar wilt doen??
 

Terug
Bovenaan